Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)  (gelezen 2772 keer)


hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2017, 22:43:05 »
Ik hoorde het op de radio.
Hopelijk mag het goed gaan met de gewonden.

Vreemd, in het nieuwsbericht wordt gesproken over bovenleiding, maar op de foto is die niet te zien.

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2017, 22:53:50 »
Op de foto's van de Duitse website is de bovenleiding wel zichtbaar. (Klik op de rode pijltjes.)
« Laatst bewerkt op: 05 december 2017, 22:55:39 door Arjen52 »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2017, 22:58:29 »
Warempel, inderdaad!  ::)

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2017, 23:01:16 »
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2017, 23:14:59 »


Geen sluitlichten maar sluitplaatjes. Sluitlichten gebruikt men daar alleen op reizigerstreinen.
In Duitsland zijn de Fahrdienstleiters daar erg fel op. Zodra je geen sluitseinen heb ga je onherroepelijk aan de kant om je trein te controleren of alle wagens nog aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2017, 00:39:16 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, druk op REAGEER, niet op CITAAT »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2017, 23:18:56 »
Klinkt vrij logisch.

Maar hoe zou die machinist anders doorgehad hebben dat er een obstakel voor hem op de rails stond?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2017, 23:32:15 »
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.
Of de trein die nou wel of niet voerde maakt toch geen reden dat een andere trein achterop rijdt?

Immers is gewoon het blok bezet en zal het sein naar dat blok stop tonen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2017, 07:58:58 »
Dat was mijn gedachte ook, of er nu een hele trein stilstaat, of één enkele verloren wagon, dat desbetreffende blok mag niet vrijgegeven worden en door een stop tonend sein zijn afgedekt.
De onderzoekers hebben weer wat te doen...

Helaas zijn er in tegenstelling tot eerdere berichten ook enkele personen ernstig gewond geraakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2017, 09:56:59 »
Op DSO gaan ze helemaal apeshit omdat de brandweer twee uur lang met de handen in de zakken stond toe te kijken totdat de bovenleiding was geaard.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2017, 10:07:07 »
En daar hebben ze gelijk in, want het is natuurlijk volstrekt onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt voor de bovenleiding geaard is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2017, 10:51:11 »
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.
En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval.

MvG Peter,

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2017, 11:04:54 »
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2017, 11:39:43 »
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.


Aha, dus daarom hebben duitse loks isolatoren van 2.5 meter hoog op het dak ;D

Richtlijn is 1cm/kV.  8)

Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2017, 12:29:15 »

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...

Eerste regel in hulpverlening: "let op uw eigen veiligheid". Terecht dat men wacht, ondanks de (zwaar)gewonden.