BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 05 december 2017, 22:37:29
-
Tientallen gewonden bij treinbotsing bij Düsseldorf (http://nos.nl/l/2206138)
Meer info in het Duits:
https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html (https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html)
-
Ik hoorde het op de radio.
Hopelijk mag het goed gaan met de gewonden.
Vreemd, in het nieuwsbericht wordt gesproken over bovenleiding, maar op de foto is die niet te zien.
-
Op de foto's van de Duitse website is de bovenleiding wel zichtbaar. (Klik op de rode pijltjes.)
-
Warempel, inderdaad! ::)
-
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.
-
Geen sluitlichten maar sluitplaatjes. Sluitlichten gebruikt men daar alleen op reizigerstreinen.
In Duitsland zijn de Fahrdienstleiters daar erg fel op. Zodra je geen sluitseinen heb ga je onherroepelijk aan de kant om je trein te controleren of alle wagens nog aanwezig zijn.
-
Klinkt vrij logisch.
Maar hoe zou die machinist anders doorgehad hebben dat er een obstakel voor hem op de rails stond?
-
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.
Of de trein die nou wel of niet voerde maakt toch geen reden dat een andere trein achterop rijdt?
Immers is gewoon het blok bezet en zal het sein naar dat blok stop tonen.
-
Dat was mijn gedachte ook, of er nu een hele trein stilstaat, of één enkele verloren wagon, dat desbetreffende blok mag niet vrijgegeven worden en door een stop tonend sein zijn afgedekt.
De onderzoekers hebben weer wat te doen...
Helaas zijn er in tegenstelling tot eerdere berichten ook enkele personen ernstig gewond geraakt.
-
Op DSO gaan ze helemaal apeshit omdat de brandweer twee uur lang met de handen in de zakken stond toe te kijken totdat de bovenleiding was geaard.
-
En daar hebben ze gelijk in, want het is natuurlijk volstrekt onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt voor de bovenleiding geaard is.
-
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.
En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval.
MvG Peter,
-
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."
Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...
-
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.
Aha, dus daarom hebben duitse loks isolatoren van 2.5 meter hoog op het dak ;D
Richtlijn is 1cm/kV. 8)
Bart
-
Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...
Eerste regel in hulpverlening: "let op uw eigen veiligheid". Terecht dat men wacht, ondanks de (zwaar)gewonden.
-
Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.
Wil een hulpverlener kunnen helpen, zal hij dat veilig willen/moeten kunnen doen.
En wellicht niet fijn / te laat voor zwaargewonden, maar het is niet anders.
-
Niemand zegt ook dat de brandweer onterecht gewacht heeft tot het veilig was.
Het is alleen onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt tot dat eindelijk geregeld is.
-
Heb net de persconferentie gezien op Facebook die door de hulpverleners is gegeven. Zij waren zeer tevreden en er werd vermeld dat de gewonden in de trein zeer gedisciplineerd te werk zijn gegaan en elkaar geholpen hebben totdat de professionele hulp ter plekke was.
Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.
Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord ;D ;)
-
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp. Maar we gaan wel erg ver off topic.
Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.
Drik
-
Laatste informatie (06-12-2017; 12:19 uur): https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html (https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html)
Kort samengevat:
De goederentrein stond terecht stil voor een rood sein.
De personentrein had niet in hetzelfde blok als de goederentrein mogen rijden.
Onduidelijk is nog wat hiervan de oorzaak is: fout sein of fout van machinist. Dit wordt onderzocht.
-
Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord ;D ;)
Volledig off topic, ik was lichting 82-5 ;D
-
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp. Maar we gaan wel erg ver off topic.
Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.
Drik
alsof men daar geen fouten gemaakt worden of men zich altijd strikt aan de regels houd....
-
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."
Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...
En weer een journalist die weinig verstand van zaken heeft. Over het algemeen kan het bloedlink zijn ook maar iets aan te raken in een trein als er mogelijk een leiding op een plek ligt waar die niet hoort.
Maar gewonden gaan helpen terwijl er mogelijk spanning op de trein staat is vragen om moeilijkheden. Het lijkt mij gruwelijk moordend voor hulpverleners om ondanks hulpgeroep en gekerm niets te kunnen doen en te moeten wachten.
Ik ga de link niet plaatsen, maar er is een video van de zware aanrijding bij Bad Aibling (zo even uit m'n hoofd) op het internet te vinden: als je geen gekerm wil horen dat je nog enkele dagen in je hoofd hoort, moet je de video ook niet kijken, maar serieus: een beetje meer respect voor de mensen die verstand hebben van mensen redden, zou op z'n plaats zijn. Dat het lang duurt voor de spanning afgeschakeld is begrijp ik ook, maar kunnen de reddingswerkers weinig aan doen.
-
Update 06-12-2107; 19:16 uur:
De vermoedelijke oorzaak van het treinongeval is een verkeerde opdracht van de TDL aan de machinist van de reizigerstrein.
De TDL schijnt de machinist mondeling toestemming gegeven te hebben om een stoptonend sein te negeren en door te rijden.
Dit zou veroorzaakt kunnen zijn omdat een treinnummer verkeerd is aangemeld/ingevoerd.
Bron: www.derwesten.de (https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html)
Overigens blijken, volgens een bericht in de Rheinische Post (http://www.rp-online.de/nrw/staedte/meerbusch/zugunglueck-in-meerbusch-passagier-berichtet-vom-unfall-aid-1.7248984), inzittenden van de trein zelf eerste hulp geboden te hebben aan slachtoffers, terwijl de hulpdiensten nog niets konden uitrichten.
-
Bij de Rheinische Post zijn ook beelden vanuit een drone (http://www.rp-online.de/nrw/staedte/meerbusch/zugunglueck-in-meerbusch-bilder-aus-der-luft-bid-1.7249094) te zien.
-
Een geluk bij een ongeluk dat de goederentrein niet beladen was. Anders had het er voor de reizigers nog veel slechter uitgezien.
-
In Nederland is na de invoering van concurrentie op het spoor als bezuinigingsmaatregel het voeren van sluitlichten op goederentreinen afgeschaft. In de plaats kwamen reflectorplaatjes.
Uiteraard kennen we de toedracht van dit ongeluk nog niet, maar je kunt je afvragen wat eerder opvalt als je als machinist in het donker een stilstaande of (langzaam) rijdende goederentrein van achteren nadert, een (knipperend) sluitlicht of een reflectorplaatje...