Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:12:40
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked door bellejt
Vandaag om 18:10:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Sven
Vandaag om 17:41:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 17:35:03
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorzeven
Vandaag om 16:45:27
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 16:32:28
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Roco 21026 werkt niet goed door spoorijzer
Vandaag om 15:17:48
Pendelbetrieb door maartenvdb
Vandaag om 15:09:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
Acme nieuwe ICNG door Montanbahn
Vandaag om 14:21:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 13:18:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
  

Auteur Topic: Helix of Helling?  (gelezen 4766 keer)

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Helix of Helling?
« Gepost op: 20 November 2017, 09:58:23 »
D.D. H.H.

Ik ben helemaal opnieuw begonnen met het bouwen van mijn baan.
Omdat ik nieuw laminaat wilde leggen moest ik alles afbreken.
Niet helemaal met pijn in het hart want ik wilde toch al een aantal zaken anders .
Nu heb ik een schaduwstation bedacht en vandaar uit moet ik een verdieping naar boven.
De hoogte is nog niet definitief, ik moet nog even proberen of ik overal bij kan ivm ontsporingen etc.
De breedte is 5 sporen naast elkaar.
Het schaduwstation bestaat uit 5 sporen naast elkaar de helling/helix wordt enkelspoor.
Wat heeft de voorkeur/wat is handiger? Helix of helling?
Ik heb ruimte voor beide oplossingen (1 van de 2).

Mvg Rieks
« Laatst bewerkt op: 20 November 2017, 10:15:09 door Rieks »
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Helix of Helling?
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2017, 10:08:33 »
Hoi Rieks,

Als je met 5 sporen naast elkaar omhoog wilt en je de ruimte hebt,
zou ik voor een helling gaan.

Lijkt mij persoonlijk handiger als 5 boogstralen in een spiraal, wannee je er bij moet.
( als iets ontspoort ofzo)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2017, 10:11:08 »
Hoi Dave,

kleine toevoeging, er gaat maar 1 spoor omhoog/omlaag het plan is een enkelsporige baan.
Het schaduwstation bestaat uit 5 opstelsporen naast elkaar.
Misschien als ik ruimte over heb komen er nog een paar kopspoortjes voor treinstellen.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Helix of Helling?
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2017, 10:17:38 »
Mijn voorkeur is geen van beide.
Heb je geen mogelijkheid om het schaduwstation achter de zichtbare scene te leggen? Dan kan je alles op 1 niveau houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 896
Re: Helix of Helling?
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2017, 10:23:56 »
Hallo Rieks,

Als het hellingspercentage gelijk is dan is een helling minder belastend voor je treinen dan een helix. In bochten heb je nu eenmaal (veel) meer wrijving. Mijn voorkeur is dan ook een helling maar vanwege ruimtegebrek heb ik zelf wel een helix moeten toepassen.

Groeten,
Bert

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2017, 10:24:05 »
@Klaas

Nee helaas daarvoor heb ik niet de ruimte dan wordt alles te breed.
Op mijn afgebroken baan had ik geen schaduwstation en dat vond ik wel een gemis de treinen zijn dan veel te snel terug.
Daarom heb dat nu wel ingepland maar het kan eigenlijk alleen eronder.

Mvg Rieks.


Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2017, 10:26:01 »
@ Bert,

Das inderdaad een punt voor de helling.
Ik had zelf in eerste instantie een lichte voorkeur voor een helix
vandaar dat ik hier vraag om voors en tegens.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Helix of Helling?
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2017, 11:11:17 »
Als je dan toch op 2 niveaus moet werken, dan zou ik ook voor een helling kiezen. Die neemt een smalle strook ruimte in beslag, terwijl een helix een vrij grote cirkel beslaat waarbinnen je eigenlijk niks meer kan doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2017, 15:27:01 »
Je keus (helix/helling) hangt ervan af of je onder een schuin dak werkt of langs een rechte muur. Ik heb een schuin dak. En dat zit bij menig bouwwerk in de weg. Ook bij een helix.

Bij een helix moet je nagaan hoe je erin komt, als dat nodig is, hoe je hem verhuist, als dat nodig is, hoeveel ruimte je tussen de windingen houdt om er met je hand bij te kunnen, en of je radius groot genoeg is (groter dan 42 cm)  om per winding voldoende hoogte te winnen bij een laag hellingspercentage van 3% of minder; dat klimpercentage zakt en die radius stijgt als een trein toeneemt in lengte (en gewicht).

Een helix lijkt misschien een ruimte waar je verder niets mee kunt, maar alternatieven zijn bekend: draaischijf boven op (in) helix, helix vermomd als berg, afneembare bergtop op helix, helix met een afneembaar dorp erop, enz.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2017, 15:40:45 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2017, 15:40:03 »
Op mijn afgebroken baan had ik geen schaduwstation en dat vond ik wel een gemis de treinen zijn dan veel te snel terug.
En in een vaste volgorde te snel terug, en je kunt met te weinig treinen rijden.
Ook voor mij redenen om een schaduwstation te willen.

Er zijn verschillende schaduwstations, gelijkvloers, ongelijkvloers. Ruimte (breedte) is vaak argument om ongelijkvloers te gaan.

Jouw schaduwstation is een doorrijdt station: de trein keert van richting en blijft door rijden.  Dat red je gelijkvloers niet in de ruimte.

Als je een schaduw-kopstation maakt, ligt dat anders in de ruimte, en kan een boekenplank langs muur of dakbeschot al genoeg zijn. Lengte (loc-omloop of loc-wissel) is dan bepalend of het gelijkvloers kan, op, naast, achter of geheel buiten de baan.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hans van Kampen

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Helix of Helling?
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2017, 16:33:43 »
Ik begrijp de vraagstelling. Maar misschien zijn er meer mogelijkheden. Ik denk aan een paternosterlift, https://www.youtube.com/watch?v=21c9YqQiOxI , of een andere lift. Op dit forum al eerder besproken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52206.0
Hans

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2017, 17:18:06 »
Hallo allemaal,

Een paternoster gaat het niet worden mijn schaduwstation is bedoeld om een trein tijdelijk te parkeren en even later weer te voorschijnlaten komen.
Camouflage met een berg gaat 'm ook niet worden , mijn baan is geent op nederland.
Met een dorp oid. erbovenop kan wel.
Toch bedankt voor het meedenken.
Ik ben er nog niet uit.

Mvg Rieks



Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6415
Re: Helix of Helling?
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2017, 19:02:43 »
Hoe zo kun je niets boven een helix doen? Kwestie van beetje creatief plannen.
Ik heb hele werkplaats inclusief draaischijf en stuk landschap op de helix liggen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6415
Re: Helix of Helling?
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2017, 19:08:15 »
Verder overigens wat mij betreft dat toepassen wat het beste in te passen is. Ik heb deze helix om van niveau 1 naar 2 te komen en combinatie van helix en stijgend spoor om de zijlijn van niveau 1 naar 3 te laten gaan en ben ik nu een helling aan het maken om schaduwstation in wording aan te sluiten, komt aan die zijde beste uit. Als je steigingspercentages  maar respecteert maakt het verder niet uit.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Helix of Helling?
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2017, 19:12:00 »
Hoe zo kun je niets boven een helix doen?
Ik had het niet over boven, maar binnen de helix.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.