BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rieks op 20 november 2017, 09:58:23

Titel: Helix of Helling?
Bericht door: Rieks op 20 november 2017, 09:58:23
D.D. H.H.

Ik ben helemaal opnieuw begonnen met het bouwen van mijn baan.
Omdat ik nieuw laminaat wilde leggen moest ik alles afbreken.
Niet helemaal met pijn in het hart want ik wilde toch al een aantal zaken anders .
Nu heb ik een schaduwstation bedacht en vandaar uit moet ik een verdieping naar boven.
De hoogte is nog niet definitief, ik moet nog even proberen of ik overal bij kan ivm ontsporingen etc.
De breedte is 5 sporen naast elkaar.
Het schaduwstation bestaat uit 5 sporen naast elkaar de helling/helix wordt enkelspoor.
Wat heeft de voorkeur/wat is handiger? Helix of helling?
Ik heb ruimte voor beide oplossingen (1 van de 2).

Mvg Rieks
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Dave....... op 20 november 2017, 10:08:33
Hoi Rieks,

Als je met 5 sporen naast elkaar omhoog wilt en je de ruimte hebt,
zou ik voor een helling gaan.

Lijkt mij persoonlijk handiger als 5 boogstralen in een spiraal, wannee je er bij moet.
( als iets ontspoort ofzo)
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Rieks op 20 november 2017, 10:11:08
Hoi Dave,

kleine toevoeging, er gaat maar 1 spoor omhoog/omlaag het plan is een enkelsporige baan.
Het schaduwstation bestaat uit 5 opstelsporen naast elkaar.
Misschien als ik ruimte over heb komen er nog een paar kopspoortjes voor treinstellen.

Mvg Rieks
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 november 2017, 10:17:38
Mijn voorkeur is geen van beide.
Heb je geen mogelijkheid om het schaduwstation achter de zichtbare scene te leggen? Dan kan je alles op 1 niveau houden.
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Bert V op 20 november 2017, 10:23:56
Hallo Rieks,

Als het hellingspercentage gelijk is dan is een helling minder belastend voor je treinen dan een helix. In bochten heb je nu eenmaal (veel) meer wrijving. Mijn voorkeur is dan ook een helling maar vanwege ruimtegebrek heb ik zelf wel een helix moeten toepassen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Rieks op 20 november 2017, 10:24:05
@Klaas

Nee helaas daarvoor heb ik niet de ruimte dan wordt alles te breed.
Op mijn afgebroken baan had ik geen schaduwstation en dat vond ik wel een gemis de treinen zijn dan veel te snel terug.
Daarom heb dat nu wel ingepland maar het kan eigenlijk alleen eronder.

Mvg Rieks.


Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Rieks op 20 november 2017, 10:26:01
@ Bert,

Das inderdaad een punt voor de helling.
Ik had zelf in eerste instantie een lichte voorkeur voor een helix
vandaar dat ik hier vraag om voors en tegens.

Mvg Rieks
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 november 2017, 11:11:17
Als je dan toch op 2 niveaus moet werken, dan zou ik ook voor een helling kiezen. Die neemt een smalle strook ruimte in beslag, terwijl een helix een vrij grote cirkel beslaat waarbinnen je eigenlijk niks meer kan doen.
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Te 2/2 op 20 november 2017, 15:27:01
Je keus (helix/helling) hangt ervan af of je onder een schuin dak werkt of langs een rechte muur. Ik heb een schuin dak. En dat zit bij menig bouwwerk in de weg. Ook bij een helix.

Bij een helix moet je nagaan hoe je erin komt, als dat nodig is, hoe je hem verhuist, als dat nodig is, hoeveel ruimte je tussen de windingen houdt om er met je hand bij te kunnen, en of je radius groot genoeg is (groter dan 42 cm)  om per winding voldoende hoogte te winnen bij een laag hellingspercentage van 3% of minder; dat klimpercentage zakt en die radius stijgt als een trein toeneemt in lengte (en gewicht).

Een helix lijkt misschien een ruimte waar je verder niets mee kunt, maar alternatieven zijn bekend: draaischijf boven op (in) helix, helix vermomd als berg, afneembare bergtop op helix, helix met een afneembaar dorp erop, enz.
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Te 2/2 op 20 november 2017, 15:40:03
Op mijn afgebroken baan had ik geen schaduwstation en dat vond ik wel een gemis de treinen zijn dan veel te snel terug.
En in een vaste volgorde te snel terug, en je kunt met te weinig treinen rijden.
Ook voor mij redenen om een schaduwstation te willen.

Er zijn verschillende schaduwstations, gelijkvloers, ongelijkvloers. Ruimte (breedte) is vaak argument om ongelijkvloers te gaan.

Jouw schaduwstation is een doorrijdt station: de trein keert van richting en blijft door rijden.  Dat red je gelijkvloers niet in de ruimte.

Als je een schaduw-kopstation maakt, ligt dat anders in de ruimte, en kan een boekenplank langs muur of dakbeschot al genoeg zijn. Lengte (loc-omloop of loc-wissel) is dan bepalend of het gelijkvloers kan, op, naast, achter of geheel buiten de baan.
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Hans van Kampen op 20 november 2017, 16:33:43
Ik begrijp de vraagstelling. Maar misschien zijn er meer mogelijkheden. Ik denk aan een paternosterlift, https://www.youtube.com/watch?v=21c9YqQiOxI , of een andere lift. Op dit forum al eerder besproken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52206.0
Hans
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Rieks op 20 november 2017, 17:18:06
Hallo allemaal,

Een paternoster gaat het niet worden mijn schaduwstation is bedoeld om een trein tijdelijk te parkeren en even later weer te voorschijnlaten komen.
Camouflage met een berg gaat 'm ook niet worden , mijn baan is geent op nederland.
Met een dorp oid. erbovenop kan wel.
Toch bedankt voor het meedenken.
Ik ben er nog niet uit.

Mvg Rieks



Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Frank 123 op 20 november 2017, 19:02:43
Hoe zo kun je niets boven een helix doen? Kwestie van beetje creatief plannen.
Ik heb hele werkplaats inclusief draaischijf en stuk landschap op de helix liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6A5BB2C5-EBDF-40F5-898E-7102D10B09A7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6A5BB2C5-EBDF-40F5-898E-7102D10B09A7.jpeg)
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Frank 123 op 20 november 2017, 19:08:15
Verder overigens wat mij betreft dat toepassen wat het beste in te passen is. Ik heb deze helix om van niveau 1 naar 2 te komen en combinatie van helix en stijgend spoor om de zijlijn van niveau 1 naar 3 te laten gaan en ben ik nu een helling aan het maken om schaduwstation in wording aan te sluiten, komt aan die zijde beste uit. Als je steigingspercentages  maar respecteert maakt het verder niet uit.
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 november 2017, 19:12:00
Hoe zo kun je niets boven een helix doen?
Ik had het niet over boven, maar binnen de helix.
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: WR op 20 november 2017, 22:28:00
Misschien draagt deze topic nog wat bij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75374.0.html
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: doniek op 24 november 2017, 15:09:50
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel hoogte moet je overbruggen en hoeveel rijlengte heb je daarvoor nodig.
Ik was in eerste instantie ook van plan om het makkelijk te houden en het schaduwstation vlak onder mijn baan te plaatsen, zodat ik met een kleine helling naar het baan niveau kon. Ik ben echter blij dat ik dat niet gedaan heb en ruim 30cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden heb. Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten. Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation is het fijn om wat werkruimte te hebben.
Op basis van mijn ervaring zou ik je dus adviseren om voldoende ruimte tussen het schaduwstation en je baan te houden. Vervolgens kun je kijken of je voldoende lengte hebt voor een helling en anders een helix bouwen. Het lijkt een ingewikkeld project, maar uiteindelijk stel het niet zoveel voor.
Veel succes!
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Te 2/2 op 27 november 2017, 10:23:13
Citaat
Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten.
Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation
Ontsporen in een schaduwstation?

Je lijkt ervan uit te gaan dat de wissels van een schaduwstation onder de bovenbaan liggen.
Dat gebeurt misschien vaak, maar dat hoeft niet perse.

Als een schaduwstation uitsluitend uit opstelsporen bestaat (al dan niet onder de bovenbaan), en de wissels van dat station ernaast in plaats van eronder liggen, is de bereikbaarheid van die wissels geen heikel punt.

Dat is een ontwerpkwestie, lijkt me, de bereikbaarheid van plekken met een verhoogd ontspoor-risico.  Inrij-wissels zijn ontsporingsgevoeliger dan de opstelsporen zelf.
Titel: Re: Helix of helling?
Bericht door: 72sonett op 27 november 2017, 11:41:24
Citaat van: doniek
... ruim 30 cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden ...
Met een max helling van 3% heb je dan 10 m horizontale rijlengte nodig om zo hoog te komen. Dat is nogal wat...
Titel: Re: Helix of Helling?
Bericht door: Rieks op 27 november 2017, 12:49:23
Ik lees een hoop voors en tegens van beide.
Ga eerst eens beide situaties tekenen .
Omdat mijn schaduwstation niet veel sporen heeft kan ik er redelijk bij komen mits het niet gebruikte deel van de plaat afgezaagd word.

Mvg Rieks





Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk