Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Helix of Helling?  (gelezen 4646 keer)

WR

  • Gast
Re: Helix of Helling?
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2017, 22:28:00 »
Misschien draagt deze topic nog wat bij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75374.0.html

doniek

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Helix of Helling?
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2017, 15:09:50 »
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel hoogte moet je overbruggen en hoeveel rijlengte heb je daarvoor nodig.
Ik was in eerste instantie ook van plan om het makkelijk te houden en het schaduwstation vlak onder mijn baan te plaatsen, zodat ik met een kleine helling naar het baan niveau kon. Ik ben echter blij dat ik dat niet gedaan heb en ruim 30cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden heb. Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten. Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation is het fijn om wat werkruimte te hebben.
Op basis van mijn ervaring zou ik je dus adviseren om voldoende ruimte tussen het schaduwstation en je baan te houden. Vervolgens kun je kijken of je voldoende lengte hebt voor een helling en anders een helix bouwen. Het lijkt een ingewikkeld project, maar uiteindelijk stel het niet zoveel voor.
Veel succes!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2017, 10:23:13 »
Citaat
Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten.
Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation
Ontsporen in een schaduwstation?

Je lijkt ervan uit te gaan dat de wissels van een schaduwstation onder de bovenbaan liggen.
Dat gebeurt misschien vaak, maar dat hoeft niet perse.

Als een schaduwstation uitsluitend uit opstelsporen bestaat (al dan niet onder de bovenbaan), en de wissels van dat station ernaast in plaats van eronder liggen, is de bereikbaarheid van die wissels geen heikel punt.

Dat is een ontwerpkwestie, lijkt me, de bereikbaarheid van plekken met een verhoogd ontspoor-risico.  Inrij-wissels zijn ontsporingsgevoeliger dan de opstelsporen zelf.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Helix of helling?
« Reactie #18 Gepost op: 27 November 2017, 11:41:24 »
Citaat van: doniek
... ruim 30 cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden ...
Met een max helling van 3% heb je dan 10 m horizontale rijlengte nodig om zo hoog te komen. Dat is nogal wat...
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 18:25:55 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2017, 12:49:23 »
Ik lees een hoop voors en tegens van beide.
Ga eerst eens beide situaties tekenen .
Omdat mijn schaduwstation niet veel sporen heeft kan ik er redelijk bij komen mits het niet gebruikte deel van de plaat afgezaagd word.

Mvg Rieks





Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse