Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 12556 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #45 Gepost op: 08 November 2017, 10:39:38 »
Hoe verloopt de detectie? Als daar vertraging in zit zal koploper later reageren en de centrale ook. Al met al een interessante constatering maar een complex probleem.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deze was te verwachten, maar de detectie verloopt voor beide centrales, over dezelfde L.Net-s88SD16 module, gewoon over het loconet.  ;) En dat werkt op dezelfde snelheid zoals je zal begrijpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #46 Gepost op: 08 November 2017, 10:57:35 »
Wim,

Waarom toch niet even de lok na de Z21 sessie ijken op de DR5000/Koploper combi? Jij laat de lok in Koploper rijden op de DR5000 met de ijktabel gemaakt vanuit de Z21 maar ook, niet onbelangrijk, de remgegevens van het "leren remmen" ook gebaseerd op de baanspanning van de Z21. Dat kan het wat jij noemt onrustige gedrag verklaren.

Gr, Ben.

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #47 Gepost op: 08 November 2017, 11:05:59 »
Ik snap de discussie even niet.
Twee centrales met verschillend rijgedrag is een feit. Wat is het probleem?
Tom-Tom en Garmin geven ook verschillende routes van A naar B. Is ook een feit. Maar wat is het probleem?
Een kwestie van keuzes maken, meer niet.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #48 Gepost op: 08 November 2017, 11:16:12 »
Ben, Ik weet zeker dat dit geen enkele invloed zal hebben, de zelfde rem gegevens worden namelijk gebruikt, en voor koploper is er geen verschil in centrales, het is voor koploper gewoon een LocoNet centrale.  En de baanspanning van de DR5000 is 2V lager dan die uit de Z21, je aanname dat er dan verschil moet zijn klopt, maar alleen bij de DR5000 is het rijgedrag zo dat hij ongeveer 20 cm door schiet, terwijl je zou verwachten dan de remweg korter zou zijn, immers de baanspanning is lager. En ook als de baanspanning gelijk is blijft de Z21 beter reageren en stopt de trein op nagenoeg dezelfde plaats, zoals al eerder beschreven en aangegeven.

{mod knip}

Als je nog nooit een andere centrale gebruikt hebt zal je het als normaal ervaren, maar maak je een overstap, kun je verrast worden. Is dat erg, misschien niet, misschien wel, vooral de tragere reactie snelheid in dit geval vind ik een probleem. Het stoppen bij de ene binnen 3 cm en bij de andere pas na 23 cm, is toch iets waar je bedenkingen bij kunt hebben, zeker als je kortste stop sectie 111 mm lang is, en wat al jaren voldoet en voldoende is.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 13:23:23 door Reinout van Rees. Reden: rechtstreekse aanval weggehaald »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #49 Gepost op: 08 November 2017, 11:43:09 »
Dan rest nog 1 ding Wim, en dat is de dr5000 op een hogere spanning.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #50 Gepost op: 08 November 2017, 11:45:58 »
HUH, waarom, om hem nog langer te laten uit lopen, volgens mij mis jij nu een beetje de clue en de strekking van het verhaal.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #51 Gepost op: 08 November 2017, 11:48:31 »
Wim,

Waarom toch niet even de lok na de Z21 sessie ijken op de DR5000/Koploper combi? Jij laat de lok in Koploper rijden op de DR5000 met de ijktabel gemaakt vanuit de Z21 maar ook, niet onbelangrijk, de remgegevens van het "leren remmen" ook gebaseerd op de baanspanning van de Z21. Dat kan het wat jij noemt onrustige gedrag verklaren.

Gr, Ben.

Ben,

Misschien moet je toch even goed lezen (al geld dat ook voor anderen ), dit gaf Wim eerder aan:
...
Daar komt bij dat de loc helemaal niet is geijkt in koploper.
....

Dus hij rijd niet met de gegevens van de ene centrale bij gebruik van de andere centrale. Hij rijdt in beide zonder ijkgegevens.


Wel dat doet me nu plezier, dat er nog iemand het probleem niet snapt, Wie gaat er nu 2 centrales simultaan gebruiken zodat de verschillen zichtbaar worden.

Iemand die van de ene centrale naar de andere wil gaan omdat een oudere niet meer voldoet?
Of iemand die thuis rijd, maar ook op de club zijn loks wil laten rijden?
Of iemand die thuis op zijn eigen baan rijd, maar zo nu en dan ook eens een trein wil sturen naar de baan van een ander gezinslid?
(vader en zoon, beide met een eigen baan, en beide met een eigen centrale)

Bovendien was het volgens mij niet zo zeer iemand die een probleem van zichzelf meld, maar die een algemeen verschil weergeeft. En dat kan zeker handig zijn als je naar een andere centrale wil gaan. Op mijn baan zijn de stopsecties niet zo ruim dat een trein opeens 20cm extra kan doorrijden alvorens hij stopt.

Lijkt me echt spijkers op laag water zoeken. Ik heb een oude Volvo diesel 2 liter, als ik op het gas druk dan vertrekt de auto rustig en weet ik wanneer ik moet invoegen, mijn maat heeft een Volvo diesel bi-turbo 1600, als ik daarmee vertrek is die ook veel heviger en sneller dan de mijne, en is ook een auto, zelfs een Volvo, maar er zit 20 jaar verschil in. Ik bedoel maar, ik ben mijn nieuwe baan aan het bouwen nu met de DR5000, de oude baan werd aangestuurd met een IB, mss zit daar ook verschil in, mss niet, maar bij mij is de IB in de doos verdwenen en zal er niet vlug weer uit komen. Het maakt toch niet uit of de ene sneller rijd dan de andere, dat vang je toch op met de software, of met de regelaars als je niet met software wil rijden?

Je vergelijk hier gaat niet helemaal op. Want bij de test is 2 keer dezelfde lok met zelfde motor en zelfde decoder gebruikt. Dus in beide gevallen gebruik je de oude Volvo diesel 2 liter met dezelfde bestuurder.
Alleen in het ene geval staat er een bord langs de weg die aangeeft dat je 100 mag geproduceerd door roco.
en het tweede geval staat er een bord langs de weg die aangeeft dat je 100 mag geproduceerd door digikeijs.

Je komt aanrijden met 80 en bij het roco bord ga je netjes 100 rijden.
Vervolgens kom je aanrijden met 80 bij het digikeijs bord wacht je 20 seconden en gaat dan pas sneller en 110 rijden.

Z'n soort vergelijk is het.
En inderdaad voor iemand die alleen 1 van deze centrales heeft zal die helemaal geen probleem hebben. Die weet niet beter dan dat de centrale zich zo gedraagt, en dat is goed genoeg.
Het hoeft dus in z'n geheel geen probleem te zijn, wel een constatering waar je wat mee kunt doen, zeker als je wel met verschillende centrales te maken hebt om wat voor reden dan ook. Of je kunt het naast je neerleggen en tevreden zijn met de centrale die je hebt.

Groet,
Roelco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #52 Gepost op: 08 November 2017, 12:20:51 »
Roelco: Remgedrag. Je ziet de lok toch remmen in het filmpje van Wim?


Maar wat de hoofd trigger was om dit met jullie te delen, is dat er door Martin Domburg gesproken wordt, dat een centrale met een lagere trafo spanning, de decoders beter en mooier laat regelen. Nu dat zie ik dus in het totaal niet, en blijkt in dit geval ook nog eens verschillend te zijn bij het gebruik van andere centrales.

Als je nog nooit een andere centrale gebruikt hebt zal je het als normaal ervaren, maar maak je een overstap, kun je verrast worden. Is dat erg, misschien niet, misschien wel, vooral de tragere reactie snelheid in dit geval vind ik een probleem.


Wim,

Over het eerste zijn we het snel eens.

Je kon eerder lezen dat ik van de IB naar de DSR5000 ben overgestapt. En ik ben opnieuw ben gaan ijken omdat ik verschillen zag in rem en stopgedrag. En het resultaat daarvan is dat het hier perfect rijdt. Als gezegd, ik zie die tragere reactie snelheid niet.

Wellicht is het exemplarisch? Deel je bevindingen eens met Digikeijs, ik begrijp dat je centrale eerder is gerepareerd.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 17:45:19 door Bert van Gelder. Reden: Tekst WR »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #53 Gepost op: 08 November 2017, 12:26:18 »
HUH, waarom, om hem nog langer te laten uit lopen, volgens mij mis jij nu een beetje de clue en de strekking van het verhaal.

Mvg
Wim.

Om te zien of dat idd gebeurt...Andersom blijkbaar niet, zoals je zelf beschrijft is er geen verschil bij de z21 met lagere spanning tov de hogere. Vziw begon dit hele verhaal om aan te tonen dat een lagere spanning geen betere rijeigenschappen zou geven, dat weet je nu nog steeds niet, alleen dat er verschil is tussen twee centrales...(of ging het daar om...?)

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #54 Gepost op: 08 November 2017, 12:38:34 »
....

Maar wat de hoofd trigger was om dit met jullie te delen, is dat er door Martin Domburg gesproken wordt, dat een centrale met een lagere trafo spanning, de decoders beter en mooier laat regelen. Nu dat zie ik dus in het totaal niet, en blijkt in dit geval ook nog eens verschillend te zijn bij het gebruik van andere centrales.
Als je nog nooit een andere centrale gebruikt hebt zal je het als normaal ervaren, maar maak je een overstap, kun je verrast worden. Is dat erg, misschien niet, misschien wel, vooral de tragere reactie snelheid in dit geval vind ik een probleem. Het stoppen bij de ene binnen 3 cm en bij de andere pas na 23 cm, is toch iets waar je bedenkingen bij kunt hebben, zeker als je kortste stop sectie 111 mm lang is, en wat al jaren voldoet en voldoende is.

Mvg
Wim.

Ok ik snap het nu wel. bedankt voor de toelichting.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 17:46:48 door Bert van Gelder. Reden: Tekst WR »
Met vriendelijke groeten,
Mike

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #55 Gepost op: 08 November 2017, 14:47:38 »
Om te zien of dat idd gebeurt...Andersom blijkbaar niet, zoals je zelf beschrijft is er geen verschil bij de z21 met lagere spanning tov de hogere. Vziw begon dit hele verhaal om aan te tonen dat een lagere spanning geen betere rijeigenschappen zou geven, dat weet je nu nog steeds niet, alleen dat er verschil is tussen twee centrales...(of ging het daar om...?)

Willen jullie nu altijd iets anders lezen dan wat de intentie is van een verhaal. Lees gewoon de feiten en zoek er voor de rest niets anders achter, dan houden we het leuk, en dan hoeft niemand achterdochtig te zijn.

In dit verhaal gaat het dus om een lagere spanning, waarbij de ontdekking was dat bij een bepaalde centrale de rij snelheid hoger was bij een lagere spanning, dan bij een andere met een hogere spanning. Meer is het niet en meer zal het ook niet worden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Curious T!mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #56 Gepost op: 08 November 2017, 16:29:31 »
Wat mij opvalt is dat blind de aanname wordt gedaan dat het DCC signaal hetzelfde is.
Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Sterker nog, ik vermoed dat dit niet zo is.

Beide command stations worden via LocoNet aangestuurd begrijp ik, maar ze genereren vervolgens zelf een eigen DCC signaal.

Binnen DCC staat alleen de minimale duur van een preamble beschreven. Een command station kan deze ook langer maken. Langere preamble is minder DCC packets per seconden.

Verder is het de bedoeling dat een command station een packet zo vaak mogelijk herhaald, maar dit wordt natuurlijk wel gelimiteerd door de CPU in het command station.

En de kwaliteit van het DCC signaal is ook belangrijk. Er moet een duidelijk onderscheid kunnen worden gemaakt tussen een 0 en een 1. Als ik stop naar je roep en je hoort me pas duidelijk na 10x roepen = vertraagd reageren.
Is er niet iets mis in de bekabeling? Probeer de Z21 en Dr5000 eens van kant te wisselen.

Zoals al eerder in dit draadje gezegd -> Logic Analyzer gebruiken om het signaal te vergelijken.

<a href="https://www.youtube.com/v/LS59iqHu7G8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LS59iqHu7G8</a>
DCC | Packet Analyzer

Groeten,

Timo

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2017, 16:34:30 »
Is het verschil misschien terug te voeren op de software? Ik neem aan dat die in beide apparaten niet hetzelfde is ... en dan bedoel ik natuurlijk de firmware!

gr. Rob
Rob Moerkerken

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2017, 16:58:25 »

Is er niet iets mis in de bekabeling? Probeer de Z21 en Dr5000 eens van kant te wisselen.

Zoals al eerder in dit draadje gezegd -> Logic Analyzer gebruiken om het signaal te vergelijken.

Groeten,

Timo

Heb je de film goed bekeken? De eerste tijd van het filmpje staat de roco Z21 onder de laptop, dan wordt er dus alleen gereden met de Z21.
Vanaf ongeveer 2:31 staat er de kerstboom van de DR5000 onder ( iets wat mij in elk geval opvalt, vanaf dat moment heb je een willekeur aan lichtjes knipperen onder de laptop )

Er is dus geen omkeer mogelijk. De baan is hetzelfde, de draden zijn hetzelfde, de commando's gestuurd vanuit koploper zijn hetzelfde. De centrale is verschillend, dus die zal vast verschillende signalen op de rails zetten wat betekend dat dezelfde decoder dezelfde motor toch anders aanstuurt. Ondanks dat de DCC comando's gelijk zouden moeten zijn.

Wat terugmelding betreft. die is hetzelfde echter gaat waarschijnlijk wel via de centrale terug naar koploper. Dus ook daar, als de centrale druk is met iets, dan kan het zo maar zijn dat die terugmelding naar de computer wat vertraging oploopt. Maar dan zul je dus echt op dat nivo moeten kijken naar de commando's en de timing daartussen. Al is dat niet het doel van de melding, maar misschien heeft er iemand niets te doen en gaat die dat eens voor ons allen uitzoeken.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #59 Gepost op: 08 November 2017, 17:01:50 »
Binnen DCC staat alleen de minimale duur van een preamble beschreven. Een command station kan deze ook langer maken. Langere preamble is minder DCC packets per seconden.
ik kan me niet voorstellen dat dat veel uitmaakt. Een preamble moet minimaal 14 bits bevatten. Stel dat een centrale het dubbele aantal uitzendt, dan betekent 1,6 ms extra. Dat is een vertraging die je nauwelijks ziet. Na de preamble komt het adresbyte en het instructiebyte. Ook die duren zo kort dat de vertraging niet merkbaar zal zijn. En het aantal packets per seconde kan toch ook niks uitmaken? Zolang er geen ander bericht komt zal de decoder gewoon doen wat in het eerste bericht werd opgedragen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.