Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 11467 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #30 Gepost op: 07 november 2017, 23:06:02 »
Eigenlijk is dat helemaal niet zo belangrijk. Het ging er hier over dat er ondanks een lagere spanning sneller wordt gereden met dezelfde instellingen, en dat de reactie snelheid van de ene centrale ten opzichte van de andere verschillend is. Dat laatste staat los van de baanspanning, en was een observatie.
De actieve loc staan in een refresh cycle. Maar in dit geval is dat er eentje.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #31 Gepost op: 07 november 2017, 23:11:46 »
De beste test is volgens mij een lange baan met twee of drie secties, waar op elke sectie een andere centrale is aangesloten.
Bedoel je een situatie waar de loc over een scheiding het gebied van een andere centrale inrijdt? Dat gaat geheid kortsluiting opleveren want het moet wel een enorm toeval zijn als de DCC signalen van de centrales precies synchroon lopen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #32 Gepost op: 07 november 2017, 23:29:13 »
Helemaal juist Klaas, maar met een beetje goede wil zou ik dat nog wel voor elkaar kunnen krijgen, namelijk met de BSM module, is dat een fluitje van een cent, alleen of de goede wil aanwezig is heb mijn twijfel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #33 Gepost op: 07 november 2017, 23:34:45 »
Handig zou zijn om beide centrales eens te testen met een gelijke baanspanning (als dat kan). Zie je dan nog dit gedrag dan moet er dus iets anders aan de hand zijn welk dit verschil veroorzaakt.


Oke, de baanspanning van de Z21 aangepast en die gelijk gemaakt aan de baanspanning van de DR5000, namelijk 14V. Het rijgedrag is nagenoeg hetzelfde en zo ook de reactie snelheid, de loc stopt netjes op zijn plek waar hij altijd stopt, en schiet niet nog eens 20 cm door.
Loc beweegt zich dus netjes en rustig zoals in het filmpie aan het begin.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #34 Gepost op: 07 november 2017, 23:39:29 »
Nou Wim, tijd dus om de scope tevoorschijn te halen en de verschillende signalen te bekijken ;-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #35 Gepost op: 07 november 2017, 23:56:59 »
Nou dat was ik nu juist niet van plan, want dit is niet mijn probleem, en hoef hem dus ook niet op te lossen. Ik gebruik gewoon de centrale welke ik al jaren gebruik, namelijk de Z21, daar ben ik tevreden over, en doet wat mij betreft wat hij moet doen.

Dit was even een speeltje tussen door en om te zien of de DR5000 die sinds Jan 2016 weg was, en nu voor een nieuwe is vervangen, het deed. En daarbij kwam ik dit verschil in gedrag tegen, waarvan ik dacht dat deel ik even met jullie. Hij gaat nu weer terug in de doos en zal er zelden uitkomen ben ik bang na deze ervaring, of er moet een verbetering komen die dit gedrag verhelpt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2017, 00:00:01 »
Citaat van: borotof
...  tijd dus om de scope tevoorschijn te halen en de verschillende signalen te bekijken.

Beter nog een logic analyser.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2017, 06:41:25 »

Oke, de baanspanning van de Z21 aangepast en die gelijk gemaakt aan de baanspanning van de DR5000, namelijk 14V. Het rijgedrag is nagenoeg hetzelfde en zo ook de reactie snelheid, de loc stopt netjes op zijn plek waar hij altijd stopt, en schiet niet nog eens 20 cm door.
Loc beweegt zich dus netjes en rustig zoals in het filmpie aan het begin.



Dit was even een speeltje tussen door en om te zien of de DR5000 die sinds Jan 2016 weg was, en nu voor een nieuwe is vervangen, het deed. En daarbij kwam ik dit verschil in gedrag tegen, waarvan ik dacht dat deel ik even met jullie. Hij gaat nu weer terug in de doos en zal er zelden uitkomen ben ik bang na deze ervaring, of er moet een verbetering komen die dit gedrag verhelpt.


Nu ben ik je toch even kwijt, er is toch geen probleem meer zo te lezen? Wat moet er dan aan de DR5000 verbeterd worden wil je er weer mee willen werken? ;)

Gr, Ben.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2017, 09:22:04 »
Ben,

zoals ik het lees nog wel. Het rijgedrag met de Z21 bij een lagere spanning is gelijk gebleven aan het rijgedrag van de Z21 met een hogere spanning.
Rustig zoals het was met een snelle reactie en op tijd stoppen.

Het probleem met de DR5000 blijft, minder rustig en een trage reactie.

Tenminste, zo begrijp ik het.

Dat hij iets sneller rijd hoeft niet z'n probleem te zijn, eiken en de snelheid aanpassen.
De reactie snelheid van de centrale kan wel een probleem zijn. Als je een nieuwe centrale neemt en de trein reageert opeens veel trager kan hij wel eens te laat stoppen.

Op zich heb ik dit soort verschillen tussen centrales ook al wel gezien. Wat op zich wel vreemd blijft als de centrale allemaal een bepaalde standaard op de rails horen te zetten. Een verklaring heb ik er ook niet voor. Moet je misschien ook eens gaan kijken naar de precieze berichten die de 2 centrales de baan op sturen? Misschien dat daar toch een verschil in zit, ondanks dat koploper dezelfde commando's naar de centrales zal sturen.
Dezelfde decoder zou hetzelfde moeten reageren op dezelfde commando's, ook al komen die van 2 verschillende centrales. Dat zou voor de decoder helemaal niet van belang moeten zijn welke centrale het commando heeft gestuurd.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #39 Gepost op: 08 november 2017, 09:29:35 »
....Moet je misschien ook eens gaan kijken naar de precieze berichten die de 2 centrales de baan op sturen? Misschien dat daar toch een verschil in zit, ondanks dat koploper dezelfde commando's naar de centrales zal sturen.
Koploper stuurt weliswaar dezelfde commando's, maar het protocol wat de rails op gaat wordt pas in de centrale gemaakt. Dus daar zou verschil in kunnen zitten. Hoewel ik ook geen idee heb hoe dat verschil kan ontstaan.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #40 Gepost op: 08 november 2017, 09:39:06 »
Precies, vandaar dat ik aangeeft om dan eens naar die commando's van de centrales te kijken.
Heb in het verleden eens een rare situatie gehad waarbij er onder bepaalde omstandigheden ook iets gebeurde wat niet verklaarbaar was.
Toen heb ik er een sniffer tussen gehangen die alle commando's die langskwamen liet zien. En toen bleek er dus inderdaad een fout commando gestuurd te worden.

Was toen met een software matige centrale (DDW) waarvoor uiteindelijk een aanpassing in die code nodig was om het op te lossen.
Maar dat was wel veel werkt, en weet niet of iemand dit probleem belangrijk genoeg vindt om dat tot op dat detail uit te gaan zoeken.

Roelco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #41 Gepost op: 08 november 2017, 09:48:42 »
Oké Roelco, ik heb wat Wim schreef dan niet goed begrepen.

In de tussentijd zijn er 2000 DR5000 gebruikers waaronder ik (van het eerste uur) en onrustig rijden en traag reageren herken ik niet, mijn kompanen met dezelfde centrale kennen het niet en ik lees het ook nergens. Ik rij hier op de standaard meegeleverde voeding, toenmalig geleverd met vaste niet instelbare spanning.

Gr, Ben.

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #42 Gepost op: 08 november 2017, 10:29:43 »
Hoe verloopt de detectie? Als daar vertraging in zit zal koploper later reageren en de centrale ook. Al met al een interessante constatering maar een complex probleem.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #43 Gepost op: 08 november 2017, 10:30:26 »
Oké Roelco, ik heb wat Wim schreef dan niet goed begrepen.

In de tussentijd zijn er 2000 DR5000 gebruikers waaronder ik (van het eerste uur) en onrustig rijden en traag reageren herken ik niet, mijn kompanen met dezelfde centrale kennen het niet en ik lees het ook nergens. Ik rij hier op de standaard meegeleverde voeding, toenmalig geleverd met vaste niet instelbare spanning.

Gr, Ben.

Wel dat doet me nu plezier, dat er nog iemand het probleem niet snapt, Wie gaat er nu 2 centrales simultaan gebruiken zodat de verschillen zichtbaar worden. Lijkt me echt spijkers op laag water zoeken. Ik heb een oude Volvo diesel 2 liter, als ik op het gas druk dan vertrekt de auto rustig en weet ik wanneer ik moet invoegen, mijn maat heeft een Volvo diesel bi-turbo 1600, als ik daarmee vertrek is die ook veel heviger en sneller dan de mijne, en is ook een auto, zelfs een Volvo, maar er zit 20 jaar verschil in. Ik bedoel maar, ik ben mijn nieuwe baan aan het bouwen nu met de DR5000, de oude baan werd aangestuurd met een IB, mss zit daar ook verschil in, mss niet, maar bij mij is de IB in de doos verdwenen en zal er niet vlug weer uit komen. Het maakt toch niet uit of de ene sneller rijd dan de andere, dat vang je toch op met de software, of met de regelaars als je niet met software wil rijden?
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #44 Gepost op: 08 november 2017, 10:36:26 »
Juist Roelco, je hebt het helemaal begrepen.
Voor wat betreft de DR5000 dit is de laatste versie met de laatste firmware, 1.4 nog wat en een instelbare voeding die dus op 15V= staat. Lager gaat niet hoger wel.
Maar zoals gezegd dit is geen probleem wat wij of ik kan oplossen, het enigste is en was, dat ik deze info even met jullie gedeeld heb.

Zal hem van de week nog even op mijn grotere baan aansluiten en kijken wat er daar gebeurd als er 6 treinen tegelijk rijden. Ik verwacht een puinhoop, maar wie weet valt het mee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net