Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Bezetmelding, de basics  (gelezen 8062 keer)

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Optimale spoorbezetmelding op een modelbaan.
« Reactie #45 Gepost op: 03 November 2017, 12:04:42 »
Allen,

Een modelbaan heeft meestal heel weinig vrije baan. En de bloklengte op de vrije baan is vrijwel altijd heel veel korter dan bloklengte schaal 1 op 1. Gevolg is dat op de modelbaan treinlengte en bloklengte dicht bij elkaar komen. Als je niet de beperking wilt dat een trein niet langer mag zijn dan het kortste blok op je baan, dan is volgens mij de ideale spoorbezetmelding op de vrije baan van een modelbaan asdetectie. 

Op emplacementen komen vrijwel zeker altijd situaties voor waarbij de trein langer is dan het spoor. Daarom is volgens mij de ideale spoorbezetmelding op een emplacement van een modelbaan asdetectie, zowel op sporen als op wissels.

Voor een continue bezetmelding moeten de bezetmeldsecties in principe aaneengesloten zijn.

Bij voertuigen in schaal HO kan de afstand tussen de assen wel 20 centimeter zijn. Dat houdt in dat een bezetmeldsectie minimaal 20 cm lang moet zijn.

Assen met anti-slipbandjes worden met asdetectie niet gedetecteerd. Dat legt de beperking op dat een krachtvoertuig met draaistellen minimaal 1 as zonder anti-slipbandjes moet hebben in elk draaistel.

Bij 2L is de weerstand van de trein over de spoorstaven afhankelijk van het aantal assen in de trein en kan klein worden, waardoor de stroom in het detectiecircuit groot wordt. Dit stelt eisen aan de circuits en aan de tractiestroomvoorziening. Bovendien valt bij stroomdetectie zonder extra voorzieningen de bezetmelding weg als de tractiespanning wordt uitgeschakelt, bij voorbeeld door een kortsluiting.

Bij het stroomrailsysteem van marklin worden beide spoorstaven gebruikt voor  de retour. Asdetectie kan bij dit systeem eenvoudig worden gerealiseerd door in een van de spoorstaven isolaties te maken, desgewenst  met een aansluiting via een diode voor de retour.
Echter een bezetmelding in wissels is met dit systeem minder eenvoudig te realiseren.

Een ideale spoorbezetmelding op de modelbaan is volgens mij niet eenvoudig realiseren.

Op mijn modelbaan heb ik een betrouwbare en optimale spoorbezetmelding gerealiseerd.
De rail is märklin K-rail. In de sporen heb ik afhankelijk van de lengte van het spoor 1-3 aaneengesloten bezetmeldsecties gemaakt.  In wissels heb ik 2 bezetmeldsecties, 1 voor elke richting.  In zgn slanke wissels met isolaties in de spoorstaven, in standaard wissels met infrarood.  Op enkele kritische plaatsen op de baan heb ik nog een infrarood ontvanger aangebracht voor de aanvang van het wissel, zodat gedetecteerd wordt dat het deel van het wissel waar de tongen zich bevinden al dan niet bezet is.

Infrarood detectie heb ik gerealiseerd met ontvangers tussen de dwarsliggers en de zender aan het plafond. Voor deze manier van infrarood detectie is het niet nodig om een reflecterend vlak aan te brengen aan de onderzijde van de voertuigen. Bovendien kan de ontvanger (transistor met een vorm als een 3 mm LED) eenvoudig in een reeds ingebed wissel (zelfs met bovenleiding) worden aangebracht, als je goed bij de onderzijde van de baan kunt komen tpv het wissel.

Verder heb ik de daarvoor in aanmerking komende krachtvoertuigen aangepast zodat elk draaistel tenminste 1 as heeft zonder anti-slipbandjes.
     
Sinds ik dit alles heb geïmplementeerd is handmatig en computergestuurd rijden met hele korte of hele lange treinen probleemloos mogelijk. Ook de situatie waarin een deel van een trein blijft staan of terugrolt van een helling na losgaan van een koppeling wordt betrouwbaar gedetecteerd.

Groet, Willem / trdl

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #46 Gepost op: 03 November 2017, 15:23:24 »
Ik heb als beginner op dit gebied ook een basisvraag: Waar ligt bij een wissel de scheiding tussen twee secties goed?
Voor de duidelijkheid van de vraag stuur ik een plaatje mee.



- Leg ik de scheiding direct aan het wissel (A -A' -A')?
   Hoe vermijd ik dan dat de trein te dicht bij het wissel stopt; botsgevaar?
of
- Leg ik de scheiding beter een stukje van het wissel af (B - C - D)?
  Zo ja wat hanteer je dan als maat (bijvoorbeeld A'-B / A'- C)?

Ik stel deze vraag met schaal H0 en tweerail als uitgangspunt (als dat al wat uitmaakt).

Vriendelijke groet,  Juroen
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #47 Gepost op: 03 November 2017, 15:42:46 »
Ik vind het nog te dichtbij. Vuistregel op mijn baan is een stuk rail van ongeveer 20 cm naast het wissel en dan een meldpunt van 20 cm. Bij het afbuigende spoor geldt de tegenboog als eerste stuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #48 Gepost op: 04 November 2017, 09:27:43 »
Henk,

Bedankt, dat zijn inderdaad wat langere stukken dan ik in gedachten had. Ik neem 't mee.

Groet, Juroen

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #49 Gepost op: 04 November 2017, 10:03:17 »
Bij mij liggen de scheidingen direct aan de wissels. Ik werk met iTrain en daarin kun je aangeven op hoeveel cm voor het einde van het blok gestopt moet worden en met goed ingeregelde loks gaat dat perfect. Voor de blokken in het niet zichtbare gedeelte heb ik een wat grotere marge aangehouden dan in het zichtbare; daar kun je tenslotte altijd nog ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan. Is bij mij nog nooit gebeurd overigens.

Just my 2 cents.

Groeten,
Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #50 Gepost op: 04 November 2017, 10:22:38 »
Bij mij liggen de scheidingen direct aan de wissels. Ik werk met iTrain en daarin kun je aangeven op hoeveel cm voor het einde van het blok gestopt moet worden en met goed ingeregelde loks gaat dat perfect.
Hier hetzelfde, maar dan met Traincontroller.