Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 13:06:52
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
Vandaag om 13:02:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:58:12
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 12:56:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:38:23
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 12:29:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door Edsko Hekman
Vandaag om 12:05:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 11:55:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 11:38:58
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
  

Auteur Topic: Bezetmelding, de basics  (gelezen 8289 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Bezetmelding, de basics
« Gepost op: 31 October 2017, 15:07:13 »
Heren,

Nu mijn 1e niveau (schaduwstation en kopstation) zo goed als klaar is ga ik met de meldpunten beginnen. Ik heb de koploper manual nog maar eens door genomen maar ik blijf met twijfels zitten. Ga ik volledig terug melden of niet? De baanstukken zijn dermate lang dat het me niet aangewezen lijkt om elk blok 1 meldpunt te geven, dus als ik alles wil melden heb ik meerdere punten per blok nodig. Wat betreft de meldmodules, dat vind ik niet zo heel belangrijk, een 2€ per meldpunt is wel te doen, maar dan zit ik met wel draden van ongeveer 5 meter. Niet overal, maar toch verschillende. Als ik niet alles terug meld kan ik de modules beter spreiden, en worden de melddraden een stuk korter. Ik kan natuurlijk ook modules bij kopen, maar als een module maar voor 1/3 gebruikt wordt dan wordt de prijs plots een stuk hoger. Ik weet dat de hobby geld kost, maar ik heb helaas nog geen ezel die €'s kakt. Dus vandaar de twijfels.
Daarom 2 vragen:
1- wat zijn de grootste nadelen van NIET volledige detectie en
2- als ik ooit zou overstappen op I-Train, heeft mijn huidige keuze/beslissing dan gevolgen?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 31 October 2017, 21:13:09 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2017, 15:13:32 »
Worden je treinen volledig gedetecteerd ?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2017, 15:39:22 »


Dat is idd een belangrijke parameter, en het antwoord is (voorlopig) neen.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 31 October 2017, 21:12:22 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2017, 15:44:24 »
Volledige detektie heeft alleen zin als ook je trein volledig gedetekteerd kan worden. Dus rijtuigen van binnenverlichting voorzien of net als goederenwagens van kleine weerstanden tussen de wielen (waarde circa 22k ohm). Draad lengte hoef je niet mee te zitten. Ik ga gezien de prijs die je noemt ervan uit dat je voor stroomdetektie gaat en de stroom die er loopt is de stroom voor de voeding van de trein.
iTrain kan met een of meerdere melders per blok werken dus je keuze voor meer melders is voor het programma niet doorslag gevend. Waar je wel op moet letten is dat met 1 melder je baan schoner moet zijn dan met twee of meer melders.
Reden: bij 1 melder zal de trein volgens een tijdpatroon gaan rijden en zo voor het einde van het blok stoppen. Bij vervuiling zal de trein tussen door schokken en dus eerder stoppen. Bij twee (of meer) melders zal de trein altijd doorrijden tot de stop melder (einde blok).

Groet,

Gerard  van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2393
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2017, 16:25:37 »
met koploper heb je 2 meldpunten per blok in 1 richting bereden nodig. Laat mss eerst eens weten hoe je rijdt en hoe je detectie wil : stroom of massa ?

Ik heb massadetectie en dan is het gewoon een lang inrit deel en een stopdeel. Geen enkel probleem.Blokken die in 2 richtingen worden bereden heb ik 3 melders.
Greetings,salutations,groetjes,

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2017, 16:26:03 »
Dirk,

Volledige detectie hoeft niet, het mag. De programma's werken immers ook moet moment contacten zoals reedcontacten of schakelrails , met zo'n wipschakelaar zoals bij Marklin.

Je hoeft alleen maar te melden dat een trein ergens binnen komt, of aanwezig is, de software iTrain of Koploper houd wel bij welke melder er moet volgen en weet waar een trein is.

Zolang jouw rijtuigen geen stroomafnemen heeft volledige detectie al helemaal geen nut.

En wat is het nut van hele lange blokken? Heb je dan ook hele lange treinen?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2017, 16:27:02 »
met koploper heb je 2 meldpunten per blok in 1 richting bereden nodig. Laat mss eerst eens weten hoe je rijdt en hoe je detectie wil : stroom of massa ?


Ook voor 2 richtingen meer dan volodoende.  ;)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2017, 16:35:33 »
Ik meende dat Koploper ook met 1 melder per blok prima uit de voeten kon?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2017, 17:32:08 »
Koploper kan zelfs met 0 melders uit de voeten, zolang je niet al te betrouwbaar wilt rijden.

gebruik het zelf nog wel eens om een nieuw stuk spoor snel in gebruik te nemen. Wat melders op belangrijke punten, laatste blok voor een station en echte stopmelder, en natuurlijk station sporen. De rest met virtuele meldpunten, gebaseerd op gereden cm's bij geijkte treinen, of op gereden tijd voor de rest. Werkt goed genoeg om snel een paar treinen rond te laten rijden.

Daarna alles aansluiten en langzaam om naar echte melders. En daarbij ga ik dan altijd voor 2 melders, binnenkomst en stop ( wat vanzelf anders om wordt als het spoor ook in andere richting gereden kan worden )

Bij langere blokken ga ik voor nog en derde melder in het midden. Reden is dat de trein de laatste melder voor de stopmelder gebruikt om zijn remweg te bepalen. En dan is een trein soms erg lang bezig met afremmen. Door de extra melder rijd hij gewoon door tot die melder en komt daarna pas het rem traject. Ook dat is softwarematig na te spelen door instellingen of die virtuele melder, maar een vaste melder geeft een wat meer gedefinieerd punt waar het pas begint.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 31 October 2017, 17:35:20 door rjr »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2017, 18:42:31 »
Dirk,

Voor wat betreft je tweede vraag: voor een eventuele overstap naar iTrain maakt het niet uit. Dit programma kan net zo goed met de klassieke manier van meerdere melders per blok als met één melder per blok uit de voeten.

Als het lastig is vanwege bereikbaarheid of zo om in een later stadium een blok in meerdere secties te verdelen dan kun je het beste meteen je blokken in twee of drie (net wat je wilt) secties verdelen. Gebruik je in eerste instantie één melder dan verbind je die secties gewoon door naar de ene melder en als je later toch liever meer melders wilt toepassen dan hoef je verder weinig anders te doen dan alleen de doorverbindingen te splitsen.

Hele lange baanstukken zou ik wel in meerdere blokken opdelen; treinen kunnen dan eerder achter elkaar rijden waardoor je treinenloop interessanter wordt. Ga maar na: stel je hebt een blok van 3m en je langste trein is 75 cm. Zolang deze trein zich in dat blok bevindt mag er geen andere in zelfs niet als hij al aan de laatste meter bezig is en er dus ruimte genoeg is voor een opvolgende trein. Deel je dat lange vak in 3 blokken van 1m dan wordt het eerste blok vrijgegeven zo gauw de trein in het tweede deel zit en mag een opvolgende trein het voorafgaande blok al inrijden.

Groeten,
Bert

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2017, 22:19:54 »
OK, het gaat dus geen volledige terugmelding worden, nu bedenken hoe ik de baan in blokken kan verdelen. Alvast bedankt voor de info
Citaat
En wat is het nut van hele lange blokken? Heb je dan ook hele lange treinen?

Ik denk dat de langste trein max 5 wagens zal hebben, gewoonlijk korter, dus ik denk tss 1m en 2m. Ik denk aan blokken van 2m, of iets meer


Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2017, 22:53:27 »
2 meter, dat vind ik korte blokken. Toen je het had over lange blokken zat ik te denken aan 5 of 10 meter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2017, 22:56:46 »
Dirk,

Dat zijn dan geen hele lange blokken, maar zelfs blokken die je kort kunt noemen.

Dan is er helemaal geen probleem. inrijder van het blok 30 cm lang en stopmelder 30 cm lang dan kun je dit blok in beide richtingen gebruiken en het deel er tussen zonder melder of via een virtuele melder.  ;)
Oftewel helemaal geen enkel probleem gewoon het standaard werk wat we al duizenden keren hebben uitgemolken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2017, 23:07:25 »
2 meter, dat vind ik korte blokken. Toen je het had over lange blokken zat ik te denken aan 5 of 10 meter.

Oorspronkelijk dacht ik aan blokken van een 4à5 meter, ik begreep uit de reacties dat zulks niet nodig is, daarom dacht ik dan weer dat ruimer dan de langste sleep voldoende was, maar ik heb nog niets gescheiden, ik kan nog alle kanten uit.
Bij mijn vorige 3-rail baan had ik volledige detectie met massa detectie, ik weet niet of het verschil maakt nu ik met 2-rail ga rijden, vandaar deze vragen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

WR

  • Gast
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2017, 23:22:31 »

Zolang jouw rijtuigen geen stroomafnemen heeft volledige detectie al helemaal geen nut.

Mvg
Wim.

Ik was in de veronderstelling, hoe meer terugmelders des te preciezer de treinenloop.En meer treinen.
Het maakt toch geen verschil of een wagon zonder weerstand in een wel of niet gedetecteerd stuk blijft staan.
Of is er een andere redenering voor.
Die ik niet zie.
Mvg.