Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:53:23
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 13:38:36
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
  

Auteur Topic: Bezetmelding, de basics  (gelezen 7890 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2017, 23:33:31 »
Nee, Dirk, maakt niets uit 2-rail of 3-rail. Maar om het nog leuker te maken voor je, de treinen mogen langer zijn dan je blok, en mogen meerdere blokken bezet houden en maken. Dat gebeurd op basis van treinlengte en bloklengte. Het maakt dus eigenlijk geen F* uit hoe lang je de blokken of treinen maakt, zolang je de juiste lengtes maar opgeeft.
Gewoon aanleggen en aansluiten, en als het niet naar wens is verleggen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2017, 06:13:39 »
Ik was in de veronderstelling, hoe meer terugmelders des te preciezer de treinenloop.En meer treinen.
Het maakt toch geen verschil of een wagon zonder weerstand in een wel of niet gedetecteerd stuk blijft staan.
Of is er een andere redenering voor.
Die ik niet zie.
Als je met volledige detectie rijdt moet je ook al je materieel van een stroomverbruiker voorzien.
Dit kan zijn een decoder voor je loc, een decoder en/of lichtstrip in je rijtuigen en weerstandjes op ddd assen van goederenwagons.
Het voordeel is dan dat je software precies weet waar alles rijdt of stilstaat.
Verlies je bv onderweg een rijtuig of wagon dan blijft het blok bezet en zal je programma daar rekening mee houden een er geen andere trein in laten rijden.
Ook kan je op die manier grotere wisselstraten in delen eerder vrijgeven op het niet meer bezet zijn. Moet je wel je wisselstraat opdelen in meerdere logische delen voor een vlotte doorloop.
Gr.
Eric

WR

  • Gast
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2017, 08:43:02 »
Als je met volledige detectie rijdt moet je ook al je materieel van een stroomverbruiker voorzien. lichtstrip in je rijtuigengoederenwagons.


Je verhaal is duidelijk.
Volledige detectie pas je ook toe om meerdere treinen te kunnen rijden. Ookal heb je geen wagon detectie.
Waarom zou je ongedetecteerde stukken willen.

De software houd toch de treinlengte in de gaten zoals boven al word geschreven.
Dus lijkt mij, "veel" niet te lange gedetecteerd blokken.
Mits de portemonnee dat toe laat

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #18 Gepost op: 01 November 2017, 08:57:57 »
Nee, je moet even een knop omzetten...;)

Simpel gezegd, als je bezetmelders gebruikt, doe je dat voor een Pc en bijbehorende software die treinenloop regelt enof beveiligt
In principe weet de pc al waar elke trein is. Alleen moet dit nog bevestigd worden. Daarom is het handig om aan het begin van een blok een melder te hebben, en aan het eind. Als een trein het blok binnen rijdt, dan krijgt de pc een melding. Is de trein aan het eind van het blok, dan krijgt de pc weer een melding. Het tussenliggende stuk, tussen eerste melder en stopmelder is toch niet van belang? De pc weet immers dat er een trein in het blok staat. Dus zal hij geen andere trein in dat blok toelaten!

Gr, Bert

WR

  • Gast
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2017, 09:08:30 »
Bert

Wat je schrijft klopt.
Ervan uitgaande dat je meerdere melders per blok gebruikt.
Mijn uitgangs punt,, "heb ik vergeten te schrijven" werken met één melder per blok.
Wat goed mogelijk is met bv itrain.
Gr Wesly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #20 Gepost op: 01 November 2017, 09:10:35 »
Een vraag die bij me opkomt: hoe weet de PC dat de trein het blok volledig heeft verlaten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WR

  • Gast
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #21 Gepost op: 01 November 2017, 09:28:19 »
De software weet hoe lang de trein is, en rekend hierna.

Vanzelfsprekend moet de trein goed zijn geijkt wat betreft de snelheid.
En de goede lengte moet zijn ingegeven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2017, 10:04:39 »
Oké, het vrijkomen van een blok is dus het gevolg van een rekensom, en niet van een fysieke melding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2017, 10:12:16 »
Klopt, en bij goed rijdende loks werkt het verbazend goed. Ik heb mijn baan aangelegd met twee bezetmelders per blok, volledige treindetectie en treinen die flink langer kunnen zijn dat een blok. De laatste jaren had ik niet altijd zin om alle wagens van weerstandjes te voorzien en eigenlijk merk ik geen verschil in de betrouwbaarheid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2017, 10:17:34 »
Ok, dan rij ik met een losse loc, en koppel ik 5 rijtuigen a 30cm aan. Gaat het dan nog steeds goed?

Immers de software houdt rekening met 1 loc van 18cm..

Gr, Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2017, 10:23:12 »
Dan moet je de software vertellen dat de trein inmiddels een metertje of twee is.

Als het aankoppelen is geautomatiseerd, kan de software ook automatisch weten dat de trein langer is geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2017, 11:09:39 »
Als je  toch  een verloren rijtuig wil detecteren ,moet je dus  het hele blok detekteren en alle wielassen van een  weerstand voorzien.
Wanneer  je dan alleen een inrijmelder en een afrem/stop melder  zou gebruiken  , wat gewoon goed werkt bij Koploper ,zou K. toch vrolijk het blok vrijgeven als de laatste wagen de afrem/stop melder weer verlaten heeft, en niets weten van een verloren wagen, die tussen de twee melders in staat. ;D.
 Je kan ook zorgen dat er geen wagens losraken natuurlijk. :D
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2017, 11:20:50 »
Een vraag die bij me opkomt: hoe weet de PC dat de trein het blok volledig heeft verlaten?

Dat weet hij als hij op het volgende blok de stopmelder bezet maakt, dan weet de software dat het achterliggende blok vrij is, en bepaald dan aan de opgegeven lengte van het blok en de opgegeven lengte van de trein of het blok vrijgegeven mag worden inclusief wisselstraten.
Is de trein langer dan het blok dan volgt dezelfde controle op het dan volgende blok en zijn stopmelder. Zo mag en kan de trein dus langer zijn dan een blok, en hoeft hij niet volledig gedetecteerd te worden, inclusief het spoor.

Is gewoon een kwestie van weten hoe de basis van een programma werkt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #28 Gepost op: 01 November 2017, 11:24:30 »
Ok, dan rij ik met een losse loc, en koppel ik 5 rijtuigen a 30cm aan. Gaat het dan nog steeds goed?

Immers de software houdt rekening met 1 loc van 18cm..

Gr, Bert

Ja dat gaat nog steeds goed, daar heeft koploper een prima systeem voor wat jij kunt ingeven. Al dit soort zaken zijn al meer dan 15 jaar onder controle. En het blokken verhaal is ook al 30 jaar meer dan uitgemolken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #29 Gepost op: 01 November 2017, 11:49:36 »
Dat weet hij als hij op het volgende blok de stopmelder bezet maakt,
Is een ander verhaal dan wat Henk vertelt. Wachten op de stopmelder van het volgende blok lijkt me ook rijkelijk laat. Stel dat je een treinstelletje hebt van 60 cm en een blok van 5 meter, dan heeft die trein dus al 4 meter afgelegd voordat het voorgaande blok wordt vrijgegeven.

Citaat
Is gewoon een kwestie van weten hoe de basis van een programma werkt.
Daar probeer ik door mijn vragen ook achter te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.