Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:08:17
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
  

Auteur Topic: Bezetmelding, de basics  (gelezen 8106 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2017, 23:33:31 »
Nee, Dirk, maakt niets uit 2-rail of 3-rail. Maar om het nog leuker te maken voor je, de treinen mogen langer zijn dan je blok, en mogen meerdere blokken bezet houden en maken. Dat gebeurd op basis van treinlengte en bloklengte. Het maakt dus eigenlijk geen F* uit hoe lang je de blokken of treinen maakt, zolang je de juiste lengtes maar opgeeft.
Gewoon aanleggen en aansluiten, en als het niet naar wens is verleggen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2017, 06:13:39 »
Ik was in de veronderstelling, hoe meer terugmelders des te preciezer de treinenloop.En meer treinen.
Het maakt toch geen verschil of een wagon zonder weerstand in een wel of niet gedetecteerd stuk blijft staan.
Of is er een andere redenering voor.
Die ik niet zie.
Als je met volledige detectie rijdt moet je ook al je materieel van een stroomverbruiker voorzien.
Dit kan zijn een decoder voor je loc, een decoder en/of lichtstrip in je rijtuigen en weerstandjes op ddd assen van goederenwagons.
Het voordeel is dan dat je software precies weet waar alles rijdt of stilstaat.
Verlies je bv onderweg een rijtuig of wagon dan blijft het blok bezet en zal je programma daar rekening mee houden een er geen andere trein in laten rijden.
Ook kan je op die manier grotere wisselstraten in delen eerder vrijgeven op het niet meer bezet zijn. Moet je wel je wisselstraat opdelen in meerdere logische delen voor een vlotte doorloop.
Gr.
Eric

WR

  • Gast
Re: bezetmelding, de basics
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2017, 08:43:02 »
Als je met volledige detectie rijdt moet je ook al je materieel van een stroomverbruiker voorzien. lichtstrip in je rijtuigengoederenwagons.


Je verhaal is duidelijk.
Volledige detectie pas je ook toe om meerdere treinen te kunnen rijden. Ookal heb je geen wagon detectie.
Waarom zou je ongedetecteerde stukken willen.

De software houd toch de treinlengte in de gaten zoals boven al word geschreven.
Dus lijkt mij, "veel" niet te lange gedetecteerd blokken.
Mits de portemonnee dat toe laat

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #18 Gepost op: 01 November 2017, 08:57:57 »
Nee, je moet even een knop omzetten...;)

Simpel gezegd, als je bezetmelders gebruikt, doe je dat voor een Pc en bijbehorende software die treinenloop regelt enof beveiligt
In principe weet de pc al waar elke trein is. Alleen moet dit nog bevestigd worden. Daarom is het handig om aan het begin van een blok een melder te hebben, en aan het eind. Als een trein het blok binnen rijdt, dan krijgt de pc een melding. Is de trein aan het eind van het blok, dan krijgt de pc weer een melding. Het tussenliggende stuk, tussen eerste melder en stopmelder is toch niet van belang? De pc weet immers dat er een trein in het blok staat. Dus zal hij geen andere trein in dat blok toelaten!

Gr, Bert

WR

  • Gast
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2017, 09:08:30 »
Bert

Wat je schrijft klopt.
Ervan uitgaande dat je meerdere melders per blok gebruikt.
Mijn uitgangs punt,, "heb ik vergeten te schrijven" werken met één melder per blok.
Wat goed mogelijk is met bv itrain.
Gr Wesly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #20 Gepost op: 01 November 2017, 09:10:35 »
Een vraag die bij me opkomt: hoe weet de PC dat de trein het blok volledig heeft verlaten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WR

  • Gast
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #21 Gepost op: 01 November 2017, 09:28:19 »
De software weet hoe lang de trein is, en rekend hierna.

Vanzelfsprekend moet de trein goed zijn geijkt wat betreft de snelheid.
En de goede lengte moet zijn ingegeven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2017, 10:04:39 »
Oké, het vrijkomen van een blok is dus het gevolg van een rekensom, en niet van een fysieke melding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2017, 10:12:16 »
Klopt, en bij goed rijdende loks werkt het verbazend goed. Ik heb mijn baan aangelegd met twee bezetmelders per blok, volledige treindetectie en treinen die flink langer kunnen zijn dat een blok. De laatste jaren had ik niet altijd zin om alle wagens van weerstandjes te voorzien en eigenlijk merk ik geen verschil in de betrouwbaarheid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2017, 10:17:34 »
Ok, dan rij ik met een losse loc, en koppel ik 5 rijtuigen a 30cm aan. Gaat het dan nog steeds goed?

Immers de software houdt rekening met 1 loc van 18cm..

Gr, Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2017, 10:23:12 »
Dan moet je de software vertellen dat de trein inmiddels een metertje of twee is.

Als het aankoppelen is geautomatiseerd, kan de software ook automatisch weten dat de trein langer is geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2017, 11:09:39 »
Als je  toch  een verloren rijtuig wil detecteren ,moet je dus  het hele blok detekteren en alle wielassen van een  weerstand voorzien.
Wanneer  je dan alleen een inrijmelder en een afrem/stop melder  zou gebruiken  , wat gewoon goed werkt bij Koploper ,zou K. toch vrolijk het blok vrijgeven als de laatste wagen de afrem/stop melder weer verlaten heeft, en niets weten van een verloren wagen, die tussen de twee melders in staat. ;D.
 Je kan ook zorgen dat er geen wagens losraken natuurlijk. :D
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2017, 11:20:50 »
Een vraag die bij me opkomt: hoe weet de PC dat de trein het blok volledig heeft verlaten?

Dat weet hij als hij op het volgende blok de stopmelder bezet maakt, dan weet de software dat het achterliggende blok vrij is, en bepaald dan aan de opgegeven lengte van het blok en de opgegeven lengte van de trein of het blok vrijgegeven mag worden inclusief wisselstraten.
Is de trein langer dan het blok dan volgt dezelfde controle op het dan volgende blok en zijn stopmelder. Zo mag en kan de trein dus langer zijn dan een blok, en hoeft hij niet volledig gedetecteerd te worden, inclusief het spoor.

Is gewoon een kwestie van weten hoe de basis van een programma werkt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #28 Gepost op: 01 November 2017, 11:24:30 »
Ok, dan rij ik met een losse loc, en koppel ik 5 rijtuigen a 30cm aan. Gaat het dan nog steeds goed?

Immers de software houdt rekening met 1 loc van 18cm..

Gr, Bert

Ja dat gaat nog steeds goed, daar heeft koploper een prima systeem voor wat jij kunt ingeven. Al dit soort zaken zijn al meer dan 15 jaar onder controle. En het blokken verhaal is ook al 30 jaar meer dan uitgemolken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #29 Gepost op: 01 November 2017, 11:49:36 »
Dat weet hij als hij op het volgende blok de stopmelder bezet maakt,
Is een ander verhaal dan wat Henk vertelt. Wachten op de stopmelder van het volgende blok lijkt me ook rijkelijk laat. Stel dat je een treinstelletje hebt van 60 cm en een blok van 5 meter, dan heeft die trein dus al 4 meter afgelegd voordat het voorgaande blok wordt vrijgegeven.

Citaat
Is gewoon een kwestie van weten hoe de basis van een programma werkt.
Daar probeer ik door mijn vragen ook achter te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.