Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Een sleepje vierassers  (gelezen 20213 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2018, 01:06:47 »
Bij vlagen gaat de bouw verder, de ABd is ondertussen bijna af. Biezen en al het kleine grut is met de hand gedaan, en de vouwbalgen hebben een vaag kleurtje bruin gekregen. De meegeleverde transfers zitten er ook op, dus het begint er aardig op te lijken.

Helaas zit het dak me tegen. In het warme weer zijn er belletjes ontstaan onder de verf. Gelukkig is het groen niet aangetast, wat me een hoop afplakwerk scheelt.


De 1e kerstdag was hier erg druilerig en nat, dus in plaats van naar het strand te gaan (het hoort hier zomer te zijn) heb ik maar een nieuw kitje uit de lade getrokken. De keuze is gevallen op weer een Team Mitropa kitje, van een postrijtuig uit de serie P 6011-6014. De kit is een messing bak, die samengevoegd wordt met een Fleischmann donorrijtuig.

De bak is al snel in elkar gesoldeerd. De onderkant van de zijwanden eerst even rond buigen met een stukje rondhout, dan kopwanden erop en je hebt de bak compleet.


Handgrepen zitten er ook zo op. De uitvoering van de kit is van de SS of vroeg NS. Om de kit naar de periode rond 1935 te brengen moeten de sluitseinijzers verlaagd worden, en de gaatjes voor de trap op de kopwand dichtgesoldeerd worden. In de onderdelendoos vond ik ook nog een koppelhaak dus die mocht er ook meteen maar op.

De volgende stap is om het onderstel aan te pakken, en eens na te denken over wat ik met het dak ga doen. De lichtkap van Fleischmann is te lang en de raampjes komen niet overeen, dus daar moet ik eens wat aan gaan doen. Bij gebrek aan Philo onderdelen moet ik ok maar eens aan de slag gaan om de gietstukken in 3D te gaan tekenen.

Groeten,

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2019, 01:17:16 »
Weer een stukje verder, De Fleischmann donor is helemaal uit elkaar gehaald. Het dak, remmershuisje, onderstel en draaistellen worden hergebruikt, en de rest mag in de onderdelenbak.

Het onderstel is ontdaan van alle treeplanken en met de vijl netjes vlakgemaakt. Treeplanken zijn afkomstig van de ets. Steunen heb ik zelf gebogen uit messingdraad, de meegeëtste steunen waren te grof voor mijn smaak. De locatie van de treeplanksteunen naast de draaistellen zijn ook volgens het grote voorbeeld geplaatst.

Voor de leuk heb ik alles maar eens los in elkaar gezet. Hier en daar moet nog een treeplanksteun rechtgezet worden, maar het lijkt al ergens op.


Groeten,

Rick

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2019, 18:21:01 »
Mooi , maar nu komt het moeilijkste . de ventilatoren weghalen en daar nieuwe raampjes maken (in de lichtkap) .
Heel voorzichtig en dan gaat het lukken .  (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2019, 04:01:29 »
En eindelijk is het ding af. Eerlijk gezegd staat de bak al een tijdje op de plank te pronken, maar een messing kitje ontwikkelen was net wat interressanter dan foto's plaatsen ::)

Enfin, het resultaat:





het matglas in het dak heb ik gemaakt door wat plastic "glas" te bespuiten met wat blanke lak dat net niet genoeg is verdund. Het resultaat is niet zo mat als bijvoorbeeld het Fleischmann "matglas", maar het komt aardig overeen. Het dak heb ik met opzet mat gelaten om de indruk van een verweerd asfalt dak te geven. Verder is het aardig rechttoe-rechtaan, glas er in, hier en daar een gordijntje en in een trein ermee.


En nu wordt het eens tijd om Solidworks aan te slingeren om de ontbrekende onderdelen van de post te tekenen. Een blik op de tekening laat zien dat de ramen op het dak een stuk anders liggen dan op de Fleischmann post, en dan is er nog het andere grut zoals dynamos, buffers en ventilators die hier moeilijk te krijgen zijn.

Groeten,

Rick

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2019, 20:05:52 »
Mooi rijtuig geworden . (y)

Ben benieuwd naar wat je allemaal nog gaat tekenen voor die post .

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2019, 23:02:15 »
Mooie voortgang! Je weet dat er een etssetje verkrijgbaar is om de later geplaatste instapdeuren aan een van de kopeinden alsnog aan te brengen? Het gaat dan om de 6011 en 6012 zoals te zien is in de Erfenis blz 76 (boven). de 6013 en 14 hebben deze ombouw niet ondergaan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #21 Gepost op: 27 juni 2019, 00:35:55 »
Bedankt heren (y) Ik wist niet van het extra etssetje af, maar de extra deur was mij ook niet ontgaan op de foto in De Erfenis. Die van mij wordt dus de 6013 of de 6014. Scheelt mij weer wat sloopwerk 8)

Groeten,

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2019, 03:14:56 »
Een beetje voortgang in de virtuele wereld. De lichtkap blijkt akelig simpel te zijn, gewoon een wand met gaten en een stukje profiel op de hoeken. Het schoorsteentje voor de kachel is wel wat moeilijker. De tekening is niet echt duidelijk, en hier en daar is wat compromis nodig om de printer tevreden te stellen.


Korfbuffers waren ook een uitdaging met de voluutveer, maar het is me uiteindelijk gelukt om het te tekenen.


Nog te tekenen; Torpedoventilators, dynamo en accukisten. Voor de accukisten zoek ik nog een goede tekening, helaas toont de tekening voor het rijtuig alleen de gasketels.

Groeten,

Rick

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2019, 09:15:15 »
Het is toch H0 ? Geen spoor 1 ?  ;D  Wat een details, ben benieuwd hoe het er straks uit komt te zien   (y)


....

....

Overigens is dit wel echt een museum waardig hoor  :o

Vr. groet, Martijn.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #24 Gepost op: 03 juli 2019, 10:47:06 »
Bedankt Martijn, helaas ontbreekt me het een beetje aan inspiratie (en voorbeeldfoto's) on de rest van de baan te detailleren. Ik heb de bouw van het stationsgebouw weer opgepakt dus hopelijk komt dat ding nu eindeijk eens af...

Ook weer een beetje verder getekend op SW, accukist, dynamo en torpedo's zijn getekend. Geen plaatje van de torpedo, het ding is aardig saai en simpel.

De dynamo (type BBC) is een beetje gokwerk, geen tekening gevonden waar een zij- een voor/bovenaanzicht op te zien is, dus heb ik twee verschillende tekeningen gebruikt, een bovenaanzicht van een HSM post en een zijaanzicht van een Ovalenamer AB. De ophanging is deels afgekeken van de BBC dynamo die onder een rijtuig in Eext hangt. Als je dat dan allemaal samenprakt krijg je dit:



De accukist is afgekeken van de Ovalenramer tekening, met wat fotos voor de details. Hangrepen mogen later uit wat messingdraad gebogen worden.





Groeten,

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #25 Gepost op: 17 april 2020, 02:19:20 »
Terwijl het postrijtuig nog op onderdelen wacht ben ik maar aan de slag gegaan met de laatste twee Team Mitropa kitjes in de voorraad. Dat zijn twee C10C rijtuigen uit de serie SS 861-948/ NS C 6101-6188. Ze zijn in 5 deelseries door Werkspoor en Beynes gebouwd tussen 1909 en 1921.

Lekker rechttoe rechtaan kitje. Eerst even de bak ontdoen van de andere onderdelen en etsbramen


De ronding in de bak is voorzichtig over de ronde rand van de werkbank gebogen, dan de wanden naar beneden vouwen en kopwandjes erop


Onderstel is ook lekker rechttoe rechtaan, stelbalken vouwen, draaipunten erop.


Het bouwt lekker snel, ik moet eens goed nadenken hoe ik de dubbele ronding in het dak krijg met het gereedschap dat ik hier voor handen heb. Ook moet ik maar eens achter wat torpedos en gasschoorsteentjes aan. Ik heb maar 44 ventilators en 24 gasschoorsteentjes nodig...

Groeten,

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #26 Gepost op: 20 april 2020, 01:56:48 »
We gaan verder met het interieur. Bankjes bouwen, even met het verstand op nul en blik op oneindig alles netjes vijlen en in elkaar zetten.


Wat een goede voorbereiding is voor...   ...steuntjes op de treeplanken solderen! Eerst alles op de onderste treeplank vastzetten, en dan de bovenste treeplank er op.


En dan alles op het onderstel solderen. Opeens lijkt het een stuk meer op een rijtuig 8)


De kopwanden zijn ook aan de beurt geweest. In de jaren '30 was men nog bezig met alle hoge sluitseinijzers te verlagen, dus heb ik voor de variatie een rijtuig met hoge- en een rijtuig met lage sluitseinijzers gebouwd.


Groeten,

Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2020, 22:01:24 »
Ik (her)ken het...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #28 Gepost op: 21 april 2020, 09:09:33 »
Goed bezig!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #29 Gepost op: 21 april 2020, 10:29:14 »
Wauw! Heel netjes gebouwd (y)

Aangezien je met 3D print techniek werkt, is het een idee om dat lastige dak in 3D te tekenen en te printen? Toen ik naar mijn eerste rijtuig kitje met vooraf gebogen delen keek dacht ik twee dingen: ik wil dit zelf kunnen ontwikkelen, en hoe ga ik oooooit een dak op die manier buigen met huis-tuin-en-keuken middelen. M.a.w: ik liet het idee maar even los. Met 3D tekenen is dat probleem opgelost.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram