Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Een sleepje vierassers  (gelezen 20219 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #30 Gepost op: 21 april 2020, 10:55:40 »
3D tekenen is ook niet meteen een huismiddeltje...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2020, 13:41:15 »
Dak vouwen is makkelijker. Ik doe alles met een bankschroef en wat aluminium strips van 6-8mm dik. Geen hoeklijntjes van 1,5mm dik dat werkt niet. Ik klooi ook maar wat aan tot de vorm erin zit. Laatste richel stevig inklemmen en maar trekken eraan. Andere kant ook. Dan met een dikke metalen as de bolling erin rollen. Kost me een half uurtje per dak.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #32 Gepost op: 22 april 2020, 02:40:23 »
Bedankt heren (y)

Marthyn, voor zo'n dak zorgt 3D printen voor meer problemen dan het oplost. Al het buigen is makkelijk te doen met een bankschroef en een handige aanpak. De bak is over de rand van m'n werkbank gebogen. De ronding van het dak is om een stuk buis gebogen dat ergens in de buurt van de juiste ronding zit, en de randen van het dak om een stuk 3mm staf in de bankschroef. En dan kan alles stevig gesoldeerd worden. Met printen krijg je gedoe met tekenen, wachten op de print, schuren, schoonmaken, lijmen, wachten tot de lijm droog is, de breekbaarheid van de print, risico dat de print met de verf reageert, je krijgt maar een kans met lijmen om alles goed passend te maken, en je kunt niet op de print solderen.

Printen heeft z'n voordelen als het om dubbelgekromde dakvormen gaat, maar voor de meeste NS rijtuigen is een stukje messingplaat stukken strakker en sneller.

Enfin, verder met de rijtuigen. De ets levert ook kopwandjes voor het interieur, waaraan de bakbevestiging wordt gesoldeeerd. In de ets horen deze kopwandjes zo'n halve millimeter vrij van de bak te staan. Omdat ik eigenwijs ben heb ik de wandjes wat aangepast en de binnenkant van de bak vlakgemaakt, zodat ik het interieur direct op de bak kon solderen. dat gaat met een beetje beleid en snel werken met de vlam, alleen aan de boven- en onderkant vastzetten zodat de details op de kopwand er niet afvallen. Hier de wandjes voordat ze de bak in zijn gegaan


End dan weer verder met de monotone klusjes, de klasseborden. Eerst 40x de klasseborden voorvertinnen, beetje flux op de bak en stoken met de vlam. Voor het solderen heb ik een potloodlijn op de bak gezet zodat ze allemaal op dezelfde hoogte komen. Haaks op de bak  en op het midden van de deur plaatsten is gewoon op het oog gedaan. Het resultaat:


Wat weer een mooie vingeroefening is voor de deurklinken en handgrepen. Met een ruimertje zijn alle gaatjes op maat gemaakt. Om geen vinger-RSI op te lopen heb ik het ruimertje in de accuboor gespannen. Laag toerental op de boor, film op de laptop en dan valt het best mee. Dan alle deurklinken in de bak plaatsen, en met de bout vastzetten. Daarna alle handgrepen erop, vastzetten met de bout en alles even nastoken met de vlam om te zorgen dat het soldeer overal goed vloeit. Kost een paar uurtjes, maar dan heb je ook wat.


Groeten,

Rick

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2020, 10:28:13 »
Bedankt heren (y)

Mathyn, voor zo'n dak zorgt 3D printen voor meer problemen dan het oplost. Al het buigen is makkelijk te doen met een bankschroef en een handige aanpak. De bak is over de rand van m'n werkbank gebogen. De ronding van het dak is om een stuk buis gebogen dat ergens in de buurt van de juiste ronding zit, en de randen van het dak om een stuk 3mm staf in de bankschroef. En dan kan alles stevig gesoldeerd worden. Met printen krijg je gedoe met tekenen, wachten op de print, schuren, schoonmaken, lijmen, wachten tot de lijm droog is, de breekbaarheid van de print, risico dat de print met de verf reageert, je krijgt maar een kans met lijmen om alles goed passend te maken, en je kunt niet op de print solderen.

Printen heeft z'n voordelen als het om dubbelgekromde dakvormen gaat, maar voor de meeste NS rijtuigen is een stukje messingplaat stukken strakker en sneller.

Helder, dank voor je uitleg! Het dak is natuurlijk vrij snel getekend, maar aan de andere zaken had ik niet gedacht. Goed om dat eens mee te krijgen.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #34 Gepost op: 10 mei 2020, 08:53:56 »
Oeps... even het draadje vergeten. Krijg je als je een ander project oppakt :-X

Het dak is zoals eerder besproken in twee delen gebogen, eerst de grote ronding om een stuk buis gebogen, en dan de kleine ronding voorzichtig in de bankschroef om een stuk 3mm staf gebogen. voorzichtig stukje bij beetje buigen totdat alles netjes past. Dan de binnenkant royaal voorvertinnen, op de bak zetten, nakijken of alles mooi strak zit, dubbelchecken en dan met de vlam en nog meer soldeer alles vastzetten.

Het eerste dak er op


De vouwlijnen zijn op het dak een beetje zichtbaar. Dat is op te lossen door eerst een vijl er overheen te halen en dan af te werken met waterproof schuurpapier. Er stond ook een fles Brasso op de werktafel, dus is het dak wel heel glad geworden...


Wat overblijft is de watertank voor de toiletten, even uitgloeien, buigen, voorvertinnen en met de vlam solderen. Natuurlijk ook weer even schoongemaakt 8) nog niet in de foto, maar een schijfje 2mm staf vormt de vuldeksel van de watertank.


En dan ligt de bouw even stil. Hopelijk heb ik de prints voor de torpedos, gasschoorsteentjes en het stoot- en trekwerk volgende week, en dan kan de bouw weer verder.

Groeten,

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2020, 13:19:10 »
En de prints zijn binnen!

Gasschoorsteentjes, torpedoventilators, accukisten en het schoorsteentje voor de post. Morgen haal ik de buffers en dynamos van de gieter op en dan zijn alle onderdelen binnen.

Voordat al het plastic grut op het dak kan moet eerst de gasleiding op het dak komen. Op fotos of tekeningen valt weinig te vinden, dus een beetje de NSM C8c volgen en voor de rest 0,3mm draad solderen zodat het ergens een beetje op lijkt.


De printer houdt niet van overhangende horizontale vlakken, dus de voetjes zijn een beetje groter dan normaal. De accuboor werd voor de zoveelste keer aangeslingerd, en een boel 2,0mm gaatjes later en de prints passen. Voordat ik al te veel onderdelen op het dak lijm ben ik even de tekeningen op HUA gaan nakijken, natuurlijk had ik de gasschoorsteentjes en ventilators boven de toiletten verkeerdom geplaatst. Valkuil: weer gevonden ;D


De ventilators en gasschoorsteentjes horen allemaal loodrecht overeind te staan, geen probleem voor de coupe's maar de voetjes boven de toiletten moeten een beetje schuin gevijld worden. en dan ziet het er ongeveer zo uit:


Torpedos en schoorsteentjes zijn trouwens eigen ontwerp, als iemand anders de 3D modellen kan gebruiken stuur me even een PB.

Volgende keer het onderstel afmaken, en aan de slag met de kap voor de post.

Groeten,

Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #36 Gepost op: 01 juni 2020, 13:28:05 »
Gaaf, mooi gedaan!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #37 Gepost op: 01 juni 2020, 13:35:26 »
Ziet er erg mooi uit Rick (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #38 Gepost op: 01 juni 2020, 14:10:32 »
Leuk dat je er een eigen draai aan geeft zo! Wat voor geprint materiaal is dit dan? Ziet er strak uit.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #39 Gepost op: 17 juni 2020, 11:59:51 »
Bedankt mannen (y) Ik ben niet 100% zeker wat de naam van het resin is, het is in ieder geval geprint op een SLA printer.

En dan de prints in messing. De "moderne" buffers zijn dezelfde tekening als de ABd, de korfbuffers en dynamo (Brown Boveri Co.) zijn nieuwe tekeningen. De bufferschalen zijn in de accuboor/draaibank met wat vijltjes en waterproof schuurpapier vlakgemaakt.


Dan de voetjes van de koppelingen even schoonmaken, uitboren en solderen. Helaas was ik vergeten om koppelhaken op de print te tekenen, dus nadat de voorraad was uitgeput heb ik er een uit wat messingplaat moeten vijlen.


En met bufferschalen x3


Dat waren de twee C10c-en dan, dus weer terug naar de 4-as post. De elektrische voorziening is eerst aan de beurt. Accukisten van handgreepjes voorzien, en een stripje messing is om de dynamo gesoldeerd om dienst te doen als drijfriem.


En dan moet de lichtkap eraan geloven. De Fleischmann kap is te lang, en de raampjes zijn ook niet echt op de juiste plaats voor de NS bak. Dus blijft er maar een optie over, slopen!


Ik heb er even tegenop zitten te kijken, maar uiteindelijk ben ik maar aan de slag gegaan met de nieuwe lichtkap. Twee strips loodrecht op een stukje afplaktape lijmen (klein druppeltje secondelijm aan de uiteindes) en dan met een malletje strips plakken.


Dan de hoogte pasmaken, nog een stripje erop en dan moet het even drogen. De volgende avond zijn de zijwandjes (met afplaktape) van de snijplank getrokken, en dan de afplaktape van de wandjes halen. Wandjes wat vlakschuren om de oneffenheden weg te werken, en dan kan het op de bak worden gelijmd.


Ondertussen is het gat in het dak (dat door de kortere lichtkap nu te lang is) al vantevoren deels dichtgemaakt met wat styreen. Met het dak van de lichtkap (nog niet ingekort) valt het verschil tussen de Fleischmann bak en de NS bak meteen op. De messing kooien uit de ets zijn er ook meteen opgelijmd.



Groeten,

Rick

 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #40 Gepost op: 17 juni 2020, 13:59:40 »
Waar haal je toch de tijd vandaan om dit alles zo prachtig te produceren? Ik heb altijd tijd te kort en ik kom nog niet eens aan één wagon toe.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #41 Gepost op: 17 juni 2020, 15:01:29 »
Je zit teveel op bnls.

Prachtig werk Rick, je weet het fraai aan te vullen!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #42 Gepost op: 17 juni 2020, 15:30:32 »
.... ik kom nog niet eens aan één wagon toe.

Ja, ga es bouwen joh, je hebt genoeg!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #43 Gepost op: 17 juni 2020, 16:02:07 »
Prachtig werk, alweer. Zeker ook die geprinte onderdelen!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #44 Gepost op: 18 juni 2020, 10:05:54 »
Geweldig (y) (y)
Mooi aangevuld met het print- en gietwerk!

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram