Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Een sleepje vierassers  (gelezen 20217 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Een sleepje vierassers
« Gepost op: 26 oktober 2017, 12:38:49 »
Al een tijdje heb ik een aantal messing kitjes in de kast liggen, souvenirs van een half jaartje rondreizen in Europa. Na een paar projecten afgerond te hebben ben ik eindelijk maar eens begonnen aan een kitje. De andere kitjes komen tzt. ook aan de beurt, maar eerst een oud rijtuig voor de internationale dienst.

De serie NS AB7151-7156 is gebouwd voor de Staatsspoorwegen in 1899 door v/d Zypen & Charlier, en is een van de oudere series nog in de internationale dienst. De kit bestaat uit etsplaten, een 3D geprint dak en schroefjes voor de montage. Draaistellen zijn van Fleischmann.

Ik ben (eigenwijs als ik ben) niet aan het begin van de bouwbeschrijving, maar in het midden, met de bodem begonnen. Een paar avondjes later en de bodem en binnenwanden zaten in elkaar. Ondanks dat de coupedeuren los op de wanden moeten worden gesoldeerd, valt het nog best mee om alles mooi strak te solderen.



De bak vereist wat oplettendheid met het buigen van de zijwanden, maar valt ook zonder veel gereedschap passend te buigen. De rest soldeert ook lekker in elkaar.



De lastigste onderdelen zijn de ladders op de kopwanden, losse treden op een dun stukje messing solderen, en zorgen dat de treden horizontaal komen te liggen op de bak (de ladder staat een beetje schuin). Samen met de andere frutsels op de kopwand maakt het de bak zo ongeveer af.



Na een paar "courante" maar al aardig gedateerde Niew Zeelandse kitjes te hebben gebouwd te hebben waarvan de pasvorm op z'n zachtst gezegd maar matig is, is dit kitje een genot om te bouwen. Alles past zo zonder aanpassingen, en de paar kleine ontwerpfoutjes staan vermeld en zijn makkelijk te verhelpen. Een grote pluim voor de ontwerper (y)

De volgende stap is om stoot, trekwerk en een dynamo te maken. De keuze valt waarschijnlijk op 3D printen. Het dak moet ook nog geschuurd worden. Nu een vraagje aan de kenners; kan iemand bevestigen of de schoorsteentjes op het dak verwijderd moeten worden voor de versie met elektrisch licht?

Groeten,

Rick

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2017, 18:59:59 »
Alle schoorstenen voor de gaslampen dienen verwijderd te worden als je deze wagen bouwt met electrisch licht.
De ontluchters aan de zijkant van de lichtkap blijven behouden.
In de railhobby artikelen over de houten doorgangsrijtuigen staan diverse foto's van deze wagens

Op foto's van deze wagens net voor en na de oorlog, is te zien dat ze ondertussen dichte buffers hebben gekregen.  Deze zijn nog wel te vinden bij Philotrain, en het juiste type dynamo zou je van een blokkendoos kunnen lenen. Anders heeft Kleinspoor deze ook in de catalogus staan

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2018, 01:41:38 »
En dan is het al bijna weer een jaar later, en is er amper weinig veraderd...

Inmiddels heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en heb ik de bak gespoten. Het ziet er best aardig uit, maar toch niet goed genoeg, dus krijgt de bak straks zwemles in de bak thinner. Het dak heeft de gasschoorsteentjes verloren en is mooi glad geschuurd en klaar voor een laagje groen.

Prints voor de dynamo, buffers en trekhaken zijn getekend, en worden binnenkort geprint en in messing afgegoten. Als die op het onderstel zijn gesoldeerd kan het onderstel ook in het zwart gekleed worden.

Ondertussen ben ik dan maar aan het volgende slachtoffer begonnen, een Fleischmann bagagewagen. Ik pakte hem op

En het viel plotseling uit elkaar...

De aangegoten handgrepen en deurklinken zijn vervangen door messing exemplaren. De rest van de bak komt aardig overeen met de Nederlandse versie, en heb ik met rust gelaten.


Het standgroen is direkt op de schoongemaakte bak gespoten, en het onderstel en de draaistellen hebben een zwart jasje aangekregen.


Nu nog wat grijs op het dak, biezen en decals en dan is de bagagewagen zo ongeveer af.

Groeten

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2018, 22:50:03 »
Een beetje voortgang geboekt met de bagagewagen. Biezen met wat zwart beschilderd, en decals aangebracht.



Groeten,

Rick

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2018, 02:06:42 »
Hé, dat ziet er goed uit!  (y)

Heb helemaal gemist dat je er al lang mee begonnen was...  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2018, 07:58:46 »
Mooie wagen  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:47:19 »
Heel erg mooi, vooral leuk om te zien dat hij gewoon met een normaal duits bagagerijtuig gemaakt kan worden.

Misschien is het handig om nog de merken en nummers van de gebruikte materialen te noemen? Bijvoorbeeld het merk en nummer van de groene verf en het merk en nummer van de decals?

Met vr. groet, Martijn.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2018, 11:02:57 »
Vooral het nummer van die Fleischmann bagagewagen....  (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2018, 01:43:12 »
Bedankt heren.

De Fleischmann donor is volgens mij een Flm 5080. Decals zijn in eigen beheer getekend en bij een collega modelbouwer geprint. De verf is autolak van de plaatselijke verfwinkel, gemengt volgens het recept op de website van MK (RAL 6003+6007 (1:3))

De bak van de ABd is ondertussen ook weer blank. Het interieur begint wel langzamerhand een kleurtje te krijgen.


De kleuren zijn gebaseerd op fotos van de twee bewaarde eidcoupé's in het spoorwegmuseum. Alles is even uit de losse pols geschilderd, het moet hier en daar nog een beetje worden bijgewerkt. De lichtere "houten" delen krijgen nog een donkerder laagje om hout mooi na te bootsen.



Groeten,

Rick

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2018, 10:37:09 »
Om nog even op het bagagerijtuig terug te komen, hier ook een interessant draadje daarover:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23526.0


Ook met een paar mooie fotootjes erbij :)

En hier het bewijs dattie ook achter een 1700 heeft gelopen  8) (y)



Bron: het spoorboek van Vriezenveen, Collectie Holtman

En.... volgens mij zie ik geen dakventilatoren, hetgeen betekent dat het Fleischmann model beter klopt ;)


Grtzz,

Karst

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2018, 23:53:33 »
Ah! je hebt de inspiratie voor mijn bagagewagen gevonden (y) Ik was er laatst al naar op zoek zonder succes.

Ondertussen zijn de laatste laagjes lak op de bagagewagen aangebracht. Het dak is grijs geworden, en de gastank onder de bak heeft een laagje lichtgrijs gekregen. Omdat ik toch bezig was heeft het interieur ook meteen een laagje grijs gekregen. Wat blanke lak erover en toen was 'ie zo ongeveer af.



De gele raamlijsten heb ik ook even aangetipt met wat verf om het wat meer op hout te laten lijken. De draaistellen hebben de oude NEM wielen ingeruild voor RP25 wielen van de juiste maat. De bak is ook een millimeter verlaagd om de buffers op de juiste hoogte te krijgen.



Eigenlijk had ik de gasschoorsteentjes op het dak moeten vervangen door NS schoorsteentjes, maar die heb ik even niet en anders komt het ding ook nooit af, dus heb ik het maar zo gelaten.



Ook de ABd deed mee aan het spuitgeweld. Opnieuw in de primer en daarna een groen jasje. Ik gebruik tegenwoordig zwarte etsprimer, ideaal spul want het onderstel is meteen de juiste kleur. Het dak is ondertussen al helemaal af, alleen nog wat glas er in. Ik begrijp dat in de raampjes op het dak matglas hoort?



Groeten,

Rick

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2018, 00:42:31 »
De 1/5 modellen in het techniek museum in Berlijn, gebouwd in dezelfde tijd vaak door dezelfde werkplaats hadden zonder uitzondering allemaal wit glas, of van binnen wit gemaakt glas.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2018, 09:57:36 »
Is dat deze? (sorry voor de slechte kwaliteit maar met mijn mobieltje genomen)


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2018, 05:27:54 »
Dan wordt het matglas. Bedankt heren (y) Ik heb mijn fotos uit het Berliner Technikmuseum ook even opgezocht, inderdaad zijn op alle modellen de raampjes in de lichtkap van matglas. De 1:1 modellen ook.

Rick

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2018, 18:35:29 »
Wat hebben ze die dingen kansloos geëtaleerd zeg, ik heb soms halsbrekende toeren moeten uithalen om net die ene foto te kunnen maken. Maar goed dat ze dat niet gezien hebben. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...