Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans8800
Vandaag om 16:17:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 16:06:09
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Lobomotion69
Vandaag om 16:05:56
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door janw
Vandaag om 15:59:37
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Eric B
Vandaag om 15:55:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:54:28
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
Vandaag om 15:16:15
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:00:19
Modelspoor in Frankrijk, regio Angoulême/Cognac door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:31:53
19 Toen door Christoph
Vandaag om 14:21:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
Vandaag om 14:17:12
V-IRM in 1:45 door martijn v m
Vandaag om 14:08:46
Overstappen op schaal TT? door 72sonett
Vandaag om 13:41:51
De NS zet bussen in..... door Marc tramt
Vandaag om 13:34:28
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 12:47:16
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 12:42:22
Heen, En en Weer: de tram. door martijn v m
Vandaag om 12:40:01
Servo-positie instellen met MultiMaus door Joran
Vandaag om 12:32:21
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door knar46
Vandaag om 12:25:13
Artitec 2019 door TonM
Vandaag om 12:23:19
Dat overkomt mij niet. door Rondje_HO
Vandaag om 11:57:55
MB-module "Dolce far N-te" door Chris80
Vandaag om 11:37:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:25:55
Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject. door guarda
Vandaag om 11:11:20
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 10:32:21
Nederlandse modellen in spoor TT (schaal 1:120) door SimonSt
Vandaag om 10:00:56
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
Vandaag om 09:45:51
Nieuw in de winkel ! door SimonSt
Vandaag om 09:38:41
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 09:34:42
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door AdLoc
Vandaag om 09:33:04

Auteur Topic: Een sleepje vierassers  (gelezen 5155 keer)

Beached

• Offline Offline
Re: Een sleepje vierassers
« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2018, 01:06:47 »
Bij vlagen gaat de bouw verder, de ABd is ondertussen bijna af. Biezen en al het kleine grut is met de hand gedaan, en de vouwbalgen hebben een vaag kleurtje bruin gekregen. De meegeleverde transfers zitten er ook op, dus het begint er aardig op te lijken.

Helaas zit het dak me tegen. In het warme weer zijn er belletjes ontstaan onder de verf. Gelukkig is het groen niet aangetast, wat me een hoop afplakwerk scheelt.

De 1e kerstdag was hier erg druilerig en nat, dus in plaats van naar het strand te gaan (het hoort hier zomer te zijn) heb ik maar een nieuw kitje uit de lade getrokken. De keuze is gevallen op weer een Team Mitropa kitje, van een postrijtuig uit de serie P 6011-6014. De kit is een messing bak, die samengevoegd wordt met een Fleischmann donorrijtuig.

De bak is al snel in elkar gesoldeerd. De onderkant van de zijwanden eerst even rond buigen met een stukje rondhout, dan kopwanden erop en je hebt de bak compleet.

Handgrepen zitten er ook zo op. De uitvoering van de kit is van de SS of vroeg NS. Om de kit naar de periode rond 1935 te brengen moeten de sluitseinijzers verlaagd worden, en de gaatjes voor de trap op de kopwand dichtgesoldeerd worden. In de onderdelendoos vond ik ook nog een koppelhaak dus die mocht er ook meteen maar op.

De volgende stap is om het onderstel aan te pakken, en eens na te denken over wat ik met het dak ga doen. De lichtkap van Fleischmann is te lang en de raampjes komen niet overeen, dus daar moet ik eens wat aan gaan doen. Bij gebrek aan Philo onderdelen moet ik ok maar eens aan de slag gaan om de gietstukken in 3D te gaan tekenen.

Groeten,

Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2019, 01:17:16 »
Weer een stukje verder, De Fleischmann donor is helemaal uit elkaar gehaald. Het dak, remmershuisje, onderstel en draaistellen worden hergebruikt, en de rest mag in de onderdelenbak.

Het onderstel is ontdaan van alle treeplanken en met de vijl netjes vlakgemaakt. Treeplanken zijn afkomstig van de ets. Steunen heb ik zelf gebogen uit messingdraad, de meegeëtste steunen waren te grof voor mijn smaak. De locatie van de treeplanksteunen naast de draaistellen zijn ook volgens het grote voorbeeld geplaatst.

Voor de leuk heb ik alles maar eens los in elkaar gezet. Hier en daar moet nog een treeplanksteun rechtgezet worden, maar het lijkt al ergens op.

Groeten,

Rick

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2019, 18:21:01 »
Mooi , maar nu komt het moeilijkste . de ventilatoren weghalen en daar nieuwe raampjes maken (in de lichtkap) .
Heel voorzichtig en dan gaat het lukken .  (y)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2019, 04:01:29 »
En eindelijk is het ding af. Eerlijk gezegd staat de bak al een tijdje op de plank te pronken, maar een messing kitje ontwikkelen was net wat interressanter dan foto's plaatsen ::)

Enfin, het resultaat:

het matglas in het dak heb ik gemaakt door wat plastic "glas" te bespuiten met wat blanke lak dat net niet genoeg is verdund. Het resultaat is niet zo mat als bijvoorbeeld het Fleischmann "matglas", maar het komt aardig overeen. Het dak heb ik met opzet mat gelaten om de indruk van een verweerd asfalt dak te geven. Verder is het aardig rechttoe-rechtaan, glas er in, hier en daar een gordijntje en in een trein ermee.

En nu wordt het eens tijd om Solidworks aan te slingeren om de ontbrekende onderdelen van de post te tekenen. Een blik op de tekening laat zien dat de ramen op het dak een stuk anders liggen dan op de Fleischmann post, en dan is er nog het andere grut zoals dynamos, buffers en ventilators die hier moeilijk te krijgen zijn.

Groeten,

Rick

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2019, 20:05:52 »
Mooi rijtuig geworden . (y)

Ben benieuwd naar wat je allemaal nog gaat tekenen voor die post .

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2019, 23:02:15 »
Mooie voortgang! Je weet dat er een etssetje verkrijgbaar is om de later geplaatste instapdeuren aan een van de kopeinden alsnog aan te brengen? Het gaat dan om de 6011 en 6012 zoals te zien is in de Erfenis blz 76 (boven). de 6013 en 14 hebben deze ombouw niet ondergaan.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.