Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
Vandaag om 22:53:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 22:53:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:52:08
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:48:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:47:23
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
Vandaag om 22:42:15
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 22:41:48
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
Vandaag om 22:22:41
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 22:18:12
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
Vandaag om 22:10:32
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 21:58:17
Pendel module door ruudns
Vandaag om 21:50:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
  

Auteur Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0  (gelezen 37330 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #30 Gepost op: 28 December 2017, 14:29:58 »
Obdam Peter, dat heeft 2 hoofdsporen, met in de tijd van de klassieke beveiliging aan beide zijden van het station slechts één uitrijseinpaal.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2017, 14:37:22 »
@ Spoorzeven
Ik heb B dus nu wel 'goed' staan? Die geldt dan voor spoor 2 en 3.
Het vaantje rechts bij spoor 4 heb ik nu tussen 3 en 4 ingezet..

Is het dan zo goed? Of moet er toch een extra uitrijsein bij spoor 3?
Zoals ik het nu heb vind ik het wel mooi staan.. Ik verlies namelijk perronlengte als B naast spoor 2 moet.

@ Peter
Ik begrijp wat je bedoelt, dat is nu dus even mijn issue. Ik vind B op deze plek mooier staan.. Maar hoe weten de treinen op spoor 2 en 3 welke mag vertrekken bij een veilig sein?
Moet spoor 3 dan ook een veilig beeld hebben van het vaantje tussen 3 en 4?

@ Eric B
Bedankt voor het meedenken! Zoals jij het stelt zou B dus prima kunnen gelden voor 2 en 3?

Dit is dan de nieuwe tekening:


Gr,
Johan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:26:13 door Bert van Gelder »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #32 Gepost op: 28 December 2017, 14:50:11 »
Ik weet niet of je daar in jou geval zomaar vanuit mag gaan Johan, het kan zijn dat voor Obdam ook toen al een vaste rijrichting per spoor was vastgelegd, ik moet altijd nog een keer naar het Utrechts-archief om het BVS 1961 (BedieningsVoorSchrift) van Obdam te kopiëren.
Heden ten dage is het zo dat het noordelijke spoor alleen in richting Hoorn bereden wordt en het zuidelijke spoor alleen richting Heerhugowaard. De treinen rijden daardoor in Obdam feitelijk op het linker spoor. Dit heeft te maken met de plaats van het overpad naar het eilandperron.
Die situatie is echter al jaren zo, dus is het heel goed mogelijk dat dat altijd al zo geweest is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5595
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #33 Gepost op: 28 December 2017, 14:51:51 »
Ja, B staat goed. In werkelijkheid kregen machinisten gewoon te horen in dit soort situaties wie er als eerste mocht vertrekken (meestal de reizigerstrein). De machinist van de goederentrein wist dan: als het sein daarna weer op veilig gaat, mag ik. Op grote emplacementen (bijvoorbeeld Susteren) kregen vertreksporen nog een aparte lamp om aan te geven voor welk spoor het sein op veilig stond.
Groet, Frank

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #34 Gepost op: 28 December 2017, 16:14:13 »
@ Eric B
Oké, ik ga het toch maar zo laten denk ik haha. Dan doe ik net of het bij dit station ook altijd al zo is geweest :P
Ik vind dit gewoon veel mooier staan zo.

@ Spoorzeven
Dat is mooi, dan ga ik het nu verder niet meer aanpassen (y)

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken! Top!


Vandaag voor het eerst wat rails op de baan gelegd en wat gaan proefrijden.. Helaas ging het al zoals ik had verwacht: de bochtwissel is geen favoriet bij de meeste locs.
De 3700 ontspoorde er meermaals, maar dat kwam denk ik omdat de wisseltongen niet vast tegen de spoorstaaf aan bleven liggen. Ook bleven een aantal locs hier stilstaan.

De DE-1 bleef op de lange wissel naast sein A constant stilstaan, dit komt denk ik door het geringe gewicht boven het niet aangedreven draaistel: wat lood zal dat hopelijk oplossen.


Gr,
Johan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:26:27 door Bert van Gelder »

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #35 Gepost op: 06 May 2018, 20:04:49 »
Hallo allemaal,

Het is al even geleden sinds de laatste post, maar ik heb zeker niet stilgezeten.
De rails ligt er inmiddels vast op (y) Volgende stap wordt een frame maken voor de achtergrondposters.


Station met depot


Brouwerij Kroon Bieren heeft een nieuw pand gekregen  ;D


Schaduwstation met zelfgebouwde 'draaibrug'

Gr,
Johan

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #36 Gepost op: 06 May 2018, 20:45:16 »
Geinig baantje.

Zie ik het goed en heeft die Blauwe DE1 NS logos en zo ja welk
artitec nr is dat?

Gr Arnout.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #37 Gepost op: 07 May 2018, 07:09:21 »
Dank je wel, Arnout!

Die DE-1 heeft artikelnummer 22.140 ;)
Ik meen alleen vernomen te hebben destijds dat dit een kleine oplage was.

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9003
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #38 Gepost op: 07 May 2018, 09:03:08 »
Hoi,

Leuk plan en mooi fabriekspand.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #39 Gepost op: 07 May 2018, 09:06:20 »
Leuk fabriekspand van Kroon bieren.
Hoe heb je dat gemaakt?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #40 Gepost op: 07 May 2018, 12:43:21 »
 (y)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #41 Gepost op: 07 May 2018, 19:38:45 »
Bedankt (y)

Het fabriekspand is van Markenburg en zij hebben voor mij de gevelplaat voorzien van KROON BIEREN ;D

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #42 Gepost op: 07 May 2018, 20:26:51 »
Keurig gedaan!

Kroon bieren, volgens mij heb ik zo'n setje wagens met loc een keer op MP zien staan. Geluksvogel dat je zo'n mooi treintje hebt rijden  8)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #43 Gepost op: 07 May 2018, 20:30:36 »
Hallo Geert,

Dat treintje heeft inderdaad ooit op MP gestaan, een hele domme fout van mij..
Ik heb de trein zelf gespoten en voorzien van decals ;)

Gelukkig kon ik hem weer terugkopen ;D

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #44 Gepost op: 07 May 2018, 21:12:32 »
Dan hebben we destijds contact gehad, want ik wilde 'm graag van je kopen. Maar hij was al toegezegd....
Maar je bent zelf de auteur dus, keurig gedaan. Complimenten!

Nou, als je nog eens zo'n setje maakt, ik hou me aanbevolen   :P
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.