Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109705 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #285 Gepost op: 08 september 2018, 13:10:57 »
Hallo Frank, Bedankt voor deze, ongetwijfeld zeldzame, prachtige foto van de twee 104en en daarbij het mooie compliment.  (y) Weet jij toevallig nog waar en wanneer (zo ongeveer) jij deze foto hebt genomen? (Aan de betonmasten van de bovenleiding en het soort landschap te zien zou het zomaar ergens tussen Rheine en Muenster of Osnabrueck kunnen zijn geweest)
Groet, Sven

Inderdaad tussen Rheine en Münster, daar reden de laatste locs serie 104 veel van hun laatste kilometers.
Opname is van mei of juni 1979.
Groet, Frank

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #286 Gepost op: 08 september 2018, 16:52:44 »
Duidelijk. Dankewel  (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #287 Gepost op: 09 september 2018, 13:23:18 »
Hallo,



Geïnspireerd door dit prachtige draadje Corail Den Haag - Groningen met daarbij in reactie #20 de prachtige foto van de combinatie "blauwe loc + corail-rijtuigen" even snel een fotootje uit Waldberg:

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #288 Gepost op: 10 september 2018, 11:24:01 »
Hallo,

Onlangs vond ik onderstaande foto terug. Het is het Lima H0 model van de oude Alsthom NMBS/SNCB meerstromen-loc reeks 18.
Ooit vol trots gekocht bij de Wapstad in Den Haag daags nadat ik met mijn vader en moeder naar Keulen was geweest vanwege de kerstmarkt aldaar, maar uiteindelijk langer op de perrons van Köln Hbf had gestaan dan op de kerstmarkt zelf. Het was mijn allereerste ontmoeting met de megalange reeks 18 die luid blazend, piepend en krakend zich langs het zich in een boog bevindende perron wrong.
Net als het grote voorbeeld maakte ook het Lima-ding verschrikkelijke herrie, maar dan op een andere wijze.
In die periode van mijn modelspoordersbestaan deerde mij dat toen nog niet zo; Ik had tenminste een 18 op de baan die de vloot LSM en Roco SNCF rijtuigen van Keulen naar Parijs kon brengen en daarmee was het goed. Een alternatief was er hooguit in kleinserie vanuit Frankrijk voor heel (te) veel centjes dus mocht de Lima 1804 gewoon aanblijven.

Na jarenlang cirkelzagend haar dienst te hebben gedaan werd de 1804 uiteindelijk door de 1801 van LS Models afgelost. Nog weer later kreeg deze 1801 een andere kap van de 1806, maar dat is weer een ander verhaal.

Helaas is mij niet meer bijgebleven wat er uiteindelijk met de Lima 18 is gebeurd maar ik kan haar hier tussen mijn spullen nergens meer terugvinden. Jammer, want ik had beide locs graag even direct tegenover elkaar op de kiek willen zetten en de Lima nog even willen zien rijden om de "rij-sensatie" van destijds nog eens her te beleven .

Goed, maar gelukkig hebben we de foto's nog  ;)

Lima 1804 "luxe uitvoering" (deze had af fabriek ietwat betere panto's meegkregen):

 


De doorgaande dakleiding was losgegaan en uiteindelijk zoekgeraakt en nooit meer gevonden. Ik heb het maar zo gelaten daar ik de loc qua uiterlijk toen al kansloos achtte. Het voorste LSM-rijtuig was voorzien van een beugelkoppeling omdat de Lima lok geen NEM-schacht had en het mij niet was gelukt om daarop iets te bedenken behalve dan de bovenstaande oplossing:

Hier de loc nogmaals in haar volle "pracht". Het geval is nu bijna mooi uit sentiment, maar destijds heb ik het malle ding vaak genoeg om van alles en nogwat vervloekt  :):




Eindelijk was het dan toch zover; de aflossing (beter nog; verlossing  :)) door de 1801 van LSM.
Wat een verademing! Rijgedrag, detaillering, geluidsproductie, verlichting; alles nu het neusje van de zalm. Twee werelden troffen hier op elkaar. Met de komst van de LSM viel definitief het doek voor de Lima. Zij is nooit meer op de baan verschenen en blijkt nu dus uiteindelijk ook zoekgeraakt...

Hier de LSM loc die kwam, zag en overwon in de oneerlijke strijd: Hoeveel jaren zaten er immers wel niet tussen de ontwikkeling van beide locs?: 





Tegenwoordig rijdt hier de 1806 in Waldberg rond. Hier gefotografeerd op vrijwel de zelfde plek als de Lima op de eerste beiden foto's hierboven:






Hier het fraai gedetailleerde dak van de LSM machine. Ragfijne panto's die daarbij ook nog eens goed functioneren  :




De prachtige gevormde front- en sluitseinen krijgen hun licht (via lichtgeleiders) vanuit LEDs:




Hier wordt er door het depot gerangeerd. Voor een optimale stroomafname over de vele wissels zijn de wielen welke waren voorzien van slipbanden vervangen door exemplaren zonder rubber:




Als allerlaatste het meest opvallende detail van deze lok waarvan je (wanneer je ooit in de gelegenheid bent geweest om deze in het echt te hebben gezien en gehoord) wel een beetje van moet gaan houden:
De werkelijk enorme lengte van deze locomotief.
De lengte over de buffers doet de DB BR 150 verhoudingsgewijs nog kort lijken. Imposant gewoon:




Ik hoop dat ik ooit in de gelegenheid kom om de museumloc in België of anders de bewaarde franse tegenhanger CC40100 in het museum in Mulhouse (F) te kunnen gaan bekijken.


Tot zover ...


 
« Laatst bewerkt op: 10 september 2018, 12:31:38 door waldberg »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #289 Gepost op: 10 september 2018, 12:39:42 »
Mooi verhaal over de loc.
 :)

Groet Juroen

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #290 Gepost op: 10 september 2018, 13:05:51 »
Inderdaad een mooi verhaal en twee mooie locs (ieder op hun eigen manier ;) ) Ik had vroeger altijd een hekel aan die Reeks 18, een lelijk en lang ding vond ik het  :(  Totdat Models World met de Oostende - Keulen set uitkwam (die heb jij misschien wel in het echt gezien daar :) ) en ik me wat ging verdiepen in de reeks. En hoe meer ik vond, hoe meer ik hem toch wel mooi ging vinden :) Bovendien kun je hem voor heel veel internationale treinen inzetten dus bijna iedereen heeft wel een excuus om hem in zijn collectie te hebben. Onderstaand mijn exemplaar van Trix (art.nr. 22575)




Wat ik me overigens ook nog goed kan herinneren van Lima is de elektrische brandlucht die uit de loks kwam  ;D :)  Nu zou je je rot schirkken als je LS Models dat zou doen maar toen was het de lucht van mooie treinen.





Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #291 Gepost op: 10 september 2018, 13:32:17 »
Ze zijn inderdaad mooi van lelijkheid. "De gebroken neuzen-locs" van ontwerper Paul Arzen.  :)


Bij jouw Trix zie je dat de "A-stijlen" van de frontvensters geribbeld zijn en daarbij zilver zijn gelaten. Ook weer een apart detail.
Er zaten zo her en der wel wat verschillen in de 6 locs, zoals bijvoorbeeld bij de kleur van de deuren, de opschriften, de vorm van de lampenhuizen en frontseinen en dus het detail zoals zojuist beschreven bij jouw Trix exemplaar.

Hier nog wat info over de Lima's:
http://lima-modeltrain-collectors.xobor.de/t9f9-SNCF-CC-SNCB-ENG-GER.html

Edit: Ik lees hier zojuist dat de Lima SNCF CC40100/SNCB 18 meer dan 50(!) jaar geleden is uitgekomen.  :o
« Laatst bewerkt op: 10 september 2018, 13:44:00 door waldberg »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #292 Gepost op: 10 september 2018, 13:44:54 »
Het is dat je het zegt maar het was mij nog niet eens opgevallen, van die stijlen. Waar hebben ze dat nu weer vandaan?  ;D






Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #293 Gepost op: 10 september 2018, 13:58:06 »
No worries...ook dit kwam in werkelijk zo voor en is dan later in de werkplaats weer aangepast: Kijk bijvoorbeeld eens hier bij de 1803:


http://www.treinfoto2000.be/HLE/HLE18Alstom/1803/index.htm

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #294 Gepost op: 10 september 2018, 14:04:10 »
Ja nee, nu is het al te laat, nu hoef ik hem niet meer  ;D  ;D  ;)  Geen zorgen, soms wil ik ook dat alles klopt en soms maakt het me weer wat minder uit. En ik wist al toen ik hem kocht dat de LS Models beter was gedetailleerd dan de Marklin/Trix. Echter was de LS Models toentertijd niet verkrijgbaar en aangezien ik hem direct moest en zou hebben  8)  Een voordeeltje is dan weer dat de Trix ook gelijk is voorzien van sound en een hele sterke en stille motor, dus dat maakt het voor mij in ieder geval goed :)

« Laatst bewerkt op: 10 september 2018, 14:08:29 door Rondje_HO »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #295 Gepost op: 10 september 2018, 15:55:13 »
Hoi,

Ja, persoonlijk vind ik sound is eigenlijk wel een must, zéker bij bij deze loc, om de werkelijkheid nog een beetje meer te benaderen.
Sowieso zijn alle tractievoertuigen die hier rondrijden voorzien van sound.
In de 1806 dus ook. Fantastisch, wat een kabaal wanneer zij begint te rijden en de ventilatoren daarbij aanslaan.
Wanneer de dieselmotor van het Inox Dtux bagage-/generator-rijtuig achterop de trein ook nog meedraait is het spektakel compleet.



Voor de sound-tegenstanders die hier een argument in zien:
 
Gelukkig zit er, zoals Henny Vrienten met zijn Doe Maar sinds jaar en dag weet; een knop op de TV:
Hetzelfde geldt voor het fenomeen loksound; ben je het zat kan het zachter en desgewenst ook gewoon uit. Mooi he ;) 



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #296 Gepost op: 11 september 2018, 08:25:57 »
Hoi, Sven.

Knal d'r maar eens een filmpje in dan, op zondag.
Schijnt traditie te worden hier op het forum ::)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #297 Gepost op: 11 september 2018, 10:31:48 »
Tradities zijn er om te breken, toch?  ;D

Ik houd het maar gewoon bij af en toe wat foto's, okay?

Schwarzburg

  • Rien
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Museum BW Schwarzburg tijdperk V DBAG
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #298 Gepost op: 11 september 2018, 10:36:37 »
Prachtige foto's Sven. Bijzonder om deze loc een ook plaats te geven tussen het DB verkeer in Waldberg. Klasse !! (y) 
😉

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #299 Gepost op: 11 september 2018, 11:23:10 »
Hallo,

Thanks  (y)

Door de verzonnen fictieve geografische ligging van Waldberg is er een alibi om meerstromen-locomotieven voor het grensoverschrijdende verkeer naar Belgïe, Luxemburg en Frankrijk in te kunnen zetten.

 
Naast de SNCB reeks 18 doet er regelmatig ook nog een locomotief van de reeks 16 dienst rond Waldberg.

SNCB 1602:




Beide locs zijn ingericht voor het rijden onder de volgende spanningssoorten:

1,5 kV DC
3    kV DC
15  kV AC
25  kV AC

Van de Bundesbahn zijn er ter aanvulling nog de meerstromen-locs BR 181.0 en de 181.2.

DB 181 209-8:


Deze locs zijn uitsluitend ingericht voor het grensoverschrijdende verkeer naar Frankerijk en Luxemburg en kunnen rijden onder de spanningssoorten :

15  kV AC
25  kV AC