Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 22734 keer)

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #75 Gepost op: 01 november 2018, 19:04:50 »
Dit gaat een TOP-baan worden , zoveel is duidelijk , helemaal mijn ding , lange treinen en een geweldige containerterminal.  (y)
Dit blijf ik héél zeker volgen. ;)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #76 Gepost op: 02 november 2018, 21:37:10 »

Van binnen is er genoeg ruimte om iets in te bouwen. Ik denk aan het Faller Carsystem.
Daarom is hij nog niet verder klaar; nog aan het nadenken.


Sturen op de achter as..... Succes.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #77 Gepost op: 03 november 2018, 00:24:24 »
Yup, wordt een uitdaging. Ik ben er ook nog niet zeker van dat zoiets koers gaat houden  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #78 Gepost op: 03 november 2018, 02:39:34 »
Leuk ontwerp/idee Ruud. Gaan we zeker volgen.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #79 Gepost op: 03 november 2018, 11:32:18 »
Haha leuk, weer wat volgers (y)
Daar is het per slot van rekening ook voor te doen.

Mooi heren,

vandaag had ik meer willen melden met een vrijdagavond op de zolder, kids in ben en vrouw een avond uit. Maar helaas heeft de kleinste last van waterpokken en daarop volgende jeuk blablabla slechte nacht pfff....
Maar, gister ben ik naar mijn dealer (klinkt verkeerd) geweest om spullen te halen voor mijn kick en verslaving. Er stonden ondertussen flink wat locomotieven aan de kant zonder of met kapotte  decoder. Ook dat moest gefixt worden. Vandaar een dure dag maar wel naar volle tevredenheid.

Overzichtje


Nog wachtend op een bochtwissel. Ik vond het al goed dat ze van die grote bochtwissels hadden liggen.

Nog een mooie bestelling binnen gekregen, ook al gepost op dit forum, een van de op deze terminal vaker te zien.



Om de terminal straks te bedienen heb ik de vloot met rangeerlocomotieven eens op de foto gezet.
De vloot moet nog wel gemoderniseerd worden. En een deel geprivatiseerd om de Oriënt rode locs te kunnen inzetten.



De eigenlijke werkzaamheden bestonden dus uit het plaatsen en vervangen van decoders. Het deels inregelen ervan. En testen moest natuurlijk ook gebeuren. Opvallend aan zo'n avond is dat de tijd dan echt vliegt. Kon nog geen flesje bier leeg krijgen :-X

Ten behoeve van de terminal heb ik de rail van de aanvoerroute gelegd. de aansluiting is het volgende. Als deze er is zal ik weer een update sturen. Ik probeer ook de volgende keer weer een filmpje te plaatsen op youtube om een overzicht te verschaffen.

Tot snel hopelijk,
Groet, Ruud


DB periode V-VI

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #80 Gepost op: 03 november 2018, 12:43:48 »
Hallo Ruud,

Prachtige baan heb je daar staan, kan nu al de scenery er bij dromen.
Soms geeft het testen en proberen van een 'nieuw' product of het inregelen er van net zo veel voldoening als een avond rangeren.

Die schaarse avonden ken ik waarbij de to:do: list altijd groter is dan de geboden tijd.
Blijf zeker volgen met de komende updates en filmpjes.

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #81 Gepost op: 19 november 2018, 11:24:05 »
Hallo Allemaal,

Vrijdagavond onverwacht wat tijd voor de treinen. Heerlijk onaangekondigde afzegging van een mini- optreden. Erg? neu helemaal niet  (y)

Dat gaf me tijd om weer wat aan de baan te sleutelen. Ik zat nog met een stijgingsprobleem om op de sporen voor de terminal te komen. Om een beperkte stijging van 2% te blijven hanteren wilde ik de baan zo lang mogelijk maken vanuit de aftakking van het hoofdspoor. De plaat waar deze aftakking op geplaatst was bestond uit een deel. Deze heb ik tot aan de wissels los gezaagd met de decoupeerzaag. Een voorzichtig werkje omdat de sporen al geplaatst waren en er tussendoor gezaagd moest worden. Deze ingreep leverde mij weer 1,5 centimeter in de hoogte op. Aan de andere zijde heb ik, anders dan de bedoeling was, de schenkel van de boog ook in de klim meegenomen. Dat leverde ook weer 1,5 cm op. Totaal genoeg om precies aan de 2% te komen.



zoals te zien heb ik gebruik gemaakt van nu nog een smalle plaat om de 2 sporen op te leggen. Deze wordt later verbreed om andere sporen te kunnen plaatsen. Nu moet hij nog zo blijven omdat de baan eronder nog bewerkt moet worden maar het nog niet zeker is hoe dat gewijzigd wordt. Daarbij wordt dit bovenste deel ook nog niet klaargemaakt omdat de tijd eerst aan de containerterminal wordt uitgegeven ;D

Overzicht van de stijging naar de terminal. In de linker hoek is de 2 deling van de plaat waarop de wissels liggen te zien.


Na de 2 bochten te hebben gelegd is het middenstuk gezaagd. Deze heb ik ertussen geplaatst. Daarmee was de aftakking gereed en kon de rails gelegd worden.
Even geleden wat rails gehaald G@%#$@ >:( die verrekte verkeerde zuinigheid doet me de das om. 3x R6 en 3x R5. Wat heb ik modig??? 4 en 4....... zucht.
Gelukkig opgelost met wat andere rails. Vandaag vond ik toevallig nog wat stukken.
Nu is alles gelegd, aangesloten en gepoetst. Het moment waarop ik zat te wachten. De eerst containertrein in de terminal. Nu had ik daar een filmpje van gemaakt echter vond ik het niet kunnen dat er een loc ontspoorde. Deze heb ik dus niet geupload. Maar wel het inrijden van de terminal.

Wat zie je? De loc, een ESU Grafita met 2 slipbandje en 3 aangedreven assen, verzorgd de tractie achter de containertrein. Waarom deze info? de trein rijd nogal schokkend naar binnen. Eigenlijk baal ik er een beetje van dat de ESU maar 3 aangedreven assen heeft. Wellicht had het er anders uitgezien als hij wat zwaarder was geweest. Lastig voor zo een tenger model. Te zien is dat ik de trein nog wat help om binnen te komen. Een oplossing hiervoor moet nog gezocht worden. Het liefst zonder het inkorten van treinen natuurlijk. Misschien de straal van de boog nog wat vergroten.

https://www.youtube.com/watch?v=ml1RjyeLEik

De 2de trein ging overigens prima. Deze is echter een stuk korter dan de eerste. En die moet er nog 6 teu langer worden.
Ziet er al goed uit met 2 treinen binnen



Voith Gravita na aflevering van de 2de trein


De tractie voor het aanleveren van de containertreinen. Tijdens het aanleveren van de laatste trein sneuvelde er nog een slipbandje van een van de 189ers. Gemiddeld slijten de locs voor de containertreinen nu een setje slipbandjes in 2 rijuren ;D




De eerst volgende werkzaamheden zullen bestaan uit het aanleggen van een inmeettraject voor locomotieven. Werkzaamheden die bestaan uit plaatsen van een houten frame, het leggen van rails in voorgeschreven lengten, aanleggen van detectie en aangeven waar ze komen in de software. Ook dit zal ik in deze topic verwerken.

@ max, ik sluit me bij jouw opmerking aan ;)
DB periode V-VI

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #82 Gepost op: 19 november 2018, 12:27:23 »

Wat zie je? De loc, een ESU Grafita met 2 slipbandje en 3 aangedreven assen, verzorgd de tractie achter de containertrein. Waarom deze info? de trein rijd nogal schokkend naar binnen. Eigenlijk baal ik er een beetje van dat de ESU maar 3 aangedreven assen heeft. Wellicht had het er anders uitgezien als hij wat zwaarder was geweest. Lastig voor zo een tenger model. Te zien is dat ik de trein nog wat help om binnen te komen. Een oplossing hiervoor moet nog gezocht worden. Het liefst zonder het inkorten van treinen natuurlijk. Misschien de straal van de boog nog wat vergroten.


Het is indrukwekkend, de plaats die je hebt om dit allemaal te creëren.  (y)
I.v.m. het gewicht en lengte van de containertrein, ik heb uw filmpje bekeken, het is nogal moeilijk te tellen, maar ik denk dat er ongeveer 16 sets wagons in de sleep zitten, dit van verschillende merken, en dat er nogal wat van die dubbele Rocky Rail wagons in zitten, ik dacht 8 stuks.
Ik vrees dat het teveel gewicht gaat zijn, deze wagons wegen echt zeer veel.
Ik zit nog met een vraag over de layout, als je zoveel plaats hebt, waarom rijden de treinen niet gewoon de terminal door, i.p.v. dat de wagons onder de container kranen geduwd worden ?

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #83 Gepost op: 19 november 2018, 12:49:57 »
Hallo Ceuleer,

Klopt, de rockyrailers zijn idd wat aan de zware kant. Maar ook de combimodellen zijn aan het gewicht en hebben ten opzichte van de RRers een as meer Combimodell dubbel gezien dan he!!!
De reden dat ik niet door de terminal heen rijd is één, dat er dan minder opstellengte overblijft. Een doel is om zo lang mogelijke treinen te rijden. En twee, een niet geheel onbelangrijk punt dat over niet het hoofd gezien mag worden is de boven leiding. Met een reachstacker of terminalkraan lossen wordt dan spannend  ;D gezien de zinsopbouw.
Daarom worden ze in de terminal geduwd.
Ik heb eigenlijk ook nog niet een terminal gezien waar doorheen gereden wordt. Wel met wissels aan de achterzijde maar niet als doorvoer. Kunt u een voorbeeld noemen?

Groet, Ruud
DB periode V-VI

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #84 Gepost op: 19 november 2018, 12:57:21 »
Ik dacht dat ze de diesels zoals class 66 speciaal gebruikten om door de terminal te kunnen rijden omdat er geen bovenleiding is.
Maar eigenlijk heb ik er geen idee van. Misschien dat iemand anders wel weet of deze terminals bestaan.  :)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #85 Gepost op: 19 november 2018, 13:03:00 »
Die terminals zijn er wel maar komen inderdaad iets minder vaak voor. De terminal in Blerick is een voorbeeld waar je getrokken op 1 spoor binnen komt en aan de achterkant kunt door wisselen om via een ander spoor terug te rijden. In Rotterdam is er een terminal waar de sporen aan de achterkant voorzien zijn van een traverse zodat een loc naar een vrij spoor kan worden verplaatst. Tot slot heb je bij het RSC (Waalhaven) een terminal die van 2 kanten op te rijden is. Al deze terminals zijn uiteraard alleen toegankelijk met een diesel.
Voor grootspoorfoto's zie site

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #86 Gepost op: 19 november 2018, 17:19:14 »
Interessant om te weten, ik had al zo een vermoeden dat zulke containerterminals bestaan.  ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #87 Gepost op: 19 november 2018, 20:06:32 »

Bedoelde traverse bij Euromax in de Europoort
« Laatst bewerkt op: 20 november 2018, 16:06:54 door Bert van Gelder »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #88 Gepost op: 19 november 2018, 22:11:20 »
Het ziet er op de foto zo schoon uit en vanuit die hoek, ik dacht eerst dat het een modelbaan was  :D

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #89 Gepost op: 20 november 2018, 15:42:34 »
Ik dacht dat ook tot jouw bericht, Martijn  :o
Ook die mannetjes zijn net Preisertjes  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0