Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 22746 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #90 Gepost op: 20 november 2018, 15:45:22 »
Nee mannen dit is vlak voor de oplevering. Ik kom hier in een eigen draadje nog op terug.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #91 Gepost op: 20 november 2018, 18:35:49 »
Hahah ja, wel heel realistisch water dan (y)

@ Sobat, wil je de link in deze topic delen? Ik denk dat er veel voor te porren zijn.
DB periode V-VI

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #92 Gepost op: 12 maart 2019, 09:24:47 »
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen? Ben erg benieuwd naar de containerterminal!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #93 Gepost op: 13 maart 2019, 21:27:04 »
Hallo Steven,

Op dit moment is er nog niet veel te melden. De hobby heeft een tijd en zal waarschijnlijk nog wel even op een lager pitje liggen. Er wordt zo nu en dan nog wel eens wat aangeschaft maar niet gereden of gebouwd. Het rijden niet ivm wat digitale problemen met de centrale en slecht aangelegde sporen. Het bouwen niet omdat het simpelweg te druk is met werk e.d. Natuurlijk update ik als er wat nieuws te melden is.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #94 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:11:47 »
Hallo Allemaal,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets gemeld heb met betrekking tot de terminal. Er is intussen niet heel veel gebeurt maar genoeg om over te berichten.
tijdens de proefritten naar de terminal werd het steeds vaker duidelijk dat treinen ontspoorde. Niet de doorsnee personentreinen maar de langere containertreinen. In eerste instantie verweet ik dat aan bepaalde wagens van ACME en Kombimodel. Elke keer de zelfde wagens in het vooraan en in het midden van de trein. Dit vond ik zeer ergerlijk en heb eerst de wagons eens goed onderzocht. De wagens bleken echter oke. Een andere trein die ook ontspoorde wagen de Hobbytrade gesloten autotranssporters. Vaak te zien in de Volvotrein. Maar die hadden een meer serieus probleem. Echter, daar heb ik veel tijd in gestoken met als eindresultaat en oordeel dat die wagens het gewoon niet gingen doen in een 20 wagens tellende trein. Let op, zijn gelede wagens dus totaal 40 wagons. Trein is uiteindelijk geheel verkocht.

Terug naar het onderwerp: Na veel onderzoek en testen werd het steeds duidelijken. De sporen in de klimspiraal waren te strak. Roco line rail R5/6 ging het niet doen. Halve bocht, een lengte recht (meter) en dan weer de volgende bocht. Hoogteoverbrugging was toen 100 mm. Uiteindelijk geoordeeld en besloten om de paradestrekke te verlagen zodat alles op schaduwstation niveau zou uitkomen. Verder 1 klim van 180 mm vanuit niveau 0 naar 1. Maar hoe ga je dat doen? :P
Door het railplan aan te passen naar een rechte klim met zo weinig mogelijk scherpe bochten te maken. R10 als meest scherpe bocht toegepast. In totaal is de klim nu ca 15 meter waardoor de heling op 1,2% komt. Dat is voor de wagons te doen. De locs hebben er totaal geen problemen mee. Kost hier en daar een slipbandje.



De draad heb ik als richtpunt gebruikt. Dit is een gemakkelijke tool om rechte strakke lijnen uit te zetten. Zo is de hoogte goed te maken. Plaatje onder de baan is makkelijk te meten en uit te voeren. Verder staat de rest van de helling op draadeinden. Hier kan de helling nog iets worden afgetopt om de spanning uit de trein te halen voordat deze weer een bocht van 5/6 in gaat.
Na flinke inspanningen zoals het verwijderen van 2 spiralen, het verlagen van de paradestrekke en het maken van de helling kon er weer rails gelegd worden. De rails ligt er nu om te testen. Er zijn natuurlijk meerdere punten waar getest wordt. De eerst is de helling met de lossen wagens. Dan de eerst loc, daarna een trein en dan uiteindelijk een flinke containertrein met de meest gevoelige wagens. De langste lengte is natuurlijk niet langer dan het kortste baanvak waarin er iets moet gebeuren. Bijvoorbeeld de lengte waar de locs van de trein worden gekoppeld. Of de lengtes waar de treinen worden opgesteld.

De volgende test is de bocht voor het binnenrijden van de terminal. Deze mag zeker niet te scherp zijn omdat de lichtste rangeerloc, 4 assige Voith Garvita van Esu, de sleep wagens naar binnen moet kunnen drukken voor het nabootsen van de echte situatie natuurlijk. Dat bleek in het verleden niet te lukken. Mede door radius 5/6 en de lengte van de treinen niet haalbaar. ???

https://www.youtube.com/watch?v=ml1RjyeLEik&t=0s

Hier is te zien hoe zwaar de loc het heeft. Motorisch sterk genoeg meer met de druk in de bocht kan hij minder goed omgaan. Een roco br 203 (V100) doet dit overigens met 2 vingers in zijn…. Euhhh…. Uitlaat oid.

Uiteindelijk en nieuwe poging gedaan om de baan opnieuw in te delen. Andere bochten toe te passen. Nu lukt het de gravita wel dacht ik. Maar daarna bedacht ik me dat er 3 wagens minder in de trein zaten. Dus 14 in plaats van de gebruikelijke 17. Die test moet nog uitgevoerd worden. Dus wordt waarschijnlijk gebruik maken van de bocht buitenom.
Maar blij als een klein kind dat er nu iets te rijden valt met een zekere mate van rangeermogelijkheid.

Nog wat foto’s voor de indruk.




De afslag naar de klim



De laatste bocht voor de terminal



De terminal leeg



De toekomstige terminal na vullen met treinen (en containers door mijn zoon van 8 (y))


Tot de volgende update
Deze zal gaan over het omlopen van locs. Omdat er maar een helling is komen de treinen en locs steeds weer andersom op de baan terecht. De geheel treinen meten dus worden gedraaid. Dit omdat de locs bij mij allemaal met een afgemonteerde voorzijde lopen. Ik vind het rijden met een koppeling aan de voorzijde namelijk niet zo mooi.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 21:13:53 door pallie »
DB periode V-VI