Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Baanplan Uit en Thuis  (gelezen 13407 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #15 Gepost op: 02 October 2017, 23:24:00 »
@Hans: meenemen van een deel naar een tentoonstelling ga ik niet meer doen. Dit is puur een baantje wat op zolder blijft. Als ik naar een tentoonstelling ga dan is dat met mijn baantje Without of met de clubbaan.

@Evert: de losweg heb ik bewust achterop gelegd. Die sluit nu aan op het stationsplein, een situatie die ik in België een paar keer ben tegengekomen.

@Wim: de situatie bij spoor 3 en 4 laat ik zo. Spoor 3 is al tamelijk kort en daar wil ik niet iets afsnoepen door er nog een wissel tussen te leggen. Ik heb het zo getekend om de sporen 3 en 4 zoveel mogelijk lengte te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #16 Gepost op: 02 October 2017, 23:35:39 »
De volgende stap in het ontwerp is de constructie van de modules. Die ga ik bouwen volgens de open frame constructie. De sporen liggen ongeveer 5 cm boven het raamwerk, waardoor er ook neerwaarts relief mogelijk is. Anders gezegd: je kan ook landschapsdelen lager leggen dan het spoorniveau.
Het landschap wil ik opbouwen uit platen isolatieschuim. Dat lijkt me het makkelijkst om een heuvelachtig landschap te maken.

Een nieuwigheid is de goot aan de voorkant. Daarin wil ik alle elektronica en doorgaande bedrading onderbrengen. Dan hoef ik minder vaak een module op zijn kant te zetten om iets te veranderen. Aansluitdraden van alle spoorsecties gaan allemaal direct naar de goot, onder de module worden nergens koppelingen gemaakt.
Ik overweeg zelfs om de wisselmotoren ook in de goot onder te brengen. Onder de baan komen dan alleen stangetjes en hefbomen naar de wissels. Ik weet alleen nog niet of er in de goot voldoende ruimte is voor alle motoren.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2017, 07:32:04 »
Nou Klaas, dit ziet er behoorlijk interessant uit. Zeker op termijn zou ik de keerlus uitbreidden, maar het is natuurlijk nu eerst een kwestie om alles werkend te krijgen.

Persoonlijk zou ik nog enkele kleine aanpassing'kjes maken aan jouw baanplan.

- Ik zou een omloopmogelijkheid maken tussen spoor 1 en 2. Het zou 'in werkelijkheid' toch maar eens gebeuren dat de rangeerlok een storing heeft, dan rijdt geen enkel getrokken materieel meer.
- Ik zou ook een extra spoortje maken voor de rangeerlok, eventueel zelfs met tankplaatje, (natuurlijk net aan groot genoeg voor een 'Hippel'). Als laatste zou ik in de binnenbocht van de uitrit een extra aansluiting (1 of 2 sporen) maken naar een stukje typische Nederlandse industrie. Bijvoorbeeld de VAM (zoals ook in Zandvoort) of een van Gend en Loos. Tevens kan dit de krappe boog enigszins verhullen, plus dat het extra rangeermogelijkheden geeft (misschien zelfs een 2e rangeerlok op termijn)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2017, 08:09:38 »
Die goot aan de voorkant klink wel als een heel goed idee  :)  Ik ga ook eens kijken of ik iets kan met dat principe op mijn baan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18603
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2017, 08:57:14 »
Ziet er goed uit Klaas. Zeker je idee van de goot aan de voorkant. Een must voor oude(re) mannen zoals wij dat zijn  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #20 Gepost op: 03 October 2017, 09:04:15 »
- Ik zou een omloopmogelijkheid maken tussen spoor 1 en 2. Het zou 'in werkelijkheid' toch maar eens gebeuren dat de rangeerlok een storing heeft, dan rijdt geen enkel getrokken materieel meer.
.........
Tevens kan dit de krappe boog enigszins verhullen, plus dat het extra rangeermogelijkheden geeft (misschien zelfs een 2e rangeerlok op termijn)
Een omloop tussen 1 en 2 wil ik juist niet. De sporen zijn al aan de korte kant, daar wil ik niks van afsnoepen.
Die krappe boog valt wel mee. Die krijgt een straal van 70 cm, voor modelspoorbegrippen tamelijk ruim.
Ik zal alle adviezen overwegen, maar extra dingen toevoegen gaat niet gebeuren. Mijn streven was nou juist om voor een groot deel alleen maar een spoor door een landschap te maken. Toevoegen van industrieën doet afbreuk aan het beeld dat ik voor ogen heb. Less is more zeggen we dan in goed Hollands. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #21 Gepost op: 03 October 2017, 11:12:41 »
Hoi Klaas ,
Even zeuren bij je. ;)
Je zou  alleen voor treinstellen een of twee kopspoortjes kunnen maken in de keerlus..
Geen inhaalsporen dus. :police:
 Goed idee : De goot met alle bedrading (Net als bij het grootbedrijf) en de wisselstellers er ook maar gelijk erbij.
 Sukses ermee!
Groeten ,
Peter
Mag ik denken dat je een klein beetje geinspireerd bent door Zandvoort?
Wanneer laat je het allemaal spelen ?
« Laatst bewerkt op: 03 October 2017, 15:02:25 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #22 Gepost op: 03 October 2017, 16:40:28 »
Hallo Klaas,

Je plan ziet er mooi uit en heeft mij ook weer op een paar ideeën gebracht, met name voor betreft de opbouw van het landschap en de goot. Die laatste ga ik dan waarschijnlijk aan de achterkant leggen. Ik kan daar goed bij.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #23 Gepost op: 03 October 2017, 17:21:49 »
Mag ik denken dat je een klein beetje geinspireerd bent door Zandvoort?
Wanneer laat je het allemaal spelen ?
Ja, Zandvoort heb ik al genoemd in de startpost. Maar zo wil ik het niet noemen.
Aan tijdperken hecht ik niet zo. Een beetje nostalgisch, maar iets moderns er tussendoor mag ook.
Extra sporen in de lus ga ik (voorlopig) niet doen. Dat wordt te ingewikkeld qua besturing. Later zal ik uit de doeken doen hoe ik de besturing heb gedacht, en dan blijkt vanzelf dat extra sporen ook extra complicaties veroorzaken. In eerste aanleg wordt het heel simpel, een trein vertrekt uit het station en komt een poosje later weer terug. Uit en thuis dus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #24 Gepost op: 03 October 2017, 18:43:52 »
Citaat
Een omloop tussen 1 en 2 wil ik juist niet. De sporen zijn al aan de korte kant, daar wil ik niks van afsnoepen.

Wat je wel of niet wil, moet je eerst en vooral zelf bepalen. Maar de motivatie / 2e zin in de quote snap ik niet helemaal: die sporen worden zowel in absolute als in bruikbare lengte niks korter door er een wisselverbinding tussen aan te leggen! Een treinstel kan je in dit kopstation prima 'over een wissel heen' neerzetten. De aktuele luchtfoto van Den Helder zoals die nu op Google Maps te vinden is, laat dat mooi zien: een IRM keurig op de wisselverbinding.

Overigens: als lengte een argument is, kan je nog overwegen het hele kruiswisselcomplex wat 'omhoog' te schuiven. Dus dichter naar de bocht toe, op de plaats waar nu de pijltjes en letters ingetekend staan. Zelfs voorzichtig schattend win je daar al gauw 25 centimeter mee.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je geplande besturingssysteem. Met twee wissels erbij in het schaduwstation wordt het 'complex', maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!

(met een zichtbaar station dat zo nadrukkelijk voor pendeltreinen bedoeld is, zou ik als schaduwstation ook een kopeindpunt met opstelsporen of fiddle-yard overwegen, maar nu ben ik misschien te eigenwijs...)


Roald
« Laatst bewerkt op: 03 October 2017, 19:54:26 door Bert van Gelder. Reden: Sub/sup vanwege leesbaarheid verwijderd »
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18603
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #25 Gepost op: 03 October 2017, 20:32:13 »
Ik ben wel nieuwsgierig naar je geplande besturingssysteem. Met twee wissels erbij in het schaduwstation wordt het 'complex', maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!


Je bent vrij nieuw zie ik :) Klaas rijdt permaloog: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/   een niet alledaagse manier van bedienen en rijden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #26 Gepost op: 03 October 2017, 20:33:13 »
(met een zichtbaar station dat zo nadrukkelijk voor pendeltreinen bedoeld is, zou ik als schaduwstation ook een kopeindpunt met opstelsporen of fiddle-yard overwegen, maar nu ben ik misschien te eigenwijs...)

Dit dacht ik ook, mede omdat ik nieuwsgierig ben naar jouw treinenloop. Ook zal daar niet veel afwisseling in zijn. In ieder geval een goederentrein en een treinstel. Er zou nog een trein bij kunnen maar dan heb je het ook gehad, want je kunt zo'n trein "onderweg" nergens neerzetten. Ongetwijfeld heb je daar als "oude rot"  ;) al over nagedacht.

Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #27 Gepost op: 03 October 2017, 20:43:53 »
Tja ,Klaas wist   al precies wat hij wilde  voordat hij ons inlichtte.  :D
Breng hem er nu maar eens vanaf.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #28 Gepost op: 03 October 2017, 23:13:44 »
Overigens: als lengte een argument is, kan je nog overwegen het hele kruiswisselcomplex wat 'omhoog' te schuiven. Dus dichter naar de bocht toe, op de plaats waar nu de pijltjes en letters ingetekend staan. Zelfs voorzichtig schattend win je daar al gauw 25 centimeter mee.
Dat is zo, maar dat gaat wel ten koste van het uithaalspoor. Een trein die op een stationsspoor past moet ook op het uithaalspoor passen.

Citaat
maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!
Nee, die keerlus is geen probleem omdat ik hem niet als zodanig behandel. Even vooruitlopend op het besturingsconcept: In de lus geldt een vaste rijrichting, dus een vaste polariteit. (voor degenen die het nog niet wisten: ik ben een verstokte analoog rijder).
In het station zijn uiteraard 2 rijrichtingen mogelijk. Als ik vanuit het station een rijweg naar hoofdspoor A kies wordt automatisch de bijpassende polariteit in het station gekozen. En als er een trein wordt binnengenomen vanaf hoofdspoor B, dan is de polariteit andersom.
Bij rangeerbewegingen binnen het station kies ik zelf de richting met een schakelaartje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #29 Gepost op: 03 October 2017, 23:18:35 »
Tja ,Klaas wist   al precies wat hij wilde  voordat hij ons inlichtte.  :D
Breng hem er nu maar eens vanaf.  ;)
Ik had het plan inderdaad al goed doordacht voordat ik het postte. Maar er is nog tijd om er over na te denken. Het zal zeker nog een paar maanden duren voordat ik met de uitvoering begin. En het zou best kunnen dat ik op een bepaald moment tot het inzicht kom: hé, dat idee van dinges is eigenlijk zo gek nog niet. En zelfs tijdens de bouw zijn er nog mogelijkheden om zaken aan te passen of te verschuiven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.