BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 12:05:08

Titel: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 12:05:08
Enkele maanden geleden heb ik mijn spoorbaan "Groote Kuvelesse" gesloopt. Momenteel wordt de ruimte even ingenomen door mijn tentoonstellingsbaantje "Without" vanwege het automatiseringsproject. Maar intussen ben ik al plannen aan het maken voor een nieuwe baan.
Hier eerst het sporenplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplanuitenthuis.gif)
"Groote Kuvelesse" was een rondlopende baan langs de randen van de kamer. Het nadeel daarvan was dat je bij de toegang altijd onder de baan door moest duiken om binnen te komen. Met deze nieuwe baan wil ik dat voorkomen.
Links ligt een kopstationnetje vanwaar treinen vertrekken naar de lus. Na een poosje komt een trein vanzelf weer terug, waarna ik hem weer kan binnen nemen in het station.

De sporen 2 en 3 zijn de perronsporen. 1 en 4 zijn opstelsporen en 5 is een goederenspoor.
Er zal voornamelijk met treinstellen worden gereden, die kunnen na binnenkomst zonder meer weer vertrekken.
Goederentreinen kunnen binnenkomen op spoor 1 of 4, waar de loc zichzelf opsluit. Met de rangeersik worden de goederenwagens dan via het uithaalspoor naar spoor 5 gebracht, waarna de treinloc weer vrijkomt.
Ergens moet nog een opstelspoortje komen voor de locs, maar ik heb nog niet besloten waar dat komt.

Voor het landschap laat ik me inspireren door het duingebied tussen Haarlem en Zandvoort. Dus alleen maar glooiende zandheuvels met bomen, struiken en gras. Als werknaam heb ik voorlopig "Uit en Thuis" gekozen, later wil ik nog een originele naam verzinnen.

Later meer over de opbouw van de spoorbaan en de besturing die ik aan het bedenken ben.

Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Joop_L op 02 oktober 2017, 12:51:46
Voor het opstellen van een rangeerloc (sikje) Verlengde van spoor 5, of een extra spoor naast het uithaalspoor.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: wimk op 02 oktober 2017, 12:59:00
Klaas,

Zou je niet de lus in de tunnel dubbelsporig uitvoeren? Een soort schaduwstation dus. Zoals het nu is, moet een trein die vertrekt ook direct terugkomen. Met dat extra spoor krijg je wat meer rijmogelijkheden. Trein A vertrekt, trein B komt binnen (want die stond in de tunnel op het andere spoor). Of trein A vertrekt en komt meteen weer binnen.

Het is maar een idee. Volgens mij is er in die tunnel wel ruimte voor een extra spoor.

Groeten,
Wim K
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 13:09:07
@Joop, er zijn nog meer mogelijkheden voor een locspoor. Maar ik wil voorkomen dat de nuttige lengte van de sporen vermindert door een extra wissel.

Ik was nog vergeten de afmetingen te vermelden. De beschikbare ruimte is 350 cm breed en 300 cm diep. De stationssporen en het uithaalspoor kunnen daardoor maar krap 1 meter lang worden.
Andere opties: in het verlengde van spoor 1 of rechtsboven het kruiswissel, wat dan een extra Engelsman betekent.

@wimk: een extra spoor in de lus zou kunnen, maar dat geeft weer extra complicaties voor de besturing die ik in gedachten heb. Voorlopig wil ik het even simpel houden, iets toevoegen kan altijd nog.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Joop_L op 02 oktober 2017, 13:15:45
@Klaas. Wil je met het rangeerlocje op alle sporen willen komen?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 13:30:20
Ja, maar via het kruiswissel kan ik overal komen. Of zie jij een belemmering?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Joop_L op 02 oktober 2017, 13:46:50
Nee, zeker niet. Je rangeert dan wel over het hele emplacement. Als je dat geen bezwaar vind (ik zeker niet, juist leuk) dan zou een extra spoor naast uithaalspoor een prima optie zijn. Wissel vervangen voor een engelsman en klaar ;)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: rjr op 02 oktober 2017, 13:57:38

Goederentreinen kunnen binnenkomen op spoor 1 of 4, waar de loc zichzelf opsluit. Met de rangeersik worden de goederenwagens dan via het uithaalspoor naar spoor 5 gebracht, waarna de treinloc weer vrijkomt.
Ergens moet nog een opstelspoortje komen voor de locs, maar ik heb nog niet besloten waar dat komt.


Zie ik het verkeerd, of klopt dit niet, volgens mij kun je vanaf de lus niet binnen komen op spoor 4, alleen sporen 1, 2 en 3 zijn direct te bereiken.
Spoor 4 zal altijd via het uithaalspoor moeten.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Rondje_HO op 02 oktober 2017, 14:10:38
Ja, maar via het kruiswissel kan ik overal komen. Of zie jij een belemmering?

Eén ding, waar ik mij zelf in vergist heb: ik heb Fleischmann Profi rails liggen met een engelse wissel maar sommige grotere stoomloks lopen hierop uit de rails. Rechtdoor gaat prima maar afbuigend vaak niet. Dan loopt de voorloopas uit de rails.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 14:20:37
Roelco, je hebt gelijk. Je kan niet direct op spoor 4 binnenkomen, daar had ik me in vergist.

Martijn: Het hele wisselcomplex wordt zelfbouw. Ik heb al eerder een Engels wissel gebouwd, en ik ken intussen de valkuilen.
Een kruiswissel heb ik nog niet eerder gemaakt, dat wordt nog een uitdaging. En ik ben gek genoeg om zo'n complex een tweede keer te bouwen als de eerste keer niet is gelukt.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Rondje_HO op 02 oktober 2017, 14:24:53
Ah nee, dat is hele andere koek dan  :)  Als ik dat zou gaan doen dan komt mijn baan nooit never niet af  ;D
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 14:30:08
Daarom bouw ik altijd relatief simpele sporenplannen. Als het een plan met 50 wissels zou zijn zou ik me ook wel even bedenken.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Hans van de Burgt op 02 oktober 2017, 15:04:35
@Klaas,

Dit baanplan is prima geschikt voor nieuwelingen of herintreders. Je zou in de verbinding tussen de linker- en rechterpoot heel makkelijk een BNLS- of BMB-module kunnen integreren, zodat je thuis en in groepsverband plezier kunt hebben. Het gaat dan niet om een volledige modulekast, maar om een “inbreng” die je in zo’n modulekast kunt integreren (=Methode EMV).

Ik heb alleen wat moeite met de gebruikte kruiswissel. Het zijn m.i. ondingen en (zeker voor Britse banen) niet echt prototypisch. Ook zou ik de uithaal- en rangeersporen links combineren tot een Inglenook shunting puzzel. Zelfs met een klein (goedkoop) locje en een paar karretjes heb je dan al ongelooflijk veel plezier..

Gr, Hans
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: mass am see op 02 oktober 2017, 15:49:40
Hallo Klaas,

Een leuk plan op deze afmetingen, maar een kopstation heb je wat meer rangeerwerk dan een doorgaand station dat zie ik als een pluspunt , gewoon wat meer rangeren.
Maar jou losplaats stop je wat weg achter op je baan, zou het niet fraai zijn om deze naar voren te halen of iets verder in de buurt van het uithaalspoor te plaatsen. tis maar een idee.



mvgr Evert



Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: wimk op 02 oktober 2017, 16:07:06
Citaat
Je kan niet direct op spoor 4 binnenkomen
optie om spoor 4 onder het kruiswissel op spoor 3 te laten uitkomen? Je sporen worden wel wat korter (kan nog wel lijkt me), en dan kun je toch op 4 binnenkomen.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 23:24:00
@Hans: meenemen van een deel naar een tentoonstelling ga ik niet meer doen. Dit is puur een baantje wat op zolder blijft. Als ik naar een tentoonstelling ga dan is dat met mijn baantje Without of met de clubbaan.

@Evert: de losweg heb ik bewust achterop gelegd. Die sluit nu aan op het stationsplein, een situatie die ik in België een paar keer ben tegengekomen.

@Wim: de situatie bij spoor 3 en 4 laat ik zo. Spoor 3 is al tamelijk kort en daar wil ik niet iets afsnoepen door er nog een wissel tussen te leggen. Ik heb het zo getekend om de sporen 3 en 4 zoveel mogelijk lengte te geven.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2017, 23:35:39
De volgende stap in het ontwerp is de constructie van de modules. Die ga ik bouwen volgens de open frame constructie. De sporen liggen ongeveer 5 cm boven het raamwerk, waardoor er ook neerwaarts relief mogelijk is. Anders gezegd: je kan ook landschapsdelen lager leggen dan het spoorniveau.
Het landschap wil ik opbouwen uit platen isolatieschuim. Dat lijkt me het makkelijkst om een heuvelachtig landschap te maken.

Een nieuwigheid is de goot aan de voorkant. Daarin wil ik alle elektronica en doorgaande bedrading onderbrengen. Dan hoef ik minder vaak een module op zijn kant te zetten om iets te veranderen. Aansluitdraden van alle spoorsecties gaan allemaal direct naar de goot, onder de module worden nergens koppelingen gemaakt.
Ik overweeg zelfs om de wisselmotoren ook in de goot onder te brengen. Onder de baan komen dan alleen stangetjes en hefbomen naar de wissels. Ik weet alleen nog niet of er in de goot voldoende ruimte is voor alle motoren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/moduledoorsnede.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/moduledoorsnede.gif)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Sander Fondse op 03 oktober 2017, 07:32:04
Nou Klaas, dit ziet er behoorlijk interessant uit. Zeker op termijn zou ik de keerlus uitbreidden, maar het is natuurlijk nu eerst een kwestie om alles werkend te krijgen.

Persoonlijk zou ik nog enkele kleine aanpassing'kjes maken aan jouw baanplan.

- Ik zou een omloopmogelijkheid maken tussen spoor 1 en 2. Het zou 'in werkelijkheid' toch maar eens gebeuren dat de rangeerlok een storing heeft, dan rijdt geen enkel getrokken materieel meer.
- Ik zou ook een extra spoortje maken voor de rangeerlok, eventueel zelfs met tankplaatje, (natuurlijk net aan groot genoeg voor een 'Hippel'). Als laatste zou ik in de binnenbocht van de uitrit een extra aansluiting (1 of 2 sporen) maken naar een stukje typische Nederlandse industrie. Bijvoorbeeld de VAM (zoals ook in Zandvoort) of een van Gend en Loos. Tevens kan dit de krappe boog enigszins verhullen, plus dat het extra rangeermogelijkheden geeft (misschien zelfs een 2e rangeerlok op termijn)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Rondje_HO op 03 oktober 2017, 08:09:38
Die goot aan de voorkant klink wel als een heel goed idee  :)  Ik ga ook eens kijken of ik iets kan met dat principe op mijn baan.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Ronald Halma op 03 oktober 2017, 08:57:14
Ziet er goed uit Klaas. Zeker je idee van de goot aan de voorkant. Een must voor oude(re) mannen zoals wij dat zijn  ;D ;)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2017, 09:04:15
- Ik zou een omloopmogelijkheid maken tussen spoor 1 en 2. Het zou 'in werkelijkheid' toch maar eens gebeuren dat de rangeerlok een storing heeft, dan rijdt geen enkel getrokken materieel meer.
.........
Tevens kan dit de krappe boog enigszins verhullen, plus dat het extra rangeermogelijkheden geeft (misschien zelfs een 2e rangeerlok op termijn)
Een omloop tussen 1 en 2 wil ik juist niet. De sporen zijn al aan de korte kant, daar wil ik niks van afsnoepen.
Die krappe boog valt wel mee. Die krijgt een straal van 70 cm, voor modelspoorbegrippen tamelijk ruim.
Ik zal alle adviezen overwegen, maar extra dingen toevoegen gaat niet gebeuren. Mijn streven was nou juist om voor een groot deel alleen maar een spoor door een landschap te maken. Toevoegen van industrieën doet afbreuk aan het beeld dat ik voor ogen heb. Less is more zeggen we dan in goed Hollands. ;)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Peter Kleton op 03 oktober 2017, 11:12:41
Hoi Klaas ,
Even zeuren bij je. ;)
Je zou  alleen voor treinstellen een of twee kopspoortjes kunnen maken in de keerlus..
Geen inhaalsporen dus. :police:
 Goed idee : De goot met alle bedrading (Net als bij het grootbedrijf) en de wisselstellers er ook maar gelijk erbij.
 Sukses ermee!
Groeten ,
Peter
Mag ik denken dat je een klein beetje geinspireerd bent door Zandvoort?
Wanneer laat je het allemaal spelen ?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: phdirk op 03 oktober 2017, 16:40:28
Hallo Klaas,

Je plan ziet er mooi uit en heeft mij ook weer op een paar ideeën gebracht, met name voor betreft de opbouw van het landschap en de goot. Die laatste ga ik dan waarschijnlijk aan de achterkant leggen. Ik kan daar goed bij.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2017, 17:21:49
Mag ik denken dat je een klein beetje geinspireerd bent door Zandvoort?
Wanneer laat je het allemaal spelen ?
Ja, Zandvoort heb ik al genoemd in de startpost. Maar zo wil ik het niet noemen.
Aan tijdperken hecht ik niet zo. Een beetje nostalgisch, maar iets moderns er tussendoor mag ook.
Extra sporen in de lus ga ik (voorlopig) niet doen. Dat wordt te ingewikkeld qua besturing. Later zal ik uit de doeken doen hoe ik de besturing heb gedacht, en dan blijkt vanzelf dat extra sporen ook extra complicaties veroorzaken. In eerste aanleg wordt het heel simpel, een trein vertrekt uit het station en komt een poosje later weer terug. Uit en thuis dus.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: H0eGenaamd op 03 oktober 2017, 18:43:52
Citaat
Een omloop tussen 1 en 2 wil ik juist niet. De sporen zijn al aan de korte kant, daar wil ik niks van afsnoepen.

Wat je wel of niet wil, moet je eerst en vooral zelf bepalen. Maar de motivatie / 2e zin in de quote snap ik niet helemaal: die sporen worden zowel in absolute als in bruikbare lengte niks korter door er een wisselverbinding tussen aan te leggen! Een treinstel kan je in dit kopstation prima 'over een wissel heen' neerzetten. De aktuele luchtfoto van Den Helder zoals die nu op Google Maps te vinden is, laat dat mooi zien: een IRM keurig op de wisselverbinding.

Overigens: als lengte een argument is, kan je nog overwegen het hele kruiswisselcomplex wat 'omhoog' te schuiven. Dus dichter naar de bocht toe, op de plaats waar nu de pijltjes en letters ingetekend staan. Zelfs voorzichtig schattend win je daar al gauw 25 centimeter mee.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je geplande besturingssysteem. Met twee wissels erbij in het schaduwstation wordt het 'complex', maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!

(met een zichtbaar station dat zo nadrukkelijk voor pendeltreinen bedoeld is, zou ik als schaduwstation ook een kopeindpunt met opstelsporen of fiddle-yard overwegen, maar nu ben ik misschien te eigenwijs...)


Roald
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Ronald Halma op 03 oktober 2017, 20:32:13
Ik ben wel nieuwsgierig naar je geplande besturingssysteem. Met twee wissels erbij in het schaduwstation wordt het 'complex', maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!


Je bent vrij nieuw zie ik :) Klaas rijdt permaloog: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/   een niet alledaagse manier van bedienen en rijden.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Jeronimos op 03 oktober 2017, 20:33:13
(met een zichtbaar station dat zo nadrukkelijk voor pendeltreinen bedoeld is, zou ik als schaduwstation ook een kopeindpunt met opstelsporen of fiddle-yard overwegen, maar nu ben ik misschien te eigenwijs...)

Dit dacht ik ook, mede omdat ik nieuwsgierig ben naar jouw treinenloop. Ook zal daar niet veel afwisseling in zijn. In ieder geval een goederentrein en een treinstel. Er zou nog een trein bij kunnen maar dan heb je het ook gehad, want je kunt zo'n trein "onderweg" nergens neerzetten. Ongetwijfeld heb je daar als "oude rot"  ;) al over nagedacht.

Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Peter Kleton op 03 oktober 2017, 20:43:53
Tja ,Klaas wist   al precies wat hij wilde  voordat hij ons inlichtte.  :D
Breng hem er nu maar eens vanaf.  ;)
Peter
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2017, 23:13:44
Overigens: als lengte een argument is, kan je nog overwegen het hele kruiswisselcomplex wat 'omhoog' te schuiven. Dus dichter naar de bocht toe, op de plaats waar nu de pijltjes en letters ingetekend staan. Zelfs voorzichtig schattend win je daar al gauw 25 centimeter mee.
Dat is zo, maar dat gaat wel ten koste van het uithaalspoor. Een trein die op een stationsspoor past moet ook op het uithaalspoor passen.

Citaat
maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!
Nee, die keerlus is geen probleem omdat ik hem niet als zodanig behandel. Even vooruitlopend op het besturingsconcept: In de lus geldt een vaste rijrichting, dus een vaste polariteit. (voor degenen die het nog niet wisten: ik ben een verstokte analoog rijder).
In het station zijn uiteraard 2 rijrichtingen mogelijk. Als ik vanuit het station een rijweg naar hoofdspoor A kies wordt automatisch de bijpassende polariteit in het station gekozen. En als er een trein wordt binnengenomen vanaf hoofdspoor B, dan is de polariteit andersom.
Bij rangeerbewegingen binnen het station kies ik zelf de richting met een schakelaartje.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2017, 23:18:35
Tja ,Klaas wist   al precies wat hij wilde  voordat hij ons inlichtte.  :D
Breng hem er nu maar eens vanaf.  ;)
Ik had het plan inderdaad al goed doordacht voordat ik het postte. Maar er is nog tijd om er over na te denken. Het zal zeker nog een paar maanden duren voordat ik met de uitvoering begin. En het zou best kunnen dat ik op een bepaald moment tot het inzicht kom: hé, dat idee van dinges is eigenlijk zo gek nog niet. En zelfs tijdens de bouw zijn er nog mogelijkheden om zaken aan te passen of te verschuiven.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: H0eGenaamd op 04 oktober 2017, 09:01:04
Citaat
Je bent vrij nieuw zie ik :) Klaas rijdt permaloog: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/   een niet alledaagse manier van bedienen en rijden.


Tja, dát had Klaas er nog niet bijverteld. En ik doe geen volledig modelspoor-antecedentenonderzoek voordat ik op iemand reageer. Het is slechts m'n hobby  ;) Wel een interessant concept, en daar vroeg ik naar! Dank


Roald
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Marijn op 06 oktober 2017, 12:42:17
Uiteraard heb ik dit draadje weer in mijn favo's gezet om te volgen. Ik heb jouw "Uit en Thuis" idee ook bedacht voor mijn Den Boog projectje, heen en weer schuiven op mijn rangeerterrein is leuk, maar de samengestelde trein gaat bij mij nergens heen  :(  Ik heb een keerlusje in de schetsbak liggen met wat opstelsporen. Als ik een goederentrein wil ontvangen op mijn rangeerterrein word er simpelweg met een druk op de knop een trein gelanceerd uit het opstelterrein en die handel ik af op het rangeerterrein  (y)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Ronald Halma op 06 oktober 2017, 13:04:36

En ik doe geen volledig modelspoor-antecedentenonderzoek voordat ik op iemand reageer.

Hoeft ook niet. Even op het wereldbolletje klikken dat links bij zijn berichten staat en je had het direct kunnen lezen. iets van 20 seconden  ;)
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: laurent op 06 oktober 2017, 23:08:40
Interessant Klaas! Ik ben erg benieuwd naar jouw kruiswissel met engelsman. Ik heb zelf nog steeds een kruiswissel in ruwbouw liggen. Volgende stap is Puko's inbouwen, hetgeen bij mij de vertragende factor is. Daar heb jij weer geen last van. ;D Het is best een complex geheel, zo'n kruiswissel, omdat je, althans, ik dan, toch weer op de geometrie uit wilt komen.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2017, 23:50:28
Laurent, het voordeel van zelf bouwen is dat je niet gebonden bent aan een geometrie.
Het probleem met fabriekswissels en kruisingen is dat ze doorlopen tot het punt waar de twee sporen een dwarsliggerlengte uit elkaar liggen. Je krijgt dan vanzelf een hart-op-hart afstand van 90 mm of zoiets. Bij zelfbouw kies je de hart-op-hart afstand zelf, ik werk met 50 mm. Dat bereik je door de onderdelen in elkaar te schuiven. Als je het op ware grootte uittekent zie je dan dat de puntstukken van de wissels en de kruising praktisch naast elkaar liggen. Ze vormen dus elkaars strijkregels. In het grootbedrijf is dat ook zo. Met fabrieksspullen krijg je dat alleen voor elkaar als je er in gaat zagen.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: laurent op 07 oktober 2017, 01:30:43
Vandaar ook dat ik zeg dat ik nog aan geometrie gebonden ben. Ik ben met mijn wissel bezig (nouja, op dit moment ligt het meer stil, maar dat heet tijdgebrek), maar die is zo getekend (ja, echt, in CAD helemaal uitgetekend) dat ie volledig in de Märklin C rail geometrie past, zowel qua lengte als qua sporenafstand. Tsja, je moet wat als 3railer. ::) ::) Een ander voordeel dat jij hebt is dat als je op 51 of 49 mm hoh komt, het eigenlijk niet uit maakt. Dan pas je de rest ook eenvoudig aan. Echter, jou kennende, acht ik de kans dat je op een andere hoh dan 50mm uit zult komen redelijk klein in. ;D ;D ;)

Heb je nog ergens een linkje naar je Engelsman project?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 07 oktober 2017, 18:54:22
Leuk en interessant baanplan! Ik houd wel van dit soort banen. Ikzelf zou misschien wat meer industrie /rangeermogelijkheden creëren.  Maar zoals je al aangeeft wil je het open en rustig houden.  Dat is ook wat waard. In ieder geval veel succes met de baan. Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen.


Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2017, 22:09:37
Tijd om mijn besturingsplan te laten zien. Om te beginnen een schematisch overzicht van de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokken_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokken_1.gif)
Van het station zijn alleen de perronsporen 2 en 3 weergegeven.
De hoofdbaan is verdeeld in 4 blokken, waarvan de middelste 2 in de overdekte lus liggen. Daardoor krijg je niet zo gauw het beeld dat de treinen in de file staan als er meerdere tegelijk onderweg zijn.
In totaal zijn er 5 regelaars gepland, 1 voor het station, die wordt handbediend, en verder heeft elk blok een automatische regelaar.

Elk blok bestaat uit 2 secties, de remsectie (RS) en de stopsectie (SS). De blokregelaars staan in de ruststand vol open. Als een trein de remsectie binnen rijdt terwijl het volgende blok bezet is zal de trein afremmen. Komt hij in de stopsectie dan zal hij afremmen naar stilstand. De detectors die de bezetmelding geven zitten in de linkerspoorstaaf, maar zijn niet getekend.

Als het volgende blok vrij is zal de trein doorrijden, resp. weer optrekken. Aangezien ik met Permaloog rijd is er een bijzonder doorgeefschakeling nodig. Als je met gewone gelijkspanning rijdt kan je de trein gewoon over de scheiding laten rijden. Bij Permaloog kan dat niet omdat het door de hoogfrequente spanning voor de verlichting mogelijk is dat aangrenzende blokken op bepaalde momenten een tegengestelde polariteit hebben.

Normaal hangt elk blok aan zijn eigen regelaar, maar als de trein over de scheiding rijdt moeten beide blokken tijdelijk aan dezelfde regelaar komen.
Stel dat een trein in blok 1 SS1 bereikt, en blok 2 is vrij. Dan zal het relaiscontact bij regelaar 1 blok 1 omschakelen naar blok 2. De trein kan dan zonder kortsluiting over de scheiding rijden. Zodra de trein over de blokscheiding komt valt de voorwaarde dat blok 2 vrij is weg, maar door een houdschakeling blijft het relaiscontact omgeschakeld. Pas als wordt vastgesteld dat blok 1 vrij is, dus RS1 en SS1 beide niet bezet, dan valt het relais terug en hangt blok 1 weer aan zijn eigen regelaar. Een soortgelijke overname vindt plaats van blok 2 naar blok 3 en van blok 3 naar blok 4.

Bij vertrek uit het station en binnenkomst in het station gebeurt iets soortgelijks.
Stel er staat een trein gereed voor vertrek op spoor 2. Als de rijweg van spoor 2 naar blok 1 wordt gekozen, dan worden spoor 2 en het wisselcomplex verbonden met de regelaar van blok 1.
Als er zich een trein aandient in blok 4, dan kunnen we b.v. de rijweg van blok 4 naar spoor 3 kiezen. Blok 4 wordt dan omgeschakeld naar de stationsregelaar waarna de trein met de hand binnengenomen wordt.

De rijrichting in het station wordt met de hand gekozen als er binnen het station wordt gerangeerd. Maar als er een trein naar de hoofdbaan wordt gestuurd of vanaf de hoofdbaan wordt binnengenomen, dan wordt de rijrichting bepaald door de gekozen rijweg. Op deze manier wordt het keerlusprobleem vanzelf opgelost.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Sicco Jan op 08 oktober 2017, 09:38:30
Je zegt dat je twijfelt of de goot groot genoeg zal zijn voor wisselaandrijvingen. Is er iets op tegen om de goot groter te maken? Zit je vast aan het getekende maximum?

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: jowi op 08 oktober 2017, 10:06:29
Begrijp ik nu dat je dit analoog gaat doen ???
Ik ben wel benieuwd naar de motivatie; dit soort dingen is digitaal zo veel makkelijker op te lossen, waarom zo moeilijk doen?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Wim Ros op 18 november 2017, 17:52:18
Omdat dit voor Klaas nu juist niet moeilijk is, en omdat dit zijn hobby is.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Baanplan Hondebot (was: Uit en Thuis)
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 december 2017, 14:47:14
Altijd handig als je een sporenplan even laat bezinken. Het oorspronkelijke idee had iets dwangmatigs. Een trein die is weggestuurd komt na een poosje terug en moet dan binnengenomen worden. Als je dat niet doet komt alles tot stilstand. Daarom heb ik bedacht om er een tweede lus aan toe te voegen. Daardoor ontstaat een gebogen hondebot waar treinen rondjes kunnen blijven rijden. En als ik daar zin in heb laat ik een trein in het station binnenlopen. Het station ligt binnen de lus en vandaaruit kunnen treinen ook weer het hoofdspoor op worden gestuurd.

Het sporenplan van het station is ook eenvoudiger geworden. Minder sporen, geen uithaalspoor en het kruiswissel is vervangen door een Engelsman. Ik overweeg zelfs om er helemaal geen station van te maken, maar het in te richten als opstelterrein, een soort van zichtbaar schaduwstation.
De goederenafhandeling is verplaatst naar de andere lus. Nu nog aangegeven als een enkel spoortje, maar daar moet nog wat bij komen.

De twee grijze rechthoeken zijn pop-up gaten waardoor ik bij de achterste delen kan komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan3a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan3a.png)

Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Reinier Z. op 24 december 2017, 15:27:30
Er blijft wel erg weinig station over zo. Ik geloof niet dat je fan bent van hellingen, maar ik zou in dit geval het station toch boven de lus leggen. Of de lus onder het station, net hoe je 't wil zien... Als de lus uit het zicht is, kunnen de boogstralen daar zo krap worden als technisch wenselijk is, dan is die tafel ook minder diep.

Is het geen idee om een station in het midden te maken in plaats van in de lussen?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 december 2017, 17:18:36
Het station in het midden gaat het niet worden. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk "Paradestrecke" en een station middenin doorbreekt dat.
De lus onder de stationssporen door heb ik overwogen maar er is te weinig lengte. Vanaf het wissel langs de linkerkant tot de koppen van de sporen is maar 2 meter. Omdat het een dalend spoor is zou het kunnen, maar langs de andere kant moet je weer stijgen. Daar is 3 meter rijlengte beschikbaar, om 7 cm te stijgen zou de helling 2,3% worden en dat vind ik te veel.

Ik zou een groter hoogteverschil kunnen krijgen door de stationssporen te laten stijgen, maar een station in een helling is nogal ongebruikelijk. Ik neig er eerder toe om er een opstelterrein van te maken en de opstelsporen iets te laten dalen naar de stootjukken toe.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Reinier Z. op 24 december 2017, 17:28:45
In het geval van een station boven de lus dacht ik eerder aan een splitsing die al helemaal rechtsboven ligt. Twee sporen worden er 4, waarvan er 2 dalen en/of 2 stijgen. Maar misschien is dat wat te massaal.
Titel: Re: Baanplan Hondebot (was: Uit en Thuis)
Bericht door: 72sonett op 25 december 2017, 15:38:04
Citaat van: Klaas Zondervan
.... Daardoor ontstaat een gebogen hondebot...
het kruiswissel is vervangen door een Engelsman.
Het is eigenlijk geen hondenbot meer, met dat wissel maak je er twee keerlussen aan elkaar van. Dat is geen probleem?
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 december 2017, 17:07:13
Lees even reactie #28, daar leg ik uit waarom er geen keerlusprobleem is.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: 72sonett op 25 december 2017, 17:50:18
OK, in #29...  :)

Je rijdt dus altijd van het ene spoor het station binnen en via het andere spoor er weer uit.

Citaat
In de lus geldt een vaste rijrichting, dus een vaste polariteit.

Maar hoe zit het dan met dat spoor G? Om daar in en uit te komen zul je in de rechter lus vóór- en achteruit moeten rijden en dus de polariteit omkeren.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 december 2017, 21:57:07
Spoor G is nog maar een voorlopige aanduiding waar de goederenafhandeling komt. Dat moet nog verder uitgewerkt worden. Het idee is dat de trein het wissel voorbij rijdt en dan achteruit duwend het goederenspoor op gaat. En dan zal op het hoofdspoor de polariteit tijdelijk worden omgekeerd. Maar dat is geen probleem, tenminste voor mij niet.
Het kan ook zijn dat ik nog een keer helemaal van gedachten verander.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: 72sonett op 26 december 2017, 10:31:10
As je er een parallelspoor van maakt (met nog een wissel vanaf het hoofdspoor), kun je er vooruit in- en uitrijden.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 december 2017, 10:33:26
Zoiets had ik ook in gedachten, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen. Nog tijd genoeg om er over na te denken.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 januari 2018, 19:26:26
Na nog een poosje er over herkauwen is het dit geworden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwplan1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwplan1.gif)

Zoals te zien is het baanplan nog verder versoberd. Mijn doel is om treinen door een landschap te zien rijden zonder al te veel poespas. Binnen de linker lus komt een opstelterrein met 6 sporen, dus geen station. Van daaruit kunnen enkele treinen de baan op gestuurd worden die dan na een poosje weer worden binnen genomen waarna andere treinen hun rondje mogen doen.
Ondertussen is de bouw begonnen. Daarom eindigt hier het verhaal en gaat het in het bouwdraadje verder.
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Peter Kleton op 09 januari 2018, 19:35:58
Hoi Klaas,
Laat je alleen treinstellen rijden?
Want voor omlopen van een lok is geen gelegenheid gedacht.
Groeten ,
Peter
(Die een website uit Breda vond voor gloeilampen  ;D  )
Titel: Re: Baanplan Uit en Thuis
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 januari 2018, 19:48:37
Voorlopig ga ik alleen met treinstellen rijden. Later ook met getrokken treinen. Hoe ik dan de locwissel ga oplossen zien we dan wel. Eerst ga ik dit bouwen want ik wil weer lange einden kunnen rijden. Er zijn nog allerlei aanpassingen mogelijk.