Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:49:05
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Baanplan Uit en Thuis  (gelezen 12708 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Baanplan Uit en Thuis
« Gepost op: 02 October 2017, 12:05:08 »
Enkele maanden geleden heb ik mijn spoorbaan "Groote Kuvelesse" gesloopt. Momenteel wordt de ruimte even ingenomen door mijn tentoonstellingsbaantje "Without" vanwege het automatiseringsproject. Maar intussen ben ik al plannen aan het maken voor een nieuwe baan.
Hier eerst het sporenplan:

"Groote Kuvelesse" was een rondlopende baan langs de randen van de kamer. Het nadeel daarvan was dat je bij de toegang altijd onder de baan door moest duiken om binnen te komen. Met deze nieuwe baan wil ik dat voorkomen.
Links ligt een kopstationnetje vanwaar treinen vertrekken naar de lus. Na een poosje komt een trein vanzelf weer terug, waarna ik hem weer kan binnen nemen in het station.

De sporen 2 en 3 zijn de perronsporen. 1 en 4 zijn opstelsporen en 5 is een goederenspoor.
Er zal voornamelijk met treinstellen worden gereden, die kunnen na binnenkomst zonder meer weer vertrekken.
Goederentreinen kunnen binnenkomen op spoor 1 of 4, waar de loc zichzelf opsluit. Met de rangeersik worden de goederenwagens dan via het uithaalspoor naar spoor 5 gebracht, waarna de treinloc weer vrijkomt.
Ergens moet nog een opstelspoortje komen voor de locs, maar ik heb nog niet besloten waar dat komt.

Voor het landschap laat ik me inspireren door het duingebied tussen Haarlem en Zandvoort. Dus alleen maar glooiende zandheuvels met bomen, struiken en gras. Als werknaam heb ik voorlopig "Uit en Thuis" gekozen, later wil ik nog een originele naam verzinnen.

Later meer over de opbouw van de spoorbaan en de besturing die ik aan het bedenken ben.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2017, 12:51:46 »
Voor het opstellen van een rangeerloc (sikje) Verlengde van spoor 5, of een extra spoor naast het uithaalspoor.
Groeten Joop, machinist Lls

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2017, 12:59:00 »
Klaas,

Zou je niet de lus in de tunnel dubbelsporig uitvoeren? Een soort schaduwstation dus. Zoals het nu is, moet een trein die vertrekt ook direct terugkomen. Met dat extra spoor krijg je wat meer rijmogelijkheden. Trein A vertrekt, trein B komt binnen (want die stond in de tunnel op het andere spoor). Of trein A vertrekt en komt meteen weer binnen.

Het is maar een idee. Volgens mij is er in die tunnel wel ruimte voor een extra spoor.

Groeten,
Wim K

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2017, 13:09:07 »
@Joop, er zijn nog meer mogelijkheden voor een locspoor. Maar ik wil voorkomen dat de nuttige lengte van de sporen vermindert door een extra wissel.

Ik was nog vergeten de afmetingen te vermelden. De beschikbare ruimte is 350 cm breed en 300 cm diep. De stationssporen en het uithaalspoor kunnen daardoor maar krap 1 meter lang worden.
Andere opties: in het verlengde van spoor 1 of rechtsboven het kruiswissel, wat dan een extra Engelsman betekent.

@wimk: een extra spoor in de lus zou kunnen, maar dat geeft weer extra complicaties voor de besturing die ik in gedachten heb. Voorlopig wil ik het even simpel houden, iets toevoegen kan altijd nog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2017, 13:15:45 »
@Klaas. Wil je met het rangeerlocje op alle sporen willen komen?
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2017, 13:30:20 »
Ja, maar via het kruiswissel kan ik overal komen. Of zie jij een belemmering?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2017, 13:46:50 »
Nee, zeker niet. Je rangeert dan wel over het hele emplacement. Als je dat geen bezwaar vind (ik zeker niet, juist leuk) dan zou een extra spoor naast uithaalspoor een prima optie zijn. Wissel vervangen voor een engelsman en klaar ;)
Groeten Joop, machinist Lls

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2017, 13:57:38 »

Goederentreinen kunnen binnenkomen op spoor 1 of 4, waar de loc zichzelf opsluit. Met de rangeersik worden de goederenwagens dan via het uithaalspoor naar spoor 5 gebracht, waarna de treinloc weer vrijkomt.
Ergens moet nog een opstelspoortje komen voor de locs, maar ik heb nog niet besloten waar dat komt.


Zie ik het verkeerd, of klopt dit niet, volgens mij kun je vanaf de lus niet binnen komen op spoor 4, alleen sporen 1, 2 en 3 zijn direct te bereiken.
Spoor 4 zal altijd via het uithaalspoor moeten.

Groet,
Roelco

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2017, 14:10:38 »
Ja, maar via het kruiswissel kan ik overal komen. Of zie jij een belemmering?

Eén ding, waar ik mij zelf in vergist heb: ik heb Fleischmann Profi rails liggen met een engelse wissel maar sommige grotere stoomloks lopen hierop uit de rails. Rechtdoor gaat prima maar afbuigend vaak niet. Dan loopt de voorloopas uit de rails.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2017, 14:20:37 »
Roelco, je hebt gelijk. Je kan niet direct op spoor 4 binnenkomen, daar had ik me in vergist.

Martijn: Het hele wisselcomplex wordt zelfbouw. Ik heb al eerder een Engels wissel gebouwd, en ik ken intussen de valkuilen.
Een kruiswissel heb ik nog niet eerder gemaakt, dat wordt nog een uitdaging. En ik ben gek genoeg om zo'n complex een tweede keer te bouwen als de eerste keer niet is gelukt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2017, 14:24:53 »
Ah nee, dat is hele andere koek dan  :)  Als ik dat zou gaan doen dan komt mijn baan nooit never niet af  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #11 Gepost op: 02 October 2017, 14:30:08 »
Daarom bouw ik altijd relatief simpele sporenplannen. Als het een plan met 50 wissels zou zijn zou ik me ook wel even bedenken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6545
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #12 Gepost op: 02 October 2017, 15:04:35 »
@Klaas,

Dit baanplan is prima geschikt voor nieuwelingen of herintreders. Je zou in de verbinding tussen de linker- en rechterpoot heel makkelijk een BNLS- of BMB-module kunnen integreren, zodat je thuis en in groepsverband plezier kunt hebben. Het gaat dan niet om een volledige modulekast, maar om een “inbreng” die je in zo’n modulekast kunt integreren (=Methode EMV).

Ik heb alleen wat moeite met de gebruikte kruiswissel. Het zijn m.i. ondingen en (zeker voor Britse banen) niet echt prototypisch. Ook zou ik de uithaal- en rangeersporen links combineren tot een Inglenook shunting puzzel. Zelfs met een klein (goedkoop) locje en een paar karretjes heb je dan al ongelooflijk veel plezier..

Gr, Hans

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3987
  • de hondsrug baan
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #13 Gepost op: 02 October 2017, 15:49:40 »
Hallo Klaas,

Een leuk plan op deze afmetingen, maar een kopstation heb je wat meer rangeerwerk dan een doorgaand station dat zie ik als een pluspunt , gewoon wat meer rangeren.
Maar jou losplaats stop je wat weg achter op je baan, zou het niet fraai zijn om deze naar voren te halen of iets verder in de buurt van het uithaalspoor te plaatsen. tis maar een idee.



mvgr Evert




wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #14 Gepost op: 02 October 2017, 16:07:06 »
Citaat
Je kan niet direct op spoor 4 binnenkomen
optie om spoor 4 onder het kruiswissel op spoor 3 te laten uitkomen? Je sporen worden wel wat korter (kan nog wel lijkt me), en dan kun je toch op 4 binnenkomen.