Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baanplan Uit en Thuis  (gelezen 11752 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2017, 09:01:04 »
Citaat
Je bent vrij nieuw zie ik :) Klaas rijdt permaloog: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/   een niet alledaagse manier van bedienen en rijden.


Tja, dát had Klaas er nog niet bijverteld. En ik doe geen volledig modelspoor-antecedentenonderzoek voordat ik op iemand reageer. Het is slechts m'n hobby  ;) Wel een interessant concept, en daar vroeg ik naar! Dank


Roald
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 09:25:01 door Bert van Gelder. Reden: Tekst vriendelijker gemaakt »
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #31 Gepost op: 06 oktober 2017, 12:42:17 »
Uiteraard heb ik dit draadje weer in mijn favo's gezet om te volgen. Ik heb jouw "Uit en Thuis" idee ook bedacht voor mijn Den Boog projectje, heen en weer schuiven op mijn rangeerterrein is leuk, maar de samengestelde trein gaat bij mij nergens heen  :(  Ik heb een keerlusje in de schetsbak liggen met wat opstelsporen. Als ik een goederentrein wil ontvangen op mijn rangeerterrein word er simpelweg met een druk op de knop een trein gelanceerd uit het opstelterrein en die handel ik af op het rangeerterrein  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #32 Gepost op: 06 oktober 2017, 13:04:36 »

En ik doe geen volledig modelspoor-antecedentenonderzoek voordat ik op iemand reageer.

Hoeft ook niet. Even op het wereldbolletje klikken dat links bij zijn berichten staat en je had het direct kunnen lezen. iets van 20 seconden  ;)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #33 Gepost op: 06 oktober 2017, 23:08:40 »
Interessant Klaas! Ik ben erg benieuwd naar jouw kruiswissel met engelsman. Ik heb zelf nog steeds een kruiswissel in ruwbouw liggen. Volgende stap is Puko's inbouwen, hetgeen bij mij de vertragende factor is. Daar heb jij weer geen last van. ;D Het is best een complex geheel, zo'n kruiswissel, omdat je, althans, ik dan, toch weer op de geometrie uit wilt komen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #34 Gepost op: 06 oktober 2017, 23:50:28 »
Laurent, het voordeel van zelf bouwen is dat je niet gebonden bent aan een geometrie.
Het probleem met fabriekswissels en kruisingen is dat ze doorlopen tot het punt waar de twee sporen een dwarsliggerlengte uit elkaar liggen. Je krijgt dan vanzelf een hart-op-hart afstand van 90 mm of zoiets. Bij zelfbouw kies je de hart-op-hart afstand zelf, ik werk met 50 mm. Dat bereik je door de onderdelen in elkaar te schuiven. Als je het op ware grootte uittekent zie je dan dat de puntstukken van de wissels en de kruising praktisch naast elkaar liggen. Ze vormen dus elkaars strijkregels. In het grootbedrijf is dat ook zo. Met fabrieksspullen krijg je dat alleen voor elkaar als je er in gaat zagen.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #35 Gepost op: 07 oktober 2017, 01:30:43 »
Vandaar ook dat ik zeg dat ik nog aan geometrie gebonden ben. Ik ben met mijn wissel bezig (nouja, op dit moment ligt het meer stil, maar dat heet tijdgebrek), maar die is zo getekend (ja, echt, in CAD helemaal uitgetekend) dat ie volledig in de Märklin C rail geometrie past, zowel qua lengte als qua sporenafstand. Tsja, je moet wat als 3railer. ::) ::) Een ander voordeel dat jij hebt is dat als je op 51 of 49 mm hoh komt, het eigenlijk niet uit maakt. Dan pas je de rest ook eenvoudig aan. Echter, jou kennende, acht ik de kans dat je op een andere hoh dan 50mm uit zult komen redelijk klein in. ;D ;D ;)

Heb je nog ergens een linkje naar je Engelsman project?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #36 Gepost op: 07 oktober 2017, 18:54:22 »
Leuk en interessant baanplan! Ik houd wel van dit soort banen. Ikzelf zou misschien wat meer industrie /rangeermogelijkheden creëren.  Maar zoals je al aangeeft wil je het open en rustig houden.  Dat is ook wat waard. In ieder geval veel succes met de baan. Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #37 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:09:37 »
Tijd om mijn besturingsplan te laten zien. Om te beginnen een schematisch overzicht van de baan:

Van het station zijn alleen de perronsporen 2 en 3 weergegeven.
De hoofdbaan is verdeeld in 4 blokken, waarvan de middelste 2 in de overdekte lus liggen. Daardoor krijg je niet zo gauw het beeld dat de treinen in de file staan als er meerdere tegelijk onderweg zijn.
In totaal zijn er 5 regelaars gepland, 1 voor het station, die wordt handbediend, en verder heeft elk blok een automatische regelaar.

Elk blok bestaat uit 2 secties, de remsectie (RS) en de stopsectie (SS). De blokregelaars staan in de ruststand vol open. Als een trein de remsectie binnen rijdt terwijl het volgende blok bezet is zal de trein afremmen. Komt hij in de stopsectie dan zal hij afremmen naar stilstand. De detectors die de bezetmelding geven zitten in de linkerspoorstaaf, maar zijn niet getekend.

Als het volgende blok vrij is zal de trein doorrijden, resp. weer optrekken. Aangezien ik met Permaloog rijd is er een bijzonder doorgeefschakeling nodig. Als je met gewone gelijkspanning rijdt kan je de trein gewoon over de scheiding laten rijden. Bij Permaloog kan dat niet omdat het door de hoogfrequente spanning voor de verlichting mogelijk is dat aangrenzende blokken op bepaalde momenten een tegengestelde polariteit hebben.

Normaal hangt elk blok aan zijn eigen regelaar, maar als de trein over de scheiding rijdt moeten beide blokken tijdelijk aan dezelfde regelaar komen.
Stel dat een trein in blok 1 SS1 bereikt, en blok 2 is vrij. Dan zal het relaiscontact bij regelaar 1 blok 1 omschakelen naar blok 2. De trein kan dan zonder kortsluiting over de scheiding rijden. Zodra de trein over de blokscheiding komt valt de voorwaarde dat blok 2 vrij is weg, maar door een houdschakeling blijft het relaiscontact omgeschakeld. Pas als wordt vastgesteld dat blok 1 vrij is, dus RS1 en SS1 beide niet bezet, dan valt het relais terug en hangt blok 1 weer aan zijn eigen regelaar. Een soortgelijke overname vindt plaats van blok 2 naar blok 3 en van blok 3 naar blok 4.

Bij vertrek uit het station en binnenkomst in het station gebeurt iets soortgelijks.
Stel er staat een trein gereed voor vertrek op spoor 2. Als de rijweg van spoor 2 naar blok 1 wordt gekozen, dan worden spoor 2 en het wisselcomplex verbonden met de regelaar van blok 1.
Als er zich een trein aandient in blok 4, dan kunnen we b.v. de rijweg van blok 4 naar spoor 3 kiezen. Blok 4 wordt dan omgeschakeld naar de stationsregelaar waarna de trein met de hand binnengenomen wordt.

De rijrichting in het station wordt met de hand gekozen als er binnen het station wordt gerangeerd. Maar als er een trein naar de hoofdbaan wordt gestuurd of vanaf de hoofdbaan wordt binnengenomen, dan wordt de rijrichting bepaald door de gekozen rijweg. Op deze manier wordt het keerlusprobleem vanzelf opgelost.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #38 Gepost op: 08 oktober 2017, 09:38:30 »
Je zegt dat je twijfelt of de goot groot genoeg zal zijn voor wisselaandrijvingen. Is er iets op tegen om de goot groter te maken? Zit je vast aan het getekende maximum?

Groet, Sicco Jan

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #39 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:06:29 »
Begrijp ik nu dat je dit analoog gaat doen ???
Ik ben wel benieuwd naar de motivatie; dit soort dingen is digitaal zo veel makkelijker op te lossen, waarom zo moeilijk doen?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #40 Gepost op: 18 november 2017, 17:52:18 »
Omdat dit voor Klaas nu juist niet moeilijk is, en omdat dit zijn hobby is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Hondebot (was: Uit en Thuis)
« Reactie #41 Gepost op: 24 december 2017, 14:47:14 »
Altijd handig als je een sporenplan even laat bezinken. Het oorspronkelijke idee had iets dwangmatigs. Een trein die is weggestuurd komt na een poosje terug en moet dan binnengenomen worden. Als je dat niet doet komt alles tot stilstand. Daarom heb ik bedacht om er een tweede lus aan toe te voegen. Daardoor ontstaat een gebogen hondebot waar treinen rondjes kunnen blijven rijden. En als ik daar zin in heb laat ik een trein in het station binnenlopen. Het station ligt binnen de lus en vandaaruit kunnen treinen ook weer het hoofdspoor op worden gestuurd.

Het sporenplan van het station is ook eenvoudiger geworden. Minder sporen, geen uithaalspoor en het kruiswissel is vervangen door een Engelsman. Ik overweeg zelfs om er helemaal geen station van te maken, maar het in te richten als opstelterrein, een soort van zichtbaar schaduwstation.
De goederenafhandeling is verplaatst naar de andere lus. Nu nog aangegeven als een enkel spoortje, maar daar moet nog wat bij komen.

De twee grijze rechthoeken zijn pop-up gaten waardoor ik bij de achterste delen kan komen.




Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #42 Gepost op: 24 december 2017, 15:27:30 »
Er blijft wel erg weinig station over zo. Ik geloof niet dat je fan bent van hellingen, maar ik zou in dit geval het station toch boven de lus leggen. Of de lus onder het station, net hoe je 't wil zien... Als de lus uit het zicht is, kunnen de boogstralen daar zo krap worden als technisch wenselijk is, dan is die tafel ook minder diep.

Is het geen idee om een station in het midden te maken in plaats van in de lussen?
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #43 Gepost op: 24 december 2017, 17:18:36 »
Het station in het midden gaat het niet worden. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk "Paradestrecke" en een station middenin doorbreekt dat.
De lus onder de stationssporen door heb ik overwogen maar er is te weinig lengte. Vanaf het wissel langs de linkerkant tot de koppen van de sporen is maar 2 meter. Omdat het een dalend spoor is zou het kunnen, maar langs de andere kant moet je weer stijgen. Daar is 3 meter rijlengte beschikbaar, om 7 cm te stijgen zou de helling 2,3% worden en dat vind ik te veel.

Ik zou een groter hoogteverschil kunnen krijgen door de stationssporen te laten stijgen, maar een station in een helling is nogal ongebruikelijk. Ik neig er eerder toe om er een opstelterrein van te maken en de opstelsporen iets te laten dalen naar de stootjukken toe.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #44 Gepost op: 24 december 2017, 17:28:45 »
In het geval van een station boven de lus dacht ik eerder aan een splitsing die al helemaal rechtsboven ligt. Twee sporen worden er 4, waarvan er 2 dalen en/of 2 stijgen. Maar misschien is dat wat te massaal.
Reinier