Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 09:16:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bask185
Vandaag om 09:13:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Baanplan Uit en Thuis  (gelezen 11808 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #15 Gepost op: 02 oktober 2017, 23:24:00 »
@Hans: meenemen van een deel naar een tentoonstelling ga ik niet meer doen. Dit is puur een baantje wat op zolder blijft. Als ik naar een tentoonstelling ga dan is dat met mijn baantje Without of met de clubbaan.

@Evert: de losweg heb ik bewust achterop gelegd. Die sluit nu aan op het stationsplein, een situatie die ik in België een paar keer ben tegengekomen.

@Wim: de situatie bij spoor 3 en 4 laat ik zo. Spoor 3 is al tamelijk kort en daar wil ik niet iets afsnoepen door er nog een wissel tussen te leggen. Ik heb het zo getekend om de sporen 3 en 4 zoveel mogelijk lengte te geven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #16 Gepost op: 02 oktober 2017, 23:35:39 »
De volgende stap in het ontwerp is de constructie van de modules. Die ga ik bouwen volgens de open frame constructie. De sporen liggen ongeveer 5 cm boven het raamwerk, waardoor er ook neerwaarts relief mogelijk is. Anders gezegd: je kan ook landschapsdelen lager leggen dan het spoorniveau.
Het landschap wil ik opbouwen uit platen isolatieschuim. Dat lijkt me het makkelijkst om een heuvelachtig landschap te maken.

Een nieuwigheid is de goot aan de voorkant. Daarin wil ik alle elektronica en doorgaande bedrading onderbrengen. Dan hoef ik minder vaak een module op zijn kant te zetten om iets te veranderen. Aansluitdraden van alle spoorsecties gaan allemaal direct naar de goot, onder de module worden nergens koppelingen gemaakt.
Ik overweeg zelfs om de wisselmotoren ook in de goot onder te brengen. Onder de baan komen dan alleen stangetjes en hefbomen naar de wissels. Ik weet alleen nog niet of er in de goot voldoende ruimte is voor alle motoren.


Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #17 Gepost op: 03 oktober 2017, 07:32:04 »
Nou Klaas, dit ziet er behoorlijk interessant uit. Zeker op termijn zou ik de keerlus uitbreidden, maar het is natuurlijk nu eerst een kwestie om alles werkend te krijgen.

Persoonlijk zou ik nog enkele kleine aanpassing'kjes maken aan jouw baanplan.

- Ik zou een omloopmogelijkheid maken tussen spoor 1 en 2. Het zou 'in werkelijkheid' toch maar eens gebeuren dat de rangeerlok een storing heeft, dan rijdt geen enkel getrokken materieel meer.
- Ik zou ook een extra spoortje maken voor de rangeerlok, eventueel zelfs met tankplaatje, (natuurlijk net aan groot genoeg voor een 'Hippel'). Als laatste zou ik in de binnenbocht van de uitrit een extra aansluiting (1 of 2 sporen) maken naar een stukje typische Nederlandse industrie. Bijvoorbeeld de VAM (zoals ook in Zandvoort) of een van Gend en Loos. Tevens kan dit de krappe boog enigszins verhullen, plus dat het extra rangeermogelijkheden geeft (misschien zelfs een 2e rangeerlok op termijn)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2017, 08:09:38 »
Die goot aan de voorkant klink wel als een heel goed idee  :)  Ik ga ook eens kijken of ik iets kan met dat principe op mijn baan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2017, 08:57:14 »
Ziet er goed uit Klaas. Zeker je idee van de goot aan de voorkant. Een must voor oude(re) mannen zoals wij dat zijn  ;D ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #20 Gepost op: 03 oktober 2017, 09:04:15 »
- Ik zou een omloopmogelijkheid maken tussen spoor 1 en 2. Het zou 'in werkelijkheid' toch maar eens gebeuren dat de rangeerlok een storing heeft, dan rijdt geen enkel getrokken materieel meer.
.........
Tevens kan dit de krappe boog enigszins verhullen, plus dat het extra rangeermogelijkheden geeft (misschien zelfs een 2e rangeerlok op termijn)
Een omloop tussen 1 en 2 wil ik juist niet. De sporen zijn al aan de korte kant, daar wil ik niks van afsnoepen.
Die krappe boog valt wel mee. Die krijgt een straal van 70 cm, voor modelspoorbegrippen tamelijk ruim.
Ik zal alle adviezen overwegen, maar extra dingen toevoegen gaat niet gebeuren. Mijn streven was nou juist om voor een groot deel alleen maar een spoor door een landschap te maken. Toevoegen van industrieën doet afbreuk aan het beeld dat ik voor ogen heb. Less is more zeggen we dan in goed Hollands. ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #21 Gepost op: 03 oktober 2017, 11:12:41 »
Hoi Klaas ,
Even zeuren bij je. ;)
Je zou  alleen voor treinstellen een of twee kopspoortjes kunnen maken in de keerlus..
Geen inhaalsporen dus. :police:
 Goed idee : De goot met alle bedrading (Net als bij het grootbedrijf) en de wisselstellers er ook maar gelijk erbij.
 Sukses ermee!
Groeten ,
Peter
Mag ik denken dat je een klein beetje geinspireerd bent door Zandvoort?
Wanneer laat je het allemaal spelen ?
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 15:02:25 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #22 Gepost op: 03 oktober 2017, 16:40:28 »
Hallo Klaas,

Je plan ziet er mooi uit en heeft mij ook weer op een paar ideeën gebracht, met name voor betreft de opbouw van het landschap en de goot. Die laatste ga ik dan waarschijnlijk aan de achterkant leggen. Ik kan daar goed bij.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #23 Gepost op: 03 oktober 2017, 17:21:49 »
Mag ik denken dat je een klein beetje geinspireerd bent door Zandvoort?
Wanneer laat je het allemaal spelen ?
Ja, Zandvoort heb ik al genoemd in de startpost. Maar zo wil ik het niet noemen.
Aan tijdperken hecht ik niet zo. Een beetje nostalgisch, maar iets moderns er tussendoor mag ook.
Extra sporen in de lus ga ik (voorlopig) niet doen. Dat wordt te ingewikkeld qua besturing. Later zal ik uit de doeken doen hoe ik de besturing heb gedacht, en dan blijkt vanzelf dat extra sporen ook extra complicaties veroorzaken. In eerste aanleg wordt het heel simpel, een trein vertrekt uit het station en komt een poosje later weer terug. Uit en thuis dus.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #24 Gepost op: 03 oktober 2017, 18:43:52 »
Citaat
Een omloop tussen 1 en 2 wil ik juist niet. De sporen zijn al aan de korte kant, daar wil ik niks van afsnoepen.

Wat je wel of niet wil, moet je eerst en vooral zelf bepalen. Maar de motivatie / 2e zin in de quote snap ik niet helemaal: die sporen worden zowel in absolute als in bruikbare lengte niks korter door er een wisselverbinding tussen aan te leggen! Een treinstel kan je in dit kopstation prima 'over een wissel heen' neerzetten. De aktuele luchtfoto van Den Helder zoals die nu op Google Maps te vinden is, laat dat mooi zien: een IRM keurig op de wisselverbinding.

Overigens: als lengte een argument is, kan je nog overwegen het hele kruiswisselcomplex wat 'omhoog' te schuiven. Dus dichter naar de bocht toe, op de plaats waar nu de pijltjes en letters ingetekend staan. Zelfs voorzichtig schattend win je daar al gauw 25 centimeter mee.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je geplande besturingssysteem. Met twee wissels erbij in het schaduwstation wordt het 'complex', maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!

(met een zichtbaar station dat zo nadrukkelijk voor pendeltreinen bedoeld is, zou ik als schaduwstation ook een kopeindpunt met opstelsporen of fiddle-yard overwegen, maar nu ben ik misschien te eigenwijs...)


Roald
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 19:54:26 door Bert van Gelder. Reden: Sub/sup vanwege leesbaarheid verwijderd »
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #25 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:32:13 »
Ik ben wel nieuwsgierig naar je geplande besturingssysteem. Met twee wissels erbij in het schaduwstation wordt het 'complex', maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!


Je bent vrij nieuw zie ik :) Klaas rijdt permaloog: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/   een niet alledaagse manier van bedienen en rijden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #26 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:33:13 »
(met een zichtbaar station dat zo nadrukkelijk voor pendeltreinen bedoeld is, zou ik als schaduwstation ook een kopeindpunt met opstelsporen of fiddle-yard overwegen, maar nu ben ik misschien te eigenwijs...)

Dit dacht ik ook, mede omdat ik nieuwsgierig ben naar jouw treinenloop. Ook zal daar niet veel afwisseling in zijn. In ieder geval een goederentrein en een treinstel. Er zou nog een trein bij kunnen maar dan heb je het ook gehad, want je kunt zo'n trein "onderweg" nergens neerzetten. Ongetwijfeld heb je daar als "oude rot"  ;) al over nagedacht.

Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #27 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:43:53 »
Tja ,Klaas wist   al precies wat hij wilde  voordat hij ons inlichtte.  :D
Breng hem er nu maar eens vanaf.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #28 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:13:44 »
Overigens: als lengte een argument is, kan je nog overwegen het hele kruiswisselcomplex wat 'omhoog' te schuiven. Dus dichter naar de bocht toe, op de plaats waar nu de pijltjes en letters ingetekend staan. Zelfs voorzichtig schattend win je daar al gauw 25 centimeter mee.
Dat is zo, maar dat gaat wel ten koste van het uithaalspoor. Een trein die op een stationsspoor past moet ook op het uithaalspoor passen.

Citaat
maar het feit dat je nu het bekende '2-rail-keerlus-probleem' hebt getekend is blijkbaar geen issue? Ik ben benieuwd!
Nee, die keerlus is geen probleem omdat ik hem niet als zodanig behandel. Even vooruitlopend op het besturingsconcept: In de lus geldt een vaste rijrichting, dus een vaste polariteit. (voor degenen die het nog niet wisten: ik ben een verstokte analoog rijder).
In het station zijn uiteraard 2 rijrichtingen mogelijk. Als ik vanuit het station een rijweg naar hoofdspoor A kies wordt automatisch de bijpassende polariteit in het station gekozen. En als er een trein wordt binnengenomen vanaf hoofdspoor B, dan is de polariteit andersom.
Bij rangeerbewegingen binnen het station kies ik zelf de richting met een schakelaartje.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Uit en Thuis
« Reactie #29 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:18:35 »
Tja ,Klaas wist   al precies wat hij wilde  voordat hij ons inlichtte.  :D
Breng hem er nu maar eens vanaf.  ;)
Ik had het plan inderdaad al goed doordacht voordat ik het postte. Maar er is nog tijd om er over na te denken. Het zal zeker nog een paar maanden duren voordat ik met de uitvoering begin. En het zou best kunnen dat ik op een bepaald moment tot het inzicht kom: hé, dat idee van dinges is eigenlijk zo gek nog niet. En zelfs tijdens de bouw zijn er nog mogelijkheden om zaken aan te passen of te verschuiven.