Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Experimentele DAF YP403 door Eric B
Vandaag om 22:07:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
Vandaag om 22:02:05
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
Vandaag om 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:25:50
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door VAM65
Vandaag om 21:19:57
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 20:53:30
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door ReneN
Vandaag om 20:53:19
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 20:33:11
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door Martin Welberg
Vandaag om 20:29:31
Benaming kabel voor onder treinbaan door Menno
Vandaag om 20:11:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:06:47
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door M@rk
Vandaag om 19:31:39
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:10:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:06:24
Motorpost digitaliseren door Fritsprt
Vandaag om 16:53:50
Welke minimale kabel/draad dikte door Ronald Koerts
Vandaag om 16:33:32
  

Auteur Topic: Neutraal Moresnet in H0  (gelezen 53638 keer)

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Neutraal Moresnet in H0
« Gepost op: 24 september 2017, 21:49:30 »
Neutraal Moresnet.

Was een dwergstaat die is ontstaan op de grens van de Nederlanden en Pruisen. Beide landen wilden de waardevolle Zinkgroeve die daar aanwezig was niet afstaan. Daarom besloten beide landen het gebied om te vormen tot een neutrale staat. Door de jaren heen werdt het gebied een waar belastingparadijs, een smokkelvrijplaats en een gokoord.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet. is een heel artikel te lezen over deze staat, hieronder ga ik uitleggen wat ik aan de geschiedenis heb veranderd.

Om te beginnen heb ik het staatje iets groter gemaakt, dan dat het was. Ik heb namelijk de gehele Gemeente Kelmis om gedoopt in Neutraal Moresnet. In het staatje liggen drie belangrijke plaatsen, te weten: Kelmis (Hoofdstad), Moresnet (Regeringszetel) en Eiksken. Deze laatste plaats is het nieuwste stadje om de inwonersgroei op te vangen.

Net zoals in het echt is helaas de Zinkgroeve totaal uitgeput, en wat er nog wel aanwezig is, is te duur om op te graven. Wat wel is gebleven is het belastingparadijs, en het gokcentrum, daarom kan Neutraal Moresnet ook wel het Monaco van de Ardennen genoemd worden.



Hopelijk is het kaartje duidelijk, ik heb het sporenplan in die regio wat aangepast, en kan zo met Nederlandse, Belgische en duitse treinen rijden.

Natuurlijk hebben de drie plaatsen ook een spooraansluiting, maar ik ga niet alle plaatsen op een baan maken. Ik hou het bij twee, en dat zijn: Moresnet, en Kelmis. Om niet meteen met een groot project te beginnen, doe ik de baan of banen in stappen. Ik heb namelijk zelf nog niet zoveel modelbouw ervaring, en wil dat zodoende stap voor stap op doen. Daarom begin ik eerst met Moresnet. Een klein stadje gelegen op het talut van een steile heuvel, en met een klein stationnetje. Vanaf dat stationnetje kun je enerzijds naar Kelmis reizen, en de andere kant op naar Nederland (Maastricht)

Voor dit moment ga ik uit van een baan in tijdperk IV of V. Al zit ik eerder te denken aan de periode tussen 1976 en 1996.

Hopelijk weten jullie even voldoende. Zo niet, vraag gerust, en tips zijn altijd welkom.
Groeten: André
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 21:51:23 door Flevodienst »
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18951
    • Pagina van klaas
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 21:59:49 »
....ik heb het sporenplan in die regio wat aangepast,
Niet alleen het sporenplan. Je hebt zelfs de plaatsen verplaatst. ;D
Je had zeker geen zin om dat grote viaduct te bouwen dat over Moresnet heen loopt?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 22:09:22 »
Ik heb eerder geen zin in lange goederentreinen op mijn baan, enkel alleen wat goederentreinen die de plaatsen aandoen. Zoals een VAM afvaltrein en wat buurtgoederentreinen. Verder gaat het voornamelijk om het rijden met personentreinen, en het beheren van een eigen (model)staatje ;)

Groeten André
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 22:09:59 »
Als jullie die grote brug in schaal H0 willen zien zou ik zeggen kom naar onze open deurdag 11 en 12 November.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 22:37:03 »
Ik zou vermoeden dat het (Franse) mijnbouwbedrijf zijn best zou doen om voort te bestaan. Bijvoorbeeld door niet alleen zinkerts te verwerken, maar ook een hoogoven te worden en andere ertsen te verwerken. Franse goederentreinen met erts, aluminium of staal zouden niet raar zijn.

Hoe zou Moresnet zich ontwikkelen in Europa? Het zou door zijn status als belastingparadijs ook diverse grote kantoren kunnen aantrekken. Zoiets als de City of London... maar nog wat kleiner doordat de Europese gemeenschap nog jong was.
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 23:03:04 »
Mits je Duits goed genoeg is is de serie verhalen rondom "Cavembourg" misschien wel een interessante voor jou. Fictief klein landje bij Luxemburg in de buurt. Heel leuk uitgewerkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 19:34:00 »
Ik hoop snel weer verder te kunnen met de bouw van mijn eerste treintafel, en dan gaan we met het eerste project beginnen.
Dat wordt dan Moresnet gelegen aan een fictieve spoorlijn Maastricht - Kelmis v.v.

@ Reinout
bedankt voor die tip, mijn duits is inderdaad niet zo geweldig, maar ik ga het zeker een keer goed doornemen.
In samenwerking met Google kom ik er vast wel uit. Misschien doe ik zelfs nog wat ideeën op.

@ Dutch
Neutraal Moresnet gaat eigenlijk bestaan uit twee los staande banen, één in mijn werkkamer, en één op zolder.
Het is mogelijk dat ik jou idee van het mijnbouwbedrijf bewaar voor de grotere baan op de zolder.

Groeten: André
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2017, 20:48:00 »
Ik neem aan dat het bankgeheim daar nog fier overeind staat.... ;D

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2017, 21:00:33 »
Andre.

Dat is zowat bij mij in de achtertuin, woon zelf in Gulpen.
Maar de fictieve lijn Maastricht-Kelmis?
Wil je de oude trambaan opnieuw gaan gebruiken?  ; :angel:
Kun je vanuit Gulpen via het Geuldal naar Kelmis.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2017, 21:02:03 »
Ik neem aan dat het bankgeheim daar nog fier overeind staat.... ;D

Ligt er aan welke verdragen je hebt met je buurlanden.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2017, 21:45:21 »
Ach het ook een beetje fictief allemaal.
Een beetje geinspireerd op de geschiedenis rondom Kelmis en het staatje Monaco.
Ook is het een mooie gelegenheid om drie spoorwegnetten met elkaar te verbinden.
Ik ben zelf een aantal keren in die streken geweest, maar wil het ook weer niet persé na bouwen.
Gewoon een beetje van mijzelf, en een beetje van ..... hoe heet dat blokje ook al weer ???  :D

Overigens, waarom kan die oude trambaan door het Geuldal niet zijn omgebouwd naar een spoorlijn.
De spoorlijn verbind dan immers twee grotere (lees) belangrijke plaatsen, waar vaak hogere overheden zitten.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 21:55:51 door Flevodienst. Reden: Stukje tekst toegevoegd »
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2017, 10:15:53 »
André,

Dan is deze automotrice wel een must in die regio.  ;)
Bekijk dit op eBay http://www.befr.ebay.be/itm/391894361603

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • http://www.amsac.be/
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2017, 10:24:43 »
mocht je toch de brug willen, in de AMra hebben ze de vernieuwde brug (zou "veel minder werk" aan geweest zijn):

Klik

in november zijn er steeds Opendeurdagen  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 22:41:16 door 44. Reden: Link verpakt »
klik eens aan : http://www.amsac.be/

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7135
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2017, 10:25:04 »
Ideetje:

Maak van Kelmis een kopstation en verleg de lijn naar Aken zodanig dat ook door het noorden van Moresnet een lijntje loopt naar Aken.
Jeroen

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2017, 16:36:37 »
Metpetergaathetbeter was jij er toen ook die ene dag toen wij jullie uitnodigden voor een " op beszoek bij" dag?