Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 09:56:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:08
Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO door spoorijzer
Vandaag om 09:48:54
PIKO BR 216 in ozeanblau/beige door spoorzeven
Vandaag om 09:43:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 09:39:03
Hoe zorg je dat de rails bij modules netjes aansluit. door Twanvuurens
Vandaag om 09:19:47
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 09:14:57
Gebruik Kadee koppelingen en ontkoppelaar bij Geoline door Hans Mol
Vandaag om 09:02:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 08:57:48
Toon hier je (model)treinfoto's door Syb030
Vandaag om 08:56:16
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 08:47:48
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:45:57
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 08:19:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:16:38
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Wim Vink
Vandaag om 07:50:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:50:31
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 07:45:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 06:56:02
Bahnstrecke 5867 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:20:13
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:16:50
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
Vandaag om 01:27:15
LS Models / Models World 2021 door Rik
Vandaag om 00:15:59
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door RBlok
Vandaag om 00:02:12
De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel. door Martin Hornis
20 april 2021, 23:57:15
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door mDDM
20 april 2021, 23:46:23
Projekt 083-338 door 44
20 april 2021, 23:03:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
20 april 2021, 22:41:32
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door KoosDeJong
20 april 2021, 22:34:34
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
20 april 2021, 22:16:31
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
20 april 2021, 22:02:49
  

Auteur Topic: Klein Hertogdom Moresnet in H0  (gelezen 75004 keer)

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 504
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Gepost op: 24 september 2017, 21:49:30 »
Neutraal Moresnet.

Was een dwergstaat die is ontstaan op de grens van de Nederlanden en Pruisen. Beide landen wilden de waardevolle Zinkgroeve die daar aanwezig was niet afstaan. Daarom besloten beide landen het gebied om te vormen tot een neutrale staat. Door de jaren heen werdt het gebied een waar belastingparadijs, een smokkelvrijplaats en een gokoord.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet. is een heel artikel te lezen over deze staat, hieronder ga ik uitleggen wat ik aan de geschiedenis heb veranderd.

Om te beginnen heb ik het staatje iets groter gemaakt, dan dat het was. Ik heb namelijk de gehele Gemeente Kelmis om gedoopt in Neutraal Moresnet. In het staatje liggen drie belangrijke plaatsen, te weten: Kelmis (Hoofdstad), Moresnet (Regeringszetel) en Eiksken. Deze laatste plaats is het nieuwste stadje om de inwonersgroei op te vangen.

Net zoals in het echt is helaas de Zinkgroeve totaal uitgeput, en wat er nog wel aanwezig is, is te duur om op te graven. Wat wel is gebleven is het belastingparadijs, en het gokcentrum, daarom kan Neutraal Moresnet ook wel het Monaco van de Ardennen genoemd worden.



Hopelijk is het kaartje duidelijk, ik heb het sporenplan in die regio wat aangepast, en kan zo met Nederlandse, Belgische en duitse treinen rijden.

Natuurlijk hebben de drie plaatsen ook een spooraansluiting, maar ik ga niet alle plaatsen op een baan maken. Ik hou het bij twee, en dat zijn: Moresnet, en Kelmis. Om niet meteen met een groot project te beginnen, doe ik de baan of banen in stappen. Ik heb namelijk zelf nog niet zoveel modelbouw ervaring, en wil dat zodoende stap voor stap op doen. Daarom begin ik eerst met Moresnet. Een klein stadje gelegen op het talut van een steile heuvel, en met een klein stationnetje. Vanaf dat stationnetje kun je enerzijds naar Kelmis reizen, en de andere kant op naar Nederland (Maastricht)

Voor dit moment ga ik uit van een baan in tijdperk IV of V. Al zit ik eerder te denken aan de periode tussen 1976 en 1996.

Hopelijk weten jullie even voldoende. Zo niet, vraag gerust, en tips zijn altijd welkom.
Groeten: André
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 09:57:41 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek gewijzigd »
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20814
    • Pagina van klaas
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 21:59:49 »
....ik heb het sporenplan in die regio wat aangepast,
Niet alleen het sporenplan. Je hebt zelfs de plaatsen verplaatst. ;D
Je had zeker geen zin om dat grote viaduct te bouwen dat over Moresnet heen loopt?

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 504
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 22:09:22 »
Ik heb eerder geen zin in lange goederentreinen op mijn baan, enkel alleen wat goederentreinen die de plaatsen aandoen. Zoals een VAM afvaltrein en wat buurtgoederentreinen. Verder gaat het voornamelijk om het rijden met personentreinen, en het beheren van een eigen (model)staatje ;)

Groeten André
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • treinen snuffelaar
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 22:09:59 »
Als jullie die grote brug in schaal H0 willen zien zou ik zeggen kom naar onze open deurdag 11 en 12 November.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 22:37:03 »
Ik zou vermoeden dat het (Franse) mijnbouwbedrijf zijn best zou doen om voort te bestaan. Bijvoorbeeld door niet alleen zinkerts te verwerken, maar ook een hoogoven te worden en andere ertsen te verwerken. Franse goederentreinen met erts, aluminium of staal zouden niet raar zijn.

Hoe zou Moresnet zich ontwikkelen in Europa? Het zou door zijn status als belastingparadijs ook diverse grote kantoren kunnen aantrekken. Zoiets als de City of London... maar nog wat kleiner doordat de Europese gemeenschap nog jong was.
Mvg, Bjorn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 23:03:04 »
Mits je Duits goed genoeg is is de serie verhalen rondom "Cavembourg" misschien wel een interessante voor jou. Fictief klein landje bij Luxemburg in de buurt. Heel leuk uitgewerkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 504
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 19:34:00 »
Ik hoop snel weer verder te kunnen met de bouw van mijn eerste treintafel, en dan gaan we met het eerste project beginnen.
Dat wordt dan Moresnet gelegen aan een fictieve spoorlijn Maastricht - Kelmis v.v.

@ Reinout
bedankt voor die tip, mijn duits is inderdaad niet zo geweldig, maar ik ga het zeker een keer goed doornemen.
In samenwerking met Google kom ik er vast wel uit. Misschien doe ik zelfs nog wat ideeën op.

@ Dutch
Neutraal Moresnet gaat eigenlijk bestaan uit twee los staande banen, één in mijn werkkamer, en één op zolder.
Het is mogelijk dat ik jou idee van het mijnbouwbedrijf bewaar voor de grotere baan op de zolder.

Groeten: André
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2017, 20:48:00 »
Ik neem aan dat het bankgeheim daar nog fier overeind staat.... ;D

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5930
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2017, 21:00:33 »
Andre.

Dat is zowat bij mij in de achtertuin, woon zelf in Gulpen.
Maar de fictieve lijn Maastricht-Kelmis?
Wil je de oude trambaan opnieuw gaan gebruiken?  ; :angel:
Kun je vanuit Gulpen via het Geuldal naar Kelmis.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5930
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2017, 21:02:03 »
Ik neem aan dat het bankgeheim daar nog fier overeind staat.... ;D

Ligt er aan welke verdragen je hebt met je buurlanden.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 504
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2017, 21:45:21 »
Ach het ook een beetje fictief allemaal.
Een beetje geinspireerd op de geschiedenis rondom Kelmis en het staatje Monaco.
Ook is het een mooie gelegenheid om drie spoorwegnetten met elkaar te verbinden.
Ik ben zelf een aantal keren in die streken geweest, maar wil het ook weer niet persé na bouwen.
Gewoon een beetje van mijzelf, en een beetje van ..... hoe heet dat blokje ook al weer ???  :D

Overigens, waarom kan die oude trambaan door het Geuldal niet zijn omgebouwd naar een spoorlijn.
De spoorlijn verbind dan immers twee grotere (lees) belangrijke plaatsen, waar vaak hogere overheden zitten.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 21:55:51 door Flevodienst. Reden: Stukje tekst toegevoegd »
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5930
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2017, 10:15:53 »
André,

Dan is deze automotrice wel een must in die regio.  ;)
Bekijk dit op eBay http://www.befr.ebay.be/itm/391894361603

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
  • http://www.amsac.be/
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2017, 10:24:43 »
mocht je toch de brug willen, in de AMra hebben ze de vernieuwde brug (zou "veel minder werk" aan geweest zijn):

Klik

in november zijn er steeds Opendeurdagen  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 22:41:16 door 44. Reden: Link verpakt »
klik eens aan : http://www.amsac.be/

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7576
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2017, 10:25:04 »
Ideetje:

Maak van Kelmis een kopstation en verleg de lijn naar Aken zodanig dat ook door het noorden van Moresnet een lijntje loopt naar Aken.
Jeroen

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • treinen snuffelaar
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2017, 16:36:37 »
Metpetergaathetbeter was jij er toen ook die ene dag toen wij jullie uitnodigden voor een " op beszoek bij" dag?