Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 met WLAN-maus. door NS 1607
Vandaag om 03:21:38
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 03:14:41
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Jan-Peter
Vandaag om 01:14:13
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door ArjanB
Vandaag om 01:05:10
SLT in H0 voor Kleindrecht door thalys
Vandaag om 00:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:04:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
22 januari 2021, 23:51:13
Brawa 2021 door barry1972
22 januari 2021, 23:43:53
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door barry1972
22 januari 2021, 23:22:22
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door roadster36
22 januari 2021, 23:17:59
Hondekop met geluid n-scale door Keessap
22 januari 2021, 23:00:40
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
22 januari 2021, 22:57:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
22 januari 2021, 22:38:16
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Peter Kleton
22 januari 2021, 22:26:21
Roco loks op Fleischmann Profi-rails door Luc2000
22 januari 2021, 22:15:46
Gratis gordijnen van Faller door Rinus H0
22 januari 2021, 22:10:36
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door Carel Ruysink
22 januari 2021, 21:46:28
Raadplaatje door eemstede
22 januari 2021, 21:31:02
Modelspoorbaan Fleischmann door Klaas Zondervan
22 januari 2021, 21:30:23
Dönsdorfer Bauberichte door Wim Vink
22 januari 2021, 21:26:12
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
22 januari 2021, 21:24:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 januari 2021, 21:24:16
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 januari 2021, 21:15:27
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
22 januari 2021, 20:50:58
Ergensnergens in H0e door Huup
22 januari 2021, 20:50:36
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
22 januari 2021, 20:27:17
BEMO 2021 door martijn v m
22 januari 2021, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
22 januari 2021, 20:22:36
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
22 januari 2021, 20:20:47
Artitec 6 deurs stalen D door VAM65
22 januari 2021, 19:50:24
  

Auteur Topic: Klein Hertogdom Moresnet in H0  (gelezen 70187 keer)

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 471
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Gepost op: 24 september 2017, 21:49:30 »
Neutraal Moresnet.

Was een dwergstaat die is ontstaan op de grens van de Nederlanden en Pruisen. Beide landen wilden de waardevolle Zinkgroeve die daar aanwezig was niet afstaan. Daarom besloten beide landen het gebied om te vormen tot een neutrale staat. Door de jaren heen werdt het gebied een waar belastingparadijs, een smokkelvrijplaats en een gokoord.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet. is een heel artikel te lezen over deze staat, hieronder ga ik uitleggen wat ik aan de geschiedenis heb veranderd.

Om te beginnen heb ik het staatje iets groter gemaakt, dan dat het was. Ik heb namelijk de gehele Gemeente Kelmis om gedoopt in Neutraal Moresnet. In het staatje liggen drie belangrijke plaatsen, te weten: Kelmis (Hoofdstad), Moresnet (Regeringszetel) en Eiksken. Deze laatste plaats is het nieuwste stadje om de inwonersgroei op te vangen.

Net zoals in het echt is helaas de Zinkgroeve totaal uitgeput, en wat er nog wel aanwezig is, is te duur om op te graven. Wat wel is gebleven is het belastingparadijs, en het gokcentrum, daarom kan Neutraal Moresnet ook wel het Monaco van de Ardennen genoemd worden.



Hopelijk is het kaartje duidelijk, ik heb het sporenplan in die regio wat aangepast, en kan zo met Nederlandse, Belgische en duitse treinen rijden.

Natuurlijk hebben de drie plaatsen ook een spooraansluiting, maar ik ga niet alle plaatsen op een baan maken. Ik hou het bij twee, en dat zijn: Moresnet, en Kelmis. Om niet meteen met een groot project te beginnen, doe ik de baan of banen in stappen. Ik heb namelijk zelf nog niet zoveel modelbouw ervaring, en wil dat zodoende stap voor stap op doen. Daarom begin ik eerst met Moresnet. Een klein stadje gelegen op het talut van een steile heuvel, en met een klein stationnetje. Vanaf dat stationnetje kun je enerzijds naar Kelmis reizen, en de andere kant op naar Nederland (Maastricht)

Voor dit moment ga ik uit van een baan in tijdperk IV of V. Al zit ik eerder te denken aan de periode tussen 1976 en 1996.

Hopelijk weten jullie even voldoende. Zo niet, vraag gerust, en tips zijn altijd welkom.
Groeten: André
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 09:57:41 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek gewijzigd »
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20345
    • Pagina van klaas
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 21:59:49 »
....ik heb het sporenplan in die regio wat aangepast,
Niet alleen het sporenplan. Je hebt zelfs de plaatsen verplaatst. ;D
Je had zeker geen zin om dat grote viaduct te bouwen dat over Moresnet heen loopt?

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 471
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 22:09:22 »
Ik heb eerder geen zin in lange goederentreinen op mijn baan, enkel alleen wat goederentreinen die de plaatsen aandoen. Zoals een VAM afvaltrein en wat buurtgoederentreinen. Verder gaat het voornamelijk om het rijden met personentreinen, en het beheren van een eigen (model)staatje ;)

Groeten André
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 22:09:59 »
Als jullie die grote brug in schaal H0 willen zien zou ik zeggen kom naar onze open deurdag 11 en 12 November.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 22:37:03 »
Ik zou vermoeden dat het (Franse) mijnbouwbedrijf zijn best zou doen om voort te bestaan. Bijvoorbeeld door niet alleen zinkerts te verwerken, maar ook een hoogoven te worden en andere ertsen te verwerken. Franse goederentreinen met erts, aluminium of staal zouden niet raar zijn.

Hoe zou Moresnet zich ontwikkelen in Europa? Het zou door zijn status als belastingparadijs ook diverse grote kantoren kunnen aantrekken. Zoiets als de City of London... maar nog wat kleiner doordat de Europese gemeenschap nog jong was.
Mvg, Bjorn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 23:03:04 »
Mits je Duits goed genoeg is is de serie verhalen rondom "Cavembourg" misschien wel een interessante voor jou. Fictief klein landje bij Luxemburg in de buurt. Heel leuk uitgewerkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 471
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 19:34:00 »
Ik hoop snel weer verder te kunnen met de bouw van mijn eerste treintafel, en dan gaan we met het eerste project beginnen.
Dat wordt dan Moresnet gelegen aan een fictieve spoorlijn Maastricht - Kelmis v.v.

@ Reinout
bedankt voor die tip, mijn duits is inderdaad niet zo geweldig, maar ik ga het zeker een keer goed doornemen.
In samenwerking met Google kom ik er vast wel uit. Misschien doe ik zelfs nog wat ideeën op.

@ Dutch
Neutraal Moresnet gaat eigenlijk bestaan uit twee los staande banen, één in mijn werkkamer, en één op zolder.
Het is mogelijk dat ik jou idee van het mijnbouwbedrijf bewaar voor de grotere baan op de zolder.

Groeten: André
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2017, 20:48:00 »
Ik neem aan dat het bankgeheim daar nog fier overeind staat.... ;D

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Online Online
  • Berichten: 5926
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2017, 21:00:33 »
Andre.

Dat is zowat bij mij in de achtertuin, woon zelf in Gulpen.
Maar de fictieve lijn Maastricht-Kelmis?
Wil je de oude trambaan opnieuw gaan gebruiken?  ; :angel:
Kun je vanuit Gulpen via het Geuldal naar Kelmis.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Online Online
  • Berichten: 5926
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2017, 21:02:03 »
Ik neem aan dat het bankgeheim daar nog fier overeind staat.... ;D

Ligt er aan welke verdragen je hebt met je buurlanden.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 471
  • Klein Hertogdom Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2017, 21:45:21 »
Ach het ook een beetje fictief allemaal.
Een beetje geinspireerd op de geschiedenis rondom Kelmis en het staatje Monaco.
Ook is het een mooie gelegenheid om drie spoorwegnetten met elkaar te verbinden.
Ik ben zelf een aantal keren in die streken geweest, maar wil het ook weer niet persé na bouwen.
Gewoon een beetje van mijzelf, en een beetje van ..... hoe heet dat blokje ook al weer ???  :D

Overigens, waarom kan die oude trambaan door het Geuldal niet zijn omgebouwd naar een spoorlijn.
De spoorlijn verbind dan immers twee grotere (lees) belangrijke plaatsen, waar vaak hogere overheden zitten.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 21:55:51 door Flevodienst. Reden: Stukje tekst toegevoegd »
Fijne dag,
André.

Hoofdzakelijk Tijdperk IV, ergens tussen 1980 en 1989.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Online Online
  • Berichten: 5926
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2017, 10:15:53 »
André,

Dan is deze automotrice wel een must in die regio.  ;)
Bekijk dit op eBay http://www.befr.ebay.be/itm/391894361603

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • http://www.amsac.be/
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2017, 10:24:43 »
mocht je toch de brug willen, in de AMra hebben ze de vernieuwde brug (zou "veel minder werk" aan geweest zijn):

Klik

in november zijn er steeds Opendeurdagen  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 22:41:16 door 44. Reden: Link verpakt »
klik eens aan : http://www.amsac.be/

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2017, 10:25:04 »
Ideetje:

Maak van Kelmis een kopstation en verleg de lijn naar Aken zodanig dat ook door het noorden van Moresnet een lijntje loopt naar Aken.
Jeroen

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2017, 16:36:37 »
Metpetergaathetbeter was jij er toen ook die ene dag toen wij jullie uitnodigden voor een " op beszoek bij" dag?