Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Klein Hertogdom Moresnet in H0  (gelezen 124766 keer)

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #30 Gepost op: 07 juli 2018, 14:20:39 »
Het is al enige tijd geleden dat ik wat van mij heb laten horen.
Helaas kreeg ik te maken met een flinke dip.
Ik had geen zin meer in mijn plan, wilde te veel, en kon geen goed punt vinden om te beginnen.
Zo gingen de dagen om, en raakte het modelspoor in de vergetelheid.
Ik keek niet meer op dit forum, en wilde het zelfs verlaten.
Meerdere modelspoorders hebben hier last van gehad, heb ik begrepen.

Halvewege het voorjaar begon het toch weer te kriebelen.
Ik zocht dit forum weer op, ging weer de draadjes lezen die ik volg, en zo wakkerde het virus weer aan.
Het idee om mijn baan op te bouwen kreeg weer vorm, en ik kreeg langzaam weer zin om wat te doen.
Daar is helaas nog niks van gekomen, maar dat heeft nu even geen haast.
Ik ga vanaf nu rustig beginnen, mijn ideeën verder uitwerken, en spelende wijs leren.

Vragen, opmerkingen en andere suggesties zijn altijd welkom.
Met vriendelijke groet: André
Fijne dag,
André.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #31 Gepost op: 07 juli 2018, 17:37:41 »
Hoi,

Dat is wel herkenbaar.
Beetje afstand nemen van wat je allemaal ziet en leest is een remedie.
Stap voor stap je baan opbouwen en steeds eraan werken tot je tevreden bent.

Wat heb je tot nu toe gedaan en hoe ziet er nu uit?

We geven graag tips of advies.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #32 Gepost op: 07 juli 2018, 18:00:13 »
Geen haast hoor, het is maar voor de lol. Ik heb ook na het begin van mijn baan er niks meer aan gedaan maar dat weerhoudt (helaas volgens sommigen) mij er niet van om toch overal mee te ouwehoeren ;) Gewoon lekker in je eigen tempo verder bedenken en plannen  (y)

Met vr. groet, Martijn.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #33 Gepost op: 10 juli 2018, 20:42:28 »
Hoi allemaal,

Ik heb ondertussen al wel wat zitten stoeien met een railplan.
Deze zal als handvat dienen voor het plan dat zal worden gelegd.




De gekleurde stippel lijnen zijn de schaduw stations, en zullen dus uit het zicht zijn.
Het station wordt voorzien van flexrails in bogen. Ik heb echter nog nooit met flexrail gewerkt dus dat wordt een uitdaging.
De sporen zullen verder op een lager niveau liggen dan de stad, die dus over het schaduwstation wordt gebouwd.
De grijze vlakken zijn dan ruimte's die ik niet kan bebouwen, en zullen dus vrij moeten blijven.

Graag meningen, tips, suggesties, maar ook vragen.
Groeten: André
Fijne dag,
André.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #34 Gepost op: 10 juli 2018, 20:46:07 »
Even ter aanvulling dit railplan is gemaakt voor Roco rails.
In de schaduwstations met ballastbed, en daar buiten zonder.
Fijne dag,
André.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2018, 11:42:50 »

Ik heb nog oude flex-rails liggen, geen idee welk merk.
Zal ik dat nu in het digitale tijdperk nog kunnen gebruiken of niet?

Groeten: André Smedes
Fijne dag,
André.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2018, 12:15:03 »
Rails zijn gewoon rails. Als ze niet verroest zijn, dan maakt het geen verschil met nieuwe rails. De bovenkant van de rails moeten wel schoon zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #37 Gepost op: 03 augustus 2018, 19:34:59 »
Beste volgers,

Ik ben opnieuw in de geschiedenis van Neutraal Moresnet gedoken, en heb zeker weer het één en ander bij geleerd.
De zinkmijn blijkt al in 1885 te zijn uitgeput, maar ik heb ook al eens gelezen dat verdere winning onrendabel was. Met andere woorden, er was nog wel wat, maar het was te duur omdat te winnen.
Om die redenen zocht de bevolking naar andere manieren om hun inkomsten te krijgen, waardoor het staatje een gokparadijs werd.
Zowel België als Pruisen (Duitsland) was niet blij met deze ontwikkeling. Ondertussen brak de eerste wereldoorlog uit, en al snel werd België bezet door de Pruisen. Hiermee kwam ook Neutraal Moresnet in handen van de Pruisen.
Na het einde van die oorlog werd Neutraal Moresnet onderdeel van het huidige belgië.
Dit is een beknopte versie van het geen wat ik heb uitgeplozen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet


Logo van Vieille Montagne. Een bedrijf dat niet meer bestaat, de naam kan ik dus gebruiken voor een eigen mijnbedrijf.


Ik heb op deze manier gezocht naar mogelijk heden om Neutraal Moresnet nog te laten bestaan. Door de geschiedenis een beetje te verdraaien moet dat mogelijk zijn. Tijdens de eerste wereldoorlog is men opzoek gegaan naar plekken waar men zink kon winnen. Dat vond men uiteindelijk in de buurt van de dorpen Hergenrath, en Hauset. De zinkmijn te Kelmis was in handen van Vieille-Montagne, en deze bereide zijn werkzaamheden daar naar uit. Na de eerste wereldoorlog wilden de bewoners van Neutraal Moresnet zelfstandig blijven, daarom is er voor de volgende oplossing gekozen. De gemeente Kelmis, en het dorpje Hauset werden omgedoopt in een Hertogdom, met de burgemeester van Kelmis als de Hertog. Er werden handels verdragen met België gesloten, zodat hun het gewonnen zink konden afnemen. Inruil daarvoor besloot Neutraal Moresnet dat gokken voortaan verboden zou zijn, en dat men er geen Esperantostaat van zal maken. Hiermee waren de Belgen, maar ook de Pruisen tevreden, en sindsdien is Neutraal Moresnet een Hertogdom.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vieille-Montagne

Als je naar de huidige ontwikkelingen kijkt, is er ook nu weer een bedrijf aan het bekijken of opnieuw een zinkmijn kan komen. Er wordt zelfs gerept over andere zaken die ze daar denken te vinden. Zo wil het nieuwe bedrijf daar zoeken naar Lood, Zilver en zelfs Goud. Ook denken ze daar Germanium en Indium te vinden. Met deze informatie in het achterhoofd is er voldoende reden om het kleine landje Neutraal Moresnet te laten voort bestaan.
Bron: https://www.pressreader.com/belgium/het-belang-van-limburg/20171014/283261688069072

Ik vindt het zelf leuk om wat achtergrond om mijn baan te bouwen, zodat ik het kan plaatsen in een bepaalde omgeving. Net als de EifelburgenBahn van Reinout van Rees, die in zijn optiek wat anders loopt dan in werkelijkheid. Ook Station 2.0 van Wim Corduwener werkt uit het idee van het had zo kunnen zijn. Op die manier heb ik dus ook "Mijn" Neutraal Moresnet vorm gegeven.
EifelBurgenBahn https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60917.0
Station 2.0 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76199.0

Ik lees graag jullie reacties, suggesties, opmerkingen en vragen.
Hopelijk snel meer...
Groeten André Smedes
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2018, 18:21:03 door Flevodienst. Reden: Tekst en het verhaal aangepast. Nu een duidelijker en betere vorm. »
Fijne dag,
André.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #38 Gepost op: 05 augustus 2018, 19:08:05 »
Ik heb hierbij een nieuw kaartje gemaakt, met hoe ik het één en het andere voor ogen heb.
De blauwe lijnen zijn de grenzen van Neutraal Moresnet.
De zwarte lijnen zijn de spoorlijnen zoals ik ze wens te hebben.
Hierbij is de zwarte streeplijn een soort lokaal baan die pendelt tussen Kelmis en Hauset.
Bij Hauset is ook een mogelijkheid om de grens over te steken, zodat uit eindelijk het dorpje Walheim kan worden bereikt.
De zwarte stippen zijn dan de stations die ik in gedachten heb, en de namen zijn uiteraard de plaats namen.


kaartje gemaakt via https://www.openstreetmap.org/

Hopelijk is het nu duidelijk met wat ik in gedachten heb.
Zo niet, vragen zijn altijd welkom evenals opmerkingen, suggesties en andere zaken.

Groeten: André
Fijne dag,
André.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #39 Gepost op: 05 augustus 2018, 22:37:39 »
Ik heb me vanmiddag vermaakt met het deels herlezen van Anlagenplanung für vorbildgerechten Modellbahn-Betrieb van Otto O Kurbjuweit ("OOK", zoals hij o.a. bij fremo bekend staat). Die is een groot fan van prototype freelancing, wat ik bij m'n Eifelburgenbahn (die je al noemde) ook toepas. En jij ook!

"OOK" stelt dat je drie keuzes hebt:

  • Een echt voorbeeld nabouwen.
  • Alles mag, naar eigen smaak. BR 103 met vijf drieassige Umbaurijtuigen in een Nederlands polderlandschap, desnoods :)
  • Iets realistisch nabouwen wat waar geweest zou kunnen zijn. Dit is prototype freelancing. Een ooit geplande maar nooit gebouwde spoorlijn "nabouwen". Een bestaande lijn iets anders laten verlopen (zoals ik doe). Enz.

Zoiets als dat laatste doe jij volgens mij ook. Alternatieve geschiedenis, aansluiten op bestaande spoorlijnen, enz. Benieuwd of je nog ideeën hebt qua materieelgebruik enzo?

Misschien kan je stellen dat een buitenlandse maatschappij het vervoer verzorgt? Voor de eerste wereldoorlog reden volgens mij Duitse maatschappijen in Luxemburg (wat toen nog tot de Duitse douaneunie behoorde) rond, bijvoorbeeld. Maar wat eigen materieel is ook leuk. Kan je naar hartelust combineren :)

Qua kaart: een verduidelijking zou nog zijn om alle daadwerkelijk bestaande lijnen een doorgetrokken lijn te geven en alleen jouw verzonnen spoorlijn gestippeld te maken? De lijn door Walheim bestaat gewoon, vandaar. Dan lijkt je voorstel gelijk weer wat realistischer. Misschien ook de lijn vanaf Walheim via Kornelimünster en Brand richting Aachen Rote Erde toevoegen? Stukje Vennbahn.

Als dan toch de Vennbahn om de hoek komt kijken.... Voor de eerste wereldoorlog was daar een nog onverwacht uitgebreid goederenverkeer tussen Aachen (kolen) en Luxemburg en verder (ijzererts, staalfabrieken). De aparte ertssoorten uit Moresnet zou je daar misschien ook mee kunnen verweven.

Enfin, leuk voorbeeld. Benieuwd wat er nog meer gaat komen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #40 Gepost op: 06 augustus 2018, 20:24:51 »
Beste volgers,

Ik ben verder gaan nadenken over het geen wat ik uit wil beelden.
Zo heb ik eerder de geschiedenis van Neutraal Moresnet wat verandert, zodat het nu een klein hertogdom is.
Nu wil ik ook een zo leuk mogelijk trein bedrijf opzetten, daarom heb ik de volgende nieuwe ideeën uitgedacht.

Het lokaallijntje wordt beperkt op de verbinding Kelmis – Hergenrath – Hauset v.v. De verbinding naar duitsland komt dus te vervallen. Zodoende moet al het verkeer voor dat lijntje via Kelmis geleid worden.

Vanaf Kelmis zijn dan de volgende verbindingen mogelijk.
Kelmis – Aken – Keulen v.v.
Kelmis – Welkenraedt – Luik v.v.
En
Kelmis – Visé en verder.
De hoofd verbinding van België naar Duitsland loopt dan buiten Neutraal Moresnet om. Bijvoorbeeld via Eupen, Walheim en Stolberg v.v.
Zo blijft er alleen trein verkeer over dat Kelmis aan doet, dus niet de lange sneltreinen die tussen Keulen, Aken, Luik en Brussel rijden.

Wat er dan overblijft zijn korte treinen vanuit Nederland, België en Duitsland.
Neutraal Moresnet beschikt daarbij niet over een eigen trein bedrijf, maar maakt gebruik van de omliggende drie bedrijven. Een NS2400 zal dus met donderbussen kunnen rijden, en een duitse 218 met bijvoorbeeld plan E rijtuigen.

Dit alles gaat zich afspelen in een periode tussen 1966, en 1976.
Waarom deze jaartallen.
In 1966 bestaat Neutraal Moresnet 150 jaar.
In 1970 is Neutraal Moresnet dan 50 jaar een Hertogdom
En 1976 is mijn eigen geboorte jaar.

Graag reacties, suggesties, vragen en andere opmerkingen.
Groeten: André
Fijne dag,
André.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #41 Gepost op: 10 augustus 2018, 20:22:23 »
Beste volgers, en bezoekers.

Ik ben aan het bedenken wat ik op mijn baan ga uitbeelden.
Een groot gedeelte is eigenlijk al bekent, maar met een ander deel ben ik nog aan het puzzelen.
Zo wil ik diverse Zinkmijnen laten terug keren op mijn baan.
Eén kleinere, een middelmatige versie, en een best grote.
Dat erts moet natuurlijk ook vervoert worden, en dat is voor mij wat lastig.
Ik weet niet welke wagens ik moet kiezen, er zijn wel diverse wagens, maar welke past dan in mijn tijdperk?

Verder speel ik nog met de keuze om alleen zinkmijnen te bouwen, of ga ik ook een eigen zinksmelterij bouwen.
Dit alles lijkt mij wel mooier dan een grote stad met alleen gokpaleizen. Die zouden overigens later nog wel kunnen komen.
De arbeiders moeten toch wat met hun verdiende geld.  :P
Mocht ik dat zinkbedrijf uit gaan beelden, kan ik dan het eerder getoonde logo gewoon gebruiken of zal ik voor een andere kiezen.

Overigens ga ik snel wat materieel op snorren, en op de foto zetten. Dan hebben jullie alvast een klein idee.  :laugh:

Groeten: André
Fijne dag,
André.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #42 Gepost op: 11 augustus 2018, 07:43:04 »
Maak je de brug bij Moresnet ook ? Dan heb je toch wel wat ruimte nodig. Een prachtig spoor object.

Gr. Bert.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #43 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:34:16 »
Hoi Bert,

Nee helaas, ik ga niet de bekende brug maken.
Deze ligt namelijk buiten de grenzen van mijn staatje, en valt zodoende af.

Groeten: André
Fijne dag,
André.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5640
Re: Klein Hertogdom Moresnet in H0
« Reactie #44 Gepost op: 11 augustus 2018, 13:33:52 »
Wat een maf landje was dat! Ik had er nog nooit van gehoord.
Interessant project met materieel uit 3 landen begrijp ik. Ook ongeveer mijn periode.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0