Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overlijden Paul Haagsma door NS2200
Vandaag om 03:29:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 02:41:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:12:37
Dioramaatje 009 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:32
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:02:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:56:11
NL Baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:52:48
Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190) door Rondje_HO
Vandaag om 01:12:40
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door consolidation
Vandaag om 00:29:50
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 00:15:03
Bakkie voor RailPro door WesleyMunnik
22 maart 2019, 23:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
22 maart 2019, 23:50:56
aansluit schema gutold br 120 dr door 2568
22 maart 2019, 23:23:58
Gezocht: mogelijkheid tot meerijden naar Giessen, 23 maart, spoor-0 dagen door Bert van Gelder
22 maart 2019, 23:12:25
2e baan detecteren door Ronald Schreuder
22 maart 2019, 23:07:53
DCC++ programmeerspoor werkt niet error 308 "No acknowledge" door DirkH
22 maart 2019, 23:00:18
Raadplaatje door HIJ
22 maart 2019, 22:59:56
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Martin Hornis
22 maart 2019, 22:27:34
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
22 maart 2019, 22:24:44
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
22 maart 2019, 21:36:41
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
22 maart 2019, 21:32:04
"Carmeliet op Stoom", Schoonhoven op zaterdag 23 maart a.s. door St00mboy
22 maart 2019, 21:29:54
Keerlusautomaat en melders door Romavami
22 maart 2019, 21:26:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
22 maart 2019, 21:20:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
22 maart 2019, 20:38:50
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Martin Hornis
22 maart 2019, 20:26:02
Vierheim Epoche III/IV H0 door becasse
22 maart 2019, 20:20:54
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Sicco Dierdorp
22 maart 2019, 20:16:19
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Niels B
22 maart 2019, 20:05:43
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Menno
22 maart 2019, 19:58:10
  

Auteur Topic: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan  (gelezen 9665 keer)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2017, 22:39:38 »
Het grote verschil in tram en spoor wissels is voornamelijk dat een spoorwissel een redelijk standaart product is. En een tramwissel voor de plaatselijke situatie gebouwd wordt.

Met tramwissels kan je het zo gek niet bedenken of het is er.

De wisselstraat om het HOVM remise Franshalstraat heeft een hoop in elkaar gevlochten wissels met maar 1 tong.

Als je 25CM als minimum radius aanhoud kunnen je PCC en GTL zonder problemen rijden.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2017, 22:41:16 »
Yup. Boogstraal links een tandje groter dan rechts. Waardoor het spoor vanaf het linker wissel dus op dubbelspoor afstand ligt van het bovenste spoor.

Snappu ........

Zo nee zal ik morgen even een tekeningentje frotten

Oh ja: voor het bovenste wissel kan je evt ook een symmetrisch / Y wissel nemen. Scheelt weer wat lengte  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 september 2017, 22:42:59 door guest7823 »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #17 Gepost op: 22 september 2017, 22:51:44 »
 ??? Ik ga er van uit dat in Delft de tram aankwam van DenHaag op het spoor het dichst aan het viaduct, dan richting Station over de brug reed. Daar kon men uitstappen. De tram reedt dat achteruit terug richting Westvest om dan over een tweede wissel de baan te wisselen richting Denhaag terug. Bij de laatste wissel waren midden in de weg twee doodlopende sporen waar ook wel eens een tram kon wachten en waar ook een perron achtig deel was.
Verder dacht ik dat de tram ook direct door kon en over de wissel weer terug zonder via het station te gaan. Dit was hoe het voor de PCCs ging, zonder keerdriehoek. Of zie ik iets verkeerd?

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2017, 22:53:53 »
Morgen krabbeltje maken dus  :-*

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2017, 22:56:59 »
Nee Joke, maar je haalt volgens mij de situatie pre en post PCC door elkaar. De keerdriehoek kwam pas met de PCC. Het buitenlijn materieel was tweerichting, de PCC's niet. Je zult dus moeten kiezen (en je hebt al PCC's....)
Groet, Frank

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #20 Gepost op: 22 september 2017, 23:00:59 »
en ik begrijp, dat ik maandag weer huiswerk heb bij m'n werkgever.
Joke, je hoort van de week van mij.

Groeten,

Christoph

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1733
  • Bnlx treinendokter.
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #21 Gepost op: 23 september 2017, 02:08:25 »
Even Paul een vlieg afvangen..  :-*



en met y-wissel. (Zou nog wat kunnen hobbyen om het parallel te krijgen.)



Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2017, 07:59:56 »
Jan Peter bedankt voor de tekeningen. Maar ik ben nog niet zeker of de rails zo gelopen heeft. Op deze foto is een PCC op de halte aan het eindpunt van de rails, links op jouw tekeningen te zien en daar liggen werkelijk 2 rails.
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1262115286
Dan kunnen beide variante die jij tekend niet goed zijn. Ik ben er iedere dag langs gefietst in de 80er jaren, daar was dubbel spoor tot het eind.
Pas in 94 is hier de lijn naar Tanthof doorgetrokken.
Maar ik ben benieuwt wat Christoph vindt, want het is moeilijk een rails overzicht of een straatkaart van die tijd te vinden die de tramrails duidelijk aangeeft.
Allen alvast bedankt voor het meedenken.
Prettig weekend Joke

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2017, 08:41:07 »
   http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1436986387

Wat foto's van een PCC in de driehoek bij Delft
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #24 Gepost op: 23 september 2017, 13:34:19 »
Hallo Joke,

zie de tekening!

Niek



guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #25 Gepost op: 23 september 2017, 13:58:22 »
Even Paul een vlieg afvangen..  :-*

Ach, slechts een kniesoor die daar op let  ;D

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #26 Gepost op: 23 september 2017, 14:03:57 »
Dat was mijn bedoeling niet, sorry!
Niek

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #27 Gepost op: 23 september 2017, 14:14:59 »
No offense taken  :laugh:

Ging bovendien niet over jou opmerking, maar over die van Jan-Peter. En die ben ik enkel dankbaar voor het leveren van een beter plaatje dan ik had kunnen frotten

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #28 Gepost op: 23 september 2017, 14:37:54 »
Goedenmiddag

Allen bedankt voor de inbreng, ben zelf ook aan het verder zoeken geweest en soms zijn boeken beter als het net (niet dit forum)
In het boek van Johan Blok Railatlas tramlijnen Den Haag en omstreken vanaf 1864 heb ik dan ook een kaart gevonden:

(foto van pagina 148)
En als ik die vergelijk met jullie inbreng dan was Niek er het dichtste bij. De doorgaande rails  van voor de keerdriehoek is gebleven en de keerdriehoek is werkelijk afgaande en terugkerend op hetzelfde spoor.
Probleem voor mij is nog steeds de totale lengte die dit stuk zo nodig heeft.
Ik realiseer me ook dat het einde van de keerdriehoek voor het station minstens een lengte van de GTL8 of een dubbele PCC moet kunnen hebben, voorbij de wissel.

Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #29 Gepost op: 23 september 2017, 18:31:59 »
Zo het eerste begin is er, het uitsteken van de driehoek:


De rails wordt met de hand voorgelogen en eerst op zijn plaats gelegd.
De overlegging ist eerst de 3 buiten rails te fixeren en dan het midden driehoek, en uiteindelijk de delen van de 3 wissels.
De bovenste is een Y wissel en de onderste zijn "normale" wissels.
Geen idee of het functioneert of lukt, maar we zien wel. Alle opbouwende kritiek, goedbedoelde raad enz is zeer welkom.

Overigens net als bij de rechte stukken ga ik er vanuit dat ik aan het eind het deel van dit stuk hout afnemen kan en op de baan kan verleggen.

Gr. Joke