Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan  (gelezen 25657 keer)

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2017, 19:56:28 »
Zoooooooooooooooo.................goebezigzeg (y) (y)

Lezende jouw verhaal hierboven, denk ik, dat je gewoon moet spelen met de lengtes.
Hou de werkelijke lijnen in het oog, maar pin je daar niet op vast.
Het gaat er in de modelbouw ook om, dat straks je trams soepel rijden.

Kort gezegd :  "SJOEMELEN MAG"  ;D ;D

Niek

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #31 Gepost op: 24 september 2017, 09:39:52 »
Goedemorgen,

Kort gezegd :  "SJOEMELEN MAG"  ;D ;D

 ;D

Zo weer eens stapje verder, bielzen zijn gezaagd. Als bielzen worden Copperclad strips gebruikt van C&L 17x3.3x1.06mm. (Met een handzaadje, zaagje nr 2 voor Metaal)
en op de houtplaat bevestigt:


Onder aan de rand is de rails voor bereidt voor het eerste rechte stuk onder. De rails wordt ingespannen alsof een recht stuk gemaakt wordt. Alleen het onderste stuk wordt werkelijk gesoldeerd maar zo voorkom ik dat de rails kantelt.
Nu worden de bielzen met een glasvezel kort geschuurd en voorvertint, de rails kort opgeschuurd en dan alles gesoldeerd.
Prettige zondag,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #32 Gepost op: 24 september 2017, 09:49:04 »
... Hou de werkelijke lijnen in het oog, maar pin je daar niet op vast...

@Joke,

Als je met een ontwerpprogramma als Onshape.com bezig bent om dingen te tekenen voor de modelspoorbaan is het erg makkelijk om de werkelijke maten aan te houden. Veel van de 3D tekenaars op dit BNLS forum, zullen dan ook in 1:1 tekenen, om later hun ontwerp te verschalen.
Toch leidt dit niet altijd tot een optimaal resultaat. Ik denk dat je inderdaad best wel mag sjoemelen, waarbij je je laat leiden door je timmermansoog, én het oog van de kunstenaar. Beide is denk ik aan jou wel toevertrouwd.

Gr, Hans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4222
    • Modeltrein projecten
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2017, 11:38:40 »
Mijn ervaring is dat het leidt tot meer werk. Ik teken altijd direct op schaal zodat je direct rekening kunt houden met de mogelijk- en onmogelijkheden van het materiaal waarvan je het model wilt maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #34 Gepost op: 24 september 2017, 12:44:19 »
 Geachte Ingenium en Hans,

Ik heb als je goed kijkt op het hout de vorm uitgetekend op de ouderwetse manier met potlood, passer en lineaal, als mede met voorgebogen flexrails. Daar ik geen template gevonden heb die bij mijn driehoek past en ik geen zin, tijd of nerf heb om lang met een tekenprogramma uit te tekenen.
Zo kan ik het geheel precies plannen en dan leggen.

Vroeger had ik een Laboropleiding waar ik geleerd heb alles in gedachte drie keer te doen voordat het in de praktijk gaat, dit doe ik nog steeds met alles wat ik bouw.

Gr. Joke
(die verder gaat met solderen, die nog steeds geen vinger verbrand heeft 8))

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #35 Gepost op: 24 september 2017, 12:54:48 »
Frot rustig verder ...... zal je in de loop van de dag het verschil tussen CAD en "BOZ" (Bouwen Op Zicht) laten zien  ::)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #36 Gepost op: 24 september 2017, 13:08:39 »
Paul, ik ken je werk (ben een van je volgers) en ik ben gewoon nog niet zo ver dat ik CAD genoeg beheers om een werkelijke goede tekening te maken.
De BOZ methode is voor mij ook een manier om me de volgorde te merken. En verder komt het met solderen nog niet zo perfect dat ik werkelijk een tekening met weinig speling kan bouwen. Daarom is de Sjoemelen bemerking ook terecht.
Gr. Joke
ps dit zijn mijn eerste wissels.....

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #37 Gepost op: 24 september 2017, 13:14:52 »
dat ik CAD genoeg beheers

Mijn CAD kennis is ....... NULLLLLL  ;D


ps dit zijn mijn eerste wissels.....

Dat zijn de leukste  (y)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Driehoeken in Delft/ Westlandbaan
« Reactie #38 Gepost op: 24 september 2017, 19:24:19 »
Hallo Joke
ik had even niet opgelet, je gaat wel lekker snel !
Ik weet niet hoe perfectionistisch je wilt zijn en hoeveel grappige details uit de werkelijkheid je wilt meenemen, maar bij deze:
- het spoor einde van het spoor in de richting van het station had een boog naar links. Dan krijg je net  wat meer spoorlengte.
Er konden dan  misschien wel net twee pc's staan, maar dat gebeurde nooit. Altijd terug naar het eind van de Westvest.
Omdat daar twee stel overloopwissels (en een opstelspoor) lagen, kon elk van beide trams als eerst vertrekken (meestal een naar de remise). Het punt van het laatste boogje bij het station kwam elk jaar weer uit de grond (omdat daar nooit een tram op stond. Uit het station komend kon je je daar behoorlijk aan bezeren. De rails lag dus niet plat.
- Het tweede vertikale detail wat zo typerend was is dat de driehoek op de brug lag. Het dubbelspoor lag lager dan de rest van de driehoek. Dat leidt er natuurlijk toe dat de tram bijv komend vanaf het station "gevaarlijk" overhelde, terwijl de bestuurde krampachtig, meestal door het achterraampje het verkeer van linsk in de gaten te houden, waarop hij in die tijd nog voorrang had !   Foto nodig ?

Ik ben er wat laat mee, maar ik hoop dat je nog niet alles hebt vastgesoldeerd want ik heb er nog twee:
- het wissel - het dichtst bij het station - was een rechts wissel  (zie foto) en het spoor liep net niet haaks op het water (5 gr. zuidelijker)
Als je meer opstellengte nodig hebt, kun je nog 5 cm verdienen door de boogstralen te verkleinen. Voordat de GTL kwam waren de bogen bij station Delft scherper. Op h0-schaal 19 cm (echt: 18 meter). Halen jouw pc's dat ?


Ik wens je nog heel veel succes en plezier bij het bouwen van dat veelbezochte stukje Delft. Ik volg je werk al jaren in stilte en ben er verrukt van. Nu woonde ik dan ook van 1965 tot 1985 in Delft en had geen auto   :-)  Treintjes en trammetjesgek ben ik al sinds mijn derde. Herz. Gr -- Marco D
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Achteruit in Delft (Westlandbaan)
« Reactie #39 Gepost op: 24 september 2017, 19:32:49 »
Voor de liefhebbers:
je kon desgewenst het achteruitstuk meerijden. Officiëel was de Westvest namelijk de eindhalte. Altijd geweest.
Bijna neimand deed dat, want snel was anders . De pcc bleef meestal lang op het dooie stukje staan, Vlakbij waren immers toilet en koffie ! Ook een reden om ruimte te maken voor twee pc's...

PS @Joke
Sorry, foutje. De foto van de opkrullende eindspoorstaaf staat hier
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #40 Gepost op: 24 september 2017, 19:55:50 »
Ik ben even zo vrij geweest Marco, dit plaatje willen meer liefhebbers zien.

Mvh Steef

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #41 Gepost op: 24 september 2017, 20:50:38 »
Marco, bedankt voor je Delft verhalen (y), ik kan me het stationsplein nog goed herinneren en die eigenlijk gekke rails die  gewoon ophielt zonder eindstuk of zo, gewoon midden op straat.

Mijn huidige plan wordt niet meer veranderd, ik ga nu stug door de basis ligt al. En ik ben de eerste stukken die geslepen moeten worden aan het maken. De krul bij het station komt er wel, maar later als eigen stuk.

De brug verhoging wordt een stuk moeilijker en wordt waarschijnlijk eer vlak. Maar ik bouw stukje bij beedtje dus misschien vindt ik nog een oplossing voor het buigprobleem.

Allen een prettige week,
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #42 Gepost op: 26 september 2017, 06:44:02 »
De bielzen zagen? Glasvezelpen? Jij bent gek. Gewoon knippen met een grote tang en als je echt wilt ontvetten, een keer snel met een schuurpapiertje er over heen als alles ligt. Soms denk je echt te moeilijk en bezorg je jezelf veel werk.

Wat betreft ontwerpen op schaal of 1:1: ik betwijfel of "de meeste" 1:1 tekenen. Dat zou niet zo slim zijn, want je hebt minimale eisen voor het gebruikte printmateriaal. Je zult dan vaak tegen te dunne wanden/pijpjes etc aanlopen. Daarom kun je een model ontworpen in een bepaalde schaal niet zonder meer naar een kleinere schaal verschalen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #43 Gepost op: 26 september 2017, 06:55:53 »
Sven, ik krijg ze niet geknipt en zagen gaat snel. Ik heb nu routine en de goede zaag.
Of je een schuurpapiertje of de vezelpen gebruikt is gelijk snel, maar met de vezelpen zie ik beter wat ik doe. Wat ik nu achterwegen laat is het voorvertinnen. Zonder gaat het ook.
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #44 Gepost op: 26 september 2017, 07:45:42 »
Knippen doe je ook niet met een schaar, maar grote, stevige tang. Dan knip je ze zo door. En een schuurpapiertje of glasvezelpen is wel heel belangrijk, want waar je kunt, het glasvezelpen vermijden, tenzij je je gezondheid al opgegeven hebt. Die restjes gaan overal heen en ik vraag me af of je wel dikke handschoenen, een mondmasker en een veiligheidsbril draagt. De gevaren van de glasvezelpen worden zwaar onderschat. De restjes kunnen door je lichaam gaan wandelen.

Zo'n tang bedoel ik dus:

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.