BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Tulpendaal op 20 september 2017, 21:37:52

Titel: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 20 september 2017, 21:37:52
Goedeavond,
Voor de Westlandbaan is de spoorlegging voor de trams begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040189.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040189.jpg)
Er ligt nu zo'n kleine 4 meter gesoldeerd (nog geen vinger verbrandt). De methode van Waelstede afgekeken ([url]http://www.gemeentetramwaelstede.nl/railbouw.html/url]. Ik maak de rails op een plank en leg die erna op zijn definitieve plek. de voorste twee liggen nog niet vast.
Nu ben ik langzaam aan het plannen van het eerste stuk met wissels. Als eerste wil ik een wissel maken tussen de 2 hoofdsporen aan de Westvest. Dus het stuk waar de tram van de heenweg op de terugweg wisselt. Nu is de vraag, kan ik hier vrijhand een schuine lijn aannemen en leggen, of zijn er minimale regels die ik moet aanhouden bij de afbuiging naar rechts. In principe wil ik beide rails wat verder als standaard uit elkaar leggen.
Hoe teken ik zo' n template?
Alle hulp wordt dankend aanvaard.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 22 september 2017, 16:35:14
Hallo Joke,

je vragen komen mij een beetje moeilijk over, ik begrijp ze niet geheel.

Maar de GTL's in Den Haag en dus ook in Delft, zijn één richting voertuigen. Hierdoor kunnen ze niet simpel heen en daarna terug rijden.
In Delft lag er bij het station vroeger een keer-driehoek (nog voordat de trams doorreden naar de Tanthof), zodat bij het keren van de tram de bestuurdersplek weer vooraan is en de deuren weer normaal rechts van het voertuig zitten.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Willem1951 op 22 september 2017, 16:46:46
Ik kwam laatst bij station Delft (Westvest) en zag dat er inmiddels bij de tramhalte 3 sporen liggen (om te keren).
Zal voor het Randstadmaterieel zijn en dat zijn tweerichting wagens. Op Google Earth is de sporensituatie al te zien.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 22 september 2017, 17:10:32
Klopt, voor de RandstadRail voertuigen en waarschijnlijk ook wel voor de Avenio trams.
Maar vooral niet, om de GTL te keren.  :angel:

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 22 september 2017, 19:18:40
Allereerst sorry voor mijn Nederlands, voor mijn werk gebruik ik 3 talen en geen nederlands in de buurt, dan lijdt de taal wel eens.

Het gaat eigenlijk niet om de rails verloop, die moet die van Delft in de 80er jaren worden. Het gaat erom hoe men een templaat voor een wisselverloop tekenen kan. Ik maak de rails nu zelf en daar horen ook de wissels bij. Daar hij niet helemaal standaard wissels worden vroeg ik me af of er regels zijn die ik volgen moet, een soort minimale hoeken of afstanden. De rails leggen iets verder uitelkaar als de normale rails standaard, de tram komt uit Denhaag op de achterste rails, gaat over de T keerlus, draait en gaat dan over een wissel naar de voorste rails voor de terugweg. Nu heb ik als eerste stap, alleen - heen, wissel, terug- voor dus eigenlijke twee rechte stukken met een wissel van de ene naar de andere. En nu is de vraag hoe de hoek tekenen?
Is de vraag zo duidelijker?
Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tramkees op 22 september 2017, 19:28:41
de tram komt uit Denhaag op de achterste rails, gaat over de T keerlus, draait en gaat dan over een wissel naar de voorste rails voor de terugweg.

Dit zou neerkomen op linksrijden  ???
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 22 september 2017, 19:30:06
Hoi Joke,

sorry maar ik wil geen commentaar geven over jou Nederlands, mijn Zwitsers  ;) is slechter dan jou Nederlands.

Uit jou verhaal begrijp ik, dat je een template wilt hebben voor het tekenen van de wissels. Ik neem aan dat dit nodig is voor de bouw hiervan.
Ik ben echter geen sporen bouwer in model, misschien kan een ander die dit wel doet je helpen?
Overigens ga ik dit wel volgen, misschien ga ik ook ooit nog eens zelf rails maken.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Stedahult op 22 september 2017, 20:22:04
Joke, wendt u tot dhr. P. Bender, alias Kapitein Kniesoor..
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 22 september 2017, 20:57:20
Steef bedankt zal ik doen.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 22 september 2017, 21:00:52
Kniesoor leest belangstellend mee .........  ;D

- spoorwissel -> kort voor puntstuk door puntstuk tot iets na puntstuk: rechtspoor
- tramwissel -> verzin het ....... maar de bulk heeft een aftakkend spoor in de vorm van een cirkelsegment

Bij de MEESTE modelwissels is het aftakkende spoor een boogdeel. Voor spoorgrootbedrijf klopt dit dus niet daar zit thv het puntstuk een stuk rechtspoor. Bij tram ligt dat dus wat genuanceerder.

Net zo goed als dat echte kerel geen honing eten, maar op bijen kauwen, maken echte modelbouwers hun wissels zelf. Het grootste voordeel van het laatste is dat je de tongopening veel meer tegen de NEM / MOROP /NMRA norm aan kan liggen en daarmee een veel kleinere tongopening kan maken. En dat is zeker bij straatspoor een (visueel) winstpunt.

En ja Kniesoor houdt van een uitdaging alleen .......... Kniesoor is ook al bijna 3 jaar met h0 aan het worstelen  (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71683.0.html)ipv zijn voorkeur voor N

Een de andere kant voor een vriendelijke vraag en een glimlach doe ik veel ......
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 22 september 2017, 21:30:15
Wouw en ik was nog bezig mijn grote kompi te starten....
Paul als je nog online bent, hier nog een paar meer vragen:
(in het forum en niet per pb, ik geloof dat er meer interesse hebben en het gewoon niet durfen te vragen 8))

Also van tramspoor is hier de rede, dus in een cirkelsegment aftakkend, ga ik dan van de middenlijn uit en trek dan een cirkel als middenlijn aftakkend gedeelte?

Als eerste wil ik zo een stuk maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_2_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_2_-_1.jpg)

maar dan met de rechte stukken meer uit elkaar en iets langer. Kan ik dan vanuit de rechte elke hoek kiezen of is er een minimale en of maximale hoek die ik dan moet aanhouden?
Begrijp ik het goed dat bij tramrails in zon geval eer een S bocht gekozen wordt als dit rechte gedoe?

Is er een no go bij het plannen van Tramrails, naast de minimale boogstraal en minimale passeer afstand?

Alvast bedankt voor de antwoorden :) (is deze glimlach groot genoeg?)

Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 22 september 2017, 21:46:51
Joke,

Zolang ik zelf niet de soldeerpook ter hand hoeft te nemen voor deze klus is iedere glimlach groot genoeg  ;D

Hoewel de kleinste radius PECO strikt genomen al bijna een tramwissel is, zijn we als modelbouwers daaraan te veel gewend om dit te laten opvallen.

HET grote voordeel van tram is dat het ongeveer haaks de hoek om kan (t.o.v. spoor) dus voor tramspoor kan het allemaal veel erger (schieten me ineens die oude Minitrix (N) wissels te binnen ;) )

Dus qua tramoverloop mag het allemaal nog wel wat korter. Kijk eens hier (https://www.handlaidtrack.com/track-templates-ho) Daar heb je templates voor (spoor)wissels

Dit (https://www.handlaidtrack.com/assets/downloads/tt-ho-t-4.pdf) is een 1:4 wissel, of te wel ..... haaks de bocht om.

En ik vermoed dat de meeste modeltrams daar wel doorheen komen. Desnoods leg je een stukje flex over deze template heen op het aftakkende spoor en kijk je of je tram er doorheen wil rijden .......

Daarna komt het leukste..... het wissel zelf bouwen  :laugh:
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 22 september 2017, 22:07:22
Begrijp ik het goed dat bij tramrails in zon geval eer een S bocht gekozen wordt als dit rechte gedoe?

en dan toch even, naar het grootbedrijf.
Vroeger was het mogelijk om direct met S-bogen te werken. Echter bij de nieuwe trams (Avenio en Citadis) van de HTM, kan dit niet meer.
Door de indeling van één draaistel onder het midden van een wagenbak, wordt de uitslag van de geleding in bogen te groot bij het rijden door S-bogen. Nu wordt er dus ge-engineerd met een recht stuk tussen de diverse wissels in.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 22 september 2017, 22:17:23
Christoph, gelukkig rijden bij mij alleen maar GtL 8, PCCs en ouder materieel.  ;)

Zo weer aangespoord door de bemerking van Paul even verder gegaan met plannen. Ik plan met stukken PECO flexrails die uiteindelijk geslacht worden voor de rails. Ja ik weet dat ik rails ook los kan kopen maar de levering duurt een eeuwigheid, dus zo gaat het ook. het voordeel is dat ze niet uitklaar vallen.
Nu even een idee van de keerdriehoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_3_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_3_-_1.jpg)
De bogen zijn met een boogstraal van 25 cm, die komen bij elkaar in een Y. Als ik de rails zo bouw kan dat dan in principe funktioneren?

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 22 september 2017, 22:23:51
Ja, leuk.
Maar kan je het wissel aan de rechter zijde niet laten vervallen?
Dan heb je namelijk al een groot deel van de werkelijke keerdriehoek uit Delft.

Groeten,

Christoph

die toch wel erg jaloers is, op de tijd die jij voor de hobby overhoud in de week
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: martijn v m op 22 september 2017, 22:39:38
Het grote verschil in tram en spoor wissels is voornamelijk dat een spoorwissel een redelijk standaart product is. En een tramwissel voor de plaatselijke situatie gebouwd wordt.

Met tramwissels kan je het zo gek niet bedenken of het is er.

De wisselstraat om het HOVM remise Franshalstraat heeft een hoop in elkaar gevlochten wissels met maar 1 tong.

Als je 25CM als minimum radius aanhoud kunnen je PCC en GTL zonder problemen rijden.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 22 september 2017, 22:41:16
Yup. Boogstraal links een tandje groter dan rechts. Waardoor het spoor vanaf het linker wissel dus op dubbelspoor afstand ligt van het bovenste spoor.

Snappu ........

Zo nee zal ik morgen even een tekeningentje frotten

Oh ja: voor het bovenste wissel kan je evt ook een symmetrisch / Y wissel nemen. Scheelt weer wat lengte  ;)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 22 september 2017, 22:51:44
 ??? Ik ga er van uit dat in Delft de tram aankwam van DenHaag op het spoor het dichst aan het viaduct, dan richting Station over de brug reed. Daar kon men uitstappen. De tram reedt dat achteruit terug richting Westvest om dan over een tweede wissel de baan te wisselen richting Denhaag terug. Bij de laatste wissel waren midden in de weg twee doodlopende sporen waar ook wel eens een tram kon wachten en waar ook een perron achtig deel was.
Verder dacht ik dat de tram ook direct door kon en over de wissel weer terug zonder via het station te gaan. Dit was hoe het voor de PCCs ging, zonder keerdriehoek. Of zie ik iets verkeerd?
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 22 september 2017, 22:53:53
Morgen krabbeltje maken dus  :-*
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: spoorzeven op 22 september 2017, 22:56:59
Nee Joke, maar je haalt volgens mij de situatie pre en post PCC door elkaar. De keerdriehoek kwam pas met de PCC. Het buitenlijn materieel was tweerichting, de PCC's niet. Je zult dus moeten kiezen (en je hebt al PCC's....)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 22 september 2017, 23:00:59
en ik begrijp, dat ik maandag weer huiswerk heb bij m'n werkgever.
Joke, je hoort van de week van mij.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Jan-Peter op 23 september 2017, 02:08:25
Even Paul een vlieg afvangen..  :-*

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2SporigKeer3Hoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2SporigKeer3Hoek.jpg)

en met y-wissel. (Zou nog wat kunnen hobbyen om het parallel te krijgen.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2SporigKeer3HoekB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2SporigKeer3HoekB.jpg)

Jan-Peter
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 23 september 2017, 07:59:56
Jan Peter bedankt voor de tekeningen. Maar ik ben nog niet zeker of de rails zo gelopen heeft. Op deze foto is een PCC op de halte aan het eindpunt van de rails, links op jouw tekeningen te zien en daar liggen werkelijk 2 rails.
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1262115286 (http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1262115286)
Dan kunnen beide variante die jij tekend niet goed zijn. Ik ben er iedere dag langs gefietst in de 80er jaren, daar was dubbel spoor tot het eind.
Pas in 94 is hier de lijn naar Tanthof doorgetrokken.
Maar ik ben benieuwt wat Christoph vindt, want het is moeilijk een rails overzicht of een straatkaart van die tijd te vinden die de tramrails duidelijk aangeeft.
Allen alvast bedankt voor het meedenken.
Prettig weekend Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: martijn v m op 23 september 2017, 08:41:07
   http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1436986387  (http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1436986387)

Wat foto's van een PCC in de driehoek bij Delft
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 23 september 2017, 13:34:19
Hallo Joke,

zie de tekening!

Niek

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0002_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0002_3.jpg)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 23 september 2017, 13:58:22
Even Paul een vlieg afvangen..  :-*

Ach, slechts een kniesoor die daar op let  ;D
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 23 september 2017, 14:03:57
Dat was mijn bedoeling niet, sorry!
Niek
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 23 september 2017, 14:14:59
No offense taken  :laugh:

Ging bovendien niet over jou opmerking, maar over die van Jan-Peter. En die ben ik enkel dankbaar voor het leveren van een beter plaatje dan ik had kunnen frotten
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 23 september 2017, 14:37:54
Goedenmiddag

Allen bedankt voor de inbreng, ben zelf ook aan het verder zoeken geweest en soms zijn boeken beter als het net (niet dit forum)
In het boek van Johan Blok Railatlas tramlijnen Den Haag en omstreken vanaf 1864 heb ik dan ook een kaart gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_4_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_4_-_1.jpg)
(foto van pagina 148)
En als ik die vergelijk met jullie inbreng dan was Niek er het dichtste bij. De doorgaande rails  van voor de keerdriehoek is gebleven en de keerdriehoek is werkelijk afgaande en terugkerend op hetzelfde spoor.
Probleem voor mij is nog steeds de totale lengte die dit stuk zo nodig heeft.
Ik realiseer me ook dat het einde van de keerdriehoek voor het station minstens een lengte van de GTL8 of een dubbele PCC moet kunnen hebben, voorbij de wissel.

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 23 september 2017, 18:31:59
Zo het eerste begin is er, het uitsteken van de driehoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_1_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_1_-_1.jpg)

De rails wordt met de hand voorgelogen en eerst op zijn plaats gelegd.
De overlegging ist eerst de 3 buiten rails te fixeren en dan het midden driehoek, en uiteindelijk de delen van de 3 wissels.
De bovenste is een Y wissel en de onderste zijn "normale" wissels.
Geen idee of het functioneert of lukt, maar we zien wel. Alle opbouwende kritiek, goedbedoelde raad enz is zeer welkom.

Overigens net als bij de rechte stukken ga ik er vanuit dat ik aan het eind het deel van dit stuk hout afnemen kan en op de baan kan verleggen.

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 23 september 2017, 19:56:28
Zoooooooooooooooo.................goebezigzeg (y) (y)

Lezende jouw verhaal hierboven, denk ik, dat je gewoon moet spelen met de lengtes.
Hou de werkelijke lijnen in het oog, maar pin je daar niet op vast.
Het gaat er in de modelbouw ook om, dat straks je trams soepel rijden.

Kort gezegd :  "SJOEMELEN MAG"  ;D ;D

Niek
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 24 september 2017, 09:39:52
Goedemorgen,

Kort gezegd :  "SJOEMELEN MAG"  ;D ;D

 ;D

Zo weer eens stapje verder, bielzen zijn gezaagd. Als bielzen worden Copperclad strips gebruikt van C&L 17x3.3x1.06mm. (Met een handzaadje, zaagje nr 2 voor Metaal)
en op de houtplaat bevestigt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_a_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_a_-_1.jpg)

Onder aan de rand is de rails voor bereidt voor het eerste rechte stuk onder. De rails wordt ingespannen alsof een recht stuk gemaakt wordt. Alleen het onderste stuk wordt werkelijk gesoldeerd maar zo voorkom ik dat de rails kantelt.
Nu worden de bielzen met een glasvezel kort geschuurd en voorvertint, de rails kort opgeschuurd en dan alles gesoldeerd.
Prettige zondag,
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Hans van de Burgt op 24 september 2017, 09:49:04
... Hou de werkelijke lijnen in het oog, maar pin je daar niet op vast...

@Joke,

Als je met een ontwerpprogramma als Onshape.com bezig bent om dingen te tekenen voor de modelspoorbaan is het erg makkelijk om de werkelijke maten aan te houden. Veel van de 3D tekenaars op dit BNLS forum, zullen dan ook in 1:1 tekenen, om later hun ontwerp te verschalen.
Toch leidt dit niet altijd tot een optimaal resultaat. Ik denk dat je inderdaad best wel mag sjoemelen, waarbij je je laat leiden door je timmermansoog, én het oog van de kunstenaar. Beide is denk ik aan jou wel toevertrouwd.

Gr, Hans
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: ingenium op 24 september 2017, 11:38:40
Mijn ervaring is dat het leidt tot meer werk. Ik teken altijd direct op schaal zodat je direct rekening kunt houden met de mogelijk- en onmogelijkheden van het materiaal waarvan je het model wilt maken.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 24 september 2017, 12:44:19
 Geachte Ingenium en Hans,

Ik heb als je goed kijkt op het hout de vorm uitgetekend op de ouderwetse manier met potlood, passer en lineaal, als mede met voorgebogen flexrails. Daar ik geen template gevonden heb die bij mijn driehoek past en ik geen zin, tijd of nerf heb om lang met een tekenprogramma uit te tekenen.
Zo kan ik het geheel precies plannen en dan leggen.

Vroeger had ik een Laboropleiding waar ik geleerd heb alles in gedachte drie keer te doen voordat het in de praktijk gaat, dit doe ik nog steeds met alles wat ik bouw.

Gr. Joke
(die verder gaat met solderen, die nog steeds geen vinger verbrand heeft 8))
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 24 september 2017, 12:54:48
Frot rustig verder ...... zal je in de loop van de dag het verschil tussen CAD en "BOZ" (Bouwen Op Zicht) laten zien  ::)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 24 september 2017, 13:08:39
Paul, ik ken je werk (ben een van je volgers) en ik ben gewoon nog niet zo ver dat ik CAD genoeg beheers om een werkelijke goede tekening te maken.
De BOZ methode is voor mij ook een manier om me de volgorde te merken. En verder komt het met solderen nog niet zo perfect dat ik werkelijk een tekening met weinig speling kan bouwen. Daarom is de Sjoemelen bemerking ook terecht.
Gr. Joke
ps dit zijn mijn eerste wissels.....
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 24 september 2017, 13:14:52
dat ik CAD genoeg beheers

Mijn CAD kennis is ....... NULLLLLL  ;D


ps dit zijn mijn eerste wissels.....

Dat zijn de leukste  (y)
Titel: Driehoeken in Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Marco D op 24 september 2017, 19:24:19
Hallo Joke
ik had even niet opgelet, je gaat wel lekker snel !
Ik weet niet hoe perfectionistisch je wilt zijn en hoeveel grappige details uit de werkelijkheid je wilt meenemen, maar bij deze:
- het spoor einde van het spoor in de richting van het station had een boog naar links. Dan krijg je net  wat meer spoorlengte.
Er konden dan  misschien wel net twee pc's staan, maar dat gebeurde nooit. Altijd terug naar het eind van de Westvest.
Omdat daar twee stel overloopwissels (en een opstelspoor) lagen, kon elk van beide trams als eerst vertrekken (meestal een naar de remise). Het punt van het laatste boogje bij het station kwam elk jaar weer uit de grond (omdat daar nooit een tram op stond. Uit het station komend kon je je daar behoorlijk aan bezeren. De rails lag dus niet plat.
- Het tweede vertikale detail wat zo typerend was is dat de driehoek op de brug lag. Het dubbelspoor lag lager dan de rest van de driehoek. Dat leidt er natuurlijk toe dat de tram bijv komend vanaf het station "gevaarlijk" overhelde, terwijl de bestuurde krampachtig, meestal door het achterraampje het verkeer van linsk in de gaten te houden, waarop hij in die tijd nog voorrang had !   Foto nodig ? (http://www.htmfoto.nl/Toon_Steenmeijer/1215_keerdriehoek-station-Delft_19770318-1.jpg)

Ik ben er wat laat mee, maar ik hoop dat je nog niet alles hebt vastgesoldeerd want ik heb er nog twee:
- het wissel - het dichtst bij het station - was een rechts wissel  (zie foto) en het spoor liep net niet haaks op het water (5 gr. zuidelijker)
Als je meer opstellengte nodig hebt, kun je nog 5 cm verdienen door de boogstralen te verkleinen. Voordat de GTL kwam waren de bogen bij station Delft scherper. Op h0-schaal 19 cm (echt: 18 meter). Halen jouw pc's dat ?


Ik wens je nog heel veel succes en plezier bij het bouwen van dat veelbezochte stukje Delft. Ik volg je werk al jaren in stilte en ben er verrukt van. Nu woonde ik dan ook van 1965 tot 1985 in Delft en had geen auto   :-)  Treintjes en trammetjesgek ben ik al sinds mijn derde. Herz. Gr -- Marco D
Titel: Achteruit in Delft (Westlandbaan)
Bericht door: Marco D op 24 september 2017, 19:32:49
Voor de liefhebbers:
je kon desgewenst het achteruitstuk meerijden. Officiëel was de Westvest namelijk de eindhalte. Altijd geweest.
Bijna neimand deed dat, want snel was anders . De pcc bleef meestal lang op het dooie stukje staan, Vlakbij waren immers toilet en koffie ! Ook een reden om ruimte te maken voor twee pc's...

PS @Joke
Sorry, foutje. De foto van de opkrullende eindspoorstaaf staat hier (http://www.htmfoto.net/Toon_Steenmeijer/1215_keerdriehoek-station-Delft_19770318-4.jpg)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Stedahult op 24 september 2017, 19:55:50
Ik ben even zo vrij geweest Marco, dit plaatje willen meer liefhebbers zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4663_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4663_1.jpg)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 24 september 2017, 20:50:38
Marco, bedankt voor je Delft verhalen (y), ik kan me het stationsplein nog goed herinneren en die eigenlijk gekke rails die  gewoon ophielt zonder eindstuk of zo, gewoon midden op straat.

Mijn huidige plan wordt niet meer veranderd, ik ga nu stug door de basis ligt al. En ik ben de eerste stukken die geslepen moeten worden aan het maken. De krul bij het station komt er wel, maar later als eigen stuk.

De brug verhoging wordt een stuk moeilijker en wordt waarschijnlijk eer vlak. Maar ik bouw stukje bij beedtje dus misschien vindt ik nog een oplossing voor het buigprobleem.

Allen een prettige week,
Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 26 september 2017, 06:44:02
De bielzen zagen? Glasvezelpen? Jij bent gek. Gewoon knippen met een grote tang en als je echt wilt ontvetten, een keer snel met een schuurpapiertje er over heen als alles ligt. Soms denk je echt te moeilijk en bezorg je jezelf veel werk.

Wat betreft ontwerpen op schaal of 1:1: ik betwijfel of "de meeste" 1:1 tekenen. Dat zou niet zo slim zijn, want je hebt minimale eisen voor het gebruikte printmateriaal. Je zult dan vaak tegen te dunne wanden/pijpjes etc aanlopen. Daarom kun je een model ontworpen in een bepaalde schaal niet zonder meer naar een kleinere schaal verschalen.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 26 september 2017, 06:55:53
Sven, ik krijg ze niet geknipt en zagen gaat snel. Ik heb nu routine en de goede zaag.
Of je een schuurpapiertje of de vezelpen gebruikt is gelijk snel, maar met de vezelpen zie ik beter wat ik doe. Wat ik nu achterwegen laat is het voorvertinnen. Zonder gaat het ook.
Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 26 september 2017, 07:45:42
Knippen doe je ook niet met een schaar, maar grote, stevige tang. Dan knip je ze zo door. En een schuurpapiertje of glasvezelpen is wel heel belangrijk, want waar je kunt, het glasvezelpen vermijden, tenzij je je gezondheid al opgegeven hebt. Die restjes gaan overal heen en ik vraag me af of je wel dikke handschoenen, een mondmasker en een veiligheidsbril draagt. De gevaren van de glasvezelpen worden zwaar onderschat. De restjes kunnen door je lichaam gaan wandelen.

Zo'n tang bedoel ik dus:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1993_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1993_7.jpg)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: ruudns op 26 september 2017, 08:42:26
XURON Railcutter 2175B, ideaal bij het leggen van rails ;).
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 26 september 2017, 08:58:05
Hoi Ruud het gaat bij Sven niet om het knippen van de rails - en ja daarvoor heb ik een Xuron- maar om de epoxy bielzen, deze zijn overigens ook met glasfaser versterkt. Ik krijg deze niet geknipt. Ook niet met een tang, ga er maar vanuit dat mijn handkracht kleiner is.
Doordat het slecht gaat beschadig ik ook de messing toplaagjes. Dus is zagen een alternatief.

Sven, de glasfaser pen met beleid gebruikt, geeft niet zoveel glasfaser af. een richting uit vegen en niet heen en weer bv, kan al de hoeveelheid reduceren
Overigens vraag ik me af of de bielzen een fluxcoating hebben?
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: ronald1956 op 26 september 2017, 09:11:12
Gaat prima met een blikschaar , te koop bij HBM (kan nu even geen afbeelding zoeken )
https://www.hbm-machines.com/

Maar Joke , als zagen jou goed afgaat , houden zo . (y)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 26 september 2017, 09:24:04
Mijn ervaring, qua solderen, is om een beetje soldeervet te gebruiken. Ja, met kale lood/tin metharskern gaat het ook. Maar...... e.a. gaat aanzienlijk beter, makkelijker, mooier met een beetje soldeervet.

En tja, goh, ach, loodvrije soldeer .......  :-X :-X
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 26 september 2017, 12:21:08
Zagen is maar tijdverspilling. Als jij een stukje hebt gezaagd, heb ik er al tien gedaan. Maar goed, dat moet je helemaal zelf weten.  :) Ik heb het net met de railknipper geprobeerd, daarmee gaat het ook alsof je boter knipt.

Soldeervet.  ??? Hoe maak je dat dan schoon achteraf, zodat het zuur niet gaat corroderen? Ik gebruik zelf printplaatsoldeer met harskern.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: guest7823 op 26 september 2017, 12:31:37
Soldeervet.  ??? Hoe maak je dat dan schoon achteraf, zodat het zuur niet gaat corroderen? Ik gebruik zelf printplaatsoldeer met harskern.

Het, oude, soldeervet wat je bij Fast Track (https://www.handlaidtrack.com/sp-0063) hoef je eigenlijk niet schoon te maken (bij het gebruik om rails te solderen), al blijft het mooier als je het even met een staalborsteltje schoonmaakt achteraf. Ik heb hier zat rails liggen die ik niet of nauwelijks heb schoongemaakt na het solderen en die er nog steeds prima uitziet. En ja, het wel of niet gebruiken maakt echt verschil. Voor de goede orde: bovenstaande link wijst naar het eigen Fast Track product, waar ik geen ervaring mee heb, omdat ze naar verluid niet meer aan het oorspronkelijke product van Kestrel konden komen.

Maar indien het om kitbouw gaat zou ik het inderdaad even goed schoonmaken  ;)

Ik heb het net met de railknipper geprobeerd, daarmee gaat het ook alsof je boter knipt.

Yup, me too
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: ronald1956 op 26 september 2017, 14:33:15
linkje gevonden :

 https://www.hbm-machines.com/producten/juweliers-edelsmidgereedschappen/hbm-latoenschaar-recht-met-veer-en-sluiting

Ik knip er ook messing mee , heerlijk ding .
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Waelsteder op 26 september 2017, 14:36:23
Hoi Joke,

Ik was dit weekend even afgeleid, omdat ik druk was tijdens het evenement van de Stoomtrein Katwijk Leiden, maar ik zie nu dat het draadje behoorlijk geëxplodeerd is...
Ik ben dus vrij laat met mijn reactie en misschien ben je al begonnen met de bouw van de keerdriehoek.

Maar toch, niet geschoten is altijd mis..... 8)

Ik ben het helemaal eens met burgemeester Niek, dat sjoemelen in model is, dan wel moet worden, toegestaan, om het geheel in model werkbaar te houden, zowel tijdens de bouw, als straks tijdens met modelbedrijf.
Het mijns inziens belangrijker, dat je de goede en herkenbare sfeer uit die tijd treft, dan dat je alles exact probeert na te bouwen.

Mijn advies is om jouw onderstaande voorstel na te bouwen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_3_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_rails_3_-_1.jpg)


En dat om de volgende redenen:

1. Voor jouw eerste zelfbouwwissels moet je het jezelf niet te moeilijk maken: geen Y-vormige of meegebogen wissels.
    De gewone wissels met een recht en een gebogen deel zijn lastig genoeg voor de eerste keer.
    En deze wissels hebben nog een bijkomend voordeel:

2. Je kunt in jouw ontwerp bij het bovenste en linker wissel zelfs besluiten om tongloze wissels te maken; dat scheelt weer wisselaandrijvingen en -besturing.
    Bij beide wissels komt de tram via de boog in het kopspoortje en rijdt via het rechte gedeelte weer terug.
    Wanneer dit kopspoortje goed recht ligt (dus niet in een boog, zoals in werkelijkheid), rijdt de tram vanzelf de goede kant op.
    Bij straatspoor werkt de 'contralrail' als strijkregel en als die goed op z'n plek ligt, werkt dit perfect.
    Mocht je dit niet helemaal vertrouwen, dan zou je één tong met (onder de baan) een slap veertje kunnen inbouwen, dat opengereden kan worden; een zogenaamd klapwissel.

3. Voor het rechter wissel zou ik sowieso voor een klapwissel kiezen, waarbij de tram altijd de boog inrijdt, maar...
    Ik zou zelf het eerste voorstel van Jan-Peter volgen en direct op dubbelspoor overgaan.
    Dat scheelt weer een wissel en de omloopsporen met bijbehorende wissels, die je bij PCC's en GTL's niet nodig hebt.
    Mocht je later toch met museumtrams willen rijden, dan laat je ze toch gewoon via de keerdriehoek keren.... 8)

Bedoeld als stof tot nadenken en hopelijk nog niet te laat...

Groeten Rob
Enne.... Chapeau vanuit Waelstede !!

Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 26 september 2017, 16:29:08
linkje gevonden :

 https://www.hbm-machines.com/producten/juweliers-edelsmidgereedschappen/hbm-latoenschaar-recht-met-veer-en-sluiting

Ik knip er ook messing mee , heerlijk ding .
Die moet ik ook nog een keer hebben. Maar zo goedkoop (€2,99) heb ik ze hier nog nooit gezien. Ik knip mijn messing met een klein schaartje van de stoffenafdeling.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 26 september 2017, 21:40:39
....gezaagd, gesneden of geknipt de bielzen liggen er en de eerste rails zijn gesoldeerd. Alle drie buiten rails om precies te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1127_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1127_5.jpg)
Dit stuk is direct gesoldeerd zonder voorvertinnen. Het lijkt erop dat de bielzen een flux laag hebben, bij verwarmen ontstaat een doorzichtige vloeistof op de biels en het lood trekt eronder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1128_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1128_7.jpg)
Nu ben ik het eerste binnenstuk spoor aan het vijlen. Na wat rondlezen op het net, ben ik erop gekomen dat de buitenrail aan de binnen kant ook bijgeslepen moet worden. Even nadenken hoe ik daar het beste kom.

Rob, hartelijk dank voor je tips. Vooral tip 2 met tongloze wissels lag al als vraag op mijn lippen, de komende dagen heb ik gedwongene mate tijd om me dat nog eens te overdenken.

Ben eerst weer buitengevecht voor de komende tijd, Moet wat laten repareren met een kleine OP :'(
Maar dan hoop ik dat ik alles weer kan doen, gelukkig niets ernst.

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 26 september 2017, 21:52:27
Oei, sterkte en weer snel opknappen hoor.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: skiptram op 27 september 2017, 07:36:49
Wel jouw weerstandsoldeer apparaat meenemen naar het hospitaal om te kijken of de chirurg hier ook de bloedvaatjes mee dicht kan coaguleren??? Sterkte.
Met groet van Paul.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 02 oktober 2017, 15:22:37
Goedemiddag

Soms gaat alles sneller als men denkt, na 2 nachten ziekenhuis weer thuis sinds zaterdag. Moet nog rustig aan doen en mag niets dragen boven de 2 kg (ja ik weet handtasjes kunnen zwaarder zijn 8)) maar alles is tot nut toe naar wens verlopen en kan alleen maar beter worden.
Omdat de hele dag op het bed liggen ook niet gezond is maar weer eens mijn driehoek bekeken. En elke dag rustig een stukje vijlen totdat alle stukjes van de puzzel passen.

Gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Silvolde op 02 oktober 2017, 16:33:59
Sterkte Joke en ook namens Babs beterschap gewenst.

Groet, Rob
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: JaJo op 02 oktober 2017, 16:59:00
Citaat
kan alleen maar beter worden
(y) (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Stedahult op 02 oktober 2017, 18:11:46
Als Knøjert ben je in ieder geval niet geschikt, vakvrouw!  (y)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: T.Spat op 02 oktober 2017, 21:08:38
Joke, beterschap,  en een positieve instelling
is al de helft van het genezingsproces (y)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 08 oktober 2017, 11:33:11
Allen bedankt voor de ondersteuning, weer een week verder en er is niet veel gebeurd. Bij het afzetten van de pijnstillers weet je dat je nog niet fit bent :-[ Dus meer als een keer naar beneden lopen en terug lag er niet in.

En hoewel liggend modelbouwen moeilijk is was het het tijdpunt om de bemerkingen van Rob van een paar post terug eens in rust te bestuderen, samen met zijn website en nog andere referenten op het net. Met de volgende erkentnissen:
Voor een tramwissel kijk naar Rob en niet naar treinwissels van Standard producenten ;)
Als ik zijn overleggingen op mijn wisselplan overbrengen dan kom ik op volgende schets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_schets_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_schets_-_1.jpg)

In principe kan ik het zonder wisseltong bouwen. Of met een wisseltong die met een veertje terug schiet naar zijn uitgangspositie bij wissel II.

Nog een vraag had iemand een foto van zon veertje wissel?

Als ik dit principe dan ook verder voer op de wissels bij de Westvest dan kan ik daar ook zonder wisseltongen of met een veer wisseltong uitkomen.

De bovenste rails is voor de keerdriehoek, terwijl de andere rails voor het eventueel neerzetten van een pauzerende tram gedacht is, normaal staat daar geen.
Er gaat normaal geen tram terug van de onderste naar de bovenste. Daarom is die eenrichtingsverkeer. Terwijl de onderste de tram alleen rechtdoor heen and terug gaat.
Rob klopt deze overlegging?

Verder heb ik me nu ook vastgelegd op de volgorde van bouwen, eerst nr 1, boven, rechtsonder.

Vandaag probeer ik maar weer eens of het lukt met bouwen :D

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 08 oktober 2017, 16:47:12
Zo weer een stukje verder:

De wissel links,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_2_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_2_-_1.jpg)

De wissel boven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_2_-_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_2_-_2.jpg)

het wagentje rijdt nu bijna zonder problemen rechts omhoog en links weer terug. Een paar kleine haperingen moet nog weg gevijld worden. Maar zo voor de eerste niet slecht. (toegegeven tongloos is makkelijker 8))
Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: 44 op 08 oktober 2017, 17:22:01
Dat ziet er best avontuurlijk uit, Joke. Ik geloof niet dat ik het helemaal snap, maar als jij zegt dat het werkt... die onderste wissel, daar zijn geen beweegbare tongen (het lijkt alsof alles is vastgesoldeerd)?
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 08 oktober 2017, 21:29:15
Hoi Jan,
dat klopt alles is vastgesoldeerd en dan is met de dremel het teveel weer weggefreest.
Dat is nog best moeilijk zonder grote happen >:(
Zo heb ik het van Rob begrepen. De truck zit hem in de contrarails die nog extra helpt met de richting. Morgen weer even verder met vijlen.
Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 11 oktober 2017, 10:23:57
Primeur mijn eerste filmpje:

Het onderstel van de PCC door de keerdriehoek.

https://vimeo.com/237703684/ (https://vimeo.com/237703684/)

De tram gaat vast glad door alle bochten en dat zonder contrarails gemonteerd. Verder zijn alle wissels tong vrij.

Helaas kon ik de muziek niet afstellen op de film (lokaal radio)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 11 oktober 2017, 10:29:10
Het rijdt! Groefrail komt er spoedig aan, hoor.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Edde op 11 oktober 2017, 10:53:52
Fantastisch!!! De keerdriehoek van Delft in model!
De plek waar ik voor het eerst trams zag
en heel wat wagens heb zien driehoeken.

Ga zo door Joke, het wordt erg leuk!

En ohja...vergeet de fontein niet (y)

gr Ed (uit het Westland)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Dave....... op 11 oktober 2017, 10:54:47
Mooi!

En ik hoor dat je Cher lekker op de achtergrond hebt aanstaan  ;D
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Peter Kleton op 11 oktober 2017, 11:23:33
Dag Joke ,
Ik zag je fimpje ,en  bij het rijden van links naar rechts naar de wissel toe maakt de achterste wielas een klein sprongetje vlak voordat de tram stopt om achteruit te rijden.
Laat hem nog maar eens langzaam daar langs rijden. Je hebt  trouwens een mooi stations gebouw staan van Delft.
 Groeten ,
peter
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 11 oktober 2017, 11:41:41
Peter, bedankt voor de hinweis, Fijntuning komt zodra de contarails gelegt worden. De bouw van het station staat overigens in mijn hoofdbouwdraadtje zie link onder.

Het rijdt! Groefrail komt er spoedig aan, hoor.

Ik wacht geduldig....  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/828B1393-47CA-4A9A-B34D-3D1C1189D2E0.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/828B1393-47CA-4A9A-B34D-3D1C1189D2E0.gif) ;D
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 11 oktober 2017, 13:59:34
Zo vandaag nog een stukje gesoldeerd, de boog bij het station is nu ook een feit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_4_-_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_driehoek_4_-_1_3.jpg)

Volg nu de planning en realisering van de wissels op de Westvest.

Alles ligt nog los omdat de contrarails nog niet binnen zijn 8) en ik graag op mijn werktafel soldeer.

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 11 oktober 2017, 14:15:23
Ik wacht geduldig....
Ik sta momenteel op stand "overleven", dus even andere prioriteiten. Maar komt wel goed!  :-*
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 11 oktober 2017, 14:23:17
Sven, sorry smiley ging verloren.
En ach vanaf volgende week mag ik weer werken en dan wordt het Kerst enz het blijft maar een hobby ;)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 17 oktober 2017, 10:18:49
Zo weer een stukje verder,
de wissels bij de Westvest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/westvest_wissel_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/westvest_wissel_-_1.jpg)

Wijs geworden bij de keerdriehoek, hier meer geschuurd voordat ik ben gaan solderen. Met de wagen loopt het uitstekend, nu wordt is geslepen voordat de rechte stukken gelegd worden.

Gr. Joke ( die vanaf morgen weer werken mag :D)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 17 oktober 2017, 14:52:54
TUSSENDOORTJE

Kijk je even niet heb je dit op je tafel liggen: :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philipp_gleis_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philipp_gleis_-_1.jpg)

Onder het motto iedereen kan rails solderen, gemaakt door mijn zoon (9 Jaar), zonder hulp gewoon even afgekeken.  (y)

Ach ja solderen heeft hij geleerd bij het GoTec Labor waar technische speeltjes met lampjes en motors geknutseld worden en gelijk de principe van solderen en electroniek geleerd wordt.

Dit stuk wordt zeker in Delft ingebouwd.

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Frans van Meerwijk op 07 februari 2018, 12:56:38
 (y) Waarmee bewezen is dat Trammodelbouw genetisch is bepaald! (y)
Bereid je er maar vast op vóór, dat die jonkies je dan meestal in hun prestaties óók nog voorbijstreven!

(Overigens fijn te horen, dat je weer "Arbeitsfähig" bent  ;))

Frans
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 22 april 2018, 11:11:17
Zo eindelijk gaat het verder met het straatspoor voor Delft. Momentaan bericht ik dubbelsporig om de trambouwers en mijn Westlandbaan volgers beide te informeren.

Hier vooral over de bouw van de groefrails. Daarvoor heb ik het systeem van Sven gekozen en dat bouwt eigenlijk zeer snel, na wat overleggingen.

Allereerst hoe kom je op een goede afstand and kan je de groefrails daar houden tijdens het solderen zonder de vingers te branden.

Mijn voordeel mijn rails ligt nog niet vast, daardoor kan ik het op mijn tafel zo neerleggen dat ik de rails temporair bevestigen kan en daarna omkeren om het te solderen.
Dan krijg je volgende bouw volgorde:

1. meerdere groefrails worden voor gebogen (dit is schoon werk dus kan ook 's avonds op de keukentafel of zo). Ik heb gemerkt dat het met "The Bug" zeer goed werkt als met een tang elk lipje extra hoog getrokken wordt.
2. de bovenkant rails wordt met een glasvezelpen licht gepoetst, en de groefrail met hulp van papierclips en een afstandhouders bevestigt. De afstandhouder zijn stukken karton met op 2 mm een groef. Deze groef is gelijk met de kop van de rails waardoor de afstandhouder niet kipt, de papierclips hebben een ronde kant die precies in de zijkant van de rails blijft, daardoor is het makkelijk het geheel zonder verschuiving te klemmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-4.jpg)

3. Rails wordt omgekeerd en met soldeer wordt de groefrail en de voet van de rails verbonden. Tussen iedere biels minstens 1 lipje breed.
Verder nog te beachten, de overgang van de ene naar de volgende strip is beter tussen twee bielzen en niet op een biels.

Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groefrails-A-5.jpg)

Zo nu nog de rest :D

Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: JaJo op 22 april 2018, 11:19:51
 (y) Top!
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 22 april 2018, 13:01:34
Slim gedaan, ziet er goed uit. Ik gebruik zelf een pincet om de contrarail op z'n plaats te houden. Doordat de lipjes van de groefrail tegen de rail aan komen te liggen, zou de afstand gelijk goed moeten zijn. Achteraf kun je nog in de lengte van de rails kijken of je nog iets moet corrigeren. Maar jouw methode is uiteraard veel beter dan mijn "op hoop van zege" methode.  ;D
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Dave....... op 22 april 2018, 14:26:10
Het ziet er goed uit Joke!

Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er straks bij de bogen en wissels uit gaat zien.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 29 april 2018, 21:44:45
Goedenavond,

Na 3 min of meer rechte stukken met groefrail, hier de eerste pogingen bij de keerdriehoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/78CC6C34-09DE-49DF-876E-10D0D8BA1530.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/78CC6C34-09DE-49DF-876E-10D0D8BA1530.jpeg)

Tot nu toe valt het leggen reuze mee en kom ik goed vooraan. Het buigen gaat langer dan het solderen.

Gr. Joke

Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: ronald1956 op 29 april 2018, 22:14:33
Ziet er top uit Joke  (y)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 01 mei 2018, 12:49:56
Netjes. Je kunt ook altijd een tabje afbreken waar nodig.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 01 mei 2018, 15:13:07
Ronald en Sven, bedankt voor de reactie.

Sven, wat betreft de tabjes afbreken, ik ga nog een stapje verder. De gaten bij de driehoeken worden met kleine pasplaatjes dicht gemaakt, anders ontstaan er gaten in de rails waarin de wielen kunnen blijven hangen.
Overigens loopt de wagen nu met de groefrails/tegenrails beter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tabjes-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tabjes-1.jpg)

übrigens een korte groefrails die aan het eind een groter tabje heeft zodat aan de bovenkant de staande rails weggesneden kan worden is bij wissels praktisch.

gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 05 mei 2018, 06:54:39
Goedenmorgen,
weer weekend (y)
Daar ik iedere keer weer bij solderen uitkom en dan toch met de ouderwetse soldeer werk maar eens wat voor de veiligheid gekocht:
Een veiligheidsbril op sterkte en een afzuiging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2481B22F-7023-4452-84FD-905091B3B6FA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2481B22F-7023-4452-84FD-905091B3B6FA.jpeg)
Gr. Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 07 mei 2018, 16:40:18
Dat werd tijd, dan. Modieus ook.  :o ;D
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 07 mei 2018, 18:30:26
 ;D

Maar daarvoor is hij met SUVA certficaat dus ook geschikt voor een labor etc.
En nee die komt niet mee naar Eurospoor 8)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 01 februari 2020, 21:59:07
... het werk aan het spoor is hervat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/995909E7-E4EE-4DBB-B133-7DB61F72CC52.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/995909E7-E4EE-4DBB-B133-7DB61F72CC52.jpeg)

gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 02 februari 2020, 15:04:37
Zo eindelijk wordt er weer aan het straatspoor gewerkt.

Even het geheugen opfrissen, het straatspoor in Delft in the periode die ik afbeeld, heeft een Keerdriehoek op de Westvest. Tram rijdt naar het station, achteruit terug op de driehoek en weer terug naar DenHaag. Deze was vooral belangerijk voor de PCCs die alleen vooruit rijden. Achteruit is een hulp installatie achterin de tram.

De grondlage voor de rails, gesoldeerde rails op perspex strookjes, was hier al lang geleden besproken. Het eerste stuk bij het station had al langer zijn tegenrails.

Ach ja die tegenrails, die is geetst en wordt met tabjes omgebogen in 90°, dan wordt deze rails tegen de rails met klemmen en een aftstandshouder gehalten en aan de achterkant ertegenaan gesoldeerd.

Nu was het aan de tijd deze laatste stap ook bij het gedeelte van de Westvest te maken en tegelijkertijd de rails op rijvaardigheid te kontroleren.

Hier een foto hoe ver de vorderingen nu zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zandwagen-haak-2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zandwagen-haak-2.jpeg)

Nu wordt het ook weer eens tijd de tram uit de doos te halen voor het verder testen van het gehele stuk.

Gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Christoph op 02 februari 2020, 15:40:02
Hoi Joke,

iets bij het uitrijdwissel, zegt mij dat er mis gaat. Ik zal hier een opsomming geven:
- Het lijkt erop, dat het hartstuk vanuit de boog doorloopt. De trams vanuit het rechte stuk spoor worden nu omhoog gedrukt.
- Het spoor, dat rechtdoor over het wissel loopt lijkt voor de tong een lichte knik te hebben. Als de trams van het rechtdoorgaande spoor komen, worden de wielen samengeknepen op de as.
- Verder de boog op het wissel (de kromstand dus) lijkt niet vloeiend maar geknikt. Ik weet niet of dit eventueel in de toekomst voor extra uitdagingen gaan zorgen.

Uiteraard geldt hier, doe wat je wilt en zie mijn opmerkingen niet teveel als kritiek. Ik zou het zelf waarschijnlijk niet beter doen  ::).

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 04 februari 2020, 05:52:17
@Christoph,
je hebt gelijk in die zin dat het nog niet lekker loopt, maar ik weet nog niet hoe ik dit het makkelijkste oplos, dat is het nadeel van alles solderen.
Het ligt ook nog niet definitief.

gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: ronald1956 op 04 februari 2020, 11:14:09
Komt wel goed , zorg eerst dat de rails goed ligt en diverse trams daarover lekker lopen .
Daarna pas de extra profielen voor de straatrails aanbrengen .
Misschien kan je bij de wissels met kleine stukjes werken , zodat je het makkelijker aanbrengt .

ter inspiratie hier nog wat voorbeelden :
https://www.google.com/search?q=tramrails&sxsrf=ACYBGNTeqDHKPutVmLTAVgyCDek_RLsMXg:1580810391356&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjT1NXO0bfnAhUOI1AKHZfiC8gQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1366&bih=655#imgrc=URxmLA9PLsoXtM:

en dan vooral het rechter (zwarte) gedeelte


Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: BartvD op 04 februari 2020, 11:34:35
Hi Joke, Het merk City Street (USA) heeft een modulair systeem voor het leggen van straatspoor. Ik weet alleen niet of het spul in Europa te koop is.

http://www.proto87.com/Street_track_for_trolleys_and_trams.html (http://www.proto87.com/Street_track_for_trolleys_and_trams.html)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Dave....... op 04 februari 2020, 16:54:19
Ik heb dit bij hun direct besteld.
Nog niet gelegd, je kan er alleen niet met normale wielen op rijden want de groef is echt miniem.

Ook werd de prijs wat hoger, omdat de douane er nog overheen kwam.

Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 06 februari 2020, 06:40:53
Dave en Bart, bedankt maar voor waar ik het wil leggen past dat systeem niet. Dit is de methode van Waelstade zoals ik in het begin van dit draadtje aangaf. Die wissels wordt nog bijgewerkt.
De contrarails hebben een invloed op het rijgedrag daarom kan men alleen testen als alles bijelkaar komt.
Gewoon geduldig het echte handwerk  8)

gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 16 februari 2020, 10:14:22
Goedenmorgen

heb nog eens het railstuk met de template vergeleken, de onderste wissel is beter als de bovenste, daar is waarschijnlijk tijdens het solderen van de tegenrails, de hoofrail verschoven. Dus ik ben nu aan het kijken of ik nieuw bouw of nog kan aanpassen.

Gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 01 maart 2020, 18:04:47
Goedenavond,

Straatspoor 2.0 oftewel een nieuwe poging een betere wisselstraat op de Westvest te leggen.

Nu met een nieuwe soldeerstation

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-1.jpeg)

jigs,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-2.jpeg)

en een vrije zondag, krijg je dit resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-3.jpeg)

Deze wissel kan werkend worden gemaakt  :D

(nb een nieuw station was nodig omdat ik geen vervangende punt voor mijn oude kon krijgen, dit is een set van weller, op het moment met veel korting Ik kan verschillende punten erbij kopen, ook zulke met een veel fijnere spits. Deze wordt heel snel warm en koelt automatisch als je hem niet gebruikt)

Morgen de andere kant....

Gr Joke

Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Sven op 01 maart 2020, 19:57:54
Ik heb ook een Weller station, sinds vorig jaar, en dat had ik veel eerder moeten kopen! Het verbaast me nog steeds hoe snel deze opwarmt. Moet je bij een ouderwetse bout altijd minuten op wachten. En die fijne punt, he, da's ook lekker.

Grappig dat ik ook waarschuwende tekst op mijn zelfde, oranje tang heb geschreven. Heel herkenbaar. ;D

O ja, mooie wissel. Heb je de rail gevijld waar de tong op de rail aansluit?
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 01 maart 2020, 21:08:46
Hoi Sven,
Ik ben zeer blij met de Weller. Vraag me af hoe ik het daarvoor met die ander gedaan heb (y)

Gelukkig heb ik morgen  nog een dag vrij, dan zal ik wat meer laten zien van de tools die ik gekocht heb voor de railsbouw.
Eentje is er voor allen punten en de ander is voor het wegslijpen van de rail waar de tong op aansluit.

Moet morgen alleen nog even een nieuwe goede vijl kopen.

ps waarschijnlijk neem ik het mee naar Valkenburg voor een demo wissels maken
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: arnaud-ns/htm op 02 maart 2020, 01:57:52

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-2punt0-2.jpeg)
Gr Joke

wat is dat voor mal dan ?
ben heel benieuwd hoe ej het maakt!

tevens wel benieuwd naar het soldeer station.
gr arnaud
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Marc tramt op 02 maart 2020, 07:07:05
ps waarschijnlijk neem ik het mee naar Valkenburg voor een demo wissels maken
(y)
Wordt een gezellige “Valkenburg”, met een hoop Trammers aanwezig!
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: HRP op 02 maart 2020, 13:40:16
Wanneer is 'Valkenburg"?

R
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Marc tramt op 02 maart 2020, 14:02:57
Smalspoormodelbouwdagen 26 en 27 september 2020 (https://www.stoomtreinkatwijkleiden.nl/evenementen/)    (even scrollen...)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 02 maart 2020, 15:54:24
Marc, leuk  (y)en daar het is ook een tribuut aan Waelstede en wijlen Rob Boeser is, hoop ik dat er ook veel trammers komen.

Weer even verder met het straatspoor en een kleine beschrijving van de werkwijze.

Ik heb voor de tools en jig van Handlaidtrack gekozen, nee het is niet goedkoop en ja ik weet je kan ook handgemaakte wissels kopen voor die prijs, maar je heb niet zoveel plezier als bij zelfbouwen ;D Op hun website hebben ze videos van elke stap vandaar dat ik het hier in grote stappen laat zien.

De werkwijze:
Het begint met het vormen van de strijkregels, daarvoor zitten er drie inkervingen in de wissel jig, een om de juiste lengte te knippen en twee voor het buigen.

Eerst worden de PCB strips op lengte gesneden en in de jig gelegt. Daarna worden van buiten naar binnen de rails gelegt.

Daarvoor worden de rails op het stuk tegenover de tong zit een stuk uit de rails gevijlt middels een aparte jig.

In deze wordt de rail ingeklemt en geslepen in de uitsparing totdat deze vlak met de jig is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-4.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-4.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-5.jpeg)


Daarna wordt als dit nodig is de rails met de hand gebogen tot dat het in de ril in de jig past. Zo wordt ook de tweede buitenrail gemaakt.

Daarna wordt de punt gemaakt. Eerst wordt een stuk rails in een tweede slijptool precies in de juiste hoek gevijlt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-1.jpeg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-3.jpeg)

Uiteindelijk wordt alles op hun plaats gelegt en vastgesoldeerd. In dit geval wordt een vaste wissel gemaakt, er kan ook een wissel met een scharnier worden gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-6.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-6.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-7.jpeg)

En uiteindelijk ziet het er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-8.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-8.jpeg)

En tenslotte op de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/straatspoor-detail-9.jpeg)

Wat nog rest is het werkend maken van de wissel, daarvoor moet ik even nakijken hoe een klapwissel in elkaar zit.

Het maken van een wissel is zo teruggebracht tot een middagje, volgens de website als je ervaring hebt 1 uur per wissel. En het bevalt me zeer. Nadeel is dat de rails van PECO net niet in de jig passen, ze zijn miniem te breed in de voet, hetzelfde geld voor de strips van C&L; allerdings zijn de microengineering rails gelijk hoog en de PCB strips van Handlaidtracks gelijk hoog, dus recht door met de hand zoals hier vroeger beschreven en wissels met het materiaal van de US.

In ieder geval zal ik het meenemen naar Valkenburg voor een life demo zodat je zelf kan zien hoe het gaat.

Gr Joke
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: BartvD op 02 maart 2020, 19:58:35
Ziet er goed uit. Al getest met een tram erop??
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Tulpendaal op 02 maart 2020, 20:11:16
Nee, eerst komen nog de wisseltongen tot een klapwissel omvormen. Weet nog niet goed hoe ::) Maar dat vindt ik wel uit ;D

Als iemand het weet dan graag melden ;)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: martijn v m op 02 maart 2020, 21:38:46
Stukje verenstaal in de lengte van het wissel.
1 kant aan de stelstang van de tongen. Andere iets verderop. Dan drukt dat stuk verenstaal de tongen altijd 1 kant aan.

Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Peter Soonius op 03 maart 2020, 14:42:34
Dus …. beste forumgenoten: Wil je Joke in actie zien, reserveer dan vast het weekend van 26 en 27 september a.s. in je agenda en kom naar de Smalspoormodelbouwdagen bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Ook liefhebbers van trams kunnen nu hun hart ophalen. Ik kan je nu al zeggen dat er straks weer veel mooie en nieuwe banen te zien zijn en behalve Joke komen er meer toppers die demonstraties "hogere school modelbouwen" verzorgen.
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Ronald Halma op 03 maart 2020, 15:11:52
Nadeel is dat de rails van PECO net niet in de jig passen, ze zijn miniem te breed in de voet, hetzelfde geld voor de strips van C&L; allerdings zijn de microengineering rails gelijk hoog en de PCB strips van Handlaidtracks gelijk hoog, dus recht door met de hand zoals hier vroeger beschreven en wissels met het materiaal van de US.

Joke, ik weet niet hoe en wat maar als je met de maker van deze mallen Tim Warris contact opneemt met bestellen wordt de mal aangepast aan de railstaaf die jij gebruikt. Misschien iets voor een volgende keer? ;)

Mooi werk trouwens! (y)
Titel: Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
Bericht door: Noordernet op 03 maart 2020, 18:24:14
OK, Joke.
Alle wisselbouwers zijn nu bekend en je kunt je zo te zien goed redden met de mallen: strak werk, petje af. Dan is het nasturen van mijn reactie als mosterd na de maaltijd.

Succes verder, ik blijf je volgen.

Wolter