Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 10150 keer)

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Gepost op: 19 september 2017, 20:51:51 »
Dag,

In de bijlage een tekening van het huidige station, reeds in aanbouw. Het ontwerp an sich is iets waar ik tevreden mee ben, en daar kan niet meer aan gesleuteld worden.
Ik ben geen perfectionist, maar ik mag graag dicht tegen de waarheid aan zitten. Alleen is het wel een hobby, dus als ik wil afwijken en dat voor mijzelf kan rechtvaardigen...

To the point. De vraag is, welke seinen moeten waar worden geplaatst. Situatie: Duitsland, tp 3-4, landelijk station, 1 doorgaand spoor in twee richtingen te bereiden. Budget voor bijv. Marklin MFX of normale seinen is niet aanwezig (#studentlife). De meest kostbare seinen zijn uitrijseinen en die wil ik dan ook vermijden.


Wat zien we: 5 sporen. spoor 1 is het doorgaande (hoofd) spoor. Spoor 1 en 2 worden in eerste instantie gebruikt voor doorgaand verkeer en lange passagierstreinen (loc + 5/6 wagons).
Spoor 3 en 4 voor rangeren en korte passagierstreinen. Spoor 5 is een kopspoor voor railbussen en nog kortere treinen (2 donderbussen + loc bijv). 2 opstelsporen zijn voor de goederenloods.

Bij het inrijden van het station kom je een inrij + voorsein tegen. Dit geeft aan of de trein op volle snelheid door kan gaan en of aan het einde van het perron het sein op groen staat.
Bij het uitrijden van spoor 1 en 2 kom je een blok/inrij + voorsein tegen. Dit geeft aan of de trein uit mag rijden, op welke snelheid en wat het volgende seinbeeld wordt.

De overige sporen worden handmatig beveiligd door spoorbeambten m.b.v. zp9. In normale situaties is dit een vertreksein, maar ik meen te begrijpen dat dit in enkele situaties ook tegelijk als uitrijsein kan worden toegepast.  "Bei Bahnhöfen ohne Ausfahrsignale erteilt der Fahrdienstleiter durch das Signal Zp 9 Zustimmung und Abfahrauftrag gleichzeitig." (stellwerke.de)

Dan resten alleen nog de rangeerseinen, die worden geplaatst bij de 2 opstelsporen bij de loods. Ik blijf ze vreemd vinden, dus misschien dat dit niet helemaal klopt.

De situatie met zp9 en het vervangen van uitrijseinen door blok/inrijseinen heb ik gebaseerd op deze webpagina's: https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=135805 en https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=33698.0

Ik hoop dat jullie dit willen 'controleren' en of willen beamen dat ik de juiste aannames maak en dat deze manier van werken in ieder geval enigszins deugt. De borden e.d. zoals H-tafeln zijn een onderwerp waar ik me nog in moet verdiepen.

Alvast bedankt!

Simon

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2017, 21:17:53 »
De budget-versie is dat je helemaal geen seinen hebt. Dat mag tot een bepaalde baanvaksnelheid (50 0f 60 km/u ofzo). Als eerste voegen ze dan inrijseinen toe. Nog een stapje hoger komen er uitrijseinen bij. Daarna voorseinen voor de inrijseinen. Daarna ook voorseinen voor de uitrijseinen. In die volgorde.

Als je het over Zp9 enzo hebt, dat lijkt me allemaal niet samengaan met uitrij-voorseinen op het spoor ernaast. Dan wordt daar te snel gereden en moeten alle andere sporen ook ordentelijk beveiligd zijn.

Je hebt ook zoiets als "Gruppenausfahrsignal", een uitrijsignaal dat voor meerdere sporen tegelijkertijd geldt. De plaatselijke Fahrdienstleiter moet dan wel specifiek toestemming aan een trein op één van de sporen geven. In ieder geval bij armseinen bestaat dat, ik weet niet of het bij lichtseinen ook geldt (en welke je gebruikt).

Een regulier uitrijsein voor het doorgaande spoor 1 en een gruppenausfahrsignal voor de overige sporen? Is dat wat? Dan komen er nog wel wat details en wat H-bordjes om de hoek kijken, maar 'k zou me eerst over de hoofdseinen buigen.

Nog een opmerking over een niet-gebruikelijk punt in jouw ontwerp: alle sporen zijn bereikbaar voor reguliere treinen. Vaak zij bij een station zoals dit alleen spoor 1 en 2 (en vaak spoor 3) bedoeld voor "Zugfahrten", "treinbewegingen". Treinbewegingen zijn bij de oosterburen alles wat richting het volgende station vertrekt. In tegenstelling tot rangeerbewegingen. De sporen waar alleen rangeerbewegingen naar toe kunnen/mogen hebben geen hoofdseinen. Wel zijn ze met een wissel of een stopontspoorblok afgescheiden van de hoofdsporen. Misschien geeft dit je nog een idee om wat seintechnische vereenvoudigingen aan te brengen, indien nodig.

Tip: voor goedkope, maar prima, seinen kan je bij Conrad.nl kijken naar de Viessmann bouwpakketten. Ik heb zelf een paar armseinen van €15 ofzo (exclusief aandrijving) staan. Zelf wat gerommeld met arduino's en servo's en dan blijven de kosten lekker binnen de perken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2017, 22:26:09 »
Dag Reinout,

Bedankt voor de snelle en inhoudsvolle reactie!

Allereerst: tja, iedereen vind het leuk om af en toe een snelle trein te laten rijden, dus geen seinen is geen optie. (naast het feit dat het ook een verfraaiing is van de baan)
Wat mij een mooie en vrij complete middenweg lijkt, is je 4e optie: "Daarna voorseinen voor de inrijseinen.". Dan kunnen de treinen veilig en snel doorrijden via het hoofdspoor.

Dan je suggestie over het Gruppenausfahrsignal: dat vind ik een goed idee, dit is totaal nieuw voor me. In dat geval zouden er dus in het station bij spoor 1 en 2 aan elke kant een uitrijsignaal staan, waarbij de signalen aan spoor 2 fungeren als gruppenausfahrsignal... Ik ga mijn gedachten hier zeker over laten gaan, dit is een mooi compromis. Wat ik me nog wel afvraag, hoe wordt dan gecommuniceerd dat een trein mag vertrekken, aangezien het het gruppenausfahrsignal best ver weg kan staan...

W.b.t. de treinbewegingen: bij mij zijn in ieder geval spoor 1,2 en 5 voor treinbewegingen. Dan is spoor 3 eigenlijk ook bedoelt voor de lokale treinen (3 silberlingen bijv). Spoor 4 is te kort om echt wat neer te zetten, afgezien van een railbus. Die komt dan in aanmerking voor een spoor voor enkel rangeerbewegingen. Maar als ik het gruppenausfahrsignal toepas, lijkt me dit niet nodig?

En die bouwpakketten waren inderdaad degene die ik op het oog heb, moet lukken met die paar smd'tjes (werk dus met lichtsignalen).

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2017, 13:09:49 »
Eerlijk gezegd, ik ken het Gruppenausfahrsignal alleen qua mechanische seinen. Het sein staat ook weer niet zo ver van het einde v/d sporen vandaan, dat moet altijd wel zichtbaar zijn. Wèlke trein mag vertrekken, dat moet speciaal meegedeeld worden (Zp9, neem ik aan).

Volgens mij kan zo'n Gruppenausfahrsignal ook met lichtseinen, zie dit bericht van Stummiforum (en de pagina's eromheen) en vooral dan dit plaatje. Daar zijn dan wel dwergseinen voor nodig. Dat soort grut kan ook goed en snel als nou-ja-er-staat-iets-en-het-geeft-licht zelfbouw met een paar ledjes :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2017, 14:30:59 »
Hoi,

Nog een paar opmerkingen van mjin kant:
"Zp9" bestaat in 2 uitvoeringen:
- een signaal aan een mast. Deze toont het sein door middel van het oplichten van een groene cirkel
- een instructie gegeven door de "zugbegleiter" (als ik het goed zeg), dat wil zeggen de conducteur. Deze houdt dan een shijf met een groene cirkel erop omhoog of een groen licht kan ook.

Alleen Zp9 aan een mast en dan zonder uitrijsein lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Bij gruppenausfahrsignalen worden de schutzhaltsignhalen (Hp0/Sh1) per spooraansluiting geplaatst. En dit zijn in de regel schutzhaltsignalen aan hoge masten. Dit vanwege de zichtbaarheid. Dan komt eerst het uitrijsignaal vrij en dan het rangeersein. Je zou eventueel wel kunnen kijken naar een combinatie van gruppenausfahrsignaal met wartesignalen (ra10). Als deze is voorzien van de lampen voor Sh1 (ook verkrijgbaar bij Viessmann) dan kun je ook aangeven welk spoor vrij komt.

Volgens mij is het niet mogelijk om doorgaande treinen via een gruppenausfahrsignaal te sturen. Oftewel voor een gruppenausfahrsignaal moet je altijd stoppen bij het bijbehorende rangeersein (dus altijd op Hp0) en pas daarna bij vertrek gaat de boel op veilig.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2017, 21:38:40 »
Hallo,

Je zou eventueel wel kunnen kijken naar een combinatie van gruppenausfahrsignaal met wartesignalen (ra10). Als deze is voorzien van de lampen voor Sh1 (ook verkrijgbaar bij Viessmann) dan kun je ook aangeven welk spoor vrij komt.

Het Wartesignal (Ra 11) geldt alleen voor rangeerbewegingen en niet voor treinbewegingen ("zugfahrten").
Een vertrekkende trein hoeft dus niet te wachten bij een Wartesignal.

Zie > http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/ra.html#ra11

Het Sperrsignal (Sh0/Sh1) geldt zowel voor treinbewegingen als voor rangeerbewegingen.

Zie > http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/sh.html

De vertreksporen die beveiligd zijn met een gemeenschappelijk uitrijsein (gruppenausfahrsignal) worden per spoor beveiligd met een Sperrsignal (Sh0/Sh1).

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 september 2017, 21:42:06 door Bert_Apd »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2017, 22:23:59 »
Ook weer geleerd, bedankt voor de aanvulling Bert!

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2017, 10:07:15 »
Dank voor de reacties weer heren.

Op het moment dat ik het Gruppausfahrsignal zou toepassen, ziet de situatie eruit zoals hieronder. Spoor 1 normaal beveiligd, spoor 2-5 via Gruppausfahrsignal.
Het probleem zit hem nu dan in de zichtbaarheid van laatstgenoemde, zie de rode lijnen... Wat is jullie mening? Ik vind t wel enigszins twijfelachtig of ik hiermee 'weg kan komen'.


Een optie is om spoor 2 dan ook normaal te beveiligen en alleen op spoor 3-5 het gruppausfahrsignal toe te passen. Dat zou wel goed zichtbaar zijn.
De enige andere mogelijkheid (afgezien van elk spoor normaal te beveiligen) is alleen inrijseinen te gebruiken, maar dat hindert het doorgaande verkeer te veel naar mijn zin.

Ik heb voor 2 seinen een bouwpakketje op de kop getikt via MP, eens kijken of dit werkbaar is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2017, 12:32:19 »
Ik zou geen gruppenausfahrt signal toepassen. Dit wordt uitsluitend gebruikt om een rangeerbeweging om te zetten in een treinbeweging. Dus een stel opstelsporen hebben ieder een rangeersein (dwerg of hoog) en via een aantal bundelende wissels wordt het gruppenausfahrt signaal bereikt, voordat de hoofdbaan opgegaan wordt. Om spoor 3 - 5 via een gruppenausfahrt te beveiligen zou er iets meer spoor tussen de wissels moeten zitten.
De goedkoopste oplossing onstaat door beperkingen aan te brengen.
Je schrijft al dat op spoor 1 en 2 alleen treinbewegingen plaats vinden, dus hier kan een signaal komen dat alleen Hp0/Hp1/Hp2 hoeft te kunnen tonen.
Dan zou je tussen spoor 2 en spoor 3 een gruppenausfahrtsignaal neer kunnen zetten met Hp00/Hp1/Hp2/Sh1. Aan de sporen 3 -5 dan een Sh0/Sh1 sein.
Verder voor de buitenste wissels nog eenzelfde signaal, om rangeer bewegingen het emplacement op te sturen. Deze staat dus vlak voor het wissel. Het inrijsein Hp0/Ho1/Hp2 komt een 40 cm voor deze wissels. Hierdoor kan een rangeerende sein veilig de hoofdbaan op.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2017, 12:33:08 »
Suggestie:



Aan de linkerkant van je ontwerp het sein links i.p.v. rechts van het spoor neerzetten. Dat soort afwijkingen mogen.

En aan de rechterkant gelijk na de wissel. Kan je het prima zien. Je mist dan wat lengte qua inhaalspoor, maar ik weet niet of je daaraan kan ontsnappen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2017, 13:07:44 »
Dat het budgettaire aspect in dit vraagstuk een prominente rol speelt, begrijp ik.
Toch zou ik willen opmerken, dat het fenomeen "Gruppenausfahrsignal in een "gewoon" station normaal gesproken niet gauw te vinden is.
Een tweetal citaten uit Carstens Signale deel 1, Miba Report 17:
Citaat
Sie (die Gruppenausfahrsignale) dürfen im Regelfall nur bei Güterzugausfahrgleisen verwendet werden
Citaat
Gruppenausfahrsignale sind bzw. waren auf großen Rangierbahnhöfen häufig anzutreffen.

Voor dit station vind ik de keuze voor een (of twee) Gruppenausfahrsignal(e) niet zo'n logische.
In vergelijkbare stations zou het personenverkeer worden afgewikkeld op de sporen 1 en 2, een goederentrein zal worden binnengenomen op spoor drie, van waaruit dan wagons worden uit- en bijgerangeerd, en waarvandaan dan de trein ook weer zal vertrekken.
Uitrijseinen zou ik daarom alleen aan deze drie sporen neerzetten.

Budgettair gezien zal het niet de wereld uitmaken of je nu hoofdseinen of Hauptsperrsignale neerzet.

Bij de echte spoorwegen zal men zeker de kosten in de gaten houden en niet meer willen uitgeven dan absoluut noodzakelijk is, maar voorschriften zijn voorschriften.
Op ondergeschikte lijnen zal misschien van het plaatsen van hoofdseinen (zoals in- en/of uitijseinen) worden afgezien, maar daar zullen overige zaken op zijn aangepast (baanvaksnelheid ed). Signalering volgens Nebenbahnvoorschriften plaatsen en bedrijf voeren volgens Hauptbahnprincipes levert naar mijn menig een ongeloofwaardig geheel op, net als het opeenhopen van allerlei uitzonderlijke situaties die "in werkelijkheid ook wel eens ooit ergens" zijn toegepast.

Ik snap dat bovenstaande mogelijk wat negatief overkomt, maar de bedoeling is wel om mee te helpen tot een goed doordacht plan te komen.
Je zou ook kunnen overwegen de seinen niet allemaal in één keer te willen aanschaffen en plaatsen, maar eerst één of twee van de "belangrijkste" (de hoofdsporen), en later (evt een voor een) de "minder belangrijke". Putten en Staphorst zijn ook niet in één dag gebouwd.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2017, 13:20:07 »
Wat dat betreft is het "railbus-spoortje", spoor 5, een beetje een stoorzender. Daardoor is elk spoor op het station een regulier spoor. Terwijl normaliter 3/4/5 of in ieder geval 4/5 rangeersporen zouden zijn. Wat het geheel flink zou vereenvoudigen.

Als je de railbus nou op spoor 2 laat eindigen en na "einde dienst" ergens met een rangeerbeweging opbergt? Op spoor 5 bijvoorbeeld :) Dan heb er er ten eerste een rangeerbeweging bij (even aannemende dat je dat leuk vindt) en ten tweede vereenvoudig je het seinstelsel.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2017, 18:47:22 »
Zo, eerst even tijd vrijmaken om hier op te antwoorden. Opnieuw dank voor de uitgebreide en onderbouwde antwoorden!
De meest recente conclusie is dus dat het Gruppenausfahrsignal i.c.m. Sh0/sh1 een oplossing is, maar alleen voor rangeersporen.
Dan zou spoor 3-5 op die manier beveiligd worden, maar dat heeft 2 minpunten: a) spoor 5 kan niet meer voor de railbus worden gebruikt en b) zoals Jan opmerkt is dit dus alsnog totaal niet gebruikelijk.

De suggestie om spoor 1-3 normaal te beveiligen spreekt me wel aan. Alleen, het station heb ik speciaal op deze manier (toentertijd, maar ja, achteraf...) opgezet voor de railbus en de lokale boemel op spoor 5, dat wil ik eigenlijk wel graag houden. Misschien is de enige juiste conclusie om gewoon toch alles te beveiligen... Ik denk dat die beslissing te rechtvaardigen moet zijn, want ik denk wel dat ik (we) alles wel hebben laten passeren om iets anders te bedenken. Zaterdag een tweetal Viessmann seinen als bouwpakket ontvangen, ik ga daar binnenkort mee aan de slag. Als dat goed werkt, is het totaalplaatje in ieder geval al een stuk goedkoper.

Nog even per bericht: @Gerard & Reinout: als ik niet met spoor 5 als passagiersspoor had gezeten, had ik dit nog wel overwogen, maar nu zou je dus via rangeersporen weer naar een normaal spoor moeten... Dat is inderdaad niet helemaal netjes. @Jan: Totaal niet negatief, ik vroeg om oplossingen, commentaar en meningen en die krijg ik. Liever zo als dat ik achteraf hier een verkeerde keuze in blijk gemaakt te hebben, alleen moet je dat soms even inzien.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2017, 21:27:40 »
Mooi, daar ben ik blij om.
Misschien is het nog te overwegen om spoor vijf, gezien het feit dat dit spoor speciaal voor gebruik door een railbus is bestemd, ook te voorzien van een hoofdsein (Ausfahrsignal). Dan houd je die mogelijkheid toch open.
De sporen 3 & 4 kunnen dan voor rangeerwerk worden benut, waarbij spoor drie, want voorzien van Ausfahrsignale, voor aankomst en vertrek van  goederentreinen in gebruik blijft. Natuurlijk, behalve hoofdseinen (Ausfahrsignale), óók voorzien van Hauptsperrsignale.

Al met al zal het toch nog de nodige pecunia gaan opslokken, maar daar staat tegenover dat er een geloofwaardig geheel ontstaat.
Door bouwpakketten aan te schaffen ipv kant&klare kan het dan nog wat binnen de perken worden gehouden. Tenzij je natuurlijk de bouwpakketten van Weinert laat aanrukken. Al zijn die dan wel weer stukken mooier dan de Viessmannen.  ;D

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2017, 23:19:34 »
Een kopspoor voor een railbus is een gewild item voor de modelbahn.
Het suggereert een overstapmogelijkheid.
Ik kan me voorstellen dat aan de bedoeling van spoor 5 niet kan worden getornd.
Ik vraag mij af of dit spoor 5 niet beter direct aan de linkerzijde-na het inrijsein-van het hoofdspoor kan worden
afgetakt.
Over de wissels van de sporen 3 en 4 rijdt dan geen personentrein.
Bovendien wordt de wisselstraat aan de linkerzijde iets minder schematisch,wat de "echtheid"ten goede komt.
Tot slot zou ik adviseren:Plaats niet te veel seinen en helemaal geen voorseinen.
Uitrijseinen zijn als regel tevens blokseinen en houdt er rekening mee dat op kleine duitse stations niet
gerangeerd mag worden zodra het inrijsein op veilig wordt getrokken en er dus een trein in aantocht is.
Hopelijk heb je iets aan deze suggestie  mvg Roman-P
tijdperk 3 NS in opbouw