Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 10:24:01
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 10:06:10
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door AdLoc
Vandaag om 10:01:52
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gvandersel
Vandaag om 09:57:46
Roco h0, NS 1200 door MetalForever
Vandaag om 09:43:54
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
Vandaag om 09:43:04
Welke (ESU?) decoder is dit? door 008200
Vandaag om 09:38:38
Fleischmann BR94 met rookgenerator door Gerke
Vandaag om 09:33:08
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Marco1044
Vandaag om 09:19:11
Interieur foto's 4de Klasse Staatsspoorstation door Hendrik Jan
Vandaag om 09:17:12
Marklin V200 021 stopt ermee. door rbeek
Vandaag om 08:50:20
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Wim Hesselink
Vandaag om 08:31:35
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Erik Mijd
Vandaag om 08:31:23
Marktwerking ;) door Arjan6511
Vandaag om 08:23:07
25 jaar geleden door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:22:18
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:17:37
Foto/Filmtopic Laurent door Trein-H0
Vandaag om 07:28:23
Den Bosch Onder Stoom 2018 - edit: 29 September 2018 - door Jamie
Vandaag om 07:25:20
Binnenverlichting Piko 59326: welke? door hbbs
Vandaag om 01:20:08
Projekt 083-338 door jerrytrein
20 september 2018, 22:54:23
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 5073 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 669
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2017, 01:32:10 »
Ik ga zo gelijk even kijken naar WeichZwei decoders, prijs en complexiteit spelen ook daarin een rol  ;)
En hoe ga je die decoders aansturen?
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 12 oktober 2017, 11:53:23 »
Hoe had je bedacht die seinen analoog aan te gaan sturen? ;)

Lekker straightforward: voor bijvoorbeeld een hauptsperrsignall 2 3-standen schakelaars. Hp0,1,2 en Sh0,1 en off.

En hoe ga je die decoders aansturen?

Op dit moment stuur ik m'n servo's aan via printjes die dan aan een 5V voeding en aan de baan hangen (Märklin, de 0 en de Fase).
Ik dacht in de gauwigheid gelezen te hebben dan deze Weichzwei (of varianten daarvan) ook op die manier werken. Dus, aansluiten op de baanspanning en besturen via CS2 / iTrain.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2204
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 13 oktober 2017, 00:20:47 »
Dat laatste is correct. Kan je nog kiezen ook: DCC of motorola. Tussentijds aanpassen is wat lastiger, dan moet je namelijk de firmware omzetten.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 00:35:08 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2018, 12:53:34 »
Hi,

Het is al een hele tijd geleden dat ik hiermee bezig was, maar komende maand heb ik weer wat tijd. Helaas was ik in tussentijd al weer vergeten hoe en wat mijn uiteindelijke conclusie was, gisteren er dus maar weer ingedoken. De tekening van het eindresultaat was foetsie, dus nu een nieuwe. Nog een keer op een rij:

- Aan beide zijden een Einfahrsignal + Vorsignal. Hp1 voor spoor 1, alle andere gevallen is afbuigend dus Hp2. Het voorsein is voor het kunnen doorrijden zonder stop.
- Aan de andere kant van het inrijsein komt dan een Halt bord, voor het einde rangeren.
- Alle perronsporen toch een Haubtsperrsignal als Ausfahrsignal. Over spoor 1,2 en 5 vertrekken passagierstreinen, van 3&4 goederentreinen. Vanwege de optie om veel te kunnen rangeren overal dan maar een spersein bij geplaatst.
- Halverwege spoor 2 een Schutzhaltsignal voor het geval dat de trein eerder moet stoppen (is dit correct qua soort sein) als andere treinen van 3/4 willen vertrekken.
- De opstelsporen rechts zijn eveneens voorzien van sh0/1.
- Buiten het station 2 seinen voor de sneeuwploeg.
- Zp9 als vertreksein wordt niet geplaatst, aangezien dat handmatig wordt aangegeven.
- Tussen alle wissels een grenzzeichen.
- Aan het einde van de opstelsporen een Sh2 bord. Bij spoor 5 weet ik het zeker, alleen misschien is het voor de goederenloods beter om zo'n wit licht met een zwarte streep te plaatsen?

Qua seinen is dit het wel denk ik zo. Links komt de stellwerke. Ik vroeg me af of het nodig was om rechts een hulppost in te richten. Voor de wissels (mechanisch) komen gewoon van die grijze betonnen banden te liggen. Voor seinen weet ik dat nog niet. Ik zie ook wel eens wissels die bediend worden met 'draden' over spoelen en gewichten eraan, is dat niet beter?

Groet,

Simon


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 30 juni 2018, 17:44:55 »
- Aan het einde van de opstelsporen een Sh2 bord. Bij spoor 5 weet ik het zeker, alleen misschien is het voor de goederenloods beter om zo'n wit licht met een zwarte streep te plaatsen?
........
Qua seinen is dit het wel denk ik zo. Links komt de stellwerke. Ik vroeg me af of het nodig was om rechts een hulppost in te richten. Voor de wissels (mechanisch) komen gewoon van die grijze betonnen banden te liggen. Voor seinen weet ik dat nog niet. Ik zie ook wel eens wissels die bediend worden met 'draden' over spoelen en gewichten eraan, is dat niet beter?
Hallo Simon,
Het Sh2 bord staat alleen op het eind van een spoor waar treinbewegingen zijn, dus inderdaad op spoor 5 waar de railbus binnenkomt.
Bij opstelspoortjes moet er een Sh0 bord staan. Een verlicht sein is niet nodig. Overbodig dus veel te duur, ook bij het grote voorbeeld. :)

Het seinhuis (enkelvoud in het Duits is trouwens Stellwerk) kan links. Als er voldoende overzicht is hoeft er bij mijn weten geen 2e aan de rechterzijde, maar meestal zag je dat wel vanwege de grote afstanden.
Hoe de wissels en seinen worden bediend hangt van het type af. Volledig mechanisch gaat met trekdraden (zowel wissels als seinen). Die liggen vaak open, alleen op stations onder een metalen afdekking.  Bij electro mechanisch zitten er electromotoren aan de wissels en seinen en kun je dus volstaan met kabels in kabelgoten (vaak betonnen kanalen).
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2018, 19:02:49 »
Je zult in principe, aan beide zijden van je baan, tussen het Ra10 en de eerst wissel ook nog een Sh1 moeten zetten, anders kun je niet met je lok of rangeerdeel terugkeren naar een ander spoor. Tenzij je de rangeringen mondeling doet, maar dan kun je net zo goed van alle Sh1 seintjes afzien.

Mvg

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 02 juli 2018, 11:01:27 »
Goedemorgen,

Wim: Dus toch, dat ga ik snel veranderen. Dat rode Sh2 bord wordt nog n leuke om dat te verlichten... #rotklusjemetsmd
Tsja, wat is groot... dit is circa 300cm tot de laatste wissel. Vanuit het seinhuis kan je bijna alles wel zien. Ik denk dat ik het bij 1 houd dan.
De seinen zijn lichtseinen, dus dat worden sws kabels. De wissels had ik in gedachten om dat mechanisch te houden. Hoe en wat moet ik nog even uitzoeken, aan de ene kant moet het wel kloppen maar ik wil me niet verliezen in de grootste details (anders had ik nooit een 3railer moeten worden  ;)).

Könings: Je hebt helemaal gelijk, die ga ik intekenen.

Over rangeren dan ook gelijk: als ik het goed begrijp kan ik aan de linkerkant niet met bijv. 1 loc rangeren van spoor 4 naar 5 en ook een trein laten binnenkomen op spoor 1/2?
Zover ik het begrijp kan dat niet omdat het niet gezekerd is dat die rangeerbeweging de eerste wissel niet overschrijd... Rechts zou dat wel kunnen vanwege het uitrijsein van spoor 2...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 02 juli 2018, 11:13:15 »
Je kan en mag links rangeren en rechts een trein binnen laten komen. Daar staan seinen tussen. Geld omgekeerd ook.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 02 juli 2018, 11:26:27 »
Precies, maar niet allebei links..., terwijl dat wel rechts zou kunnen?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 02 juli 2018, 11:32:35 »
Wim: Dus toch, dat ga ik snel veranderen. Dat rode Sh2 bord wordt nog n leuke om dat te verlichten... #rotklusjemetsmd

Je hoeft dit bord juist niet van extra verlichting te voorzien. Zeker niet van binnen uit. Eventueel zet je een schijnwerper naast, maar meestal wordt het hele emplacement wel verlicht door algemene verlichting. Dan is het bord ook wel te zien door de machinist. Bedenk dat je normaal met max 30 km/h op een doodlopend spoor binnenkomt. Daarnaast mag je van de machinist verwachten dat hij weet dat hij op een kopspoor binnen komt (dat staat in de dienstregeling en wordt ook door het inrijsein aangegeven met een extra seinlamp). Het Sh2 bord is dus meer een administratief ding om officieel aan te geven dat het spoor hier ophoudt. Als de machinist het Sh2 bord ziet en pas dan bedenkt dat hij op een doodlopend spoor binnenrijdt, is er ergens iets heel erg mis gegaan...

als ik het goed begrijp kan ik aan de linkerkant niet met bijv. 1 loc rangeren van spoor 4 naar 5 en ook een trein laten binnenkomen op spoor 1/2?
Zover ik het begrijp kan dat niet omdat het niet gezekerd is dat die rangeerbeweging de eerste wissel niet overschrijd... Rechts zou dat wel kunnen vanwege het uitrijsein van spoor 2...
Als je links rangeert van spoor 4 naar 5, dan gaat die rangeerbeweging via de inrijwissels die naar spoor 2 (en 1) leiden. Je mag dan (aan de linkerkant van het station) geen trein op spoor 1 of 2 binnen laten komen. Dat kan ook niet omdat die trein over dezelfde wissels rijdt. Zoals Gerard al aangaf, kan je wel vanaf de rechterzijde binnen komen op spoor 1 of 2. Officieel moet er dan wel voldoende ruimte zijn van een doorschiettraject tussen de uitrijseinen en de wissels, maar dat zijn weer details die ruimte vragen. Het is aan jou of je zo ver wilt gaan.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 02 juli 2018, 11:34:31 »
Precies, maar niet allebei links..., terwijl dat wel rechts zou kunnen?
Ja, rechts kan het wel zo lang je niet voorbij het Sh0 sein rijdt.
Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 02 juli 2018, 18:38:41 »
Perfect, nu de buidel maar leegtrekken dan  :'(  ;D
Zal eventuele vervolgvragen over de wissels e.d. ook maar hier stellen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #42 Gepost op: 18 juli 2018, 22:11:42 »
Hi,

Seinen besteld. Worden toch zelfbouw seinen, is op zich aardig te doen. Enige nadeel is dat je draden ziet en stukje soldeerwerk. De uitrijseinen op het perron zijn voorzien van printplaat, voor n leek ziet t er niet heel vreemd uit als t eenmaal zwart is.

Volgende punt van onderzoek: fictieve aansluiting van de mechanische wissels. Opnieuw hoeft t niet tot in detail, maar t moet eel overeenkomen. Van Auhagen wat afdekplaten ed gekocht, zie foto. Eveneens van Faller een set stroken met steenmotief. Normaal komen die bovenop een muur, deze gaan fungeren als soort stenen afdekplaten, anders moet ik dat auhagenspul voor strekkende meters gaan aanschaffen, dat s duur. Ik heb een stukje uit de losse pols neergelegd, vragen:
- hoeveel kabels lopen er door 1 goot max? Genoeg voor 1 of voor meer wissels?
- tante M levert (niet op foto) grijze afdekplaatjes mee om op de wissel te plaatsen. Alleen deze zijn op hoogte van het spoor, terwijl de kabels allemaal onderaan de bedding komen. Hoe kan je dat goed wegwerken?

Groet,

Simon


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2018, 13:30:11 »
Hallo Simon,

Je kunt de draden in de seinmast zwart schilderen, dan vallen ze minder op. Of in de kleur van de mast zelf.

Wat betreft de kabelkanalen voor de wissels: de kast waar de overbrenging naar de wisseltongen in zit, zit uiteraard ter hoogte van de tongen. Dat heefte tante M dus netjes gedaan. De trekdraden lopen langs het spoor en moeten de kast in worden geleid. Omdat bij C rail de bedding best hoog is (want eigenlijk voor vrije baan), zouden ze dus inderdaad omhoog moeten lopen.
Wat je ook kunt doen is de ruimte tussen de sporen wat ophogen. In een station loopt niet ieder spoor op zijn eigen dijkje, maar is het meer een plateau waarop meerdere sporen liggen. De trekkabels (in de kanalen) verlopen dan ook iets hoger, waardoor het hoogteverschil minder wordt. Opvullen kun je doen met wat schuim van een paar mm dik. En dan afdekken met fijn zand.
Bij deze nog een plaatje (met willekeurig googelen gevonden):
http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Schmalspurbahnen~Harzer+Schmalspurbahnen/145781/bahnhofsgleise-im-bahnhof-nordhausen-nord-wie.html

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 13:31:45 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #44 Gepost op: 20 juli 2018, 13:48:14 »
Simon,

Jij gaat toch lichtseinen toepassen? Dan zijn er geen trekdraden en trekdraad trace's. Gewoon kabelgoten voor de aansturing van de wissels en de seinen. Je station is niet zo groot dat er aparte kasten nodig zijn voor de verlenging/versterking van de signalen. Alles kan gewoon via kabelgoten naar het seinhuis.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.