Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 12193 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: 20 July 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.

@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
« Reactie #46 Gepost op: 23 July 2018, 12:11:55 »
Dag heren,

Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...

Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan  ;D. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).

Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:


Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?

könings

  • Gast
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: 23 July 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger,  500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.

Mvg Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: 23 July 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: 23 July 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 23 July 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:

Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.

Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.