Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 19:03:40
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 10236 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2017, 12:45:15 »
Is dit emplacement iets.

Je hebt je spoor 5 losgekoppeld van het rangeerwerk. De sporen 3 en 4 zijn maar van een zijde te bereiken en geven daardoor extra rangeerwerk. Hier is beperkt ruimte voor zonder op spoor 1 of de hoofdbaan te komen. Tijdens hetrangeren is treinverkeer mogelijk op spoor 1, waardoor een trein binnen genomen kan worden zonder dat een rangeer trein geheel op de rangeersporen staat.
Je seinplaatsing wordt dan ook iets simpeler.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2017, 12:46:58 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2017, 19:50:42 »
Goedenavond,

@Jan: dat zal t.z.t. dan inderdaad gebeuren. Ik moet zeggen dat ik de Viessmann wel vind volstaan, zeker gezien prijs/kwaliteit.
Voor de zekerheid: een standaard ausfahrsignal met Sh0/Sh1 is toch gewoon een hauptsignal met sperrsignal? Ik kreeg niet echt duidelijkheid over het hauptsperrsignal, daar zijn op t internet meerdere discussies over.

@Roman: dat is misschien wel een idee, maar dat moet ik t.z.t. wanneer er verder wordt gebouwd kijken. Zie de foto's, alles ligt met aandrijvingen vast e.d. en perrons zijn op maat gemaakt...
Voorseinen dacht ik alleen te plaatsen voor spoor 1, i.v.m. het doorrijden van sneltreinen.

@Gerard, bedankt voor de schets. Zie ook de foto's, ik ben wat dit betreft al een eind met bouwen, dus dat zou erg veel verspilde moeite zijn. Tja, afwegingen... Maar spoor 5 houdt ik zo wel in mijn achterhoofd. Als dat goed uitkomt met de railgeometrie zou dat nog wel te wijzigen zijn...



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2017, 21:37:57 »
Ik neem aan dat je zo eentje als deze bedoelt:



Dit sein kan de volgende seinbeelden tonen:
  • Hp00 (in feite Hp0 + Sh0)
  • Hp0 + Sh1
  • Hp1
  • Hp2

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 26 september 2017, 21:40:19 »
Dit is inderdaad wat ik versta onder ausfahrsignal  (y)
Dan zitten we op dezelfde lijn ;)

Ps. Onder seinbeeld hp1 en 2 zijn de lampen van het sperrsignal wit of zijn ze uit?
« Laatst bewerkt op: 26 september 2017, 21:42:18 door Simon BR39 »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 26 september 2017, 22:59:40 »
Bij de seinbeelden Hp1 en Hp2 zijn de witte lampen uit.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 27 september 2017, 02:14:30 »
Qua voorsignaal: zoals je het zegt klinkt het alsof je het voorsignaal ergens halverwege spoor 1 wil zetten. In ieder geval na het inrijwissel.

Ik heb wel voorbeelden gezien waar het voorsignaal bij het inrijsein stond. Dan kan het in één keer voor elk mogelijk uitrijsignaal gelden. Meerdere vliegen in één klap, mogelijk?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 27 september 2017, 09:24:29 »
Goedemorgen,

#Bert, dankjewel. Ik ben alvast aan het kijken voor het schakelen, voor zo'n signaal zijn 2 driestandenschakelaars het beste denk ik. 1 voor hoofd en 1 voor sperr.

#Gerard: nee niet halverwege. Dat lijkt mij te druk, vereist inbouwen in het perron en niet echt logisch. Jouw suggestie met inrij + voorsein aan beide zijden van het station lijkt me t beste.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 28 september 2017, 17:14:40 »
Nog even een aanvulling op het begrip "Ausfahrsignal"...

Ook dit zijn Ausfahrsignale (Asig) met Sperrsignale (Hs):
> http://i57.tinypic.com/2zsd1mx.jpg

Het hoeven dus niet persé lichtsignalen te zijn, ook Formsignale zijn te gebruiken, al of niet met losse Sperrsignale.

Zelfs de combinatie Formsignal en Licht-Sperrsignal is mogelijk...
> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Friedberg_Ausfahrsignal_Zs8.jpg

De combinatie van Hauptsignal en Sperrsignal als lichtsignaal wordt vaak Haupt-/Sperrsignal genoemd, oftewel: Hauptsperrsignal...

Het begrip "Hauptsperrsignal" wordt echter niet genoemd in het Duitse Signalbuch DS 301.

En... Ausfahrsignale (Asig) zijn in principe alle seinen die het uitrijden van het station regelen, de combinatie met een Sperrsignal (welke vorm dan ook) is niet noodzakelijk. Een rangeereenheid mag (uiteraard alleen met specifieke toestemming) een op rood staand uitrijsein zonder Sperrsignal (dus Hp0, niet Hp00) voorbijrijden.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 22:24:52 door Bert_Apd. Reden: Aanvulling "als lichtsignaal" »

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 02 oktober 2017, 16:21:16 »
Ha Bert,

Dank je. Gezien mijn materieel en tijdperk ga ik wel voor lichtseinen. Ik snap de samenstelling nu ja. Vandaar dat ik ook weinig kon vinden wat betreft het woord,
dat is dus een soort van spreektaal. Maar het is nu duidelijk.

Over je laatste opmerking: houdt dit dan in dat, stel dat je bijv. over spoor 1 nooit zou rangeren, ook andere signalen (zeg hp0/1/2) zou kunnen neerzetten, zonder sperr?

Gr Simon

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 02 oktober 2017, 17:01:04 »
Hallo Simon,

Over je laatste opmerking: houdt dit dan in dat, stel dat je bijv. over spoor 1 nooit zou rangeren, ook andere signalen (zeg hp0/1/2) zou kunnen neerzetten, zonder sperr?

In principe ja, zeker wanneer er nooit gerangeerd zou worden via dit spoor. Dit werd vooral toegepast omdat het ten tijde van "Formsignale" gewoon een (overbodig) los Form-Sperrsignal (met alle bedieningskabels) scheelde. Maar sinds de invoering van lichtsignalen worden losse Licht-Sperrsignale veel vaker geplaatst: bij bijna elke wissel zijn ze wel te vinden.
De aanleiding daarvoor is dat rangeerbewegingen dan van sperrsein tot volgend sperrsein plaats kunnen vinden en opgedeeld kunnen worden in meerdere deeltrajecten. Vroeger gaf het vrijgeven van het Form-Sperrsignal (via Sh1) aan dat de gehele rangeerbeweging uitgevoerd kon gaan worden, ook over meerdere aansluitende wissels.

In jouw geval zou ik ervoor kiezen om gewoon aan elk einde van spoor 1 een "Haupt-/Sperrsignal" (Hp00/Hp1/Hp2/Hp0+Sh1) te plaatsen, dus zo een als het plaatje in reactie #17.
Je kunt dan in het voorkomende geval toch een keertje over spoor 1 met bijvoorbeeld een losse loc rangeren en die via Hp00 laten wachten voor een vertrekkende trein vanuit spoor 2, om vervolgens weer toestemming geven om verder te rangeren via Hp0+Sh1...

Als je gaat rangeren via het hoofdspoor (dus voorbij de uitrijseinen) dan zou je eigenlijk ook een bordje Ra10 ("Halt für Rangierfahrten") moeten plaatsen aan de linkerzijde van het hoofdspoor op enige afstand vóór het inrijsein. Via dit bord wordt een conflict tussen "inkomende" treinen en rangeereenheden voorkomen.

Ra10 bord: > http://www.hjb-modellbahn.de/Alto/02_Alto_Bahn_Streckenerneuerung_2012/17_Halt_Rangierfahrt.jpg
Beschrijving: > http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/ra.html#ra10

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2017, 17:56:24 door Bert_Apd. Reden: Opmerking mbt Ra10 toegevoegd »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:40:15 »
Hoi Simon,

aangezien je voor lichtsignalen gaat: Kijk eens naar Viessman. Voor ca. 15 euro heb je een seintje. Goed, kost je voor 10 stuks nog steeds 150 euro, maar is al flink goedkoper dan de 70 tot 120 euro die tante M voor een seintje vraagt. Aansturen zou je eventueel zelfs met WeichZwei Decoders o.i.d. kunnen doen. De firmware bestaat al, kwestie van wat diodes solderen en de uitgangen op de juiste adressen zetten. ;)

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 05 oktober 2017, 23:38:30 »
Die Viessmann seinen heeft hij inderdaad al op het oog (danwel al binnen). Bouwpakketversie, volgens mij. Nòg goedkoper (en lekker kluswerk).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 06 oktober 2017, 00:30:30 »
Ik heb er ook Märklinseinen naast staan. Welke fraaier zijn is niet zo moeilijk, dat winnen de Märklin seinen (en ik heb de oude serie profiseinen nog). Afijn, ze voldoen. In principe worden ze door Sven Brandt bij WeichZwei aangestuurd op losse adressen. Iedere decoder krijgt 4 adressen, 1 voor elke stand van het lichtsein.

Ik ben zelf trouwens bezig met een stukje firmware in een poging ze in het Märklin regime te krijgen (zodat ik een Viessman voorsein voor een Märklin hoofdsein kan plaatsen en dit in hetzelfde adres kan meenemen, net als ik nu doe met een hoofdsein en een voorsein dat op de mast van het voorgaande hoofdsein zit). Tevreden ben ik nog niet, de LEDs blijven nagloeien. Van het weekend maar eens onderzoeken of dat aan mijn firmware ligt of dat dit ook gebeurt met de Signal4 firmware.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2017, 18:19:49 »
Even gemist dat er gereageerd werd  :-[

Zoals Reinout terecht opmerkte heb ik nu 2 bouwpakketjes van Viessmann liggen, in elkaar zetten moet nog gebeuren, dan weet ik of ik er tevreden mee ben.
Over de aansturing ben ik nog aan het denken... Ik ben er om eerlijk te zijn nog niet over uit, digitaal vs analoog blijft voor mij een lastige keuze.

Ik ga zo gelijk even kijken naar WeichZwei decoders, prijs en complexiteit spelen ook daarin een rol  ;)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2017, 23:45:45 »
Hoe had je bedacht die seinen analoog aan te gaan sturen? ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de