Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 12:30:35
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41

Auteur Topic: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)  (gelezen 15672 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #60 Gepost op: 06 October 2017, 09:12:52 »
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Ik vervang assen of wielen met ASB door exemplaren zonder. Indien mogelijk, want het is niet bij elk merk eenvoudig om vervangende assen te kopen.
Problemen met slippen geeft dat niet, zolang je de baan vlak houdt. Met hellingen zou het problemen kunnen geven, maar die heb ik niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #61 Gepost op: 06 October 2017, 09:43:13 »
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Is dat bij jouw ook het geval, Henk? En geeft dat dan geen problemen met slippen bij optrekken?

Ja en nee, zie verder Klaas.

Klaas en ik zijn gestaalde leden van de anti-asb maffia.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben71

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 06 October 2017, 17:52:06 »
Dus als ik het goed begrijp kan ik met de ms3 van Marklin gewoon 2 spoor rijden?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #63 Gepost op: 06 October 2017, 18:06:27 »
@Ben: Ja. Märklin heeft ook het merk Trix. Trix is het 2-rail merk van Märklin. Onder de naam Trix heb je ook een Mobile Station II of III, afkorting: MS2 / MS3. Het zijn dezelfde apparaten alleen een ander kleurtje. Tussen de 2 en 3 zit ook geen verschil. Dat is ook alleen het kleurtje. Meer informatie is te vinden in de Encyclopedie: Mobile Station II of III, Roco Multimaus en Roco z21

Maar heb je nu alle twee de apparaten in de handen gehad? ;) :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben71

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 06 October 2017, 21:59:36 »
Nee helaas niet, mocht nergens aankomen.
Maar wil nog wel bij Wentink in Arnhem gaan uitproberen en ook bij Bentink in Apeldoorn.
Dan kan ik hopelijk echt uitproberen hoe het werkelijk is.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #65 Gepost op: 06 October 2017, 23:25:27 »
@Ben: Ja. Märklin heeft ook het merk Trix. Trix is het 2-rail merk van Märklin. Onder de naam Trix heb je ook een Mobile Station II of III, afkorting: MS2 / MS3. Het zijn dezelfde apparaten alleen een ander kleurtje. Tussen de 2 en 3 zit ook geen verschil. Dat is ook alleen het kleurtje.
Niet helemaal... Er wil nog wel eens een verschil in prijs in zitten.
Nah, een Märklinwissel is functioneel een wissel, maar doet verder niet eens moeite om op het grote voorbeeld te lijken. Dat is bij de wissels van Rocoline, Tillig en Weinert (in oplopende graad van realisme) echt wel anders.
De laatste twee ben ik absoluut met je eens, de Rocoline absoluut niet. Dat vind ik net zo min geïnspireerd op het grote voorbeeld als de Märklins. Maargoed, ze voldoen, de meeste mensen zijn er blij mee, weinigen hebben ruimte voor een fatsoenlijke Weinert of Tillig (of Peco) wisselstraat.

Citaat
Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Mooi. Naar mijn idee ook een behoorlijk overbodige bezigheid, zeker wanneer je met een gummi in de weer gaat. Dan moet je eerst eens naar de echte oorzaak gaan zoeken.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

• Online Online
« Reactie #66 Gepost op: 07 October 2017, 05:25:02 »
Wat betreft de wissels had ik het ook over oplopend realisme Laurent. Maar ik zie nog wel een flink verschil tussen Märklin rails en Rocoline hoor. Een Märklin ‘slank’ wissel heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. Het verschil in uiterlijk met de slankere wissels van Rocoline is groot.

Het belangrijkste verschil tussen drierail en tweerail is naar mijn mening dat je bij drierail vrijwel aan het grove railmateriaal van Märklin vast zit en dat je bij tweerail wat hebt te kiezen. Ook meer of minder slanke wissels is bij iedere baanomvang een keuze. Ik plaats liever wat minder wissels die er veel beter uit zien.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2017, 05:33:12 door henk »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #67 Gepost op: 07 October 2017, 08:12:40 »
Niet helemaal... Er wil nog wel eens een verschil in prijs in zitten.

Dat klopt. Dat doet Märklin goed. Oude wijn in nieuwe kruiken.  :)

Nee helaas niet, mocht nergens aankomen.

Dat is inderdaad wel jammer. Als je twee verschillende in de hand hebt en even mee hebt kunnen spelen dan krijg je er meer gevoel bij.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #68 Gepost op: 07 October 2017, 14:05:52 »
Wat betreft de wissels had ik het ook over oplopend realisme Laurent. Maar ik zie nog wel een flink verschil tussen Märklin rails en Rocoline hoor. Een Märklin ‘slank’ wissel heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. Het verschil in uiterlijk met de slankere wissels van Rocoline is groot.
Heel groot. Echter, de oorzaak daarvan weten we waarschijnlijk ook allemaal: Märklin blijft vast houden aan haar standpunten: Met alle materieel over alle banen kunnen rijden (vandaar die rare "nieuwe" lengtemaat van 28,weetikveel cm voor wagons). Zo ook met wissels: Die moeten gesneden kunnen worden. Hetgeen overigens ook nog altijd veelvuldig gebeurt, ook bij grotere evenementen zoals Tischbahning (waar ik afgelopen weekend als deelnemer heen was). Märklingebruikers laten polariseren gaat echt een omslag binnen het gehele concern Märklin vragen. Overigens is een WalterWeichen daar al mee begonnen, de slanke Engelsmannen van hem zijn noodgedwongen gepolariseerd.

Bij de Rocoline wissels, als ik er een 42533/39 bij pak, valt mij meerdere dingen op. Lengte redelijk gelijk aan die van een Märklin slanke wissel (die zijn 236mm, deze is 230mm), de hoek en radius zijn wat krapper (15 graden bij 873 mm radius tegen 12,1 graden bij 1114mm) en de 539 heeft geen standaard polarisering. Het slanke wissel 42581, daar kan ik niet heel veel van zeggen, die ziet er gewoon goed uit. Okee, goed, uitgezonderd dan die rubber bedding. Op dat gebied vind ik de C rail bedding wat beter getroffen met de donkerdere ballast. Terwijl ik de Profi Gleis van Fleischmann wel weer redelijk netjes vond.

Citaat
Het belangrijkste verschil tussen drierail en tweerail is naar mijn mening dat je bij drierail vrijwel aan het grove railmateriaal van Märklin vast zit en dat je bij tweerail wat hebt te kiezen. Ook meer of minder slanke wissels is bij iedere baanomvang een keuze. Ik plaats liever wat minder wissels die er veel beter uit zien.
Ik denk dat je bij alle rails met bedding vast blijft zitten aan grovere geometrie. Immers wordt dat ook vaker aan kinderen gegeven of door teppichbahner gebruikt. Maar ook het productieproces vraagt meer, door de gebruiker laten aanpassen is moeilijker dan als je alleen 2 railstaafjes en eventueel een elektrische verbinding hebt. Märklin biedt immers voor haar K rail ook gewoon setjes aan waarmee je een afgezaagd deel weer kan voorzien van verbindingsdelen. Bij C Rails behoorlijk moeilijk.

Overigens is C rails ook niet ontworpen om er de zaag in te vinden. Vervloekt door velen, blijkt de geometrie verdraaide goed uitgedacht te zijn (alleen nog niet compleet, maar mede door het goed uitgedacht zijn is dat soms redelijk lastig). Alleen, daar moet je je in verdiepen. Je moet het opbouwen benaderen vanuit 360 mm rasters en parallelle vlakken, in plaats van beginnen met uitleggen en aan het einde e.e.a. opvullen. En dat is een andere manier van denken. Bij het Tischbahnen komen we met lengtes niet altijd mooi uit. Allemaal exact strak beginnen is redelijk lastig. Toch is er nog niet een keer de noodzaak geweest om ergens de zaag in te zetten. Goed, soms moet je gewoon de laatste meter opnieuw uitleggen om over de grote lengte net even anders uit te komen, maar oefening baart kunst.

Over grove geometrie tot slot nog 1 punt: Is het wel eens opgevallen dat Roco's R2 krapper is dan dat de Märklin R1 is? Het scheelt 2 mm, maar toch, Roco hanteert 358mm en Märklin hanteert 360mm radius. Over Roco gesproken: Het heeft mij nog immer verbaasd dat Roco, als leverancier van vele 3rail modellen, zich nog nooit heeft gewaagd aan een railprogramma met 3e rail, gebaseerd op het eigen al bestaande programma (zoals Märklin dat wel met Trix C rails doet).

Ik wilde eigenlijk nog zeggen dat je bij Märklin dat gezeik met draadjes voor polarisatie (van hartstukken, wissels, keerlussen, kruisingen) niet hebt. Maar het is niet geheel waar. Ik bouw inmiddels dusdanige lengtes op, dat ik op het punt van slecht werkende wisselaandrijvingen ben gekomen. Niet vanwege slechte aandrijving, maar omdat de verliezen in de rails inmiddels te groot zijn geworden. Ik ben dus ook bezig met modulaire ringleiding op basis van connectoren (dezelfde als bij Tisch Bahning) en 2,5mm² tweelingkabel. ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 07 October 2017, 14:09:20 door laurent »
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

• Online Online
« Reactie #69 Gepost op: 07 October 2017, 14:25:21 »
Rails met bedding is een verhaal apart. Daar heeft Roco tegenwoordig Geoline voor met heel andere pretenties. Rocoline met bedding was eigenlijk uit productie genomen, maar voor de liefhebber werd in Neurenberg nog een run aangekondigd. Rocoline is tegenwoordig in beginsel zonder bedding. Ik heb weleens de slanke wissels van k-rail en Rocoline op de foto gezet.  :) Bedenk dat Rocoline ook alweer 35 jaar oud is. Niet slecht.

Zelf heb ik een schaduwstation vol Rocoline met 15 graden wissels, lekker makkelijk. De vier wisseltjes in het zichtbare deel komen nog van Günther Weller.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #70 Gepost op: 07 October 2017, 14:49:57 »
De huidige K rails komen ook alweer uit 1980... En de eerste serie met holle railstaven uit de 60er jaren. Maargoed, ook in jouw foto zie je weer terug wat de principes van Märklin zijn. Materieel van nu moet nog steeds over een baan die is opgebouwd in de jaren 60 kunnen rijden. Tsja. Ik ben ergens wel van mening dat er een keer een scheiding in moet komen. Als je nog steeds met rails met doorgetrokken middelleider rijdt, heb je dan wel zoveel behoefte aan modern materieel? Digitaal is M rails, naar mijn mening, al geen feest. Te storingsgevoelig.

Vandaar ook mijn opmerking over het feit dat Roco o.i.d. nooit met een serie rails met puko's is gekomen. De verstokte Märklinist krijg je er echt niet mee om, maar de normale 3railer heeft waarschijnlijk wél interesse in nog slanker railmateriaal. Nu zijn wij in Nederland natuurlijk krap bemeten, maar onze buurlanden, zeker Duitsland, zijn grotere modelbanen echt geen uitzondering. En rails zonder bedding is relatief makkelijk te koppelen, de juiste railassen zijn altijd wel te vinden.
Railion 6513

Tischbahning.de

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #71 Gepost op: 07 October 2017, 15:12:25 »
volgens mij zijn slanke drierailwissels technisch vrij taai. Als de sleper in een heel slappe hoek over de spoorstaaf moet kruisen en je een flinke geul vrij moet laten voor dikke flenzen krijg je een te lang stuk waar je geen puntcontacten kwijt kan en raakt de sleper de spoorstaaf. Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, maar dat maakt de zaak natuurlijk weer ingewikkelder en je kunt wissels niet meer openrijden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #72 Gepost op: 07 October 2017, 15:32:53 »
Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, ...
Märklin heeft dat bij C-rail veel simpeler opgelost. Spoorstaven die door de sleper worden gekruist zijn van plastic. De meeste 3-railers hebben dat niet eens in de gaten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 07 October 2017, 17:59:46 »
Sommige Marklin C-railers isoleren of polariseren hun wisseltjes dus geloof ik niet dat de spoorstaven van plastic zijn.

https://wiki.3rail.nl/index.php/Isoleren_/_Polariseren_van_C-rail_wisseltongen

Gr, Ben.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #74 Gepost op: 07 October 2017, 18:03:58 »
Neehoor Klaas. Alleen de Engelse wissels en de driewegwissels hebben kunststof railstaven erin zitten. De normale korte en lange wissels hebben gewoon een metalen rail. Wat floris ook zegt over de sleper optillen, dat merk je goed terug als je op C rails met oude blikken donderbussen met sleper van 2 cm rijdt. Dan heb je om de haverklap kortsluiting in je wisselstraat. ;)
volgens mij zijn slanke drierailwissels technisch vrij taai. Als de sleper in een heel slappe hoek over de spoorstaaf moet kruisen en je een flinke geul vrij moet laten voor dikke flenzen krijg je een te lang stuk waar je geen puntcontacten kwijt kan en raakt de sleper de spoorstaaf. Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, maar dat maakt de zaak natuurlijk weer ingewikkelder en je kunt wissels niet meer openrijden.
En daar heb je precies het probleem ;)
Railion 6513

Tischbahning.de