Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.Is dat bij jouw ook het geval, Henk? En geeft dat dan geen problemen met slippen bij optrekken?
@Ben: Ja. Märklin heeft ook het merk Trix. Trix is het 2-rail merk van Märklin. Onder de naam Trix heb je ook een Mobile Station II of III, afkorting: MS2 / MS3. Het zijn dezelfde apparaten alleen een ander kleurtje. Tussen de 2 en 3 zit ook geen verschil. Dat is ook alleen het kleurtje.
Nah, een Märklinwissel is functioneel een wissel, maar doet verder niet eens moeite om op het grote voorbeeld te lijken. Dat is bij de wissels van Rocoline, Tillig en Weinert (in oplopende graad van realisme) echt wel anders.
Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Niet helemaal... Er wil nog wel eens een verschil in prijs in zitten.
Nee helaas niet, mocht nergens aankomen.
Wat betreft de wissels had ik het ook over oplopend realisme Laurent. Maar ik zie nog wel een flink verschil tussen Märklin rails en Rocoline hoor. Een Märklin ‘slank’ wissel heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. Het verschil in uiterlijk met de slankere wissels van Rocoline is groot.
Het belangrijkste verschil tussen drierail en tweerail is naar mijn mening dat je bij drierail vrijwel aan het grove railmateriaal van Märklin vast zit en dat je bij tweerail wat hebt te kiezen. Ook meer of minder slanke wissels is bij iedere baanomvang een keuze. Ik plaats liever wat minder wissels die er veel beter uit zien.
Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, ...
volgens mij zijn slanke drierailwissels technisch vrij taai. Als de sleper in een heel slappe hoek over de spoorstaaf moet kruisen en je een flinke geul vrij moet laten voor dikke flenzen krijg je een te lang stuk waar je geen puntcontacten kwijt kan en raakt de sleper de spoorstaaf. Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, maar dat maakt de zaak natuurlijk weer ingewikkelder en je kunt wissels niet meer openrijden.