Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?  (gelezen 12343 keer)

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #45 Gepost op: 11 September 2017, 20:54:26 »
Uitstekend verhaal Collin! Om de door jou genoemde redenen ben ik zelf van HO naar spoor 0 gegaan...........

Groeten, Ruud

PS: Klaas heeft gelijk; verschaling van tijd is onzin.

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #46 Gepost op: 11 September 2017, 21:58:15 »
Ervaringsdeskundige in N:

Als het je voornamelijk om het materieel gaat: kies h0.
Als het je gaat om de ruimtebesparing of een wat realistischer baanopbouw, kies N.
Als je wat hebt met klein spul: kies N of Z.

Ten 1e: volgens mij is in h0 veel meer keuze in NL spul, behalve de wadloper.
Ten 2e: veel NL N modellen zijn niet heel mooi, bijvoorbeeld de 1600 met zn franse chassis, of de TEE RAM die er niet uitziet, lelijke minitrix 1200 (die van piko is veel mooier, maar minder sterk)
Ten 3e: NL spul in N is hier in nederland gewild en daardoor relatief te duur (koploper 3tje kost ongeveer 225 - 250 euro ANALOOG)
Ten 4e: De beleving van het materieel in h0 is veel beter, heeft veel meer body, en zeker met stoomlocs is h0 absoluut de betere.
Ten 5e: de standaard N rail vind ik altijd raar om te zien met die hoge railstaaf.
Ten 6e: de koppelingen zijn absoluut verschrikkelijk. Zijn een afbraak aan de modellen. Dat er op dat vlak geen verbetering bedacht wordt...
Ten 7e: onderhoud is wat priegeliger
Ten 8e: kom je een keer ergens toevallig een treinenzaak tegen, meestal geen of weinig N.
Ten 9e: etc etc

Ik ben heel blij met mn N spoor, maar als de ruimte het toe zou laten zou ik zeker naar h0 gaan.
Met de stelling dat het storingsgevoelig is, en dat je er niet mee kan rangeren: stierestront. onzin.

Mijn tip zou zijn: koop wat N spul en ervaar het zelf. Maar verkoop je oude h0 nog maar even niet.

Suc6!!
Collin

Dat is anders ook heel persoonlijk (voor een deskundige). Die hoge railstaaf stoort me helemaal niet, bovendien zullen locomotieven met grotere radertjes hierdoor ook probleemloos kunnen rijden. (Heb toen die overwegen die vaak in startsets zaten ook weggedaan). Koppelingen zijn juist een groot voordeel hierdoor kun je verschillende merken met elkaar combineren dat is met H0 lange tijd helemaal niet het geval geweest. Ook wissel-/gelijkstroom zijn in H0 geen voordeel geweest.
Misschien met digitaal maar kleine rangeerlokjes zijn helemaal niet geschikt om met lage snelheden te rangeren. Met stoomlocs scheelt het per model, sommige rijden prima andere rijden minder goed. Ik vond de Minitrix 1200 juist erg mooi vooral die blauwe uitvoering. Maar goed heb het Nederlandse spul al jaren geleden weggedaan.
Het blijft allemaal heel persoonlijk en welke keuze je ook maakt het zal nooit erg gemakkelijk zijn. Het argument met die snelheid vind ik inderdaad wel wat vreemd. Al vind ik de vraagstelling wel interessant aangezien ik die zelf ook wel met regelmaat heb gesteld. Om de zoveel tijd weer eens een andere richting inslaan dat is juist het leuke van (o.a.) deze hobby.

Discussie over Ho of N is net als digitaal of analoog en dat is eindeloos.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2017, 22:09:03 door +++2010*** »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #47 Gepost op: 11 September 2017, 21:58:42 »
Om antwoord op de titel te geven, en de reden waarom;

Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?

Antwoord: Nope.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #48 Gepost op: 11 September 2017, 22:09:28 »
Wat een onzinnige conclusie. Er zijn 4 pagina's voor en tegens en het is nog steeds een kwestie van voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2017, 22:11:52 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #49 Gepost op: 11 September 2017, 22:11:53 »
Om antwoord op de titel te geven, en de reden waarom;

Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?

Antwoord: Nope.

Ik mis het waarom.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #50 Gepost op: 11 September 2017, 22:28:31 »
Ik rij al 40 jaar met n-spoor en nog steeds met veel plezier. Ja ik draag een bril en ja ik moet ook een loupe gebruiken voor onderhoud, maar met geduld en tijd, wie heeft dat niet voor een hobby, lukt het allemaal met plezier.
Als je een oppervlakte van 200 X 30 cm hebt kun je een leuke rangeerbaan opzetten met vele mogelijkheden, veel meer dan bij ho. Wat betreft rij problemen heb ik niet meer ervaren dan wat hier door ho-ers naar voren wordt gebracht.

Maar ben je een purist, klinknagel teller, of wil je NS materieel blijf dan bij HO in N zul je dat niet vinden of zeer weinig. Piko heeft er wat aan gedaan met in mijn ogen zeer goede modellen, maar hier blijft tot nu groten deels bij.

mvg Frans


barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #51 Gepost op: 11 September 2017, 22:30:42 »
Ik mis het waarom.

Nou , omdat de veronderstelling niet klopt op page 1
En omdat qwa verkeerd is getypt  :P
En omdat Frans de 4 pagina's met kennis van zaken goed heeft samengevat, dus.
Citaat
Maar de keuze komt mede doordat qwa nederlands modellen al een tijd stil staat en ik heb het idee dat juist n-spoor qwa nederlandse modellen in opkomst is
« Laatst bewerkt op: 11 September 2017, 22:33:25 door barry1972 »

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #52 Gepost op: 11 September 2017, 22:41:08 »
Het is inderdaad heel persoonlijk, en ik bedenk me dat ik wat vergeten ben:
Ik ben geen NL rijder, dat zorgt ervoor dat ik zat keuze heb binnen het gamma
van de seriefabrikanten.
Was dat wel zo geweest, dan was de N schaal voor mij afgevallen, zou een absolute
frustratie zijn geworden. Als je toch ziet wat er in H0 NL te krijgen is (voor normale
prijzen), ik ben er erg jaloers op.


+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #53 Gepost op: 11 September 2017, 23:06:19 »
Dat klopt wel. Heb ook wel geschreven dat de keuze niet verstandig is. Al vind ik spoorwegen in Nederland in het algemeen toch wel wat beperkt, door de privatisering is er weer wat variatie bij gekomen. Toch rijden er veel dezelfde type treinen rond, veel treinstellen ook. Met modelspoorwegen is dat niet zoveel anders. Maar heel persoonlijk. Het wegdoen was niet bepaald gemakkelijk maar heb er ook geen spijt van, keuze zat met N-spoor. 

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #54 Gepost op: 11 September 2017, 23:20:46 »
Wat  een afwisselende adviezen zeg, dan weer wel dan weer niet n-spoor, ik ga het rustig bekijken op eurospoor en dan zie ik wel verder. Het is wel zo blijf ik bij HO, dan kan ik de komende jaar wel effe stoppen, er is nauwelijks nieuwe modellen te koop op dit moment, kan alleen nog een Arriva GTW kopen, maar verder is de modellen die ik nodig heb niet te vinden, en een nummer variant van de 1700 komt er ook niet, ik kan uitzoeken wat voor goederen vervoer er rijd vanuit Rotterdam maasvlakte richting Eemshaven, maar verder is er (nog) niks meer te koop, de hard nodige ICR rijtuigen zonder aicro zijn al helemaal niet meer te vinden, zelfs op beurzen niet meer.

Iemand melde hier tussen de antwoorden dat je rijtijd kan overbruggen om gebruik te maken van Helix te gebruiken of zoiets, maar je kan daarmee toch geen minuten overbruggen? Maar ik vroeg me wel af, in Rotterdam miniworld hadden ze een tijdje Hanzelijn in n-spoor , ik heb daar op youtube een filmpje van gezien, dat was van Lelystad naar Zwolle, maar hadden ze deze baan zo groot gemaakt dat de rijtijd realistisch was? in 1:1 duurt de reis 26 mininuten
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #55 Gepost op: 11 September 2017, 23:27:20 »
is de vraag wel goed? bedoel je niet iets van 'kan ik de komende tijd meer nieuw verschenen N modellen kunnen kopen in tijdperk huppeldepup dan in H0?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #56 Gepost op: 11 September 2017, 23:32:23 »
ik ga het rustig bekijken op eurospoor

Waarom Eurospoor als ik vragen mag?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #57 Gepost op: 11 September 2017, 23:46:57 »
Ik denk omdat Eurospoor de eerstvolgende grote beurs is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #58 Gepost op: 11 September 2017, 23:53:06 »
Houten 7 oktober. Lijkt me sterk als je het daar niet vindt, het wel vindt op Eurospoor.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #59 Gepost op: 11 September 2017, 23:55:27 »
Waarom Eurospoor als ik vragen mag?

ik kom dan vooral voor de voorbeeld banen, en het liefst nederlands getint
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.