Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?  (gelezen 11260 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2017, 19:51:52 »
Hoezo staat de H0 markt stil? Juist de laatste paar jaren zijn er enorme aantallen H0 modellen bijgekomen waar we vroeger alleen maar van konden dromen: 3700, 6300, (mooie)6400, 1500, ovalen ramen rijtuig, 1200, Koploper, Hondekop en wat al niet meer. Wat er in N verkrijgbaar is blijft nog steeds veel minder. Behalve dan de Wadloper. Ook vind ik de detaillering veel minder in N, hoe mooi de nieuwe Piko 1200 en 2200 ook zijn, je blijft zitten met die ongelooflijk lompe wielen (naar verhouding) en koppelingen.

Het enige voordeel van N in mijn ogen is de benodigde ruimte. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar wie ben ik? Je zal voor jezelf uit moeten maken wat voor jou het mooist is.

Mvg,

Robert.

Sinds 2015 is er niks nieuws meer bij gekomen en als je kijkt naar de n-spoor markt die begint zich op te trekken met allerlei nieuwe modellen. Geef een voorbeeld als er vroeger bij de NS een nieuw model op de rails kwam kwam deze vrij snel in HO, maar de laatste jaren gebeurt dat niet meer, de oude versie sprinter rijd al jaren met 3 rijtuigen, vroeger had er allang een tussenrijtuig op de markt geweest en nu niet meer, je merkt de teruggang bij merken, meerdere merken geven ook al aan Nederland even links te laten liggen, grote voorbeelden zijn LS Models en Roco hiervan en in mindere mate Rivarossi, terwijl Piko met de N-spoor Nederland weer een beetje op de kaart probeert te zetten, dat ligt misschien ook aan de juiste vertegenwoordiger, dat weet ik niet, maar daarom vind ik dat HO stil staat, het is wel de hoop dat er snel wel weer vernieuwing komt voor HO, mijn project bv staat mede daardoor stil en mede daardoor overweeg ik een overstap, nu is mijn zolder zo groot, dat ik kan besluiten om tijdelijk n-spoor te nemen, een kant van mijn zolder en de rest van mijn zolder HO, om op die manier HO levend te houden en komen er nieuwe HO modellen die bij mijn thema passen dan schaf ik deze aan, maar komt er in de komende jaren geen nieuwe HO modellen meer bij dan houd het op, mijn thema heeft behoefte aan recente ICMm/ koploper , een VIRM het liefst op schaal, ICR's met en zonder airco en als het effe kan een wadloper. Ok voor n-spoor moet je ook zoeken naar een koploper, wadloper is nog redeljk te vinden en virm is er al helemaal niet. Dus het word afwegen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2017, 20:06:21 »
Als je de H0 markt mager vind, moet je vooral niet naar N-spoor gaan.
De meeste modellen worden eerst voor H0 uitgegeven, pas later voor N.
Misschien als je meer uitbreidingen wilt waarom ga dan niet proberen zelf iets te maken?

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #17 Gepost op: 10 september 2017, 20:52:24 »
hm, ja de verkrijgbaarheid van virms op schaal is wel een goede reden om N te gaan rijden inderdaad...  :angel:

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2017, 21:02:32 »
Sinds 2015 is er niks nieuws meer bij gekomen
Euhm, dus Plan U, Pec, stalen Post is niks?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2017, 21:07:29 »
Euhm, dus Plan U, Pec, stalen Post is niks?

Plan U was 2015 en de andere 2 heb ik niks mee , ben een tijdperk V/VI rijder
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2017, 21:59:26 »
Als ruimte geen probleem is zou ik het bij H0 houden. Ik heb zelf altijd N-spoor gehad. Eerst was dit vooral vanwege de ruimte. Ik heb zelf nooit zo'n behoefte gehad om naar H0 over te stappen. Vanwege mijn leeftijd en hierdoor ogen die achteruit gaan, zou ik nu wel voor H0 hebben gekozen. Behalve rijden met treinen doe ik verder niet zoveel meer met deze hobby. Ook heb niet echt behoefte aan een grote baan daarom ben ik maar bij n-spoor gebleven. Het fijne is dat ik op een vrij klein oppervlak 1 à 2 meter toch heel lange treinen kan laten rijden en omdat ik het simpel hou rijd alles perfect. Ook het opbergen van het rijdend materieel neemt zeer weinig plaats in dit zou met H0 veel meer ruimte in beslag hebben genomen.
Omdat je aangeeft met Nederlands materiaal te willen rijden zou ik toch voor H0 gaan ook al is met Piko het aanbod groter geworden. N-spoor is toch altijd vooral het antwoord geweest op het ruimte probleem (dus o.a. ook lange treinen, maar in hoeverre dat voor een Nederlandse baan opgaat).
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 23:45:13 door +++2010*** »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2017, 22:14:50 »
Als ik je goed begrijp, gaat het je eigenlijk om welke schaal (H0 of N) de meeste verschillende nieuw uitgebrachte Nederlandse modellen kan leveren. Volgens mij ben je zelf (en ook anderen op dit forum) al tot de conclusie gekomen dat dit inhoud dat je dan een lijstje kan maken van wat er zoal op de markt is in beide schalen.
Maak zo'n lijst en maak daarop gebaseerd een keuze.

Kan natuurlijk zomaar zijn dat volgend jaar in die andere (niet door jou gekozen) schaal dan een 'explosie" van Nederlandse modellen in de meest perfecte vorm op de markt komt. Maar alla, dan heb jij al een keuze gemaakt.

 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2017, 23:17:23 »
Ik ben een N rijder sinds 1983, daarvoor ook H0. Zeker er zijn mooie NS modellen verkrijgbaar in N, maar inderdaad met het stijgen van de jaren (ben nu 63) is het steeds moeilijker om de kleine modellen goed te bekijken, of iets te repareren.  Maar de keuze tussen N en H0 hangt ook af van wat je mooi vindt, met mooie lange stammen rijden wat in N goed kan ook op een beperkte ruimte. Of in H0 een beperkte rij lengte, vaak enkelspoor, maar wel mooie grote modellen die misschien op de baan maar een klein station aandoen?
Mijn keuze is nog altijd mooie lange treinen die van station naar station rijden.

Groet Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2017, 23:26:51 »
@Meppelspoor
Als je iets in je bol hebt dan moet je het gewoon ervaren. Ik zou zeggen: probeer het eerst eens met 1 of 2 treinen en kijk of het je bevalt. Dan kun je het altijd nog verkopen als het tegen blijkt te vallen.
Mijn vader had N spoor en ik vond het wel leuk, maar veel te klein. Het heeft geen massa: je hebt voor zo'n beetje hetzelfde geld bijna "niets' in je vingers.
Technisch is het ook een flink stuk lastiger, zoals anderen hier ook zeggen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 23:32:36 door St00mboy »

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2017, 23:37:36 »
De H0 markt is zeker niet mager, er zijn genoeg NS modellen te verkrijgen over de verschillende tijdperken verdeeld. "Meppelspoor" (Who is in the name?) geeft aan interesse te hebben in tijdperk V en VI. Sinds 2015 geen Nederlandse modellen meer? Over de verschillende merken verdeeld zijn er diverse modellen uitgebracht, enkele al genoemd en onlangs werd nog een nieuwe 1300 in verschillende uitvoeringen aangekondigd voor 2018 door REE-models en Artitec. En de NS 186 dan? Zelfs door 6 fabrikanten uitgebracht in H0.
In tijdperk V en VI kan in Nederland met locs van diverse private maatschappijen gereden worden en daarvan zijn er bij de vele fabrikanten genoeg modellen verkrijgbaar en zijn er genoeg aangekondigd.
De vraagsteller gaat gemakshalve voorbij aan wat voor kosten het uitbrengen van een nieuw model voor de fabrikant kost aan ontwikkeling en gereedschappen voordat het model in de winkel ligt. Met name voor een klein land als Nederland met een slinkend aantal modelspoorders. De fabrikant kijkt of er voldoende variaties van een model gemaakt kunnen worden om het model financieel interessant voor de fabrikant te maken.
Niet ieder jaar kunnen er vele nieuwheden uitgebracht worden voor de modelspoorders, er is altijd wel iemand teleur gesteld dat zijn wensmodel weer niet aangekondigd is. Er moet ten slotte altijd iets te wensen blijven.
Fabrikanten zoals LS Models kondigen modellen aan die enkele jaren later op de markt als eenmalige oplage. Dan moet je er tijdig bij zijn om het gewenste model te bestellen. En anders is het op de tweede hands markt op zoek te gaan naar het nog ontbrekende model.
Ik ben allang blij dat niet ieder jaar een stortvloed van Nederlandse modellen aangekondigd wordt, kan mijn portemonnee blijven lachen.

Als vraagsteller vindt dat er in N meer Nederlandse nieuwheden in tijdperk V en VI worden uitgebracht dan in H0, moet hij gewoon overstappen naar N. Ik kan mij niet vinden in deze gedachtegang.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #25 Gepost op: 11 september 2017, 00:09:33 »
Veel is nu ook als 3D-model te krijgen  in N.... in principe is in N gewoon veel te krijgen,
en in HO ook genoeg tegenwoordig. N is leuk voor lange treien en wat ruimere landschappen,
in HO is meer ruimte voor detail en zijn de modellen dus ook beter te bekijken...

Ikzelf heb veel in N maar heb ook genog aan HO in de verzameling...

Mvg,

Tis
********

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #26 Gepost op: 11 september 2017, 01:18:02 »
ik vind lange slepen wel mooi, maar is niet het aller belangrijkste in mijn keuze, misschien raar, maar ik wil ook realisme op de baan, bv als ik voor een traject ga tussen Groningen en Assen, dan is 17 min dat is in n-spoor 6,37 seconde en HO is dat 10,97 seconde, dit is mijn berekening dat ik ergens gevonden had, maar de vraag is natuurlijk hoeveel meter spoor is bv 6,37 n-spoor en 10,97 en je rijd beide met een koploper die mogen 140 km per uur , als dit bv 7 meter is aan spoor dan is het natuurlijk niet realistisch als de afstand tussen de 2 stations maar 5 meter ruimte is.

Iemand dit wel eens uitgezocht? hoeveel seconde per schaal per meter de trein aflegt?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3578
  • N Spoor Freak
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #27 Gepost op: 11 september 2017, 01:21:02 »
Ik rij van begin af aan al met N-spoor...

Ik heb wel eens gedacht om over te stappen in de jaren 80, toen was er nog nietzo veel aan Nederlands materieel te koop.......achteraf ben ik echt heel blij dat ik niet ben overgestapt naar H0!
Er zijn nu zoveel mooie NS-modellen te krijgen en deze doen echt niet onder voor de H0 modellen qua rijeigenschappen!!!
Omdat ik nu een nieuwe baan ga maken zit ik vaak te kijken naar youtube filmpjes van H0 en N-spoor voor inspiratie...wat mij opvalt is dat er bij H0 modellen best veel gestotter en gehapper te zien is van nieuwe modellen......ik dacht eigenlijk dat dit bijna niet voor kwam bij H0? Ik vind dat de  N-spoormodellen die tegenwoordig gemaakt worden echt niet onder doen voor H0 modellen!
Ik vind N-spoormodellen gewoon mooier dan H0, kan er niks aan doen ;D
En wat anderen al zeggen...ik vind met lange treinen rijden ook heel mooi!.....en dat kan gewoon met N-spoor! :laugh:
Nee......ik stap echt niet over naar H0.... :P
Ik zou de stap gewoon maken Meppelspoor ;)
Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 01:23:04 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #28 Gepost op: 11 september 2017, 06:34:34 »
ik vind lange slepen wel mooi, maar is niet het aller belangrijkste in mijn keuze, misschien raar, maar ik wil ook realisme op de baan, bv als ik voor een traject ga tussen Groningen en Assen, dan is 17 min dat is in n-spoor 6,37 seconde en HO is dat 10,97 seconde, dit is mijn berekening dat ik ergens gevonden had, maar de vraag is natuurlijk hoeveel meter spoor is bv 6,37 n-spoor en 10,97 en je rijd beide met een koploper die mogen 140 km per uur , als dit bv 7 meter is aan spoor dan is het natuurlijk niet realistisch als de afstand tussen de 2 stations maar 5 meter ruimte is.

Iemand dit wel eens uitgezocht? hoeveel seconde per schaal per meter de trein aflegt?

Meppelspoor,

Bij een schaalsnelheid van 120 km/u legt een loc/treinstel ongeveer 20.9 cm per seconde af. Bij een snelheid van 140 km/u is dat ongeveer 24.4 cm.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #29 Gepost op: 11 september 2017, 07:28:03 »
Plan U was 2015 en de andere 2 heb ik niks mee , ben een tijdperk V/VI rijder

De recente aanwas van Piko NL-modellen in schaal n gaat vooral over tijdperk 3b, 4 en een beetje uitloop naar 5: Hondekop, 2200, 1200.
Oudere modellen zijn vanzelf al voornamelijk tijdperk 4 in uitvoering: ICR, Wadloper of Koploper zijn nooit in grootserie in gemoderniseerde uitvoering uitgebracht.
NL-modellen naar hedendaags materieel in n gaat over de onvermijdelijke 186 en wat goederenspul.

Plan U in H0 van Artitec was trouwens eind 2016, Piko 2200 is net uitgebracht, er was de diarree aan 186 vorig jaar, enz.. In H0 bestaan nog altijd meer NL-modellen dan in n en voor tijdperk 5 en 6 hoef je al helemaal geen n te gaan rijden.

Schaal n is vooral te overwegen omdat je nu eenmaal met minder ruimte meer trein kan laten rijden. Door de aantrekkelijke Piko NL-modellen van de laatste tijd is het veel gemakkelijker geworden naar Nederlands voorbeeld schaal n te gaan rijden. Technisch is het tegenwoordig prima en zeer betrouwbaar spul, dat niet onder doet voor H0. Ik kan me goed voorstellen dat je schaal n leuk vindt - heb zelf jaren schaal n gereden - maar voor de beschikbare NL-modellen hoef je het niet te doen. Tijdperk 4 is nog altijd het best voorziene tijdperk in n.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.