BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Meppelspoor op 10 september 2017, 13:03:27
-
Na lang wikken en wegen en de hele vakantie erover te hebben nagedacht overweeg ik een overstap naar n-spoor, maar of dit verstandige keuze is weet ik nog niet. Maar de keuze komt mede doordat qwa nederlands modellen al een tijd stil staat en ik heb het idee dat juist n-spoor qwa nederlandse modellen in opkomst is zie de modellen die oa piko uitbrengt de laatste tijd zoals een 1200 enz. De keuze is nog niet definitief, maar ik neig er sterk naar, ok een aantal modellen word zoeken die ik wil hebben, maar sommige zijn splinter nieuw.
De modellen die ik ga zoeken zijn
- ns icr
- ns ic+
- ns koploper
- ns wadloper
- Arriva GTW
- ns hondekop
- ns 1700/1800
- ns ICK
Sommige zijn net uitgebracht, andere modellen word echt zoeken. Maar ik vind dat in HO de nederlandse markt een klein beetje stil staat en een voordeel van n-spoor is je hoeft niet te kiezen tussen 2-rail en 3-rail ;D ;D
-
Goedemorgen
wat voor mij belangrijk was
veel meer mogelijkheden voor scenery en baan in de beschikbare ruimte
nadeel alles is heel erg klein
groet kees
-
Hi Eric,
Alles heeft uiteraard voor- en nadelen, die voor iedereen net weer wat anders zijn.
Zeker tientallen jaren geleden was ik ook bijna van H0 overgestapt naar N, gelukkig heb ik dat niet gedaan.
We worden allemaal wat ouder, heb nog goeie ogen en behendige vingers maar H0 is toch een prettig "formaat" gebleken. Ben steeds blijer met H0.
groet
Harald
-
Dat was ook mijn eerste gedachte: ben je al aan de leesbril? De meeste overstappers van boven de veertig (heb je leeftijd niet gechecked) schalen juist op!
Mvg, Paul
-
inmiddels 62 en reuma en bril
het gaat goed met pincet en geduld ,soms veel geduld en regelmatig even pauzeren
klimaat hier helpt zeker
groet kees
-
Jaren terug ook overwogen de stap naar N spoor te maken.
Dat is toen niet gebeurd met reden:
De ruimte die ik nog tot mijn beschikking had anders ingedeeld,zodat er meer ruimte vrij kwam voor de hobby.
Ook even het aanwezige spoor materieel geteld wat evt. in de verkoop moest,zou ik overstappen naar N spoor ::)
Dit waren ong. 20 verhuisdozen met rijdend materieel! dus ik zou alleen door een financieele aderlating over kunnen stappen.
Is zoals gezegt niet gebeurd. Is het werkelijk waar dat er in N spoor meer nederlandse modellen uitkomen ???[ik volg dit niet zo]
Of zijn dat dan modellen die er in de h0 schaal al jaren bestaan??
Oja...de modellen die ik zelf bouw of verbouw is op h0 schaal goed te doen,in Nspoor zie ik mij dat niet doen [teveel verwondingen door zaag en mes]
Vriendelijke groet
-
Dat was ook mijn eerste gedachte: ben je al aan de leesbril? De meeste overstappers van boven de veertig (heb je leeftijd niet gechecked) schalen juist op!
Mvg, Paul
Ik ben 40 en ga 1 schaal verkleinen van H0 naal N vanwege ruimte gebrek. Tot nu toe nog geen spijt en er zijn voldoende Nederlands materieel in N als H0 dus daar maak ik mij geen zorgen in.
-
Om ruimtegebrek hoef ik niet over te stappen, lengte baan is iets meer dan 6 meter, ok met icrm set 7 delig kom al over de 2.30m zegt genoeg en bij n-spoor kan ik hele lange slepen maken, maar is geen breek punt. Ben er nog niet uit, misschien wacht ik eurospoor wel af. En speelt ook mee of er voor ho nou eens wat nieuws komt dat past bij mij thema.
-
Maar de keuze komt mede doordat qwa nederlands modellen al een tijd stil staat en ik heb het idee dat juist n-spoor qwa nederlandse modellen in opkomst is zie de modellen die oa piko uitbrengt de laatste tijd zoals een 1200 enz.
Sommige zijn net uitgebracht, andere modellen word echt zoeken. Maar ik vind dat in HO de nederlandse markt een klein beetje stil staat
dit meen je serieus ??? ???
volgens mij is t enige dat je in N wel hebt en in H0 niet een wadloper.
-
Hoezo staat de H0 markt stil? Juist de laatste paar jaren zijn er enorme aantallen H0 modellen bijgekomen waar we vroeger alleen maar van konden dromen: 3700, 6300, (mooie)6400, 1500, ovalen ramen rijtuig, 1200, Koploper, Hondekop en wat al niet meer. Wat er in N verkrijgbaar is blijft nog steeds veel minder. Behalve dan de Wadloper. Ook vind ik de detaillering veel minder in N, hoe mooi de nieuwe Piko 1200 en 2200 ook zijn, je blijft zitten met die ongelooflijk lompe wielen (naar verhouding) en koppelingen.
Het enige voordeel van N in mijn ogen is de benodigde ruimte. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar wie ben ik? Je zal voor jezelf uit moeten maken wat voor jou het mooist is.
Mvg,
Robert.
-
Ik ben als N spoorder juist jaloers op het veelzijdige assortiment NS materiaal in H0... als ik de ruimte zou hebben zou ik overstappen naar H0.
-
Ik heb jaren geleden ook wel eens overwogen om naar N over te stappen. Ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Veel te priegelig. Overstappen naar iets groters ga ik ook niet doen. Kan goed met H0 overweg en ik ben daar toch wel een beetje aan verknocht.
Als het gaat om de ruimte zou je je kunnen afvragen of je dromen misschien te groot zijn.
-
Bovendien heb je met spoor N veel contactproblemen en kun je rangeren wel vergeten..........
-
Ik heb N en HO met beiden niets mis mee, herken het contact probleem niet , ik heb vrij recente modellen , die rijden gewoon prima ook bij rangeren , het enige nadeel van N is vindt ik de koppelingen te groot ten aanzien van het model.
Zelfs de kortkoppelingen vind ik nog te groot.
Topmerken voor N zijn vaak de merken die een bepaald type maken die in het algemeen ook op het Nederlandse net te vinden zijn .En de modellen die eigenlijk net in het echt uit zijn .Dan heb ik het over de G1700 , de Vectron oa .
Merken die mij goed bevallen zijn Kato , Hobbytrain , Fleischmann en Piko.
Met HO heb ik meer mee en dan in de breedste zin.
-
Hoi Petra en Eric,
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik het werken aan HO materiaal velen malen fijner vind dan het gepriegel met N-spullen. Ik rijd zelf HO (ooit, lang geleden ook Z gehad, maar dat was helemaal horlogemakerswerk), maar heb ook wel N-locomotieven voor collega's gerepareerd.
Bovendien is HO qua rijzekerheid nog steeds beter dan N.
Bij de statische modelbouw heb ik voorkeur voor echt grote schalen: 1:12, 1:9, 1:8, 1:6 en misschien ooit 1:4. Heel fijn om mee te werken en super gedetailleerd.
Ergo: ik zou lekker bij HO blijven.
-
Hoezo staat de H0 markt stil? Juist de laatste paar jaren zijn er enorme aantallen H0 modellen bijgekomen waar we vroeger alleen maar van konden dromen: 3700, 6300, (mooie)6400, 1500, ovalen ramen rijtuig, 1200, Koploper, Hondekop en wat al niet meer. Wat er in N verkrijgbaar is blijft nog steeds veel minder. Behalve dan de Wadloper. Ook vind ik de detaillering veel minder in N, hoe mooi de nieuwe Piko 1200 en 2200 ook zijn, je blijft zitten met die ongelooflijk lompe wielen (naar verhouding) en koppelingen.
Het enige voordeel van N in mijn ogen is de benodigde ruimte. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar wie ben ik? Je zal voor jezelf uit moeten maken wat voor jou het mooist is.
Mvg,
Robert.
Sinds 2015 is er niks nieuws meer bij gekomen en als je kijkt naar de n-spoor markt die begint zich op te trekken met allerlei nieuwe modellen. Geef een voorbeeld als er vroeger bij de NS een nieuw model op de rails kwam kwam deze vrij snel in HO, maar de laatste jaren gebeurt dat niet meer, de oude versie sprinter rijd al jaren met 3 rijtuigen, vroeger had er allang een tussenrijtuig op de markt geweest en nu niet meer, je merkt de teruggang bij merken, meerdere merken geven ook al aan Nederland even links te laten liggen, grote voorbeelden zijn LS Models en Roco hiervan en in mindere mate Rivarossi, terwijl Piko met de N-spoor Nederland weer een beetje op de kaart probeert te zetten, dat ligt misschien ook aan de juiste vertegenwoordiger, dat weet ik niet, maar daarom vind ik dat HO stil staat, het is wel de hoop dat er snel wel weer vernieuwing komt voor HO, mijn project bv staat mede daardoor stil en mede daardoor overweeg ik een overstap, nu is mijn zolder zo groot, dat ik kan besluiten om tijdelijk n-spoor te nemen, een kant van mijn zolder en de rest van mijn zolder HO, om op die manier HO levend te houden en komen er nieuwe HO modellen die bij mijn thema passen dan schaf ik deze aan, maar komt er in de komende jaren geen nieuwe HO modellen meer bij dan houd het op, mijn thema heeft behoefte aan recente ICMm/ koploper , een VIRM het liefst op schaal, ICR's met en zonder airco en als het effe kan een wadloper. Ok voor n-spoor moet je ook zoeken naar een koploper, wadloper is nog redeljk te vinden en virm is er al helemaal niet. Dus het word afwegen.
-
Als je de H0 markt mager vind, moet je vooral niet naar N-spoor gaan.
De meeste modellen worden eerst voor H0 uitgegeven, pas later voor N.
Misschien als je meer uitbreidingen wilt waarom ga dan niet proberen zelf iets te maken?
Groet,
Arbhin
-
hm, ja de verkrijgbaarheid van virms op schaal is wel een goede reden om N te gaan rijden inderdaad... :angel:
-
Sinds 2015 is er niks nieuws meer bij gekomen
Euhm, dus Plan U, Pec, stalen Post is niks?
-
Euhm, dus Plan U, Pec, stalen Post is niks?
Plan U was 2015 en de andere 2 heb ik niks mee , ben een tijdperk V/VI rijder
-
Als ruimte geen probleem is zou ik het bij H0 houden. Ik heb zelf altijd N-spoor gehad. Eerst was dit vooral vanwege de ruimte. Ik heb zelf nooit zo'n behoefte gehad om naar H0 over te stappen. Vanwege mijn leeftijd en hierdoor ogen die achteruit gaan, zou ik nu wel voor H0 hebben gekozen. Behalve rijden met treinen doe ik verder niet zoveel meer met deze hobby. Ook heb niet echt behoefte aan een grote baan daarom ben ik maar bij n-spoor gebleven. Het fijne is dat ik op een vrij klein oppervlak 1 à 2 meter toch heel lange treinen kan laten rijden en omdat ik het simpel hou rijd alles perfect. Ook het opbergen van het rijdend materieel neemt zeer weinig plaats in dit zou met H0 veel meer ruimte in beslag hebben genomen.
Omdat je aangeeft met Nederlands materiaal te willen rijden zou ik toch voor H0 gaan ook al is met Piko het aanbod groter geworden. N-spoor is toch altijd vooral het antwoord geweest op het ruimte probleem (dus o.a. ook lange treinen, maar in hoeverre dat voor een Nederlandse baan opgaat).
-
Als ik je goed begrijp, gaat het je eigenlijk om welke schaal (H0 of N) de meeste verschillende nieuw uitgebrachte Nederlandse modellen kan leveren. Volgens mij ben je zelf (en ook anderen op dit forum) al tot de conclusie gekomen dat dit inhoud dat je dan een lijstje kan maken van wat er zoal op de markt is in beide schalen.
Maak zo'n lijst en maak daarop gebaseerd een keuze.
Kan natuurlijk zomaar zijn dat volgend jaar in die andere (niet door jou gekozen) schaal dan een 'explosie" van Nederlandse modellen in de meest perfecte vorm op de markt komt. Maar alla, dan heb jij al een keuze gemaakt.
-
Ik ben een N rijder sinds 1983, daarvoor ook H0. Zeker er zijn mooie NS modellen verkrijgbaar in N, maar inderdaad met het stijgen van de jaren (ben nu 63) is het steeds moeilijker om de kleine modellen goed te bekijken, of iets te repareren. Maar de keuze tussen N en H0 hangt ook af van wat je mooi vindt, met mooie lange stammen rijden wat in N goed kan ook op een beperkte ruimte. Of in H0 een beperkte rij lengte, vaak enkelspoor, maar wel mooie grote modellen die misschien op de baan maar een klein station aandoen?
Mijn keuze is nog altijd mooie lange treinen die van station naar station rijden.
Groet Hans
-
@Meppelspoor
Als je iets in je bol hebt dan moet je het gewoon ervaren. Ik zou zeggen: probeer het eerst eens met 1 of 2 treinen en kijk of het je bevalt. Dan kun je het altijd nog verkopen als het tegen blijkt te vallen.
Mijn vader had N spoor en ik vond het wel leuk, maar veel te klein. Het heeft geen massa: je hebt voor zo'n beetje hetzelfde geld bijna "niets' in je vingers.
Technisch is het ook een flink stuk lastiger, zoals anderen hier ook zeggen.
Leen.
-
De H0 markt is zeker niet mager, er zijn genoeg NS modellen te verkrijgen over de verschillende tijdperken verdeeld. "Meppelspoor" (Who is in the name?) geeft aan interesse te hebben in tijdperk V en VI. Sinds 2015 geen Nederlandse modellen meer? Over de verschillende merken verdeeld zijn er diverse modellen uitgebracht, enkele al genoemd en onlangs werd nog een nieuwe 1300 in verschillende uitvoeringen aangekondigd voor 2018 door REE-models en Artitec. En de NS 186 dan? Zelfs door 6 fabrikanten uitgebracht in H0.
In tijdperk V en VI kan in Nederland met locs van diverse private maatschappijen gereden worden en daarvan zijn er bij de vele fabrikanten genoeg modellen verkrijgbaar en zijn er genoeg aangekondigd.
De vraagsteller gaat gemakshalve voorbij aan wat voor kosten het uitbrengen van een nieuw model voor de fabrikant kost aan ontwikkeling en gereedschappen voordat het model in de winkel ligt. Met name voor een klein land als Nederland met een slinkend aantal modelspoorders. De fabrikant kijkt of er voldoende variaties van een model gemaakt kunnen worden om het model financieel interessant voor de fabrikant te maken.
Niet ieder jaar kunnen er vele nieuwheden uitgebracht worden voor de modelspoorders, er is altijd wel iemand teleur gesteld dat zijn wensmodel weer niet aangekondigd is. Er moet ten slotte altijd iets te wensen blijven.
Fabrikanten zoals LS Models kondigen modellen aan die enkele jaren later op de markt als eenmalige oplage. Dan moet je er tijdig bij zijn om het gewenste model te bestellen. En anders is het op de tweede hands markt op zoek te gaan naar het nog ontbrekende model.
Ik ben allang blij dat niet ieder jaar een stortvloed van Nederlandse modellen aangekondigd wordt, kan mijn portemonnee blijven lachen.
Als vraagsteller vindt dat er in N meer Nederlandse nieuwheden in tijdperk V en VI worden uitgebracht dan in H0, moet hij gewoon overstappen naar N. Ik kan mij niet vinden in deze gedachtegang.
Grz,
Gérard Drost
-
Veel is nu ook als 3D-model te krijgen in N.... in principe is in N gewoon veel te krijgen,
en in HO ook genoeg tegenwoordig. N is leuk voor lange treien en wat ruimere landschappen,
in HO is meer ruimte voor detail en zijn de modellen dus ook beter te bekijken...
Ikzelf heb veel in N maar heb ook genog aan HO in de verzameling...
Mvg,
Tis
-
ik vind lange slepen wel mooi, maar is niet het aller belangrijkste in mijn keuze, misschien raar, maar ik wil ook realisme op de baan, bv als ik voor een traject ga tussen Groningen en Assen, dan is 17 min dat is in n-spoor 6,37 seconde en HO is dat 10,97 seconde, dit is mijn berekening dat ik ergens gevonden had, maar de vraag is natuurlijk hoeveel meter spoor is bv 6,37 n-spoor en 10,97 en je rijd beide met een koploper die mogen 140 km per uur , als dit bv 7 meter is aan spoor dan is het natuurlijk niet realistisch als de afstand tussen de 2 stations maar 5 meter ruimte is.
Iemand dit wel eens uitgezocht? hoeveel seconde per schaal per meter de trein aflegt?
-
Ik rij van begin af aan al met N-spoor...
Ik heb wel eens gedacht om over te stappen in de jaren 80, toen was er nog nietzo veel aan Nederlands materieel te koop.......achteraf ben ik echt heel blij dat ik niet ben overgestapt naar H0!
Er zijn nu zoveel mooie NS-modellen te krijgen en deze doen echt niet onder voor de H0 modellen qua rijeigenschappen!!!
Omdat ik nu een nieuwe baan ga maken zit ik vaak te kijken naar youtube filmpjes van H0 en N-spoor voor inspiratie...wat mij opvalt is dat er bij H0 modellen best veel gestotter en gehapper te zien is van nieuwe modellen......ik dacht eigenlijk dat dit bijna niet voor kwam bij H0? Ik vind dat de N-spoormodellen die tegenwoordig gemaakt worden echt niet onder doen voor H0 modellen!
Ik vind N-spoormodellen gewoon mooier dan H0, kan er niks aan doen ;D
En wat anderen al zeggen...ik vind met lange treinen rijden ook heel mooi!.....en dat kan gewoon met N-spoor! :laugh:
Nee......ik stap echt niet over naar H0.... :P
Ik zou de stap gewoon maken Meppelspoor ;)
Groet,
Raymond
-
ik vind lange slepen wel mooi, maar is niet het aller belangrijkste in mijn keuze, misschien raar, maar ik wil ook realisme op de baan, bv als ik voor een traject ga tussen Groningen en Assen, dan is 17 min dat is in n-spoor 6,37 seconde en HO is dat 10,97 seconde, dit is mijn berekening dat ik ergens gevonden had, maar de vraag is natuurlijk hoeveel meter spoor is bv 6,37 n-spoor en 10,97 en je rijd beide met een koploper die mogen 140 km per uur , als dit bv 7 meter is aan spoor dan is het natuurlijk niet realistisch als de afstand tussen de 2 stations maar 5 meter ruimte is.
Iemand dit wel eens uitgezocht? hoeveel seconde per schaal per meter de trein aflegt?
Meppelspoor,
Bij een schaalsnelheid van 120 km/u legt een loc/treinstel ongeveer 20.9 cm per seconde af. Bij een snelheid van 140 km/u is dat ongeveer 24.4 cm.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Plan U was 2015 en de andere 2 heb ik niks mee , ben een tijdperk V/VI rijder
De recente aanwas van Piko NL-modellen in schaal n gaat vooral over tijdperk 3b, 4 en een beetje uitloop naar 5: Hondekop, 2200, 1200.
Oudere modellen zijn vanzelf al voornamelijk tijdperk 4 in uitvoering: ICR, Wadloper of Koploper zijn nooit in grootserie in gemoderniseerde uitvoering uitgebracht.
NL-modellen naar hedendaags materieel in n gaat over de onvermijdelijke 186 en wat goederenspul.
Plan U in H0 van Artitec was trouwens eind 2016, Piko 2200 is net uitgebracht, er was de diarree aan 186 vorig jaar, enz.. In H0 bestaan nog altijd meer NL-modellen dan in n en voor tijdperk 5 en 6 hoef je al helemaal geen n te gaan rijden.
Schaal n is vooral te overwegen omdat je nu eenmaal met minder ruimte meer trein kan laten rijden. Door de aantrekkelijke Piko NL-modellen van de laatste tijd is het veel gemakkelijker geworden naar Nederlands voorbeeld schaal n te gaan rijden. Technisch is het tegenwoordig prima en zeer betrouwbaar spul, dat niet onder doet voor H0. Ik kan me goed voorstellen dat je schaal n leuk vindt - heb zelf jaren schaal n gereden - maar voor de beschikbare NL-modellen hoef je het niet te doen. Tijdperk 4 is nog altijd het best voorziene tijdperk in n.
-
Ik vind het streven naar realisme voor mij juist weer teveel beperkingen opleggen. (Ik rij nu gewoon met alles wat ik mooi vind).
Iedere schaal heeft zo zijn voor- en nadelen. Dat wat voor jezelf de meeste voordelen heeft, dat zou ik gewoon doen. Dat lijkt me voor iedereen weer anders.
-
....dan is 17 min dat is in n-spoor 6,37 seconde en HO is dat 10,97 seconde,....
Wat een merkwaardige berekening. De schaalverhouding gaat over lengtematen, niet over tijden.
Als je Groningen-Assen wil uitbeelden, dan heb je veel lengte nodig. De afstand is ongeveer 25 km. In H0 wordt dat ongeveer 290 meter, in N ongeveer 155 meter. Ik weet niet hoe groot jouw zolder is, maar dat gaat je niet lukken.
En als het je wel lukt, en je rijdt op schaalsnelheid, dan duurt het, net als in werkelijkheid, in beide schalen 17 minuten.
-
Het is een kwestie van perceptie. Wanneer je meer plezier aan modelspoor beleeft als je in helikopterview een stationsgebied overziet waar je lange treinen ziet binnenlopen, of vanuit die hoogte een groot landschap wil overzien, is N spoor ideaal.
Wanneer je meer op het materieel zelf gericht bent en vanuit preiserperspectief je treinen wil bekijken omdat ze zo meer indruk maken en meer beleving in lijn met de werkelijkheid geven, moet je niet aan kleine schalen beginnen.
Technisch gezien is er nauwelijks nog bezwaar tegen N spoor, de verscheidenheid in aanbod zal altijd kleiner zijn.
-
Ok voor n-spoor moet je ook zoeken naar een koploper, wadloper is nog redeljk te vinden en virm is er al helemaal niet. Dus het word afwegen.
Mwah dat ligt er natuurlijk maar aan in hoeverre je perfectie zoekt.
Is een 3D print goed genoeg voor je is er een grote markt aan nederlands spul, van zelfbouw tot afgebouwde stellen (bv van Bisschop Modelbouw)
(https://farm5.staticflickr.com/4205/35409429800_e27c0c0cb3_b.jpg)
H0 of N moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
De enigste reden dat ik N leuk vind is omdat 3D printen er betaalbaar is en het wat kleiner is.
Maar het liefst print ik een VIRM in 1:45 uit en laat deze rondjes rijden door mijn niet bestaande grote tuin :)
-
Het is al meer geschreven hier in dit draadje maar aangezien ik ook al wat ouder ben en de kleine onderdelen in H0 al wat lastiger worden ben ik blij met H0.
Maar wat wil je lange treinen laten rijden op een relatief kleine ruimte dan zou N spoor een optie zijn, maar voor wat rangeerwerk op 1 of 2 modules blijft H0 mijn favoriet .
dus de keuze is aan je zelf.
mvgr Evert en Bas
-
Inderdaad ja, met rangeren zou ik voor H0 zijn gegaan.
Verstandiger is misschien zowel een H0 als een N-baan te nemen. Wat je niet in H0 hebt schaf je aan in N en andersom.
-
...
Iemand dit wel eens uitgezocht? hoeveel seconde per schaal per meter de trein aflegt?
Draadjes zat te vinden over "schaalsnelheid".... ;D 8)
Met allemaal dezelfde instinkers 8) ::)
Verder de keuze tussen N of H0 is zo persoonlijk. Maar ik zou ze niet laten afhangen van de "beschikbaarheid van materieel" wat zoals je aangeeft je drijfveer is. Tijden veranderen en productieschema's bij producenten ook.
-
Tijdsverloop tussen twee stations kan je oplossen met een helix of een schaduw station, helemaal realistisch gaat het nooit worden natuurlijk. Je kan er ook voor kiezen om geen station op je baan te maken, als je mooie lange treinen wil zien rijden voegt een station niet zoveel toe. Een andere keuze -die ik zou maken bij een H0 baan met weinig ruimte- slechts een station beetje landelijke sfeer met tender stoomlocomotieven. Een andere mogelijkheid is een baan naar Zwitsers voorbeeld, in Zwitserland zijn de spoorwegen klein gepland, met vaak enkelspoor.
Groet Hans
-
Allereerst, welke schaal je kiest is een persoonlijke keuze. Ik heb altijd H0 gehad en ben 3 jaar geleden overgestapt naar N spoor. Voornaamste reden is ruimte, niet het ruimtegebrek, maar dat ik in 1:160 gewoon op dezelfde ruimte veel meer kwijt kan. Realistischer bochtenwerk, realistischer lengte van perrons enzovoorts. Dat is voor mij de keuze geweest. Twijfelpunt was in het verleden dat ik Nederlands rij. Omdat ik alle tijdperken door elkaar gebruik (dat is het mooie van modelspoor, je kan je eigen werkelijkheid maken) en zeker met de diverse 3d geprinte modellen en kleinseriefabrikanten, viel het gebrek in Nederlands N-spoor eigenlijk gelijk weg. Er is zat te koop op dit vlak.
Inderdaad is N-spoor kleiner, maar dat heb ik simpel opgelost door een flink vergrotende tafelloep met led verlichting te kopen. Werkt perfect, alleen je vingers lijken zo groot door de loep.
Maar vooral, de keuze die je maakt is heel persoonlijk.
-
ik had inderdaad een rekenfout gemaakt, ik had 17 minuten x 60 seconden en delen door 87, maar het moest 0.87 zijn, 1/87 = 0.87 , en toen kwam er een heel ander getal uit, dus bv Assen - Groningen gaat hem natuurlijk niet worden, was wel grappig geweest, maar dan heb je een fabriek nodig qwa ruimte ;D ;D ;D.
Het gaat een moeilijke keuze worden, maar in ieder geval ga ik een lijst maken met modellen die bij de lijn horen tussen nu en 1980 en er mag z'on 5% van afwijken , voorbeeld er is nog nooit een ICE richting Groningen gekomen, maar bij mij komt ie wel, een DDM1 is er ooit wel geweest maar heel weinig maar dit is samen met de ICR mijn favoriet model dus die komt er zeker. ICR is er zeker wel geweest, maar is in HO niet meer te krijgen, VIRM is 1:100 pas eigenlijk niet bij al dat 1:87 spul en is intussen ook compleet uitverkocht.
-
1/87 is niet 0.87, hoor, maar gewoon 1:87, dus 0.weinig.
Maar: het enige dat verkleind wordt zijn de maten. De tijd blijft hetzelfde. 10 minuten tussen twee stations is nog steeds 10 minuten tussen twee stations in 1:87.
(Omdat de afstand tussen stations normaliter in model veel minder is dan het eigenlijik zou moeten zijn wordt bij modeldienstregelingen wel eens met "modeltijd" gewerkt waarbij de klok 6 of 8 keer sneller loopt. Maar dat geldt dus tussen stations. Voor rangeerwerk ben je weer aardig 1:1 bezig qua tijd).
Reinout
-
ik had inderdaad een rekenfout gemaakt, ik had 17 minuten x 60 seconden en delen door 87, maar het moest 0.87 zijn, 1/87 = 0.87 , ...
Dat kan mijn rekenkundige geest helemaal niet volgen: 1/87 = 0.0115 (dus zeker niet 0,87)
Hou met het verschalen ook rekening met het verschalen van de tijd. Je laat een trein ook geen 5min in een halte stoppen, maar eerder 5 à 10 sec. Dat geeft een tijdsverschaling van 1/60
Dan nog even rekening houden met je lengte verschaling op de baan die ook niet 1/87 is maar eerder 1/500 of zelfs 1/1000 benadert....
Op Vaerwegh Dok houden we op de hoofdbaan een snelheid aan van 0,2m/s tot 0,5m/s als schaalsnelheid.
Een rondje van bijna 30m in pakweg 1,5min voor een reizigerstrein, datzelfde rondje in 2 à 2,5 min voor een goederentrein. En dat loopt mooi. Op de haven baan is dat zelfs nog de helft trager.
-
Wanneer het rijden met lange treinen de reden vormt voor de overgang naar N kun je overwegen om lid te worden van een club met een passende clubbaan. Ga eens bij de verschillende clubs in de omgeving kijken en neem daarna een besluit.
Veel succes met de tocht.
-
Gaat denk ik toch vooral om keuze materieel.
-
Ervaringsdeskundige in N:
Als het je voornamelijk om het materieel gaat: kies h0.
Als het je gaat om de ruimtebesparing of een wat realistischer baanopbouw, kies N.
Als je wat hebt met klein spul: kies N of Z.
Ten 1e: volgens mij is in h0 veel meer keuze in NL spul, behalve de wadloper.
Ten 2e: veel NL N modellen zijn niet heel mooi, bijvoorbeeld de 1600 met zn franse chassis, of de TEE RAM die er niet uitziet, lelijke minitrix 1200 (die van piko is veel mooier, maar minder sterk)
Ten 3e: NL spul in N is hier in nederland gewild en daardoor relatief te duur (koploper 3tje kost ongeveer 225 - 250 euro ANALOOG)
Ten 4e: De beleving van het materieel in h0 is veel beter, heeft veel meer body, en zeker met stoomlocs is h0 absoluut de betere.
Ten 5e: de standaard N rail vind ik altijd raar om te zien met die hoge railstaaf.
Ten 6e: de koppelingen zijn absoluut verschrikkelijk. Zijn een afbraak aan de modellen. Dat er op dat vlak geen verbetering bedacht wordt...
Ten 7e: onderhoud is wat priegeliger
Ten 8e: kom je een keer ergens toevallig een treinenzaak tegen, meestal geen of weinig N.
Ten 9e: etc etc
Ik ben heel blij met mn N spoor, maar als de ruimte het toe zou laten zou ik zeker naar h0 gaan.
Met de stelling dat het storingsgevoelig is, en dat je er niet mee kan rangeren: stierestront. onzin.
Mijn tip zou zijn: koop wat N spul en ervaar het zelf. Maar verkoop je oude h0 nog maar even niet.
Suc6!!
Collin
-
Uitstekend verhaal Collin! Om de door jou genoemde redenen ben ik zelf van HO naar spoor 0 gegaan...........
Groeten, Ruud
PS: Klaas heeft gelijk; verschaling van tijd is onzin.
-
Ervaringsdeskundige in N:
Als het je voornamelijk om het materieel gaat: kies h0.
Als het je gaat om de ruimtebesparing of een wat realistischer baanopbouw, kies N.
Als je wat hebt met klein spul: kies N of Z.
Ten 1e: volgens mij is in h0 veel meer keuze in NL spul, behalve de wadloper.
Ten 2e: veel NL N modellen zijn niet heel mooi, bijvoorbeeld de 1600 met zn franse chassis, of de TEE RAM die er niet uitziet, lelijke minitrix 1200 (die van piko is veel mooier, maar minder sterk)
Ten 3e: NL spul in N is hier in nederland gewild en daardoor relatief te duur (koploper 3tje kost ongeveer 225 - 250 euro ANALOOG)
Ten 4e: De beleving van het materieel in h0 is veel beter, heeft veel meer body, en zeker met stoomlocs is h0 absoluut de betere.
Ten 5e: de standaard N rail vind ik altijd raar om te zien met die hoge railstaaf.
Ten 6e: de koppelingen zijn absoluut verschrikkelijk. Zijn een afbraak aan de modellen. Dat er op dat vlak geen verbetering bedacht wordt...
Ten 7e: onderhoud is wat priegeliger
Ten 8e: kom je een keer ergens toevallig een treinenzaak tegen, meestal geen of weinig N.
Ten 9e: etc etc
Ik ben heel blij met mn N spoor, maar als de ruimte het toe zou laten zou ik zeker naar h0 gaan.
Met de stelling dat het storingsgevoelig is, en dat je er niet mee kan rangeren: stierestront. onzin.
Mijn tip zou zijn: koop wat N spul en ervaar het zelf. Maar verkoop je oude h0 nog maar even niet.
Suc6!!
Collin
Dat is anders ook heel persoonlijk (voor een deskundige). Die hoge railstaaf stoort me helemaal niet, bovendien zullen locomotieven met grotere radertjes hierdoor ook probleemloos kunnen rijden. (Heb toen die overwegen die vaak in startsets zaten ook weggedaan). Koppelingen zijn juist een groot voordeel hierdoor kun je verschillende merken met elkaar combineren dat is met H0 lange tijd helemaal niet het geval geweest. Ook wissel-/gelijkstroom zijn in H0 geen voordeel geweest.
Misschien met digitaal maar kleine rangeerlokjes zijn helemaal niet geschikt om met lage snelheden te rangeren. Met stoomlocs scheelt het per model, sommige rijden prima andere rijden minder goed. Ik vond de Minitrix 1200 juist erg mooi vooral die blauwe uitvoering. Maar goed heb het Nederlandse spul al jaren geleden weggedaan.
Het blijft allemaal heel persoonlijk en welke keuze je ook maakt het zal nooit erg gemakkelijk zijn. Het argument met die snelheid vind ik inderdaad wel wat vreemd. Al vind ik de vraagstelling wel interessant aangezien ik die zelf ook wel met regelmaat heb gesteld. Om de zoveel tijd weer eens een andere richting inslaan dat is juist het leuke van (o.a.) deze hobby.
Discussie over Ho of N is net als digitaal of analoog en dat is eindeloos.
-
Om antwoord op de titel te geven, en de reden waarom;
Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
Antwoord: Nope.
-
Wat een onzinnige conclusie. Er zijn 4 pagina's voor en tegens en het is nog steeds een kwestie van voorkeur.
-
Om antwoord op de titel te geven, en de reden waarom;
Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
Antwoord: Nope.
Ik mis het waarom.
-
Ik rij al 40 jaar met n-spoor en nog steeds met veel plezier. Ja ik draag een bril en ja ik moet ook een loupe gebruiken voor onderhoud, maar met geduld en tijd, wie heeft dat niet voor een hobby, lukt het allemaal met plezier.
Als je een oppervlakte van 200 X 30 cm hebt kun je een leuke rangeerbaan opzetten met vele mogelijkheden, veel meer dan bij ho. Wat betreft rij problemen heb ik niet meer ervaren dan wat hier door ho-ers naar voren wordt gebracht.
Maar ben je een purist, klinknagel teller, of wil je NS materieel blijf dan bij HO in N zul je dat niet vinden of zeer weinig. Piko heeft er wat aan gedaan met in mijn ogen zeer goede modellen, maar hier blijft tot nu groten deels bij.
mvg Frans
-
Ik mis het waarom.
Nou , omdat de veronderstelling niet klopt op page 1
En omdat qwa verkeerd is getypt :P
En omdat Frans de 4 pagina's met kennis van zaken goed heeft samengevat, dus.
Maar de keuze komt mede doordat qwa nederlands modellen al een tijd stil staat en ik heb het idee dat juist n-spoor qwa nederlandse modellen in opkomst is
-
Het is inderdaad heel persoonlijk, en ik bedenk me dat ik wat vergeten ben:
Ik ben geen NL rijder, dat zorgt ervoor dat ik zat keuze heb binnen het gamma
van de seriefabrikanten.
Was dat wel zo geweest, dan was de N schaal voor mij afgevallen, zou een absolute
frustratie zijn geworden. Als je toch ziet wat er in H0 NL te krijgen is (voor normale
prijzen), ik ben er erg jaloers op.
-
Dat klopt wel. Heb ook wel geschreven dat de keuze niet verstandig is. Al vind ik spoorwegen in Nederland in het algemeen toch wel wat beperkt, door de privatisering is er weer wat variatie bij gekomen. Toch rijden er veel dezelfde type treinen rond, veel treinstellen ook. Met modelspoorwegen is dat niet zoveel anders. Maar heel persoonlijk. Het wegdoen was niet bepaald gemakkelijk maar heb er ook geen spijt van, keuze zat met N-spoor.
-
Wat een afwisselende adviezen zeg, dan weer wel dan weer niet n-spoor, ik ga het rustig bekijken op eurospoor en dan zie ik wel verder. Het is wel zo blijf ik bij HO, dan kan ik de komende jaar wel effe stoppen, er is nauwelijks nieuwe modellen te koop op dit moment, kan alleen nog een Arriva GTW kopen, maar verder is de modellen die ik nodig heb niet te vinden, en een nummer variant van de 1700 komt er ook niet, ik kan uitzoeken wat voor goederen vervoer er rijd vanuit Rotterdam maasvlakte richting Eemshaven, maar verder is er (nog) niks meer te koop, de hard nodige ICR rijtuigen zonder aicro zijn al helemaal niet meer te vinden, zelfs op beurzen niet meer.
Iemand melde hier tussen de antwoorden dat je rijtijd kan overbruggen om gebruik te maken van Helix te gebruiken of zoiets, maar je kan daarmee toch geen minuten overbruggen? Maar ik vroeg me wel af, in Rotterdam miniworld hadden ze een tijdje Hanzelijn in n-spoor , ik heb daar op youtube een filmpje van gezien, dat was van Lelystad naar Zwolle, maar hadden ze deze baan zo groot gemaakt dat de rijtijd realistisch was? in 1:1 duurt de reis 26 mininuten
-
is de vraag wel goed? bedoel je niet iets van 'kan ik de komende tijd meer nieuw verschenen N modellen kunnen kopen in tijdperk huppeldepup dan in H0?
-
ik ga het rustig bekijken op eurospoor
Waarom Eurospoor als ik vragen mag?
-
Ik denk omdat Eurospoor de eerstvolgende grote beurs is.
-
Houten 7 oktober. Lijkt me sterk als je het daar niet vindt, het wel vindt op Eurospoor.
-
Waarom Eurospoor als ik vragen mag?
ik kom dan vooral voor de voorbeeld banen, en het liefst nederlands getint
-
Ah prima. Dan kun je het daar ook voorleggen. Clubs weten vaak heel veel.
-
Volgens mij is het eigenlijk heel simpel (ondanks alle persoonlijke voorkeuren).. Wat wil je gaan uitbeelden en hoeveel ruimte heb je. En kies dan.
Wat er in de toekomst aan materiaal wordt uitgebracht weet je toch niet.. Dus dat zou ik niet leidend maken in je keuze. En 2de hands komt ook alles langs, alleen moet je soms wat geduld hebben..
Succes met de keuze.
Groet,
Chris
-
Iemand melde hier tussen de antwoorden dat je rijtijd kan overbruggen om gebruik te maken van Helix te gebruiken of zoiets, maar je kan daarmee toch geen minuten overbruggen?
Ben nog nooit bij miniwolrd geweest dus heb geen idee.
Maar ben wel ooit eens in Hausach bij de schwarzwald modell bahn geweest. Daar loopt de baan rond door de ruimte met links en rechts naast de hoofdingang de helixen om over het publiek heen te kunnen.
De trein is daar 15 minuten zoet mee om van de ene naar de nadere kant te komen. Is een bijzonder gezicht omdat je de trein volledig kan volgen.
Dus ja met een helix kun je zeker wel minuten overbruggen ;D
-
De klassieke manier om een realistische dienstregeling op het zichtbare deel van de baan te creëren is het schaduwstation. Kan een trein zo lang wegblijven als je wilt.
Is LSM ICR trouwens echt zo slecht te vinden?
-
Als je een oppervlakte van 200 X 30 cm hebt kun je een leuke rangeerbaan opzetten met vele mogelijkheden,
Zelfs op 20x30cm is al veel mogelijk ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sh_google_earth_1414398953.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sh_google_earth_1414398953.jpg)
Ik help nu en dan mijn dochter met haar N spoor baantje. Rijden en rangeren is tegenwoordig echt geen probleem meer, maar heb je een Minitrix T3, een ontwerp uit 1970, dan is de schaalsnelheid absurd en de stroomafname beroerd. Dat moet je niet als maatstaf voor N gebruiken, je vergelijkt ook niet je Lima startsetlok uit 1975 met een digitaal locje naar huidig ontwerp. Om van de oude T3 een goedrijdende Bello te maken is stroomafname op alle 6 wielen nodig en een andere motor met overbrenging.https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18742.msg279575.html#msg279575
-
De klassieke manier om een realistische dienstregeling op het zichtbare deel van de baan te creëren is het schaduwstation. Kan een trein zo lang wegblijven als je wilt.
Is LSM ICR trouwens echt zo slecht te vinden?
Nergens meer te krijgen.
-
Een helix om de trein lang onderweg te laten zijn vind ik verspilling van railmateriaal. Gewoon een schaduwstation waar je hem een poosje stil laat staan. Dat kost minder materiaal en heeft hetzelfde effect.
Helixen lijken een modeverschijnsel te worden, iedereen wil er een (of twee), maar het werkelijke nut ontgaat me een beetje.
-
Een helix om de trein lang onderweg te laten zijn vind ik verspilling van railmateriaal. Gewoon een schaduwstation waar je hem een poosje stil laat staan. Dat kost minder materiaal en heeft hetzelfde effect.
Helixen lijken een modeverschijnsel te worden, iedereen wil er een (of twee), maar het werkelijke nut ontgaat me een beetje.
Vind helix niet eens mooi.
-
Ik vind het HELemaalnIX ;D
-
Als je een helix maakt, maak dan ook meteen maar een dubbele...
https://www.youtube.com/v/M6NUs0PhSdA
-
De klassieke manier om een realistische dienstregeling op het zichtbare deel van de baan te creëren is het schaduwstation. Kan een trein zo lang wegblijven als je wilt.
Nee, joh... dat is te simpel gedacht.... Een trein stil zetten hoe kom je erop? ;D ;D
Groet Ronald.
-
Ja daar heb je een vitrine voor ;D
Dus de conclusie is eigenlijk dat een helix Ik vind het HELemaalnIX ;D
Eigenlijk een rijdende vitrine is ;D ;D maar dan met veel kabaal :angel:
-
of gewoon om een hoogte te overbruggen.......
-
Dat doen ze alleen met schepen. :P
Nee geintje, ieder moet zeker maken wat hij zelf wil (y)
-
ik had inderdaad een rekenfout gemaakt,
Je hebt geen rekenfout gemaakt, je hebt de fout gemaakt dat je bent gaan rekenen :D
17 min. blijft 17 min. in welke schaal dan ook.
-
Hou met het verschalen ook rekening met het verschalen van de tijd.
Wat jij doet heeft niets met verschalen te maken, je kunt tijd niet verschalen. Dat je niet 5 minuten wil wachten dat een trein in het station staat is gewoon een kwestie van ongeduld, onafgebroken actie willen zien op je modelbaan :D
Dat je tijd wil verkorten is een keuze, en op zich ie daar niets mis mee... maar een logisch verband met de schaal is er gewoon niet.
-
Waarom H0 of N? Kom gezellig in de spoor 0 wereld. En met smalspoor kan je echt lekker uit de voeten tegenwoordig.
Groeten Jeroen.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170919/fd1c86f51c69a8bf2f93bf0bdb8dd5cf.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170919/ee72caedd5014e7201d96aef9e8b1b04.jpg)
Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk
-
Ik wil spoor 1 alleen mijn portemonnee (lees mijn lieve vrouw) heb ik nog niet kunnen overtuigen 🤔
-
Met N spoor kan je net zo snel 1000 euro uitgeven als in spoor 1.
Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk