Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?  (gelezen 11293 keer)

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #30 Gepost op: 11 september 2017, 09:22:59 »
Ik vind het streven naar realisme voor mij juist weer teveel beperkingen opleggen. (Ik rij nu gewoon met alles wat ik mooi vind).

Iedere schaal heeft zo zijn voor- en nadelen. Dat wat voor jezelf de meeste voordelen heeft, dat zou ik gewoon doen. Dat lijkt me voor iedereen weer anders.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 09:25:44 door +++2010*** »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #31 Gepost op: 11 september 2017, 09:36:45 »
....dan is 17 min dat is in n-spoor 6,37 seconde en HO is dat 10,97 seconde,....
Wat een merkwaardige berekening. De schaalverhouding gaat over lengtematen, niet over tijden.
Als je Groningen-Assen wil uitbeelden, dan heb je veel lengte nodig. De afstand is ongeveer 25 km. In H0 wordt dat ongeveer 290 meter, in N ongeveer 155 meter. Ik weet niet hoe groot jouw zolder is, maar dat gaat je niet lukken.
En als het je wel lukt, en je rijdt op schaalsnelheid, dan duurt het, net als in werkelijkheid, in beide schalen 17 minuten.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #32 Gepost op: 11 september 2017, 09:45:59 »
Het is een kwestie van perceptie. Wanneer je meer plezier aan modelspoor beleeft als je in helikopterview een stationsgebied overziet waar je lange treinen ziet binnenlopen, of vanuit die hoogte een groot landschap wil overzien, is N spoor ideaal.
Wanneer je meer op het materieel zelf gericht bent en vanuit preiserperspectief je treinen wil bekijken omdat ze zo meer indruk maken en meer beleving in lijn met de werkelijkheid geven, moet je niet aan kleine schalen beginnen.
Technisch gezien is er nauwelijks nog bezwaar tegen N spoor, de verscheidenheid in aanbod zal altijd kleiner zijn.
RETROBAHN A.G.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #33 Gepost op: 11 september 2017, 09:55:02 »
Citaat
Ok voor n-spoor moet je ook zoeken naar een koploper, wadloper is nog redeljk te vinden en virm is er al helemaal niet. Dus het word afwegen.

Mwah dat ligt er natuurlijk maar aan in hoeverre je perfectie zoekt.
Is een 3D print goed genoeg voor je is er een grote markt aan nederlands spul, van zelfbouw tot afgebouwde stellen (bv van Bisschop Modelbouw)



H0 of N moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
De enigste reden dat ik N leuk vind is omdat 3D printen er betaalbaar is en het wat kleiner is.

Maar het liefst print ik een VIRM in 1:45 uit en laat deze rondjes rijden door mijn niet bestaande grote tuin :)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • de hondsrug baan
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #34 Gepost op: 11 september 2017, 10:12:05 »
Het is al meer geschreven hier in dit draadje maar aangezien ik ook al wat ouder ben en de kleine onderdelen in H0 al wat lastiger worden ben ik blij met H0.
Maar wat wil je lange treinen laten rijden op een relatief kleine ruimte dan zou N spoor een optie zijn, maar voor wat rangeerwerk op 1 of 2 modules blijft H0 mijn favoriet .


dus de keuze is aan je zelf.


mvgr Evert en Bas

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #35 Gepost op: 11 september 2017, 11:10:21 »
Inderdaad ja, met rangeren zou ik voor H0 zijn gegaan.

Verstandiger is misschien zowel een H0 als een N-baan te nemen. Wat je niet in H0 hebt schaf je aan in N en andersom.

« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 11:24:46 door +++2010*** »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #36 Gepost op: 11 september 2017, 13:04:52 »
...
Iemand dit wel eens uitgezocht? hoeveel seconde per schaal per meter de trein aflegt?

Draadjes zat te vinden over "schaalsnelheid"....  ;D 8)
Met allemaal dezelfde instinkers  8) ::)

Verder de keuze tussen N of H0 is zo persoonlijk. Maar ik zou ze niet laten afhangen van de "beschikbaarheid van materieel" wat zoals je aangeeft je drijfveer is. Tijden veranderen en productieschema's bij producenten ook.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 13:09:33 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #37 Gepost op: 11 september 2017, 15:01:09 »
Tijdsverloop tussen twee stations kan je oplossen met een helix of een schaduw station, helemaal realistisch gaat het nooit worden natuurlijk. Je kan er ook voor kiezen om geen station op je baan te maken, als je mooie lange treinen wil zien rijden voegt een station niet zoveel toe. Een andere keuze -die ik zou maken bij een H0 baan met weinig ruimte- slechts een station beetje landelijke sfeer met tender stoomlocomotieven. Een andere mogelijkheid is een baan naar Zwitsers voorbeeld, in Zwitserland zijn de spoorwegen klein gepland, met vaak enkelspoor.

Groet Hans

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #38 Gepost op: 11 september 2017, 15:47:39 »
Allereerst, welke schaal je kiest is een persoonlijke keuze. Ik heb altijd H0 gehad en ben 3 jaar geleden overgestapt naar N spoor. Voornaamste reden is ruimte, niet het ruimtegebrek, maar dat ik in 1:160 gewoon op dezelfde ruimte veel meer kwijt kan. Realistischer bochtenwerk, realistischer lengte van perrons enzovoorts. Dat is voor mij de keuze geweest. Twijfelpunt was in het verleden dat ik Nederlands rij. Omdat ik alle tijdperken door elkaar gebruik (dat is het mooie van modelspoor, je kan je eigen werkelijkheid maken) en zeker met de diverse 3d geprinte modellen en kleinseriefabrikanten, viel het gebrek in Nederlands N-spoor eigenlijk gelijk weg. Er is zat te koop op dit vlak.
Inderdaad is N-spoor kleiner, maar dat heb ik simpel opgelost door een flink vergrotende tafelloep met led verlichting te kopen. Werkt perfect, alleen je vingers lijken zo groot door de loep.
Maar vooral, de keuze die je maakt is heel persoonlijk.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #39 Gepost op: 11 september 2017, 16:36:16 »
ik had inderdaad een rekenfout gemaakt, ik had 17 minuten x 60 seconden en delen door 87, maar het moest 0.87 zijn, 1/87 = 0.87 , en toen kwam er een heel ander getal uit, dus bv Assen - Groningen gaat hem natuurlijk niet worden, was wel grappig geweest, maar dan heb je een fabriek nodig qwa ruimte  ;D ;D ;D.

Het gaat een moeilijke keuze worden, maar in ieder geval ga ik een lijst maken met modellen die bij de lijn horen tussen nu en 1980 en er mag z'on 5% van afwijken , voorbeeld er is nog nooit een ICE richting Groningen gekomen, maar bij mij komt ie wel, een DDM1 is er ooit wel geweest maar heel weinig maar dit is samen met de ICR mijn favoriet model dus die komt er zeker. ICR is er zeker wel geweest, maar is in HO niet meer te krijgen, VIRM is 1:100 pas eigenlijk niet bij al dat 1:87 spul en is intussen ook compleet uitverkocht.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #40 Gepost op: 11 september 2017, 16:49:56 »
1/87 is niet 0.87, hoor, maar gewoon 1:87, dus 0.weinig.

Maar: het enige dat verkleind wordt zijn de maten. De tijd blijft hetzelfde. 10 minuten tussen twee stations is nog steeds 10 minuten tussen twee stations in 1:87.

(Omdat de afstand tussen stations normaliter in model veel minder is dan het eigenlijik zou moeten zijn wordt bij modeldienstregelingen wel eens met "modeltijd" gewerkt waarbij de klok 6 of 8 keer sneller loopt. Maar dat geldt dus tussen stations. Voor rangeerwerk ben je weer aardig 1:1 bezig qua tijd).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #41 Gepost op: 11 september 2017, 17:09:39 »
ik had inderdaad een rekenfout gemaakt, ik had 17 minuten x 60 seconden en delen door 87, maar het moest 0.87 zijn, 1/87 = 0.87 , ...

Dat kan mijn rekenkundige geest helemaal niet volgen: 1/87 = 0.0115 (dus zeker niet 0,87)

Hou met het verschalen ook rekening met het verschalen van de tijd. Je laat een trein ook geen 5min in een halte stoppen, maar eerder 5 à 10 sec. Dat geeft een tijdsverschaling van 1/60
Dan nog even rekening houden met je lengte verschaling op de baan die ook niet 1/87 is maar eerder 1/500 of zelfs 1/1000 benadert....


Op Vaerwegh Dok houden we op de hoofdbaan een snelheid aan van 0,2m/s tot 0,5m/s als schaalsnelheid.
Een rondje van bijna 30m in pakweg 1,5min voor een reizigerstrein, datzelfde rondje in 2 à 2,5 min voor een goederentrein. En dat loopt mooi. Op de haven baan is dat zelfs nog de helft trager.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #42 Gepost op: 11 september 2017, 19:04:43 »
Wanneer het rijden met lange treinen de reden vormt voor de overgang naar N kun je overwegen om lid te worden van een club met een passende clubbaan. Ga eens bij de verschillende clubs in de omgeving kijken en neem daarna een besluit.

Veel succes met de tocht.
Groet,

Gerard

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #43 Gepost op: 11 september 2017, 19:19:13 »
Gaat denk ik toch vooral om keuze materieel.


Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #44 Gepost op: 11 september 2017, 20:47:34 »
Ervaringsdeskundige in N:

Als het je voornamelijk om het materieel gaat: kies h0.
Als het je gaat om de ruimtebesparing of een wat realistischer baanopbouw, kies N.
Als je wat hebt met klein spul: kies N of Z.

Ten 1e: volgens mij is in h0 veel meer keuze in NL spul, behalve de wadloper.
Ten 2e: veel NL N modellen zijn niet heel mooi, bijvoorbeeld de 1600 met zn franse chassis, of de TEE RAM die er niet uitziet, lelijke minitrix 1200 (die van piko is veel mooier, maar minder sterk)
Ten 3e: NL spul in N is hier in nederland gewild en daardoor relatief te duur (koploper 3tje kost ongeveer 225 - 250 euro ANALOOG)
Ten 4e: De beleving van het materieel in h0 is veel beter, heeft veel meer body, en zeker met stoomlocs is h0 absoluut de betere.
Ten 5e: de standaard N rail vind ik altijd raar om te zien met die hoge railstaaf.
Ten 6e: de koppelingen zijn absoluut verschrikkelijk. Zijn een afbraak aan de modellen. Dat er op dat vlak geen verbetering bedacht wordt...
Ten 7e: onderhoud is wat priegeliger
Ten 8e: kom je een keer ergens toevallig een treinenzaak tegen, meestal geen of weinig N.
Ten 9e: etc etc

Ik ben heel blij met mn N spoor, maar als de ruimte het toe zou laten zou ik zeker naar h0 gaan.
Met de stelling dat het storingsgevoelig is, en dat je er niet mee kan rangeren: stierestront. onzin.

Mijn tip zou zijn: koop wat N spul en ervaar het zelf. Maar verkoop je oude h0 nog maar even niet.

Suc6!!
Collin