Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
  

Auteur Topic: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?  (gelezen 12317 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Gepost op: 10 September 2017, 13:03:27 »
Na lang wikken en wegen en de hele vakantie erover te hebben nagedacht overweeg ik een overstap naar n-spoor, maar of dit verstandige keuze is weet ik nog niet. Maar de keuze komt mede doordat qwa nederlands modellen al een tijd stil staat en ik heb het idee dat juist n-spoor qwa nederlandse modellen in opkomst is zie de modellen die oa piko uitbrengt de laatste tijd zoals een 1200 enz. De keuze is nog niet definitief, maar ik neig er sterk naar, ok een aantal modellen word zoeken die ik wil hebben, maar sommige zijn splinter nieuw.

De modellen die ik ga zoeken zijn

- ns icr

- ns ic+

- ns koploper

- ns wadloper

- Arriva GTW

- ns hondekop

- ns 1700/1800

- ns ICK

Sommige zijn net uitgebracht, andere modellen word echt zoeken. Maar ik vind dat in HO de nederlandse markt een klein beetje stil staat en een voordeel van n-spoor is je hoeft niet te kiezen tussen 2-rail en 3-rail  ;D ;D

gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2017, 13:23:32 »
Goedemorgen
wat voor mij belangrijk was
veel meer mogelijkheden voor scenery en baan in de beschikbare ruimte
nadeel alles is heel erg klein
groet kees

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2017, 13:35:55 »
Hi Eric,

Alles heeft uiteraard voor- en nadelen, die voor iedereen net weer wat anders zijn.
Zeker tientallen jaren geleden was ik ook bijna van H0 overgestapt naar N, gelukkig heb ik dat niet gedaan.
We worden allemaal wat ouder, heb nog goeie ogen en behendige vingers maar H0 is toch een prettig "formaat" gebleken. Ben steeds blijer met H0.

groet
Harald

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2017, 13:51:10 »
Dat was ook mijn eerste gedachte: ben je al aan de leesbril? De meeste overstappers van boven de veertig (heb je leeftijd niet gechecked) schalen juist op!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2017, 14:27:21 »
inmiddels 62 en reuma en bril
het gaat goed met pincet en geduld ,soms veel geduld en regelmatig even pauzeren
klimaat hier helpt zeker
groet kees

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2017, 15:01:34 »
Jaren terug ook overwogen de stap naar N spoor te maken.
Dat is toen niet gebeurd met  reden:

De ruimte die ik nog tot mijn beschikking had anders ingedeeld,zodat er meer ruimte vrij kwam voor de hobby.
Ook even het aanwezige spoor materieel geteld wat evt. in de verkoop moest,zou ik overstappen naar N spoor  ::)
Dit waren ong. 20 verhuisdozen met rijdend materieel! dus ik zou alleen door een financieele aderlating over kunnen stappen.

Is zoals gezegt niet gebeurd. Is het werkelijk waar dat er in N spoor meer nederlandse modellen uitkomen ???[ik volg dit niet zo]
Of zijn dat dan modellen die er in de h0 schaal al jaren bestaan??
Oja...de modellen die ik zelf bouw of verbouw is op h0 schaal goed te doen,in Nspoor zie ik mij dat niet doen [teveel verwondingen door zaag en mes]


Vriendelijke groet
« Laatst bewerkt op: 10 September 2017, 15:06:34 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2017, 16:16:30 »
Dat was ook mijn eerste gedachte: ben je al aan de leesbril? De meeste overstappers van boven de veertig (heb je leeftijd niet gechecked) schalen juist op!

Mvg, Paul

Ik ben 40 en ga 1 schaal verkleinen van H0 naal N vanwege ruimte gebrek. Tot nu toe nog geen spijt en er zijn voldoende Nederlands materieel in N als H0 dus daar maak ik mij geen zorgen in.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2017, 16:34:43 »
Om ruimtegebrek hoef ik niet over te stappen,  lengte baan is iets meer dan 6 meter, ok met icrm set 7 delig kom al over de 2.30m zegt genoeg en bij n-spoor kan ik hele lange slepen maken, maar is geen breek punt. Ben er nog niet uit, misschien wacht ik eurospoor wel af. En speelt ook mee of er voor ho nou eens wat nieuws komt dat past bij mij thema.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #8 Gepost op: 10 September 2017, 16:38:06 »
Maar de keuze komt mede doordat qwa nederlands modellen al een tijd stil staat en ik heb het idee dat juist n-spoor qwa nederlandse modellen in opkomst is zie de modellen die oa piko uitbrengt de laatste tijd zoals een 1200 enz.
Sommige zijn net uitgebracht, andere modellen word echt zoeken. Maar ik vind dat in HO de nederlandse markt een klein beetje stil staat
dit meen je serieus  ??? ???
volgens mij is t enige dat je in N wel hebt en in H0 niet een wadloper.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #9 Gepost op: 10 September 2017, 16:45:48 »
Hoezo staat de H0 markt stil? Juist de laatste paar jaren zijn er enorme aantallen H0 modellen bijgekomen waar we vroeger alleen maar van konden dromen: 3700, 6300, (mooie)6400, 1500, ovalen ramen rijtuig, 1200, Koploper, Hondekop en wat al niet meer. Wat er in N verkrijgbaar is blijft nog steeds veel minder. Behalve dan de Wadloper. Ook vind ik de detaillering veel minder in N, hoe mooi de nieuwe Piko 1200 en 2200 ook zijn, je blijft zitten met die ongelooflijk lompe wielen (naar verhouding) en koppelingen.

Het enige voordeel van N in mijn ogen is de benodigde ruimte. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar wie ben ik? Je zal voor jezelf uit moeten maken wat voor jou het mooist is.

Mvg,

Robert.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #10 Gepost op: 10 September 2017, 16:50:30 »
Ik ben als N spoorder juist jaloers op het veelzijdige assortiment NS materiaal in H0... als ik de ruimte zou hebben zou ik overstappen naar H0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #11 Gepost op: 10 September 2017, 17:02:15 »
Ik heb jaren geleden ook wel eens overwogen om naar N over te stappen. Ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Veel te priegelig. Overstappen naar iets groters ga ik ook niet doen. Kan goed met H0 overweg en ik ben daar toch wel een beetje aan verknocht.
Als het gaat om de ruimte zou je je kunnen afvragen of je dromen misschien te groot zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #12 Gepost op: 10 September 2017, 17:05:48 »
Bovendien heb je met spoor N veel contactproblemen en kun je rangeren wel vergeten..........

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #13 Gepost op: 10 September 2017, 17:19:43 »
Ik heb  N en HO met beiden niets mis mee, herken het contact probleem niet , ik heb vrij recente modellen , die rijden gewoon prima ook bij rangeren , het enige nadeel van N is vindt ik de koppelingen te groot ten aanzien van het model.
Zelfs de kortkoppelingen vind ik nog te groot.
Topmerken voor N zijn vaak de merken die een bepaald type maken die in het algemeen ook op het Nederlandse net te vinden zijn .En de modellen die eigenlijk net in het echt uit zijn .Dan heb ik het over de G1700 , de Vectron  oa .
Merken die mij goed bevallen zijn Kato , Hobbytrain , Fleischmann en Piko.
Met HO heb ik meer mee en dan in de breedste zin.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Overweeg overstap naar n-spoor, verstandig?
« Reactie #14 Gepost op: 10 September 2017, 17:28:17 »
Hoi Petra en Eric,

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik het werken aan HO materiaal velen malen fijner vind dan het gepriegel met N-spullen. Ik rijd zelf HO (ooit, lang geleden ook Z gehad, maar dat was helemaal horlogemakerswerk), maar heb ook wel N-locomotieven voor collega's gerepareerd.
Bovendien is HO qua rijzekerheid nog steeds beter dan N.
Bij de statische modelbouw heb ik voorkeur voor echt grote schalen: 1:12, 1:9, 1:8, 1:6 en misschien ooit 1:4. Heel fijn om mee te werken en super gedetailleerd.
Ergo: ik zou lekker bij HO blijven.
Met beste groeten,

Dirk Meijer