Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door Lucien
Vandaag om 10:55:10
NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
  

Auteur Topic: NS 413 Grote Sik van Dutzrail  (gelezen 9580 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2017, 20:59:59 »
Nou nog een fatsoenlijke Hippel.  :P

Leuke line-up hoor!
« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 23:10:07 door Bert van Gelder. Reden: Fotocitaat verwijderd »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2017, 21:11:50 »
Ja! Een Hippel in messing  (y)

Overigens gaat de serie diesels in zelfbouw door:

de NS 160-165 van Dutzrail
de NS 450 is er van Kleinspoor op een fout Hippel onderstel
de NS 2000 van Wim Mesu
de NS 2400 van Philotrain

Er zijn er nog wel een paar die misschien eens in messing komen, maar de Hippel staat hoog op het verlanglijstje, net als een correcte 450. Misschien iets voor Erwin. Die heeft tenslotte ook bij de WSM gereden.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #32 Gepost op: 01 September 2017, 10:03:22 »
Ivo, dank voor je bouwverslag, ik heb er van genoten  (y)
Groet,

Gerard

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #33 Gepost op: 01 September 2017, 16:57:12 »
Ik sluit me bij Gerard aan. Mooi en snel gedaan Ivo.

Ten overvloede kan misschien ook nog vermeld worden, dat als je een aandrijving op beide assen van de Grote Sik wil, je ook nog kan wenden tot SB Modellbau.com. Ze kunnen een kant en klare aandrijving met Faulhabermotor, beide assen aangedreven, leveren voor de NS400.
Alleen is dan de open doorkijk door het frame van de Grote Sik versperd.

Ik zie dat ik ook nog wordt genoemd als leverancier van de NS2000.
Maar ze zijn bijna op.
Ik heb zegge en schrijven nog één bouwset van de NS2000 in de vorm van de NS600.
Daar is ook nog wel een 2000 van te bouwen. Maar dan is het over en uit (na 10 jaar).

Verder mag ik me zelf misschien ook nog aanprijzen als mogelijke leverancier van de NS100, de Oersik.
In bouwset vorm als gebouwd, voor matige prijzen.



Hartelijk dank. Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 16:58:49 door WimM »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #34 Gepost op: 06 September 2017, 00:43:13 »
De Grote Sik is nog niet af. De elektronica en de schroefkoppelingen moeten er nog aan. Ik kan zo snel geen SB aandrijving vinden, maar ik vermoed dat ik dan het chassis ook moet aanpassen. Ik laat het voorlopig zo.

Eerst moet er nog verlichting in de lantaarns. Bij LEDbaron op ebay heb ik 2 jaar geleden een aardige partij micro LED's gekocht met lakdraadjes er aan vast gesoldeerd. Ik zou ook niet weten hoe ik dat zelf moest doen.

In de lantaarns had ik via de onderkant al een gaatje geboord en eveneens in de bufferbalken en de chassisplaten. Dus dat is met een vergrootglas die draadjes door de gaatjes wurmen.

Eerste stap is de draadjes door de lantaarns:



Je ziet rechts nog onscherp het LEDje in de lucht zweven aan de draadjes.

Vervolgens door de bufferbalk:



En daarna achter de trapjes naar binnen. De aandrijving is vrij smal. Daardoor kunnen de draadjes langs de zijkant onder de huif worden vastgezet en met een weerstand verbonden worden met de decoder:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #35 Gepost op: 06 September 2017, 00:56:02 »
Ja da's echt feest he, met die kleredingen klooien...  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #36 Gepost op: 06 September 2017, 09:13:22 »
Hé Ivo, ik denk dat Richard bij het ontwerpen van deze kit niet aan het handwerk voor (naald en) draad heeft gedacht, je maakt het weer mooi af  (y)
Groet,

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #37 Gepost op: 06 September 2017, 09:17:13 »
Ik zou ook niet weten hoe ik dat zelf moest doen.

Beetje vreemde tekst van iemand die in een 2100 het binnenliggende drijfwerk nabouwt ........  :-\ :-\

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #38 Gepost op: 06 September 2017, 09:44:34 »
Heren, het zijn de kleine dingen die het doen. Zoals de bediening van de jalouzie  :)

Alleen die zin met de vergelijking met de 2100 maakt dat ik ga nadenken of dat toch kan. Maar dit is behoorlijk kleiner dan een binnenliggende aandrijving. Toegegeven, de smeerleidingen en de reductiekleppen/ventielen komen meer in de buurt. Ik denk dat je een paar gereedschapjes moet maken en dan kan je wel die draadjes solderen vermoed ik. Het is vooral het goed kunnen vasthouden van het LEDje. Pincet en tang zal veel verlies geven door of te hard knijpen of via een mooie boog door het tapijtmonster te worden verzwolgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #39 Gepost op: 06 September 2017, 09:45:41 »
Die ledjes zijn formaat zandkorrel, formaat vuildeel-onder-je vingernagel. Om daar draadjes aan te solderen is nano-werk, 2100-drijfwerk is dan een milli-klus  ;) . Als je dat kunt laten doen lijkt me dat geen straf...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #40 Gepost op: 06 September 2017, 09:52:05 »
Voor dat geld moet je het ook niet zelf wíllen doen lijkt mij.

Overigens heb ik deze dus ook nog liggen en ik zie alweer leuke toevoegingen hier. Waarmee de lat wel weer hoger komt te liggen. Eerst maar eens een simpel ML kitje zien te scoren. ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #41 Gepost op: 06 September 2017, 09:54:11 »
Ik ga het ook niet doen, maar het is wel aardig te bedenken hoe het zou kunnen. Dit soort zandkorrels met draadjes bestellen is eenvoudiger.  Dat lukt met een binnenliggend drijfwerk niet ;) Solderen met SMD componenten lukt nog wel, maar die worden ook steeds kleiner.

mvg,
Ivo

P.S., wat is een simpel ML kitje of zit de L te dicht naast de K?
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #42 Gepost op: 06 September 2017, 10:01:24 »
Ik lijm kleine ledjes altijd gewoon op tafel met secondelijm. Draadjes eraan bakken, ledje los steken met een scalpel, sinds ik t zo doe bijna geen ledjes meer verspeeld en tis een stuk minder irritant stresswerk

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #43 Gepost op: 06 September 2017, 10:37:19 »
 (y)

*** gaat andere tafel aanschaffen ****
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2017, 23:11:53 »
Na het nodige gepruts en twee 33k SMD weerstandjes op een stukje gaatjes print gezet heb ik dat aan een decoder gehangen. Een goede plek kon ik niet vinden en er zijn nog steeds draadjes zichtbaar in het machinistenhuis. Ik heb de decoder tegen de achterwand gezet, daar zit hij nergens in de weg. Vervolgens de zaak getest, maar de lok wilde niet lekker lopen. Er ontstond toch ergens sluiting in de aandrijving. Een dag laten liggen en weer uit elkaar halen wil wel eens helpen. Ik heb uiteindelijk de chassisplaten een heel klein beetje uit elkaar gebogen en toen reed het goed. Nu moet ik de LED's nog met gele lak behandelen, een glasplaatje in de lantaarns zetten, kijken of ik nog meer gewicht aan de voorkant kwijt kan en de koppelingen monteren en het ding is af.

Filmpje:

https://youtu.be/sDr1ZVRXwVs

mvg,
Ivo

Het waggelt nog een beetje. Dat komt omdat ik zelden wielen wobbelvrij op een as gedrukt krijg. Misschien toch nog maar eens een hulpgereedschap daarvoor maken.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2017, 23:13:54 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*