Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:35:22
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 20:29:44
Rocky Rail 6400
door
W. Dagevos
Vandaag
om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
Vandaag
om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 20:13:43
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Artitec 6300
door
Jos B.
Vandaag
om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:09:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: NS 413 Grote Sik van Dutzrail (gelezen 9970 keer)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #30 Gepost op:
31 August 2017, 20:59:59 »
Nou nog een fatsoenlijke Hippel.
Leuke line-up hoor!
«
Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 23:10:07 door Bert van Gelder. Reden: Fotocitaat verwijderd
»
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #31 Gepost op:
31 August 2017, 21:11:50 »
Ja! Een Hippel in messing
Overigens gaat de serie diesels in zelfbouw door:
de NS 160-165 van Dutzrail
de NS 450 is er van Kleinspoor op een fout Hippel onderstel
de NS 2000 van Wim Mesu
de NS 2400 van Philotrain
Er zijn er nog wel een paar die misschien eens in messing komen, maar de Hippel staat hoog op het verlanglijstje, net als een correcte 450. Misschien iets voor Erwin. Die heeft tenslotte ook bij de WSM gereden.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 850
mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #32 Gepost op:
01 September 2017, 10:03:22 »
Ivo, dank voor je bouwverslag, ik heb er van genoten
Gelogd
Groet,
Gerard
WimM
Offline
Berichten: 723
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #33 Gepost op:
01 September 2017, 16:57:12 »
Ik sluit me bij Gerard aan. Mooi en snel gedaan Ivo.
Ten overvloede kan misschien ook nog vermeld worden, dat als je een aandrijving op beide assen van de Grote Sik wil, je ook nog kan wenden tot SB Modellbau.com. Ze kunnen een kant en klare aandrijving met Faulhabermotor, beide assen aangedreven, leveren voor de NS400.
Alleen is dan de open doorkijk door het frame van de Grote Sik versperd.
Ik zie dat ik ook nog wordt genoemd als leverancier van de NS2000.
Maar ze zijn bijna op.
Ik heb zegge en schrijven nog één bouwset van de NS2000 in de vorm van de NS600.
Daar is ook nog wel een 2000 van te bouwen. Maar dan is het over en uit (na 10 jaar).
Verder mag ik me zelf misschien ook nog aanprijzen als mogelijke leverancier van de NS100, de Oersik.
In bouwset vorm als gebouwd, voor matige prijzen.
Hartelijk dank. Wim Mesu
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 16:58:49 door WimM
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #34 Gepost op:
06 September 2017, 00:43:13 »
De Grote Sik is nog niet af. De elektronica en de schroefkoppelingen moeten er nog aan. Ik kan zo snel geen SB aandrijving vinden, maar ik vermoed dat ik dan het chassis ook moet aanpassen. Ik laat het voorlopig zo.
Eerst moet er nog verlichting in de lantaarns. Bij LEDbaron op ebay heb ik 2 jaar geleden een aardige partij micro LED's gekocht met lakdraadjes er aan vast gesoldeerd. Ik zou ook niet weten hoe ik dat zelf moest doen.
In de lantaarns had ik via de onderkant al een gaatje geboord en eveneens in de bufferbalken en de chassisplaten. Dus dat is met een vergrootglas die draadjes door de gaatjes wurmen.
Eerste stap is de draadjes door de lantaarns:
Je ziet rechts nog onscherp het LEDje in de lucht zweven aan de draadjes.
Vervolgens door de bufferbalk:
En daarna achter de trapjes naar binnen. De aandrijving is vrij smal. Daardoor kunnen de draadjes langs de zijkant onder de huif worden vastgezet en met een weerstand verbonden worden met de decoder:
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #35 Gepost op:
06 September 2017, 00:56:02 »
Ja da's echt feest he, met die kleredingen klooien...
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 850
mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #36 Gepost op:
06 September 2017, 09:13:22 »
Hé Ivo, ik denk dat Richard bij het ontwerpen van deze kit niet aan het handwerk voor (naald en) draad heeft gedacht, je maakt het weer mooi af
Gelogd
Groet,
Gerard
guest7823
Gast
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #37 Gepost op:
06 September 2017, 09:17:13 »
Citaat van: Ivo tB op 06 September 2017, 00:43:13
Ik zou ook niet weten hoe ik dat zelf moest doen.
Beetje vreemde tekst van iemand die in een 2100 het binnenliggende drijfwerk nabouwt ........
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #38 Gepost op:
06 September 2017, 09:44:34 »
Heren, het zijn de kleine dingen die het doen. Zoals de bediening van de jalouzie
Alleen die zin met de vergelijking met de 2100 maakt dat ik ga nadenken of dat toch kan. Maar dit is behoorlijk kleiner dan een binnenliggende aandrijving. Toegegeven, de smeerleidingen en de reductiekleppen/ventielen komen meer in de buurt. Ik denk dat je een paar gereedschapjes moet maken en dan kan je wel die draadjes solderen vermoed ik. Het is vooral het goed kunnen vasthouden van het LEDje. Pincet en tang zal veel verlies geven door of te hard knijpen of via een mooie boog door het tapijtmonster te worden verzwolgen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4236
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #39 Gepost op:
06 September 2017, 09:45:41 »
Die ledjes zijn formaat zandkorrel, formaat vuildeel-onder-je vingernagel. Om daar draadjes aan te solderen is nano-werk, 2100-drijfwerk is dan een milli-klus
. Als je dat kunt laten doen lijkt me dat geen straf...
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8601
Nooit uitgeklust....
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #40 Gepost op:
06 September 2017, 09:52:05 »
Voor dat geld moet je het ook niet zelf wíllen doen lijkt mij.
Overigens heb ik deze dus ook nog liggen en ik zie alweer leuke toevoegingen hier. Waarmee de lat wel weer hoger komt te liggen. Eerst maar eens een simpel ML kitje zien te scoren.
Gelogd
Grasland
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #41 Gepost op:
06 September 2017, 09:54:11 »
Ik ga het ook niet doen, maar het is wel aardig te bedenken hoe het zou kunnen. Dit soort zandkorrels met draadjes bestellen is eenvoudiger. Dat lukt met een binnenliggend drijfwerk niet
Solderen met SMD componenten lukt nog wel, maar die worden ook steeds kleiner.
mvg,
Ivo
P.S., wat is een simpel ML kitje of zit de L te dicht naast de K?
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #42 Gepost op:
06 September 2017, 10:01:24 »
Ik lijm kleine ledjes altijd gewoon op tafel met secondelijm. Draadjes eraan bakken, ledje los steken met een scalpel, sinds ik t zo doe bijna geen ledjes meer verspeeld en tis een stuk minder irritant stresswerk
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4236
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #43 Gepost op:
06 September 2017, 10:37:19 »
*** gaat andere tafel aanschaffen ****
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
«
Reactie #44 Gepost op:
09 September 2017, 23:11:53 »
Na het nodige gepruts en twee 33k SMD weerstandjes op een stukje gaatjes print gezet heb ik dat aan een decoder gehangen. Een goede plek kon ik niet vinden en er zijn nog steeds draadjes zichtbaar in het machinistenhuis. Ik heb de decoder tegen de achterwand gezet, daar zit hij nergens in de weg. Vervolgens de zaak getest, maar de lok wilde niet lekker lopen. Er ontstond toch ergens sluiting in de aandrijving. Een dag laten liggen en weer uit elkaar halen wil wel eens helpen. Ik heb uiteindelijk de chassisplaten een heel klein beetje uit elkaar gebogen en toen reed het goed. Nu moet ik de LED's nog met gele lak behandelen, een glasplaatje in de lantaarns zetten, kijken of ik nog meer gewicht aan de voorkant kwijt kan en de koppelingen monteren en het ding is af.
Filmpje:
https://youtu.be/sDr1ZVRXwVs
mvg,
Ivo
Het waggelt nog een beetje. Dat komt omdat ik zelden wielen wobbelvrij op een as gedrukt krijg. Misschien toch nog maar eens een hulpgereedschap daarvoor maken.
«
Laatst bewerkt op: 09 September 2017, 23:13:54 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 413 Grote Sik van Dutzrail