Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:35:04
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:28:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
25 October 2025, 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
25 October 2025, 16:53:03
  

Auteur Topic: NS 413 Grote Sik van Dutzrail  (gelezen 10013 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2017, 21:03:05 »
Heel mooi geworden! Dat afplakken is af en toe net een suprise-ei. Je weet nooit wat voor verrassing je krijgt  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2017, 22:29:24 »
Ik ben er stil van.................
Groet,

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2017, 22:58:12 »
Gewoon vakwerk  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2017, 00:56:37 »
Ja dat dacht ik ook, vak wat een werk...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2017, 19:44:58 »
Bedankt voor jullie complimenten.  :) Maar het is nog niet af. ;)

Ik ben wat aan het experimenteren met foto's. Met mijn camera en mijn nieuwe flitser. De instellingen kloppen nog niet altijd en soms wordt er geflitst met een enorme belichtingstijd. Onderstaan een foto zoals Karst ze vaak maakt: op een groene snijmat. Alleen is mijn snijmat vooral in gebruik om Tamiya tape in stukjes te snijden en dat laat wel eens resten achter ;)

IMG_7693 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2017, 15:38:13 »
Nog wat detailwerk gedaan aan de kap: bufferbalken afgemaakt (op de buffers na) spuitwerk hier en daar aangevuld, geheel in de matlak gezet, ramen gemonteerd, binnenkant lantaarns chroom geschilderd en de rand in koper geschilderd en de nummerplaten erop geplakt.









Nu aan de slag met het afmaken van het chassis, de kap overal vullen met lood en dan zou het klaar moeten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2017, 15:47:21 »
Prachtig , maar dat wist je al  (y) (y) (y) (y) (y) (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #22 Gepost op: 27 August 2017, 18:50:26 »
wil je m wat laten trekken dan moet je m heel nadrukkelijk alleen aan de aangedreven kant ballast geven. Echt gewichtsverdeling 75/25 zegmaar... Tenminste das mijn ervaring met 1-as-aandrijvingen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #23 Gepost op: 27 August 2017, 21:14:28 »
tis een schatje Ivo (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #24 Gepost op: 29 August 2017, 09:11:37 »
Volgende stap is het chassis afmaken. De aandrijving heeft er al in gezeten, dus dat is niets nieuws. Nu moet de niet aangedreven achteras er nog in die verend is opgehangen. Er is mij terecht aangeraden de vering te vervangen door een steun midden boven de as, zodat er compensatie ontstaat ipv vering. Als het lokje regelmatig gaat ontsporen doe ik dat alsnog. Ik heb eerst ervoor gezorgd dat de aslagers goed kunnen bewegen in het chassis. Daarvoor moest er nog behoorlijk worden gevijld. Nu lijkt een en ander het goed te doen. De wielen pasten slecht op de as, maar eenmaal erop zitten er 2 behoorlijk los. Nu staat de 413 voor het eerst op de wielen:



Het blijkt dat de railruimers aan de lange kant zijn, want die rusten nu op de rails ipv de wielen. Een beetje bijbuigen gaat dat wel verhelpen, maar niet teveel naar binnen, want dan past het chassis er vanaf de onderkant niet meer in. Dat is ook het probleem van de zandleidingen. Die zitten aan de kap en als je die goed buigt dan krijg je het chassis er nooit meer in.

De loopas heeft behoorlijk wat zijdelingse speling en ik heb zo snel geen ringen gevonden in de kit. Met deze speling zal er keurig steeds kortsluiting zijn met de kap:



Inmiddels heb ik wat Romford ringen gevonden met een totale dikte van 1mm en is de speling voldoende beperkt.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #25 Gepost op: 29 August 2017, 18:23:02 »
mooie loc geworden!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #26 Gepost op: 29 August 2017, 23:22:54 »
Ben redelijk tevreden met het lokje.  :)  Ik zal ze binnenkort naast de andere Sikken zetten in een line up.

Vanavond verder met de aandrijving. Er is ook een printje meegeleverd om een NEM interface op te zetten. Dat printje heeft aan de onderkant ook rechtstreeks verbinding met de stroomafnemers. Het aantal draadjes blijft beperkt tot 2 voor de motoraansluitingen.

Eens kijken of het chassis het doet:

https://youtu.be/Yrp9saJMgAo

Daarna aan de slag met de gewichten. Er wordt een set zelfklevende gewichtjes in de kit meegeleverd, maar voorin achter de jalouzie heb ik een aantal stukken daklood zo precies mogelijk op maat gemaakt. Ook heb ik een paar gewichten tegen het dak achter geplakt. Het wordt een beetje puzzelen waar de decoder nog tussen past, maar de lok krijgt zo wel een aardig gewicht.

Rijden met kap is natuurlijk leuk. De koppelingen ontbreken nog dus echte trekkracht is nog niet zichtbaar.

https://youtu.be/-WR39VystmI

Er moet nu nog één buffer op, meer gewicht, de decoder plaatsen en LED's in de frontlantaarns en het is klaar. Ik zou alleen nog een fluitje willen installeren, maar ik kan zo snel geen klein printje vinden.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 23:25:40 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #27 Gepost op: 30 August 2017, 10:54:11 »
hm, lood onder het dak? daar zou ik juist de decoder plakken, dan wat lood achterin de accubak achter de cabine zodat de achteras niet ontspoort en verder al het gewicht voorin houden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #28 Gepost op: 30 August 2017, 13:27:12 »
Je hebt gelijk. De accubak ligt al vol met lood en er kon gewoon veel lood al voorin vóór de voorste as. Om te voorkomen dat er geen druk meer op de achterwielen staat en het op elke oneffenheid ontspoort heb ik toch nog wat gewicht achterin gestopt. Onder het dak was het makkelijkst, maar achter de deuren kan ook nog. Het wordt nu even puzzelen wat er nog boven de schuinliggende motor onder de huif past.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #29 Gepost op: 31 August 2017, 19:26:37 »
Decoder erin geprobeerd. Het loopt er goed op, maar de NEM stekker zit net omgekeerd en dat is onhandig. Volgens mij kan ik dit straffeloos 180 graden omkeren zolang ik de middelste 4 aansluitingen voor lichten en functies niet gebruik. Ook eens even de familie erbij gehaald:





Messing/nieuwzilver familie, Werps Oersik en Sik en Dutzrail Grote Sik


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*