Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:13:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 18:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 18:38:53
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door VictorPM
Vandaag om 18:27:45
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Biesje
Vandaag om 18:07:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
  

Auteur Topic: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?  (gelezen 4325 keer)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Beste,

Wegens ruimtegebrek ben ik van plan n spoor te gaan hanteren ipv ho. Nu was ik van plan Peco rails te gaan erbuiten en lees ik her en der dat de electrofrog wissels van Peco kortsluiting kunnen veroorzaken daar het frog stuk onderstroom staat en geschakeld wordt door de tong.

Hele simpele vraag; Kun je deze wissels nooit zomaar toepassen of treed dit probleem alleen maar op indien je een keerlus in je baan hebt zitten?

Is het probleem ook te verhelpen door de wissels compleet geïsoleerd te leggen en het puntstuk van stroom te voorzien?
« Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:33:21 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27020
    • Pagina van klaas
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2017, 17:27:45 »
Leggen ze "her en der" ook uit waar die kortsluiting ontstaat? Lijkt mij een indianenverhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2017, 17:36:02 »
Patrick,

Je kunt die wissels gewoon gebruiken, maar de aansluitingen op de rails van het puntstuk moet je isoleren.
Lees dit even: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2017, 17:36:53 »


Even snel een foto gemaakt van de handleiding van een 009 Electrofrog, voor N gaat hetzelfde op, volgens mij. Ik hoop dat het plaatje voldoende duidelijkheid geeft.

Groeten,
Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2017, 17:47:30 »
Op dat voorbeeld staat waar je de isolatie moet plaatsen en waar je de plus en de min van de rijspanning moet aansluiten na de isolatie.
Dus zoals je kunt zien de puntstukspoorstaven isoleren en zorgen dat er na de isolatie ook voor rijspanning is. That all there is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2017, 17:55:10 »
Ik neem aan dat het gaat om Peco code 55 rails en wissels. Zoniet raad ik je als N-spoorder aan om code 55 te nemen, het is natuurgetrouwer en naar mijn ervaring steviger vanwege de manier waarop de railstaven in de bielzen zijn verzonken.

Als het gaat om het verschil tussen InsulFrog en ElectroFrog zoals Perco dat noemt; InsulFrig wissels hebben een plastic puntstuk en ElectroFrog een metalen, dat wil zeggen de metalen rails lopen door tot in het puntstuk. Beiden hebben voor- en nadelen, mijn voorkeur heeft ElectroFrog.

Insulfrog:
- voordeel: eenvoudig te leggen, zeker voor de beginner omdat je het puntstuk niet zelf hoeft te isoleren.
- nadeel: zeker bij N-spoor blijven loks er vaak op staan... plastic puntstukken geven geen stroom door wat vooral voor kleine N-loks een ramp is.

ElectroFrog:
- voordeel: veel betere stroomtoevoer, zeker voor kleine N-loks en oudere loks met gebrekkige stroom aanvoer of loks met vieze wielen.
- nadeel: je moet het puntstuk isoleren en als het even kan via een schakeling afhankelijk van de wisselstand van stroom voorzien, anders hangt het af van de wisseltong stand of er stroom op het puntstuk staat...

Succes! :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2017, 18:01:22 »
Ik ga binnenkort aan een n baan beginnen en ga peco 55 gebruiken nu ik dit alles lees over de wissels heb ik zo mijn twijfels over, hoe ik de punt stukken moet isoleren.

Erik
« Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:32:27 door Bert van Gelder »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2017, 18:04:24 »
Eric, eigenlijk heel simpel te doen met de Peco isolatie raillassen
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rails-en-wissels/rails-peco-toebehoren/peco-sl311-raillassen-geisoleerd

Of je laat een stukje ruimte over bij de aansluiting van de volgende rail op het puntstuk

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2017, 18:18:26 »
Oke dan is het inderdaad makkelijk tedoen ik dacht dat ik moest solderen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2017, 18:27:53 »
Niet om te isoleren, wel als je er zeker van wil zijn dat het puntstuk altijd spanning krijgt.
In principe kan het puntstuk spanning krijgen middels de wisseltongen, maar als dat door corrosie verminderd kan het resulteren in spanningsloze puntstukken.
De ervaringen zijn hier heel verschillend in. Er zullen, ook hier, mensen zijn die jaren zonder probleem rijden, anderen zweren bij solderen.
De wissels zijn in ieder geval zo ontworpen dat de puntstukken spanning krijgen afhankelijk van de wisselstand via de wisseltongen. Hierdoor verandert de + en de - dus bij het omzetten van de wissels.
Als je de puntstukken niet isoleert dan zal deze gevoed worden door de rails die je aansluit op het puntstuk en creëer je zelf kortsluiting.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2017, 20:50:48 »
En als je het wissel op je werktafel gehad had, dan had je kunnen zien en ervaren dan Peco dat draadje al voor ons aan het puntstuk heeft gemaakt. Iets minder van de theorie uitgaan en gewoon de situatie vanuit de praktijk oplossen, geeft ook minder gedoe op fora's e.d.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2017, 21:11:53 »
Dus de 2 aftakende sporen (totaal 4 spoorstaven) alle 4 isoleren en na de isolatie weer nieuwe bedrading vanaf de centrale aanleggen?

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #12 Gepost op: 13 August 2017, 21:43:53 »
Patrick,

Alleen de twee spoorstaven van het puntstuk. Na de isolatie inderdaad weer een voedingsdraad aanleggen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2017, 21:54:23 »
 (y)

Ronald Meesters

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • NspoorFryslan
    • Ronald Meesters
Re: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2017, 17:01:47 »
Na vele jaren intensief gebruik op beurzen het volgende.
1. Kortsluiting is in theorie mogelijk, komt in de praktijk niet voor. De enige keer dat ik het meemaakte bleek een wieltje verschoven op de as waardoor de spoorbreedte fout was.
2. Hartstuk krijgt stroom via de wisseltongen. Als je heel goed kijkt zie je dat deze tongen tegen de rails "veren". Dwz ze schuren eventueel aanwezige oxidatie schoon. Ik heb 1 keer slechte stroomvoeding gehad. Even schoon maken met een glaspotlood deed wonderen.
3. Peco 55 is niet alleen veel mooier, de geometrie is ook veel beter dan code 80.
4. Het is zinvol ALTIJD alle rails van een wissel te isoleren. Bij latere aanpassingen kun je simpel de aansluitingen wijzigen. Achteraf isolatie aanbrengen is vaak bijna onmogelijk zonder grote ingrepen.
Succes.