Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ben
Vandaag
om 17:26:18
Line-up foto's van modellen
door
Bob11
Vandaag
om 17:25:27
Vermogen centrale
door
Montanbahn
Vandaag
om 17:22:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Albert.H0
Vandaag
om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:08:23
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:06:06
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Railpassie
Vandaag
om 17:04:55
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Simplex
Vandaag
om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte
door
bellejt
Vandaag
om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Sven
Vandaag
om 16:15:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Te 2/2
Vandaag
om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht
door
Jint Nijman
Vandaag
om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 15:21:51
Layne, Somewhere South.
door
sdz1976
Vandaag
om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:44:28
Welke decoder is dit?
door
Boterberg
Vandaag
om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:59:02
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:44:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk? (gelezen 4317 keer)
pbeumer2001
Offline
Berichten: 17
Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
«
Gepost op:
13 August 2017, 17:12:20 »
Beste,
Wegens ruimtegebrek ben ik van plan n spoor te gaan hanteren ipv ho. Nu was ik van plan Peco rails te gaan erbuiten en lees ik her en der dat de electrofrog wissels van Peco kortsluiting kunnen veroorzaken daar het frog stuk onderstroom staat en geschakeld wordt door de tong.
Hele simpele vraag; Kun je deze wissels nooit zomaar toepassen of treed dit probleem alleen maar op indien je een keerlus in je baan hebt zitten?
Is het probleem ook te verhelpen door de wissels compleet geïsoleerd te leggen en het puntstuk van stroom te voorzien?
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:33:21 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27020
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
13 August 2017, 17:27:45 »
Leggen ze "her en der" ook uit waar die kortsluiting ontstaat? Lijkt mij een indianenverhaal.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bjor
Offline
Berichten: 511
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
13 August 2017, 17:36:02 »
Patrick,
Je kunt die wissels gewoon gebruiken, maar de aansluitingen op de rails van het puntstuk moet je isoleren.
Lees dit even:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
GD
Offline
Berichten: 2175
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
13 August 2017, 17:36:53 »
Even snel een foto gemaakt van de handleiding van een 009 Electrofrog, voor N gaat hetzelfde op, volgens mij. Ik hoop dat het plaatje voldoende duidelijkheid geeft.
Groeten,
Gerard
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
13 August 2017, 17:47:30 »
Op dat voorbeeld staat waar je de isolatie moet plaatsen en waar je de plus en de min van de rijspanning moet aansluiten na de isolatie.
Dus zoals je kunt zien de puntstukspoorstaven isoleren en zorgen dat er na de isolatie ook voor rijspanning is. That all there is.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
13 August 2017, 17:55:10 »
Ik neem aan dat het gaat om Peco code 55 rails en wissels. Zoniet raad ik je als N-spoorder aan om code 55 te nemen, het is natuurgetrouwer en naar mijn ervaring steviger vanwege de manier waarop de railstaven in de bielzen zijn verzonken.
Als het gaat om het verschil tussen InsulFrog en ElectroFrog zoals Perco dat noemt; InsulFrig wissels hebben een plastic puntstuk en ElectroFrog een metalen, dat wil zeggen de metalen rails lopen door tot in het puntstuk. Beiden hebben voor- en nadelen, mijn voorkeur heeft ElectroFrog.
Insulfrog:
- voordeel: eenvoudig te leggen, zeker voor de beginner omdat je het puntstuk niet zelf hoeft te isoleren.
- nadeel: zeker bij N-spoor blijven loks er vaak op staan... plastic puntstukken geven geen stroom door wat vooral voor kleine N-loks een ramp is.
ElectroFrog:
- voordeel: veel betere stroomtoevoer, zeker voor kleine N-loks en oudere loks met gebrekkige stroom aanvoer of loks met vieze wielen.
- nadeel: je moet het puntstuk isoleren en als het even kan via een schakeling afhankelijk van de wisselstand van stroom voorzien, anders hangt het af van de wisseltong stand of er stroom op het puntstuk staat...
Succes!
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
13 August 2017, 18:01:22 »
Ik ga binnenkort aan een n baan beginnen en ga peco 55 gebruiken nu ik dit alles lees over de wissels heb ik zo mijn twijfels over, hoe ik de punt stukken moet isoleren.
Erik
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:32:27 door Bert van Gelder
»
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 253
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
13 August 2017, 18:04:24 »
Eric, eigenlijk heel simpel te doen met de Peco isolatie raillassen
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rails-en-wissels/rails-peco-toebehoren/peco-sl311-raillassen-geisoleerd
Of je laat een stukje ruimte over bij de aansluiting van de volgende rail op het puntstuk
Gelogd
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
13 August 2017, 18:18:26 »
Oke dan is het inderdaad makkelijk tedoen ik dacht dat ik moest solderen.
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 253
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
13 August 2017, 18:27:53 »
Niet om te isoleren, wel als je er zeker van wil zijn dat het puntstuk altijd spanning krijgt.
In principe kan het puntstuk spanning krijgen middels de wisseltongen, maar als dat door corrosie verminderd kan het resulteren in spanningsloze puntstukken.
De ervaringen zijn hier heel verschillend in. Er zullen, ook hier, mensen zijn die jaren zonder probleem rijden, anderen zweren bij solderen.
De wissels zijn in ieder geval zo ontworpen dat de puntstukken spanning krijgen afhankelijk van de wisselstand via de wisseltongen. Hierdoor verandert de + en de - dus bij het omzetten van de wissels.
Als je de puntstukken niet isoleert dan zal deze gevoed worden door de rails die je aansluit op het puntstuk en creëer je zelf kortsluiting.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
13 August 2017, 20:50:48 »
En als je het wissel op je werktafel gehad had, dan had je kunnen zien en ervaren dan Peco dat draadje al voor ons aan het puntstuk heeft gemaakt. Iets minder van de theorie uitgaan en gewoon de situatie vanuit de praktijk oplossen, geeft ook minder gedoe op fora's e.d.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
pbeumer2001
Offline
Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #11 Gepost op:
13 August 2017, 21:11:53 »
Dus de 2 aftakende sporen (totaal 4 spoorstaven) alle 4 isoleren en na de isolatie weer nieuwe bedrading vanaf de centrale aanleggen?
Gelogd
Bjor
Offline
Berichten: 511
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #12 Gepost op:
13 August 2017, 21:43:53 »
Patrick,
Alleen de twee spoorstaven van het puntstuk. Na de isolatie inderdaad weer een voedingsdraad aanleggen.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
pbeumer2001
Offline
Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #13 Gepost op:
13 August 2017, 21:54:23 »
Gelogd
Ronald Meesters
Offline
Berichten: 12
NspoorFryslan
Re: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
«
Reactie #14 Gepost op:
20 August 2017, 17:01:47 »
Na vele jaren intensief gebruik op beurzen het volgende.
1. Kortsluiting is in theorie mogelijk, komt in de praktijk niet voor. De enige keer dat ik het meemaakte bleek een wieltje verschoven op de as waardoor de spoorbreedte fout was.
2. Hartstuk krijgt stroom via de wisseltongen. Als je heel goed kijkt zie je dat deze tongen tegen de rails "veren". Dwz ze schuren eventueel aanwezige oxidatie schoon. Ik heb 1 keer slechte stroomvoeding gehad. Even schoon maken met een glaspotlood deed wonderen.
3. Peco 55 is niet alleen veel mooier, de geometrie is ook veel beter dan code 80.
4. Het is zinvol ALTIJD alle rails van een wissel te isoleren. Bij latere aanpassingen kun je simpel de aansluitingen wijzigen. Achteraf isolatie aanbrengen is vaak bijna onmogelijk zonder grote ingrepen.
Succes.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?