Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
  

Auteur Topic: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?  (gelezen 4133 keer)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Beste,

Wegens ruimtegebrek ben ik van plan n spoor te gaan hanteren ipv ho. Nu was ik van plan Peco rails te gaan erbuiten en lees ik her en der dat de electrofrog wissels van Peco kortsluiting kunnen veroorzaken daar het frog stuk onderstroom staat en geschakeld wordt door de tong.

Hele simpele vraag; Kun je deze wissels nooit zomaar toepassen of treed dit probleem alleen maar op indien je een keerlus in je baan hebt zitten?

Is het probleem ook te verhelpen door de wissels compleet geïsoleerd te leggen en het puntstuk van stroom te voorzien?
« Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:33:21 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2017, 17:27:45 »
Leggen ze "her en der" ook uit waar die kortsluiting ontstaat? Lijkt mij een indianenverhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2017, 17:36:02 »
Patrick,

Je kunt die wissels gewoon gebruiken, maar de aansluitingen op de rails van het puntstuk moet je isoleren.
Lees dit even: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2017, 17:36:53 »


Even snel een foto gemaakt van de handleiding van een 009 Electrofrog, voor N gaat hetzelfde op, volgens mij. Ik hoop dat het plaatje voldoende duidelijkheid geeft.

Groeten,
Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2017, 17:47:30 »
Op dat voorbeeld staat waar je de isolatie moet plaatsen en waar je de plus en de min van de rijspanning moet aansluiten na de isolatie.
Dus zoals je kunt zien de puntstukspoorstaven isoleren en zorgen dat er na de isolatie ook voor rijspanning is. That all there is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2017, 17:55:10 »
Ik neem aan dat het gaat om Peco code 55 rails en wissels. Zoniet raad ik je als N-spoorder aan om code 55 te nemen, het is natuurgetrouwer en naar mijn ervaring steviger vanwege de manier waarop de railstaven in de bielzen zijn verzonken.

Als het gaat om het verschil tussen InsulFrog en ElectroFrog zoals Perco dat noemt; InsulFrig wissels hebben een plastic puntstuk en ElectroFrog een metalen, dat wil zeggen de metalen rails lopen door tot in het puntstuk. Beiden hebben voor- en nadelen, mijn voorkeur heeft ElectroFrog.

Insulfrog:
- voordeel: eenvoudig te leggen, zeker voor de beginner omdat je het puntstuk niet zelf hoeft te isoleren.
- nadeel: zeker bij N-spoor blijven loks er vaak op staan... plastic puntstukken geven geen stroom door wat vooral voor kleine N-loks een ramp is.

ElectroFrog:
- voordeel: veel betere stroomtoevoer, zeker voor kleine N-loks en oudere loks met gebrekkige stroom aanvoer of loks met vieze wielen.
- nadeel: je moet het puntstuk isoleren en als het even kan via een schakeling afhankelijk van de wisselstand van stroom voorzien, anders hangt het af van de wisseltong stand of er stroom op het puntstuk staat...

Succes! :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2017, 18:01:22 »
Ik ga binnenkort aan een n baan beginnen en ga peco 55 gebruiken nu ik dit alles lees over de wissels heb ik zo mijn twijfels over, hoe ik de punt stukken moet isoleren.

Erik
« Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:32:27 door Bert van Gelder »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2017, 18:04:24 »
Eric, eigenlijk heel simpel te doen met de Peco isolatie raillassen
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rails-en-wissels/rails-peco-toebehoren/peco-sl311-raillassen-geisoleerd

Of je laat een stukje ruimte over bij de aansluiting van de volgende rail op het puntstuk

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2017, 18:18:26 »
Oke dan is het inderdaad makkelijk tedoen ik dacht dat ik moest solderen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2017, 18:27:53 »
Niet om te isoleren, wel als je er zeker van wil zijn dat het puntstuk altijd spanning krijgt.
In principe kan het puntstuk spanning krijgen middels de wisseltongen, maar als dat door corrosie verminderd kan het resulteren in spanningsloze puntstukken.
De ervaringen zijn hier heel verschillend in. Er zullen, ook hier, mensen zijn die jaren zonder probleem rijden, anderen zweren bij solderen.
De wissels zijn in ieder geval zo ontworpen dat de puntstukken spanning krijgen afhankelijk van de wisselstand via de wisseltongen. Hierdoor verandert de + en de - dus bij het omzetten van de wissels.
Als je de puntstukken niet isoleert dan zal deze gevoed worden door de rails die je aansluit op het puntstuk en creëer je zelf kortsluiting.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2017, 20:50:48 »
En als je het wissel op je werktafel gehad had, dan had je kunnen zien en ervaren dan Peco dat draadje al voor ons aan het puntstuk heeft gemaakt. Iets minder van de theorie uitgaan en gewoon de situatie vanuit de praktijk oplossen, geeft ook minder gedoe op fora's e.d.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2017, 21:11:53 »
Dus de 2 aftakende sporen (totaal 4 spoorstaven) alle 4 isoleren en na de isolatie weer nieuwe bedrading vanaf de centrale aanleggen?

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #12 Gepost op: 13 August 2017, 21:43:53 »
Patrick,

Alleen de twee spoorstaven van het puntstuk. Na de isolatie inderdaad weer een voedingsdraad aanleggen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2017, 21:54:23 »
 (y)

Ronald Meesters

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • NspoorFryslan
    • Ronald Meesters
Re: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2017, 17:01:47 »
Na vele jaren intensief gebruik op beurzen het volgende.
1. Kortsluiting is in theorie mogelijk, komt in de praktijk niet voor. De enige keer dat ik het meemaakte bleek een wieltje verschoven op de as waardoor de spoorbreedte fout was.
2. Hartstuk krijgt stroom via de wisseltongen. Als je heel goed kijkt zie je dat deze tongen tegen de rails "veren". Dwz ze schuren eventueel aanwezige oxidatie schoon. Ik heb 1 keer slechte stroomvoeding gehad. Even schoon maken met een glaspotlood deed wonderen.
3. Peco 55 is niet alleen veel mooier, de geometrie is ook veel beter dan code 80.
4. Het is zinvol ALTIJD alle rails van een wissel te isoleren. Bij latere aanpassingen kun je simpel de aansluitingen wijzigen. Achteraf isolatie aanbrengen is vaak bijna onmogelijk zonder grote ingrepen.
Succes.