Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
zofman
Vandaag
om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ben
Vandaag
om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:25:05
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 05:54:25
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:25:44
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0
door
gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
31 July 2025, 17:33:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk? (gelezen 4133 keer)
pbeumer2001
Offline
Berichten: 17
Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
«
Gepost op:
13 August 2017, 17:12:20 »
Beste,
Wegens ruimtegebrek ben ik van plan n spoor te gaan hanteren ipv ho. Nu was ik van plan Peco rails te gaan erbuiten en lees ik her en der dat de electrofrog wissels van Peco kortsluiting kunnen veroorzaken daar het frog stuk onderstroom staat en geschakeld wordt door de tong.
Hele simpele vraag; Kun je deze wissels nooit zomaar toepassen of treed dit probleem alleen maar op indien je een keerlus in je baan hebt zitten?
Is het probleem ook te verhelpen door de wissels compleet geïsoleerd te leggen en het puntstuk van stroom te voorzien?
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:33:21 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26672
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
13 August 2017, 17:27:45 »
Leggen ze "her en der" ook uit waar die kortsluiting ontstaat? Lijkt mij een indianenverhaal.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
13 August 2017, 17:36:02 »
Patrick,
Je kunt die wissels gewoon gebruiken, maar de aansluitingen op de rails van het puntstuk moet je isoleren.
Lees dit even:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
GD
Offline
Berichten: 2155
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
13 August 2017, 17:36:53 »
Even snel een foto gemaakt van de handleiding van een 009 Electrofrog, voor N gaat hetzelfde op, volgens mij. Ik hoop dat het plaatje voldoende duidelijkheid geeft.
Groeten,
Gerard
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
13 August 2017, 17:47:30 »
Op dat voorbeeld staat waar je de isolatie moet plaatsen en waar je de plus en de min van de rijspanning moet aansluiten na de isolatie.
Dus zoals je kunt zien de puntstukspoorstaven isoleren en zorgen dat er na de isolatie ook voor rijspanning is. That all there is.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
13 August 2017, 17:55:10 »
Ik neem aan dat het gaat om Peco code 55 rails en wissels. Zoniet raad ik je als N-spoorder aan om code 55 te nemen, het is natuurgetrouwer en naar mijn ervaring steviger vanwege de manier waarop de railstaven in de bielzen zijn verzonken.
Als het gaat om het verschil tussen InsulFrog en ElectroFrog zoals Perco dat noemt; InsulFrig wissels hebben een plastic puntstuk en ElectroFrog een metalen, dat wil zeggen de metalen rails lopen door tot in het puntstuk. Beiden hebben voor- en nadelen, mijn voorkeur heeft ElectroFrog.
Insulfrog:
- voordeel: eenvoudig te leggen, zeker voor de beginner omdat je het puntstuk niet zelf hoeft te isoleren.
- nadeel: zeker bij N-spoor blijven loks er vaak op staan... plastic puntstukken geven geen stroom door wat vooral voor kleine N-loks een ramp is.
ElectroFrog:
- voordeel: veel betere stroomtoevoer, zeker voor kleine N-loks en oudere loks met gebrekkige stroom aanvoer of loks met vieze wielen.
- nadeel: je moet het puntstuk isoleren en als het even kan via een schakeling afhankelijk van de wisselstand van stroom voorzien, anders hangt het af van de wisseltong stand of er stroom op het puntstuk staat...
Succes!
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
13 August 2017, 18:01:22 »
Ik ga binnenkort aan een n baan beginnen en ga peco 55 gebruiken nu ik dit alles lees over de wissels heb ik zo mijn twijfels over, hoe ik de punt stukken moet isoleren.
Erik
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2017, 22:32:27 door Bert van Gelder
»
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 254
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
13 August 2017, 18:04:24 »
Eric, eigenlijk heel simpel te doen met de Peco isolatie raillassen
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rails-en-wissels/rails-peco-toebehoren/peco-sl311-raillassen-geisoleerd
Of je laat een stukje ruimte over bij de aansluiting van de volgende rail op het puntstuk
Gelogd
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
13 August 2017, 18:18:26 »
Oke dan is het inderdaad makkelijk tedoen ik dacht dat ik moest solderen.
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 254
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
13 August 2017, 18:27:53 »
Niet om te isoleren, wel als je er zeker van wil zijn dat het puntstuk altijd spanning krijgt.
In principe kan het puntstuk spanning krijgen middels de wisseltongen, maar als dat door corrosie verminderd kan het resulteren in spanningsloze puntstukken.
De ervaringen zijn hier heel verschillend in. Er zullen, ook hier, mensen zijn die jaren zonder probleem rijden, anderen zweren bij solderen.
De wissels zijn in ieder geval zo ontworpen dat de puntstukken spanning krijgen afhankelijk van de wisselstand via de wisseltongen. Hierdoor verandert de + en de - dus bij het omzetten van de wissels.
Als je de puntstukken niet isoleert dan zal deze gevoed worden door de rails die je aansluit op het puntstuk en creëer je zelf kortsluiting.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
13 August 2017, 20:50:48 »
En als je het wissel op je werktafel gehad had, dan had je kunnen zien en ervaren dan Peco dat draadje al voor ons aan het puntstuk heeft gemaakt. Iets minder van de theorie uitgaan en gewoon de situatie vanuit de praktijk oplossen, geeft ook minder gedoe op fora's e.d.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
pbeumer2001
Offline
Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #11 Gepost op:
13 August 2017, 21:11:53 »
Dus de 2 aftakende sporen (totaal 4 spoorstaven) alle 4 isoleren en na de isolatie weer nieuwe bedrading vanaf de centrale aanleggen?
Gelogd
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #12 Gepost op:
13 August 2017, 21:43:53 »
Patrick,
Alleen de twee spoorstaven van het puntstuk. Na de isolatie inderdaad weer een voedingsdraad aanleggen.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
pbeumer2001
Offline
Berichten: 17
Re: Peco n spoor electrofrog wissels
«
Reactie #13 Gepost op:
13 August 2017, 21:54:23 »
Gelogd
Ronald Meesters
Offline
Berichten: 12
NspoorFryslan
Re: Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?
«
Reactie #14 Gepost op:
20 August 2017, 17:01:47 »
Na vele jaren intensief gebruik op beurzen het volgende.
1. Kortsluiting is in theorie mogelijk, komt in de praktijk niet voor. De enige keer dat ik het meemaakte bleek een wieltje verschoven op de as waardoor de spoorbreedte fout was.
2. Hartstuk krijgt stroom via de wisseltongen. Als je heel goed kijkt zie je dat deze tongen tegen de rails "veren". Dwz ze schuren eventueel aanwezige oxidatie schoon. Ik heb 1 keer slechte stroomvoeding gehad. Even schoon maken met een glaspotlood deed wonderen.
3. Peco 55 is niet alleen veel mooier, de geometrie is ook veel beter dan code 80.
4. Het is zinvol ALTIJD alle rails van een wissel te isoleren. Bij latere aanpassingen kun je simpel de aansluitingen wijzigen. Achteraf isolatie aanbrengen is vaak bijna onmogelijk zonder grote ingrepen.
Succes.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco n-spoor electrofrog wissels, problemen met kortsluiting puntstuk?