Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 53676 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #240 Gepost op: 18 januari 2019, 11:52:42 »
Nee, in het station heb je geen overloopwissels nodig. Zoals ik al schreef, is de CT alleen te bedienen vanuit het spoor dat van rechts naar links door je station gaat.
Je trein komt dan getrokken van links het station binnen (via het 3e parallelle spoor). Mbv het inhaalspoor dat al in het station ligt, kan de lok omlopen en vervolgens naar links de hoofdbaan op.
Eventueel kun je het 3e parallelspoor ook weglaten en een stukje via het normale spoor terug naar het station rijden. Dat is dan wel tegen de normale rijrichting in, maar dat is geen probleem.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #241 Gepost op: 18 januari 2019, 11:59:37 »
Wim het is helemaal duidelijk dank je wel  (y)

Gr.
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #242 Gepost op: 18 januari 2019, 14:19:33 »
Nog een laatste aanvulling:
Je zou in de bovenste keerlus nog een parallelspoor kunnen toevoegen (achter de achterwand rechts). Dan heb je daar een soort minischaduwstation en net iets meer afwisseling op dat deel van de modelbaan.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #243 Gepost op: 18 januari 2019, 15:27:56 »
Wim bedoel je zoiets ??


Gr.
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #244 Gepost op: 18 januari 2019, 20:41:59 »
Ja, inderdaad!
Alleen heb je nu een dubbele S-bocht bij het wissel waar de 2 sporen weer samen komen (bij het binnenste spoor). Maar dat kun je eenvoudig oplossen door geen tegenboog aan het wissel te zetten, maar een stukje rechte rail. Eventueel kun je het wissel vervangen door een meegebogen wissel.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #245 Gepost op: 18 januari 2019, 21:13:47 »

Beste Wim,

Wat je net vertelde over en dubbele S-bocht dat begrijp ik niet sorry.
Ik tekende volgens mij precies wat je vanmiddag voorstelde om achter de wand nog een extra spoor te plaatsen .

Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 21:44:16 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #246 Gepost op: 19 januari 2019, 12:03:31 »
Het parallelle spoor is inderdaad precies wat ik bedoelde. Alleen de aansluiting rechtsboven waar beide sporen weer samen komen zou ik iets anders doen. Nu slingert het nogal (bij het linker spoor): eerst een 90 graden boog naar links, dan direct de tegenboog van de wissel naar rechts, tenslotte de boog in het wissel naar links. Door dit geslinger krijg je een hogere kans op ontsporingen.
Ik zou de tegenboog bij het wissel weglaten en direct vanuit de boog op het wissel aansluiten.
Ik kan vanavond nog wel even een schetsje maken als je dat wilt.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #247 Gepost op: 19 januari 2019, 15:36:49 »
Ik zou de aansluiting van je CT toch  voorzien op het buistenste spoor en de kruising voorzien van een engelsman.
Als je het goed aanpakt heb je daar geen kortsluiting en de puntstukpolarisatie is ook best te doen.
de keerlusmodule in dat stuk van de baan zit er toch al (van de brug tot je dubbel spoor in het schaduwdeel).
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #248 Gepost op: 19 januari 2019, 19:03:28 »
Hallo Frans,
Waar is die keerlusmodule volgens jou nodig? Ik zie nergens de noodzaak. De hele baan is eigenlijk een hondebot. Zolang daar nergens een wisselverbinding in zit, heb je geen keerlusmodule nodig. Voeg je hem wel toe (bv bij de aansluiting van het schaduwstation), dan heb je direct 2 keerlusmodules nodig.
Ik zou de aansluiting van de CT dus laten zoals het nu is (alleen aan 1 spoor aangesloten).
Groet, Wim


Edit: in de link hieronder heeft Klaas Zondervan afgelopen zomer een mooie uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 19:22:01 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #249 Gepost op: 19 januari 2019, 20:01:05 »
Hoi Wim,

Dat had ik zelf ook gezien dat die 2 sporen achter de wand slingerd maar het kwam even niet zo goed uit in scram maar straks tijdens de bouw ligt alles zo goed mogelijk recht , en ik wil ook zo min mogelijk bocht wissels gebruiken voor ontsporigen.

Frans ,

Bedankt voor u suggestie maar ik heb onder tussen van Wim en Koen(NS264)  geleerd dat ik in deze situatie ( van deze baanplan) waar de valkuilen liggen om een kortsluitingen te voorkomen.

Mvg
Erik

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #250 Gepost op: 19 januari 2019, 20:23:51 »
Hallo Erik

Volg je baan ontwerp.
Denk dat je het laatste ontwerp gewoon eens moet uitleggen.
En weet zeker als je gaat bouwen...er altijd toch wat anders wordt neer gelegd dan getekend is.
Zo ging het bij mij ook.

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #251 Gepost op: 19 januari 2019, 20:59:17 »
Daar ben ik ook wel van overtuigd dat er nog evenveel veranderingen zullen komen.

De baan bestaat uit drie lagen.

Simpel uitgelegd daalt rechts vanuit station de trein de helix in naar schaduwstation.
Daar keert ie door het schaduwstation weer terug in station.

Daarna kan de trein links station uit naar de fly over en dat is ook gelijk een keerlus zonder overloopwissel.
De trein keert dan weerterug in station.

Wim heeft nog een extra wachtspoor bedach op het fly over traject achter de achtergrond.

De laatste tekening heeft Erik zelf wijzigingen doorgevoerd.

Hoop dat het zo nog iets duidelijker is.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #252 Gepost op: 19 januari 2019, 22:23:01 »
Beste,

Hierbij zet ik een punt achter met mijn nieuwe avontuur om een mooie eerste baanplan met de hulp van jullie in elkaar te zetten.
Er is veel gediscuteerd en frustratie over en hoe wat  eventueel beter kan, maar ik denk nee ik weet het wel zeker dat alles erin zit wat ik graag zie op een baan.

Het schaduwstation en de helix/spiraal moeten nog verbeterd worden maar als dat gebeurd is dan kan de bouw van de laatste laag eindelijk van start , en daarna begint weer een nieuwe uitdaging namelijk sommige wissels plus de treinen in het station om ze te laten vertrekken analoog te bedienen met behulp van druk knopjes zodat mijn dochter mee kan bedienen.

Aan iedereen die mij geholpen hebben als nog bedankt als ik binnenkort ergens mee zit dan meld ik mij weer met een nieuwe vraag.

Mvg
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #253 Gepost op: 20 januari 2019, 21:19:09 »
Succes met bouwen Erik!  (y)
Ga je de voortgang van je baan in een bouwdraadje laten zien? Fotos zijn natuurlijk altijd interessant!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #254 Gepost op: 09 januari 2020, 11:21:28 »
Hoi,

Hier al 30 dagen niet actief.
Maar achter de schermen Eric op weg geholpen met zijn plan.

Hij bouwt ook al ( mag ie ook eens hier laten zien ;D).
Hij vroeg me uit Scarm het plan opnieuw erbij te halen om te kijken met hoeveel keerlussen voor aan te schaffen decoders er in het plan zitten.

Er is ook een schaduwdeel onder de baan die gaat via een helix naar onder als 1 geheel met slechts wat wegstopsporen.

We geven het plan opnieuw een kans van slagen:



Ik ben technisch niet zo onderbouwt maar ik vermoedt:

- bij alle kruisingen en schaduwstation zelf.
- N-Peco code 55 met geïsoleerde(gepolariseerde?) kruisingen

Plan wordt digitaal aangestuurd en doel is automatisch rijden.

Edit:
Het schaduwstation.

Mvg Koen




« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 11:40:34 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#