Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kortsluiting bij wissels
door
Mark D.
Vandaag
om 15:59:56
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 15:50:22
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan spoor N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
20
Omlaag
Auteur
Topic: Eerste baanplan spoor N (gelezen 54187 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #240 Gepost op:
18 januari 2019, 11:52:42 »
Nee, in het station heb je geen overloopwissels nodig. Zoals ik al schreef, is de CT alleen te bedienen vanuit het spoor dat van rechts naar links door je station gaat.
Je trein komt dan getrokken van links het station binnen (via het 3e parallelle spoor). Mbv het inhaalspoor dat al in het station ligt, kan de lok omlopen en vervolgens naar links de hoofdbaan op.
Eventueel kun je het 3e parallelspoor ook weglaten en een stukje via het normale spoor terug naar het station rijden. Dat is dan wel tegen de normale rijrichting in, maar dat is geen probleem.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #241 Gepost op:
18 januari 2019, 11:59:37 »
Wim het is helemaal duidelijk dank je wel
Gr.
Erik
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #242 Gepost op:
18 januari 2019, 14:19:33 »
Nog een laatste aanvulling:
Je zou in de bovenste keerlus nog een parallelspoor kunnen toevoegen (achter de achterwand rechts). Dan heb je daar een soort minischaduwstation en net iets meer afwisseling op dat deel van de modelbaan.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #243 Gepost op:
18 januari 2019, 15:27:56 »
Wim bedoel je zoiets ??
Gr.
Erik
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #244 Gepost op:
18 januari 2019, 20:41:59 »
Ja, inderdaad!
Alleen heb je nu een dubbele S-bocht bij het wissel waar de 2 sporen weer samen komen (bij het binnenste spoor). Maar dat kun je eenvoudig oplossen door geen tegenboog aan het wissel te zetten, maar een stukje rechte rail. Eventueel kun je het wissel vervangen door een meegebogen wissel.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #245 Gepost op:
18 januari 2019, 21:13:47 »
Beste Wim,
Wat je net vertelde over en dubbele S-bocht dat begrijp ik niet sorry.
Ik tekende volgens mij precies wat je vanmiddag voorstelde om achter de wand nog een extra spoor te plaatsen .
Mvg
Erik
«
Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 21:44:16 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #246 Gepost op:
19 januari 2019, 12:03:31 »
Het parallelle spoor is inderdaad precies wat ik bedoelde. Alleen de aansluiting rechtsboven waar beide sporen weer samen komen zou ik iets anders doen. Nu slingert het nogal (bij het linker spoor): eerst een 90 graden boog naar links, dan direct de tegenboog van de wissel naar rechts, tenslotte de boog in het wissel naar links. Door dit geslinger krijg je een hogere kans op ontsporingen.
Ik zou de tegenboog bij het wissel weglaten en direct vanuit de boog op het wissel aansluiten.
Ik kan vanavond nog wel even een schetsje maken als je dat wilt.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1410
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #247 Gepost op:
19 januari 2019, 15:36:49 »
Ik zou de aansluiting van je CT toch voorzien op het buistenste spoor en de kruising voorzien van een engelsman.
Als je het goed aanpakt heb je daar geen kortsluiting en de puntstukpolarisatie is ook best te doen.
de keerlusmodule in dat stuk van de baan zit er toch al (van de brug tot je dubbel spoor in het schaduwdeel).
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #248 Gepost op:
19 januari 2019, 19:03:28 »
Hallo Frans,
Waar is die keerlusmodule volgens jou nodig? Ik zie nergens de noodzaak. De hele baan is eigenlijk een hondebot. Zolang daar nergens een wisselverbinding in zit, heb je geen keerlusmodule nodig. Voeg je hem wel toe (bv bij de aansluiting van het schaduwstation), dan heb je direct 2 keerlusmodules nodig.
Ik zou de aansluiting van de CT dus laten zoals het nu is (alleen aan 1 spoor aangesloten).
Groet, Wim
Edit: in de link hieronder heeft Klaas Zondervan afgelopen zomer een mooie uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
«
Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 19:22:01 door Wim Hesselink
»
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #249 Gepost op:
19 januari 2019, 20:01:05 »
Hoi Wim,
Dat had ik zelf ook gezien dat die 2 sporen achter de wand slingerd maar het kwam even niet zo goed uit in scram maar straks tijdens de bouw ligt alles zo goed mogelijk recht , en ik wil ook zo min mogelijk bocht wissels gebruiken voor ontsporigen.
Frans ,
Bedankt voor u suggestie maar ik heb onder tussen van Wim en Koen(NS264) geleerd dat ik in deze situatie ( van deze baanplan) waar de valkuilen liggen om een kortsluitingen te voorkomen.
Mvg
Erik
Gelogd
Ronaldp
Offline
Berichten: 797
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #250 Gepost op:
19 januari 2019, 20:23:51 »
Hallo Erik
Volg je baan ontwerp.
Denk dat je het laatste ontwerp gewoon eens moet uitleggen.
En weet zeker als je gaat bouwen...er altijd toch wat anders wordt neer gelegd dan getekend is.
Zo ging het bij mij ook.
Mvg ronald
Gelogd
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #251 Gepost op:
19 januari 2019, 20:59:17 »
Daar ben ik ook wel van overtuigd dat er nog evenveel veranderingen zullen komen.
De baan bestaat uit drie lagen.
Simpel uitgelegd daalt rechts vanuit station de trein de helix in naar schaduwstation.
Daar keert ie door het schaduwstation weer terug in station.
Daarna kan de trein links station uit naar de fly over en dat is ook gelijk een keerlus zonder overloopwissel.
De trein keert dan weerterug in station.
Wim heeft nog een extra wachtspoor bedach op het fly over traject achter de achtergrond.
De laatste tekening heeft Erik zelf wijzigingen doorgevoerd.
Hoop dat het zo nog iets duidelijker is.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #252 Gepost op:
19 januari 2019, 22:23:01 »
Beste,
Hierbij zet ik een punt achter met mijn nieuwe avontuur om een mooie eerste baanplan met de hulp van jullie in elkaar te zetten.
Er is veel gediscuteerd en frustratie over en hoe wat eventueel beter kan, maar ik denk nee ik weet het wel zeker dat alles erin zit wat ik graag zie op een baan.
Het schaduwstation en de helix/spiraal moeten nog verbeterd worden maar als dat gebeurd is dan kan de bouw van de laatste laag eindelijk van start , en daarna begint weer een nieuwe uitdaging namelijk sommige wissels plus de treinen in het station om ze te laten vertrekken analoog te bedienen met behulp van druk knopjes zodat mijn dochter mee kan bedienen.
Aan iedereen die mij geholpen hebben als nog bedankt als ik binnenkort ergens mee zit dan meld ik mij weer met een nieuwe vraag.
Mvg
Erik
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #253 Gepost op:
20 januari 2019, 21:19:09 »
Succes met bouwen Erik!
Ga je de voortgang van je baan in een bouwdraadje laten zien? Fotos zijn natuurlijk altijd interessant!
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #254 Gepost op:
09 januari 2020, 11:21:28 »
Hoi,
Hier al 30 dagen niet actief.
Maar achter de schermen Eric op weg geholpen met zijn plan.
Hij bouwt ook al ( mag ie ook eens hier laten zien
).
Hij vroeg me uit Scarm het plan opnieuw erbij te halen om te kijken met hoeveel keerlussen voor aan te schaffen decoders er in het plan zitten.
Er is ook een schaduwdeel onder de baan die gaat via een helix naar onder als 1 geheel met slechts wat wegstopsporen.
We geven het plan opnieuw een kans van slagen:
Ik ben technisch niet zo onderbouwt maar ik vermoedt:
- bij alle kruisingen en schaduwstation zelf.
- N-Peco code 55 met geïsoleerde(gepolariseerde?) kruisingen
Plan wordt digitaal aangestuurd en doel is automatisch rijden.
Edit:
Het
schaduwstation.
Mvg Koen
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 11:40:34 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan spoor N