Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 85061 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #375 Gepost op: 18 mei 2018, 08:33:53 »
Ik heb de lampen gewoon bij Philotrain gekocht. Ik neem aan dat je het nummer 435/51205 bedoelt?
Dat zijn inderdaad de NS sluitlantaarn, twee stuks voor 10 euro.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #376 Gepost op: 18 mei 2018, 08:45:33 »
Jij en en Frits lijken te koersen op maar éé aangedreven as. Heb je daar ervaring mee?
Hallo Michiel,

Ik heb hier geen ervaring mee, dit is pas het eerste loc-model waarbij ik zelf een aandrijving heb moeten verzinnen.
Door de loc te verzwaren krijgt de loc zeker meer grip en op dit moment trekt ie twee Tagh0train goederenwagens zonder probleem, maar om te testen met meer wagens er achter, moet ik die eerst even tevoorschijn halen. Gaat nog wel gebeuren.

Maar als je de 2e as ook wilt aandrijven, zul je misschien zelfs in de ontwerp-/bouwfase van het onderstel rekening moeten houden met ruimte voor de overbrenging naar de 2e as.
Of dit nu bij mijn exemplaar nog lukt? Geen idee, maar als mijn oersik 2 of 3 goederenwagens kan trekken, is het voor mij voldoende.
Met vriendelijke groet,
Peter

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #377 Gepost op: 18 mei 2018, 09:00:12 »
Hallo Peter,

Tja, een paar wagentjes is ook waar de oersik voor gemaakt is, toch?  Één as is idd een stuk eenvoudiger.

Jullie spoor nullers hebben het ook maar makkelijk! Gewoon lampen kopen....kon ik dat ook maar ::)

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #378 Gepost op: 18 mei 2018, 16:50:27 »
Kans voor open goal...

OVERSTAPPEN NAAR 0.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #379 Gepost op: 18 mei 2018, 16:51:47 »
NIet te makkelijk  ;) !
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #380 Gepost op: 18 mei 2018, 18:01:30 »
Ja, Frits...kan je ook overstappen naar H0, daar koop je hem kant en klaar...
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #382 Gepost op: 20 mei 2018, 11:00:47 »
Nog even wat getest met een aantal goederenwagens achter mijn oersik.

Ik heb besloten om toch nog maar een paar kleine plaatjes lood binnenin het frame te plaatsen. Het totale gewicht is hierdoor nu 426 gram.

De loc kan gemakkelijk 2 à 3 wagens trekken, maar e.e.a. is uiteindelijk ook afhankelijk van hoe zwaar de wagens zelf zijn en hoe soepel ze lopen.
Ik had 2 Semblat rongenwagens, 2 Tagh0train goederenwagens en 1 Petau R10 erachter met een gezamenlijk gewicht van 1147 gram.

Op een recht stuk ging het wel, maar bij 2 wissels (afslaand) achter elkaar trok ie 't niet meer.
Toen wat los extra gewicht (150 gram) op de motorhuif gezet en toen trok ie de sleep weliswaar wel door de wissels, maar 't kostte wel moeite.

Ik ben echter al heel tevreden als de oersik goed rijdt met 3 à 4 goederenwagens aan de haak.
Met vriendelijke groet,
Peter

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #383 Gepost op: 23 mei 2018, 20:38:15 »


Ook ik ben al begonnen, voor alsnog de basis maar best leuk om weer eens messing te braaien.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #384 Gepost op: 24 mei 2018, 09:42:04 »
Goedemorgen,
Het voordeel van door je rug gaan is dat je tijd hebt hele draadtjes te lezen en op domme ideen komt. Dus mijn etsplaat is onderweg ;D

Nu alvast een vraagje, Frits heeft hier een voorversie van de ets gebouwt en op fouten gewezen die verbetert zijn bij deze en Spoor 1. Nu verwacht ik een verbeterde ets, is het dan beter bij de bouw hier te volgen of bij spoor 1?

Verder is er bij spoor 1 een lijst van messing strips, is die gelijk aan die voor spoor 0 of heb ik de spoor 0 lijst gemist?

...zucht waar begin ik aan ::)

Gr. Joke (die nu verder met spoor1 leest)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #385 Gepost op: 24 mei 2018, 10:03:07 »
Hoi Joke,

Gewoon beginnen en goed lezen voordat je iets doet. Dat is nooit fout. En gezien de vele varianten die er gebouwd worden (en waren) doe je het eigenlijk niet fout.
Spoor 0 en Spoor 1 bouwverslag: de Spoor 1 is de recentste en die plaat komt ook overeen met die jij hebt.
Wat betreft de strips enz.. dat wijst zich vanzelf als je begint en mocht je er niet uitkomen... stel je vraag maar hier.

en vergeet het adres van Rolf Hassler niet. Hij kan op verzoek ook speciale maten voor je maken. Geweldig messing adres.


https://www.hassler-profile.li/

PS. je zucht moet groter zijn bij dat trammetje dat je gaat bouwen. Daar had ik nou een super zucht bij. Maar hij is wel af al is het niet volgens voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2018, 10:04:58 door FritsT »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #386 Gepost op: 25 mei 2018, 12:14:59 »


Even een quick & dirty foto van mijn bakseltje.
Pfew, zojuist de achterste koppeling in elkaar gezet. Was even een priegelwerkje maar het zit en beweegt! Straks verder met de voorste.

Vraagje: wanneer is het moment om de opbouw vast te solderen?

Groet, Rene

PS. A propos messing profielen: Meyer & Blessing in Rotterdam heeft ook een aardige sortering van het gangbare spul

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #387 Gepost op: 25 mei 2018, 14:50:36 »
Na het spuiten en dan niet solderen, maar schroeven. Anders gaat je lak er weer aan.
ziet  er goed uit.
Zie blz 12, bericht 172.

Zeker dat handwiel.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2018, 16:25:19 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #388 Gepost op: 29 mei 2018, 16:52:39 »
Peter kwam zijn ovaalramer etsplaten ophalen, en had zijn oersik bij. Ik moet zeggen, hij is mooier dan mijn (hand) monster!!
De handels wat opgedikt, ziet er net wat mooier uit!!
Motorluik/schuifdeur kan open!!



Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #389 Gepost op: 31 mei 2018, 20:32:59 »


Wie heeft dit rooster niet gebruikt.... ik was de dit rooster met 0,5 mm aan het boren maar dat ging niet helemaal goed  >:(
Graag wil ik het opnieuw proberen, maar dan met 0,4 mm wie heeft dit niet gebruikt en mag ik het van je overnemen?
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de